Min väg till 1.5 (avklarad)!

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
Användarens profilbild
Superwoman1
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 16:59

Re: Min väg mot 1.5!

Inlägg av Superwoman1 »

Tirrith skrev: tor 14 dec, 2017 21:25
Superwoman1 skrev: tor 14 dec, 2017 14:16 Har skrollat igenom din dagbok en stund,
Jag ser att du också har kämpat ett tag, precis som mig, hur känns det? Tröttnar du inte och bara vill skita i allt ibland? Jag frågar för att jag känner just så.
Hur gör du om du får en enorm pluggsvacka någon gång ( dessutom efter att redan ha tagit dig ur en massa andra genom åren) och känner att det här kommer ju aldrig att gå sålänge som jag har hållt på, om du nu har känt så någon gång?
Du verkar ha energin där trots en lång väg, hur gör du?
Jo absolut, jag känner igen mig i det du skriver. Ibland har jag känt att jag bara vill lägga ner, att det ändå inte kommer gå men jag låter inte den känslan hålla sig kvar alltför länge för jag vill ju inte ge upp egentligen, jag vill ju nå mitt mål. Jag vill ingenting mer än att bli antagen i höst.
Precis som du skriver i din pluggdagbok att du är så himla trött på högskoleprovet vid det här laget, men du vill verkligen ingenting mer än att bli läkare. Det är det där "men jag vill verkligen" som jag tar fram när jag känner att jag hamnat i en svacka. Att bara skriva eller tänka "Men jag vill verkligen det här, det är det enda jag vill" ger mig motivation att fortsätta kämpa även fast det kan kännas otroligt segt ibland. Det får vara okej att det går segt ibland, då brukar jag ta en paus och samla kraft på annat håll för att sedan köra igen.
Att ha haft en pluggdagbok har hjälpt mig massor, jag brukar gå tillbaka några sidor när jag känner mig modfälld och läsa och se vilken motivation jag har haft och hur mycket jag har förbättrats under året.
Så egentligen är väl mitt enda tips just att minnas varför du pluggar, och försöka visualisera hur det kommer kännas när det står antagen med stora gröna bokstäver, när du är på väg till uppropet, när du sitter på allra första föreläsningen. Hur stolt du kommer vara över att du tagit dig ända fram till målet och fortsatte kämpa in i det sista!
Jag förstår, det känns "skönt" att veta att man inte är den enda som känner så, även fast jag hoppas det bästa för alla. Det ger hopp om att om andra kan så kan jag också, och att det är en naturlig process att känna såhär. Dem sista raderna satte ett leende på mina läppar, ja, den dagen kommer det ju trots allt vara värt allt! Tack för ditt svar, vi får kämpa på bara, fortsatt lycka till sålänge
Champions keep going When they don't have anything left in their tank.
Användarens profilbild
Tirrith
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: ons 09 okt, 2013 0:59

Re: Min väg mot 1.5!

Inlägg av Tirrith »

