Resan till 1.7 med ADHD

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
jmce
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 23 feb, 2020 12:15

Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av jmce »

Hejsan alla!
Jag har precis börjat med mitt HP-plugg, och är inbokad för skrivning 13/3.

Lite om mig:
Fyller 24 nu till sommaren, har gått klart halva Psykologprogrammet på KI och insåg för ca 1 år sedan att det är läkare jag vill bli. Jag har alltid haft en baktanke i huvudet att jag vill läsa medicin, men den fick aldrig riktigt "ta plats" pågrund av flera olika faktorer i livet. Delvis skolkade jag hela högstadiet och kunde med nöd och näppe komplettera nog med ämnen för att få börja en högskoleförberedande gymnasieutbildning, och i och med att "samhällsämnen" såsom religion och historia var mer min grej än naturämnen såsom fysik och kemi så blev det sam/beteende på gymnasiet. :)

Lagom till första ring fick jag formellt min diagnos och därefter även adekvat behandling (bl.a medicinering). Detta gjorde under för mig då jag fick möjligheten att kunna fokusera under lektionerna, strukturera uppgifter, hålla uppmärksamheten tillräckligt länge under genomgångar för att förstå saker och ting. Jag gick ut gymnasiet med 21.6 i betyg, och kunde således komma in på Psykologprogrammet. :)

Tyvärr räcker detta inte för att komma in på Läkarprogrammet i BII-kvoten, då jag nu i efterhand har behövt komplettera med ett naturvetenskapligt basår.
För nuvarande går jag fortfarande på Psykologprogrammet och planerar att skriva min C-uppsats och således få en kandidatexamen :D

Mitt främsta mål är att komma in på Läkarprogrammet på KI VT 2022 på något av följande sätt:
A: Få 1.7-1.8 på HP (ger mig själv lite marginal då jag tror att poängen kommer öka i och med det nya läkarprogrammet).
B: Få <1.7 och söka in via PIL.


Jag har tidigare skrivit HP två gånger. En gång i första ring utan förberedelse, varav jag då fick 1.15. En andra gång i andra ring med väldigt lite förberedelse, då jag fick 1.25. När jag själv har simulerat ett provpass och gjort gamla prov så landar jag på 1.7-2.0 på verbala, samt 1.2-1.5 på kvantitativa.

Mina svagaste delar är helt klart KVA och XYZ. Jag upplever själv att jag är relativt långsam, samtidigt som jag saknar vissa grundkunskaper inom matematik trots att jag läst upp till Matte 4. Lustigt nog är jag ganska duktig på NOG.

ELF är min starka sida då jag under barndomen bott utomlands och således lärt mig flytande engelska. Jag brukar landa på 100% där, och tänker att det nog inte behövs så mycket övning där... :)

Min coach är på HP-guiden gav mig rådet att köra minst 2 pomedoros per dag med grundläggande matte, samt 2 pomedoros LÄS/MEK/ORD/ELF. Jag själv känner att jag vill prioritera MEK och LÄS här då jag delvis är duktig på ELF, men också för att jag hoppas att jag kommer snappa upp delar ur ORD här. :)

Anledningen till att jag startar denna pluggdagbok är för att jag vill ha någonting konkret som gör att jag skriver ned mina resultat under resans gång. Jag har lätt för att starta upp saker och ting och sedan inte slutföra dem (min ADHD förmodligen :mrgreen: ), och detta är ett sätt för mig att hålla mig förankrad i det jag gör och förhoppningsvis slutföra det! Sen om någon tycker det är till hjälp så är det i sig fantastiskt. :D
jmce
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 23 feb, 2020 12:15

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av jmce »

lördag 23/1

Okej, första dagen med ett "riktigt" schema. Jag har bestämt mig för att köra 4 pomedoros kvant och 1-2 pomedoros verbalt varje dag. I och med att jag fortfarande repeterar grunderna i matte så blir det tyvärr inga kvantifierabara mått i förbättring, utan jag får snarare gå på känsla vad jag har lärt mig under dagen. Det minskar motivationen lite, men snart är jag igenom det!