Superwoman1 skrev: fre 15 dec, 2017 20:11
Tirrith skrev: tor 14 dec, 2017 21:25
Superwoman1 skrev: tor 14 dec, 2017 14:16 Har skrollat igenom din dagbok en stund,
Jag ser att du också har kämpat ett tag, precis som mig, hur känns det? Tröttnar du inte och bara vill skita i allt ibland? Jag frågar för att jag känner just så.
Hur gör du om du får en enorm pluggsvacka någon gång ( dessutom efter att redan ha tagit dig ur en massa andra genom åren) och känner att det här kommer ju aldrig att gå sålänge som jag har hållt på, om du nu har känt så någon gång?
Du verkar ha energin där trots en lång väg, hur gör du?
Jo absolut, jag känner igen mig i det du skriver. Ibland har jag känt att jag bara vill lägga ner, att det ändå inte kommer gå men jag låter inte den känslan hålla sig kvar alltför länge för jag vill ju inte ge upp egentligen, jag vill ju nå mitt mål. Jag vill ingenting mer än att bli antagen i höst.
Precis som du skriver i din pluggdagbok att du är så himla trött på högskoleprovet vid det här laget, men du vill verkligen ingenting mer än att bli läkare. Det är det där "men jag vill verkligen" som jag tar fram när jag känner att jag hamnat i en svacka. Att bara skriva eller tänka "Men jag vill verkligen det här, det är det enda jag vill" ger mig motivation att fortsätta kämpa även fast det kan kännas otroligt segt ibland. Det får vara okej att det går segt ibland, då brukar jag ta en paus och samla kraft på annat håll för att sedan köra igen.
Att ha haft en pluggdagbok har hjälpt mig massor, jag brukar gå tillbaka några sidor när jag känner mig modfälld och läsa och se vilken motivation jag har haft och hur mycket jag har förbättrats under året.
Så egentligen är väl mitt enda tips just att minnas varför du pluggar, och försöka visualisera hur det kommer kännas när det står antagen med stora gröna bokstäver, när du är på väg till uppropet, när du sitter på allra första föreläsningen. Hur stolt du kommer vara över att du tagit dig ända fram till målet och fortsatte kämpa in i det sista!
Jag förstår, det känns "skönt" att veta att man inte är den enda som känner så, även fast jag hoppas det bästa för alla. Det ger hopp om att om andra kan så kan jag också, och att det är en naturlig process att känna såhär. Dem sista raderna satte ett leende på mina läppar, ja, den dagen kommer det ju trots allt vara värt allt! Tack för ditt svar, vi får kämpa på bara, fortsatt lycka till sålänge
Lycka till du också, fortsätt kämpa! :)
The struggle is real but the struggle is worth it.
Användarens profilbild
Tirrith
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: ons 09 okt, 2013 0:59

18/12

Inlägg av Tirrith »

116 dagar kvar

Nu är den här fullspäckade helgen över och jag kan fortsätta köra på med plugget till helgen åtminstone innan det blir en liten paus för jul och jobb.

Idag har jag varit trött efter helgen vilket har märks i pluggandet men har åtminstone kört 20000 points i Memrise, kört igenom Quizlet och så har jag kört 30 XYZ här på hpg som gick sådär.
Satsar på en bättre insats imorgon!
The struggle is real but the struggle is worth it.
Användarens profilbild
Tirrith
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: ons 09 okt, 2013 0:59

20/12

Inlägg av Tirrith »

114 dagar kvar

Idag var tanken att skriva ett helt prov men jag har 2 provpass kvar att skriva. Får se om jag gör det senare ikväll eller om jag fortsätter imorgon istället, men såhär ser resultatet ut på det jag gjort idag i alla fall från provet 2014-04-05:

XYZ 11/12
KVA 8/10
NOG 6/6
DTK 8/12


ORD 7/10
LÄS 10/10
MEK 8/10
ELF 8/10


Lite sämre än väntat på DTK, vill gärna ligga på 10/12 åtminstone. Vi får se sedan när jag felanalyserar vad problemet var men gissar på att jag uppskattat värdena i tabellerna lite fel, något jag haft problem med tidigare och behöver bli bättre på för att inte tappa onödiga poäng.
Nöjd i övrigt! :)
The struggle is real but the struggle is worth it.
Användarens profilbild
Tirrith
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: ons 09 okt, 2013 0:59

21/12

Inlägg av Tirrith »

113 dagar kvar

Jag har blivit inkallad på jobb idag så hinner inte skriva klart de två sista provdelarna som jag hade tänkt men jag hann åtminstone med hela kvant samt ORD och MEK på verb. Gör klart LÄS och ELF och felanalyserar imorgon!

XYZ 9/12
KVA 7/10
NOG 6/6
DTK 12/12


ORD 9/10
MEK 10/10
The struggle is real but the struggle is worth it.
Användarens profilbild
Tirrith
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: ons 09 okt, 2013 0:59

27/12

Inlägg av Tirrith »

107 dagar kvar

Det blev ingen felanalys den 22a som jag hade tänkt, men jag skrev klart de två sista provdelarna från våren 2014 åtminstone, och nu är jag tillbaka från julledigheten och har gjort analysen av kvantdelen idag!


Bild

Här började jag lösa ekvationen på det här viset för att på så sätt få fram ungefär vad x är:

x(2x/3) = 8 + 4x
x = (8 + 4x) * 2x/3
x = 16x/3 + 8x^2/3
3x = 16x + 8x^2
-13x = 8x^2
-13x/8 = x^2


Sen kom jag dock inte längre och blev inte mycket klokare. Gissade på B till slut.
Det jag inte tänkte på är att x/(2x/3) är samma sak som 3/2 eller 1.5!

(x/1)/(2x/3) = 3x/2x = 3/2 = 1,5

Om jag hade skrivit om det såhär så hade det varit väldigt lätt att se vilket som är det rätta svaret för om 1,5 = 8 + 4x så måste x vara negativt för att det ska gå ihop och då är det bara alternativ A som kan vara rätt!


Bild

Slarvfel här. Vi har ju två okända variabler men bara en ekvation, vi hade behövt två oberoende ekvationer för att kunna lösa ut x och y!


Bild

Insåg mitt misstag på den här nu när jag såg den igen.
Jag hade skrivit 121^2 + 59^2 = längden av sidan på den största kvadraten^2 (pythagoras sats) men sidan på den minsta kvadraten är ju inte 121^2, det är ju arean! Sidan däremot är 11 meter eftersom kvadratroten ur 121 är 11. Sedan stod det still dock.
Men med hjälp av pythagoras sats kan vi säga att arean av den största kvadraten = arean av den minsta kvadraten + arean av den mellanstora kvadraten, och alltså är arean av den mellanstora kvadraten = arean av den största kvadraten - arean av den minsta kvadraten:

Bild

Längden av sidan på den mellanstora kvadraten är alltså större än 59 meter!


Bild

Bild

På den här uppgiften räknade jag fel och fick antal olovliga strejker under 90-talet till 171 stycken fast det faktiskt är 181 stycken.. Hade jag räknat rätt hade jag kommit fram till rätt svar!


Bild

Jag kom fram till att 5/7 av det totala antalet strejker var olovliga, vilket stämmer. Men sedan fick jag 5/7 till 0,6 fast det är 0,7 :lol: Räknade fel och tänkte att 0,04 * 5 = 0,02 men det blir ju 0,2!
Note to self: träna på att räkna med decimaltal!


Bild

1993 var antalet lockouter som störst men sedan tittade jag på fel ställe och kollade under summa arbetsinställelser när jag skulle ha fortsatt kolla under lockouter då det gällde just när det var till följd av lockout! Hade jag gjort rätt hade jag kommit fram till att det var 17 369 anställda och 84 503 inställda arbetsdagar ≈ 84/17. Behöver dock inte räkna ut 84/17 utan kan istället testa att ta 17 * 5, 6, 7 och 8 för att se vilket som hamnar närmast 84!
17 * 5 = 50 + 35 = 85 = rätt svar är alltså 5!


Bild

Bild

Här fick jag antalet elever i friskolor till ca 80 000 och totala antalet grundskoleelever till 930 000 och svarade då B, 5 procent. Tittar man lite nogare så är elever i friskolor snarare ca 100 00 och totala antalet elever ca 900 000 vilket blir ca 10 procent, C!
Note to self: träna på att uppskatta tal på tabeller och diagram!