Dagens plugg:

1 pomedoro teori om största gemensamma delare (SGD). Även fast jag förstår konceptet så vill det inte riktigt lägga sig i minnesbanken. Har försökt formulera det till "när jag har primtalsfaktoriserat två tal, vilket är det gemensamma?" i förhoppningen att jag ska komma ihåg metoden och syftet bättre. Om det finns flera gemensamma primtal ska dessa multipliceras, också. :)

1 pomedoro teori om minsta gemensamma multipel (MGM). Samma sak här, det vill inte fastna riktigt. Men jag ska iallafall, likt SGD, primtalsfaktorisera för att sedan multiplicera. Detta är bra att använda när man ska två bråks nämnare "samma"!

1 pomedoro övningsuppgifter gällande SGD och MGM utan tidspress. Gick ändå rätt bra! Ska testa mig imorgon igen för att se att jag faktiskt kommer ihåg det.

1 pomedoro gick åt att läsa strategier till MEK, och sedan göra några uppgifter. Jag är en jävel på att skumma igenom texter, vilket fungerar bra för att få en översiktlig känsla av en text, men är en förlorande strategi när det kommer till MEK. Behöver bli bättre på att läsa alla ord ordentligt, det ligger många ledtrådar i dem!

1 pomedoro teori om viktiga procentenheter/decimaltal/vad-det-nu-heter, samt uppgifter till dessa. Detta gick bättre än förväntat! Kom på att det mellan 1/9 (11%), 1/8 (12,5%) och 1/7 (14%) är 1.5 procentenheter. Skönt att ha i bakhuvudet för mig, vet inte om andra kanske tycker det är rörigt. :)

1 pomedoro repetition av uppställning av multiplikation och division, både heltal och decimaltal. Liggande stolen är inte min grej, men vi blir nog kompisar så småningom!


Tog mig även tiden att ordentligt gå igenom och anteckna lite tips & trix gällande delbarhet, samt skrev ner alla primtal fram till 59. Vill försöka memorera dessa, så ska mata in det i någon slags flashcards-app tänkte jag. :)

Nu är det dags för middag!
jmce
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 23 feb, 2020 12:15

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av jmce »

måndag 25/1

Åh herre min skapare, vilken lång dag. Föreläsning från 09.00-12.00, sen möte angående C-uppsatsen från 13.00-16.00 och slutligen HP-plugg mellan 19.00-21.00! Jag är mör, men jag känner ändå att det går framåt! :D

Idag har jag fokuserat mest på KVANT-grunder, och jag tycks ändå kunna fatta en hel del! Jag gillar att köra teori + övningsuppgifter under 1 pomedoro, och sen beroende på hur "främmande" konceptet var för mig ta en liten längre paus och reflektera över vad jag lärt mig. Eller scrolla Instagram. Det beror på humör, hehe. Men pauserna är viktiga, iallafall i inlärningsfasen.

Idag fokuserade jag på rötter och index, för det mesta. Index tycker jag är lite småklurigt, jag blandar lätt ihop vilket tal som ska vara täljare och nämnare för att ekvationen ska bli logisk. Det kommer med andra ord inte intuitivt, så då får det istället komma allteftersom jag övar. :D

Note to self: Öva mer på index, även fast det känns aptråkigt.