Bild

Här förvirrade jag mig själv lite när jag började räkna ut parentesen. Jag hade istället kunnat multiplicera in 100 på en gång och på så sätt fått fram svaret direkt:
100/10 - 100/1000 = 10 - 0,1 = 9,9


Bild

Här förenklade jag (x - 3)(x + 2) till x^2 + 2x - 3x - 6 = x^2 - x - 6 och eftersom x^2-termen är positiv (glad gubbe) så kan vi stryka A och C som är ledsna gubbar. Sen hade jag svårt att komma fram till om B eller D var rätt svar. Det jag skulle ha gjort är att räkna fram nollställena, alltså där y är noll. Y är noll när x = 3 och när x = -2 och då går det att se att det är B som är rätt svar!


Bild

Den här uppgiften krånglade jag till lite då jag fick sträckan MA och AB till 0,5 (vilket iofs stämmer), det hade varit lättare att räkna ut svaret om jag skrivit om det till 1/2 som nedan:

Bild



Bild

På den här uppgiften kom jag fram till att kvantitet 1 blir större än 3 men mindre än 4. Visste dock inte hur jag skulle jämföra det med 3 + √2.
Det är bra att veta att √2 är ungefär 1,4 och 3 + 1,4 blir större än 4 och kvantitet 2 är alltså större än kvantitet 1!


Bild

Lite slarv här och missade några kast. Går att lösa hyfsat snabbt med en sån här tabell om man inte är säker nog att lösa det i huvudet:

Bild


Bild

Den här svarade jag rätt på men det var lite av en chansning så vill lägga in den här så att jag inte behöver chansa mig till svar igen utan faktiskt veta vilket som är rätt!
Eftersom ABCD är en kvadrat så är sidan AB = BC. Det betyder att triangeln ABF är lika stor som triangeln BCE och den lilla vita delen är lika stor bit av arean ur båda trianglarna och triangeln ABG är alltså lika stor som fyrhörningen CEGF.


Bild

Har lite svårt för uppgifter med sträcka, hastighet och tid. Behöver öva mer på det!
Jag ritar alltid upp "SVT-triangeln" för att få lite hjälp på traven men det är inte alltid jag lyckas lösa uppgifterna ändå. Här fick jag det till att hastigheten för A var 48/80 men jag skulle istället ha skrivit det som 48/(4/3), eftersom 1 timme är 3/3 timme och 20 minuter är 1/3 timme.
Hastigheten för A: 48/(4/3) = 48 * 3/4 = 36 km/h.
Hastigheten för B: 60/(5/6) = 60 * 6/5 = 72 km/h.
Hastigheten för B är exakt dubbelt så stor och kvantitet 1 och 2 är alltså lika stora.
The struggle is real but the struggle is worth it.
Användarens profilbild
Tirrith
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: ons 09 okt, 2013 0:59

28/12

Inlägg av Tirrith »

106 dagar kvar

Väldigt seg dag idag efter jobbet, har varit jättetrött hela eftermiddagen och kvällen så har inte fått något gjort utöver några Youtube-videos från min matte-spellista. Jaja, man ska väl ha såna dagar också antar jag.

Kan åtminstone skriva hur det gick på provet allt som allt som jag skrev förra veckan:

Provet från 2014-04-05

XYZ 20/24
KVA 15/20
NOG 12/12
DTK 20/24

ORD 16/20
LÄS 17/20
MEK 18/20
ELF 17/20


Sammanlagt 1.85!

Helt klart nöjd! Vill dock få närmare alla rätt på kvantitativa delen för att inte behöva förlita mig på verbala delen för jag har inte fått lika höga poäng på den på de två proven som varit i år, har varit kluriga texter båda gångerna tycker jag!

Vi får se om det blir något mer prov skrivet innan nyår. Annars blir det åtminstone ett prov nästa vecka! Gott nytt år på er :)
The struggle is real but the struggle is worth it.
Användarens profilbild
Tirrith
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: ons 09 okt, 2013 0:59

2/1

Inlägg av Tirrith »

101 dagar kvar

Nytt år, nya tag! I år ska bli året då jag äntligen blir antagen!
Idag har jag kört repetition av lite allt möjligt. Geometri, uppställningar, förhållanden, statistik och annat. Imorgon är jag ledig från jobbet så då är planen att skriva ett helt prov igen! Tanken är att skriva ett gammalt prov i veckan från och med nu fram till provet. Vi får se hur jag gör med uppdateringarna här hädanefter, om de bara blir när jag skriver ett gammalt prov eller om jag uppdaterar oftare än så. Bara två veckor kvar tills anmälan till vårens prov öppnar också, tiden går så fort :o
The struggle is real but the struggle is worth it.
AbeGeb
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 08 dec, 2017 15:25

Re: Min väg mot 1.5!

Inlägg av AbeGeb »

Hej Tirrith! :)

Hur tränar du inför de olika provdelarna? Vad har du för strategi?
Användarens profilbild
Tirrith
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: ons 09 okt, 2013 0:59

Re: Min väg mot 1.5!

Inlägg av Tirrith »

AbeGeb skrev: tis 02 jan, 2018 22:02 Hej Tirrith! :)

Hur tränar du inför de olika provdelarna? Vad har du för strategi?
Hej!
Jag pluggar ca 80% matte och 20% till resterande delar. Matten tränar jag genom mycket repetition, gamla matteböcker och gamla prov samt VIP-uppgifter här på hpg. Verb-delen tränar jag bara genom Memrise och gamla prov för jag behöver inte lägga lika mycket krut på den utan satsar på att få så högt som möjligt på matten nu. Har höjt mig från 0.5 till 1.3 på matten hittills! :)
Jag pluggade väldigt mycket inför provet i höstas men kör på i lugnare tempo nu och tänker kvalitet framför kvantitet och finslipar mina kunskaper som jag redan har vid det här laget.
Att felanalysera alla gamla prov jag gör har hjälpt mig mycket också, att se vad jag gör för fel och varför och se hur jag ska tänka istället på såna frågor. Jag lär mig mycket av att se andra gå igenom gamla högskoleprov på Youtube också och höra hur de tänker när de löser frågor, till exempel Danne Jaha har jag tittat mycket på!
The struggle is real but the struggle is worth it.
Användarens profilbild
Tirrith
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: ons 09 okt, 2013 0:59

4/1

Inlägg av Tirrith »

99 dagar kvar

Både idag och igår har jag satt mig i soffan efter jobbet och repeterat matten i Stora fenomenala boken till högskoleprovet i ca 3 timmar. Jag brukar känna mig så seg efter jobbet så att bara sätta mig och läsa känns lagom ansträngande och jag får något gjort även de dagar jag jobbar vilket känns bra, och det skadar aldrig att repetera matte! Kommer fortsätta på samma sätt imorgon och på lördag blir det ett gammalt prov.
The struggle is real but the struggle is worth it.
Användarens profilbild
Tirrith
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: ons 09 okt, 2013 0:59

6/1

Inlägg av Tirrith »

97 dagar kvar

Idag har jag skrivit provet från våren 2017 och resultatet blev såhär:

PP1
XYZ 11/12
KVA 8/10
NOG 6/6
DTK 6/12

PP3
ORD 8/10
LÄS 10/10
MEK 7/10
ELF 7/10

PP4
XYZ 9/12
KVA 8/10
NOG 4/6
DTK 10/12

PP5
ORD 8/10
LÄS 8/10
MEK 9/10
ELF 8/10

Sammanlagt 1.45


Vet inte alls vad som hände på DTK på första provpasset, får se vad felanalysen visar imorgon!

På LÄS brukar jag i vanliga fall läsa alla frågor först och sedan börja skimma igenom hela texten samtidigt som jag letar efter svaren ett efter ett. Den här gången ville jag dock testa att läsa hela texten först för att sedan gå igenom frågorna. Jag trodde inte den metoden skulle funka för mig men på provpass 3 fick jag 10/10 på läs :o Jag ligger på 6-8/10 vanligtvis. Ska fortsätta undersöka det här och köra den här metoden några fler gånger och se hur det går!
Senast redigerad av Tirrith den tis 09 jan, 2018 14:46, redigerad totalt 1 gånger.
The struggle is real but the struggle is worth it.
Användarens profilbild
Tirrith
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: ons 09 okt, 2013 0:59

9/1

Inlägg av Tirrith »

94 dagar kvar

Det fick bli lite ändringar i planeringen när jag både i söndags och igår inte hade tid för felanalyseringen. Jag kommer istället göra den imorgon och idag håller jag på med min mattekurs som började igår samt tränar multiplikationstabellerna 1-9 heh :roll:
Så mitt upplägg den här veckan är göra felanalysering av provet jag skrev i lördags, skriva ett till helt prov nu på lördag, köra felanalysering på söndag, fortsätta köra Memrise och repetera uppställningar, procent och lite annat.
The struggle is real but the struggle is worth it.
Användarens profilbild
Tirrith
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: ons 09 okt, 2013 0:59

10/1

Inlägg av Tirrith »

93 dagar kvar

Här kommer felanalysen av provet från våren 2017 som jag skrev i lördags:


Bild

På den här uppgiften gjorde jag så att jag provade varje svarsförslag för sig och när jag kom till C tyckte jag tydligen att det såg rätt ut men nu när jag ser uppgiften igen ser jag ju att det är D som är rätt.. 2 * 2 = 2 + 2 :roll:


Bild

Produkten av två positiva heltal är 10, de två talen är alltså 5 och 2.

Kvantitet 1: 7/2 = 3,5

Sedan var jag lat och räknade inte ut exakt vad 10/3 blir. Hade jag gjort det hade jag sett att 7/2 = 3,5 är större än 10/3 = 3,333...


Bild

Kvantitet 1 fick jag till 10 * 10^2 - 100 * 10 = 10 * 100 - 100 * 10 = 0

Kvantitet 2 gjorde jag fel på och satte nollan som x^0. Hade jag gjort rätt hade jag fått kvantitet 2 till 10 * 0^2 - 100 * 0 = 0 - 0 = 0 och hade då sett att de två kvantiteterna är lika stora!


Bild

Bild

Här gick jag igenom svarsalternativen ett efter ett och kom fram till att D är rätt svar men jag måste ha slarvat med avläsningen av diagrammet för nu när jag ser uppgiften igen ser jag att det är A som är rätt svar. Måste bli bättre på att avläsa diagram mer noggrant!


Bild

Det är stugorna 8, 9, 10 och 11 som ligger mer än 600 m över havet. Jag fick stuga tio:s beläggning till ca 50 och stuga 8 till ca 275 och svarade B. Nu när jag kollar på diagrammet igen ser jag dock att stuga 8 snarare har ca 300 övernattningar och då blir svaret C vilket också är rätt svar. Jag försöker bli klar med DTK så snabbt som möjligt och då är det lätt att det blir såna här slarvfel när man läser av diagrammen, ska definitivt jobba på att sluta göra såna här slarvfel!


Bild

Bild

Här fick jag år 2004 till ca 230 tusen ton, 2005 till ca 225 tusen ton, 2006 till ca 225 tusen ton, 2007 till ca 230 tusen ton och 2008 till ca 210 tusen ton och kom fram till att svar C måste vara rätt men då har jag räknat fel någonstans eftersom rätt svar är B. Det jag hade kunnat göra för att göra det enklare är att göra en uppställning av talen eller sett att alla 5 åren är ca 220 tusen ton och då hade jag kunnat ta 220 * 5 = 1100.


Bild

Bild

Här fick jag de som arbetade inom transport till 3100 och de som arbetade inom hotell och restaurang till 1600. Jag avrundade dock svaret uppåt från 1500 till 1700 av någon anledning men hade jag avrundat till det närmsta talet istället, vilket är 1400, så hade jag svarat rätt!


Bild

Bild

Här drog jag ett streck från 3000 och uppåt för att lättare kunna se vilka utbildningar som hade färre än 3000 avgångselever. Jag fick det dock till att 6 utbildningar hade färre än 3000 avgångselever; hantverk, industri, IB, livsmedel, naturbruk och specialutformat program och valde då att svara B. Men jag missade ju energiprogrammet! Eftersom stapeln för kvinnor knappt syns på den utbildningen måste jag ha sett stapeln för kvinnor på estetiska programmet och tänkt att den hörde till energiprogrammet. Ibland går det lite för fort börjar jag märka :lol:

Bild

Här fick jag antalet män till 10000 och antalet kvinnor till 16000.

10000/26000 = 10/26 = 5/13

Sedan valde jag att chansa på D för blir lätt lite förvirrad när svarsalternativen ser ut såhär men hade jag dröjt kvar 30 sek och börjat räkna ut 5/13 hade jag sett att det blir ungefär 0,4 vilket är svarsalternativ B och rätt svar!

Det jag kan göra på såna här uppgifter för att inte bli förvirrad av svarsalternativen är att tänka hur många procent är täljaren av nämnaren? Alltså hur många procent är 10000 av 26000.

A 1/5 = 20% = 5200
B 2/5 = 40% = 10400
C 1/2 = 50% = 13000
D 3/5 = 60% = 15600

Då hade jag sett att det rimligaste svaret är ju B!

En relativt lätt DTK-del så känns sådär att det var så mycket slarv från min sida! Jag hade 10 min kvar när jag var klar med provdelen så jag hade kunnat spendera de 10 minuterna med att dubbelkolla mina svar på DTK!


Bild

Det här är en sån uppgift jag brukar skippa och komma tillbaka till för tycker de är lite krångliga.
Jag kom i alla fall fram till att z och w är de minsta talen eftersom produkten av dem blir större (ett större positivt tal) än produkten av x och y, och fick det då till att alternativ B är rätt.
Men vi vet ju faktiskt inte vad talen x, y, z och w är alls förutom att de är negativa.
Vi kan dock se att alternativ D är snarlikt grundinformationen vi får, och om vi har zw > xy och multiplicerar det med -1 så måste vi vända på olikhetstecknet och vi får då svarsalternativ D, alltså är D rätt svar!


Bild

Här blev jag lite förvirrad av själva frågeställningen plus att det tog lite väl lång tid att slå ihop talen på det sättet jag gjorde, genom att hitta en gemensam nämnare. Det jag hade kunnat göra istället, ser jag nu, är att multiplicera det vänstra talet med 3 för att få samma nämnare:

3/(6x + 6) - 2/(6x + 6) = 1/6x + 6

På det här sättet hade jag kommit fram till rätt svar på bara några sekunder!
Det gäller att hitta genvägar så att man kan komma fram till svaren snabbare.


Bild

Här kom jag fram till att cirkelns area blir pi * 25 och kom fram till att antingen B eller C måste vara rätt svar men sedan visste jag inte riktigt hur jag skulle få fram kvadratens yta.
Det jag inte tänkte på är att vi kan använda Pythagoras sats för att komma fram till det!

Bild


Bild

Här fick jag av någon anledning (x + x)(x + x) till x^2 + x^2. Måste ha tänkt på konjugatregeln och blandat ihop det, för nu kunde jag lösa uppgiften utan problem!

Kvantitet 1: x^4 = (x^2)^2 = 4^2 = 16

Kvantitet 2: x^2 + x^2 + x^2 + x^2 = x^2 * 4 = 4 * 4 = 16



Bild

Återigen en sån här uppgift som jag brukar skippa och ta i slutet om det finns tid över.
Jag satte ut x som 3 och y som 2 för att lättare kunna jämföra och testade sedan att ha z som 1 och -1.

3 * 1 > 2 * 1 men 3 * -1 < 2 * -1 tänkte jag och valde då svarsalternativ D, att vi inte kan veta vad Z är, men då tänkte jag lite fel. Det vi vill veta är ju om z är större, mindre eller lika med 0. Z kan inte vara 0 för då är xz = yz och z kan inte vara -1 för då blir xz < yz. Z måste alltså vara större än 0!


Bild


Här tänkte jag lite fel när jag tänkte att kvantitet 1 betyder att x = 3/15, y = 5/15 och z = 7/15 och att rätt svar då är A.
Det kvantitet 1 säger är att om x är 3 är y 5 och z 7, om x är 6 är y 10 och z 14, om x är 9 är y 15 och z 21 och så vidare.
Vi vet dock inte vilka tal x, y eller z är och då kan vi inte räkna ut vad summan blir.
Kvantitet 2 säger att z - x = 28. Det går inte att lösa uppgiften med enbart den informationen, men om vi lägger ihop informationen i kvantitet 1 och 2 kan vi räkna ut svaret:

X Y Z
3 5 7 ---> 7 - 3 ≠ 28
6 10 14 ---> 14 - 6 ≠ 28
9 15 21 ---> 21 - 9 ≠ 28
12 20 28 ---> 28 - 12 ≠ 28
15 25 35 ---> 35 - 25 ≠ 28
18 30 42 ---> 42 - 18 ≠ 28
21 35 49 ---> 49 - 21 = 28


Summan av x, y och z = 21 + 35 + 49


Bild


Här kom jag fram till att kvantitet 1 inte räcker för att komma fram till svaret eftersom vi inte får veta något antal.
Kvantitet 2 virrade jag ihop all information lite och kom fram till att C borde vara rätt. Kvantitet 2 ger oss dock, ser jag nu, att det finns 24 elever. 12 fick godkänt. Det finns 12 flickor och 6 av dem fick underkänt. Det betyder att det finns 12 pojkar och att 6 av dem fick godkänt.

x/y = totala antalet flickor/totala antalet godkända elever

x = 12
y = 12

x/y = 12/12

För att inte bli förvirrad av all information på en sån här uppgift kan jag skriva upp från början exakt vad det är jag behöver veta, då hade jag nog sett mer tydligt att jag får reda på just den informationen i kvantitet 2 utan att egentligen behöva räkna ut någonting.


Bild

Bild

Här avrundade jag totala antalet besök till 2000 och läkarbesöken inom primärvården till 520.
520/2000 = 52/200

10% = 20
5% 10
1% = 2
52 = 20 + 20 + 10 + 2 = 10% + 10% + 5% + 1% = 26%. Jag tänkte sen att jag hade avrundat båda talen nedåt och därför valde jag att avrunda svaret till 30%, alternativ C.
Hade jag avrundat lite mindre, 2028 till 2030 istället, hade jag fått fram rätt svar.
Värt att tänka på att vara försiktig med avrundningarna, det är för stor skillnad på att avrunda 523,2 till 520 och att avrunda 2028,1 till 2000!


Nu kommer jag sätta mig med min mattekurs någon timme innan jag avslutar för idag.
Lägger eventuellt upp felanalys av verbala delen imorgon!
The struggle is real but the struggle is worth it.
jeniih
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 25 aug, 2016 21:09

Re: Min väg mot 1.5!

Inlägg av jeniih »

Kör du VIP eller pluggar du själv? Jag försöker hitta motivationen att börja plugga igen efter att ha sänkt mig med 0.05 senare provet trots att åt pluggat ganska bra till det. Kul att se att du kämpar på! Jag brukar kika in här och titta på dina uppgifter du lägger ut och förklarar!
Skriv svar