De senaste dagarna har jag känt mig positiv inför HP, och inte lika ängslig som jag vanligtvis brukar göra. Jag vill tro att det har någonting med att göra att jag känner att jag förbereder mig på ett bra sätt. Men å andra sidan kan jag känna mig riktigt nedslagen inför saker och ting trots att jag är förberedd. Jag försöker vara lite mindful kring det som kommer upp, och fortsatt hålla mig till pluggschemat. :)

Utöver allt detta försöker jag också ställa om dygnet. Jag är en riktig nattuggla som gärna går till sängs efter 01.00, samtidigt som jag mår bäst av ca. 9 timmars sömn (inte minst när jag försöker lära mig saker). Dessutom tar det ca 2 timmar efter jag vaknat för mig att få igång tankeverkstaden. Med andra ord är det klokt att jag lagom till 13/3 har en dygnsrytm så att jag vaknar ca 06.30. Hur tusan ska jag lyckas med det....

Aja, dags att avrunda för ikväll. Blir lite spel och sen tidig sänggång!
jmce
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 23 feb, 2020 12:15

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av jmce »

onsdag 27/1

Alltså, idag är jag verkligen astrött. Det har krävts enorma mängder koffein för att ta mig genom dagen. Alltså att bara hålla mig vaken. Sammanlagt under dagen har jag fått ca 3 pomedoros av grundläggande matte gjort, spritt över hela dagen. Annars har jag legat i soffan och ätit choklad.

Det lilla pluggandet som blev av var iallafall effektivt och fastnade väl. Är supertaggad att jag snart har gått igenom allt grundläggande material och tillhörande uppgifter och kan börja med övningsuppgifter och gamla prov! Är så nyfiken på att se om jag har förbättrats något. :D
Användarvisningsbild
Rainbowgirl
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 992
Blev medlem: lör 20 okt, 2018 17:53

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av Rainbowgirl »

Fortsätt kämpa på men glöm inte heller bort att vila om du är trött. Det är minst lika viktigt som att plugga :)
jmce
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 23 feb, 2020 12:15

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av jmce »

Rainbowgirl skrev: ons 27 jan, 2021 22:27 Fortsätt kämpa på men glöm inte heller bort att vila om du är trött. Det är minst lika viktigt som att plugga :)

Det har du alldeles rätt i! Tack för påminnelsen, det är lätt att hamna i ett allt/inget-tänk där man bara kör på.
jmce
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 23 feb, 2020 12:15

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av jmce »

fredag 29/1

Idag skriver jag en dagboksanteckning innan jag ens börjat plugga, haha. Det handlar mest om att få in vanan att kontinuerligt uppdatera pluggdagboken för annars kan jag LOVA att det faller bort snart... :D

De senaste dygnen har varit lite mer chill på HP-fronten. Jag har visserligen gjort iaf 2 pomedoros grundläggande matte varje dag, men är inne i en intensiv period av plugg på psykolog-fronten och då får jag prioritera tiden och även försöka få in lite perioder av vila! Jag märker ju att jag blir seg och svarar fel ofta om jag är för trött eller har slut på energi, och då gör pluggandet väldigt lite nytta.

Jag har även pluggat lite utanför pomedoro-tekniken på så sätt att jag går igenom gamla LÄS och MEK för att få in känslan av hur det är upplagt, och inte minst för att försöka öva upp mitt fokus på LÄS-delen. Vid långa texter brukar jag oftast bli trött halvvägs igenom, och jag försöker öva upp uthålligheten så jag kan hålla fokus längre.

Utöver detta försöker jag med jämna mellanrum även sätta på klipp från youtube i bakgrunden som ska simulera ljuden vid en provskrivning, då auditiv stimuli ofta är det som distraherar/frustrerar mig mest (ja, jag tittar på er som tuggar tuggummi under tiden ni skriver HP >:( ). Att försöka öva upp den toleransen tror jag kan vara väldigt fördelaktigt för mig. På vanliga tentor på universitetet brukar jag få möjligheten att skriva i ett separat rum, samt att det inte är samma tidspress, men UHR har ännu inte infört några sådana anpassningar så då får väl jag helt enkelt anpassa mig själv så gott det går.

Ett tips på ett 12-timmarsklipp som man kan använda sig av för att simulera ljud är School Ambiance, class exam sound effects. :)

Nä, nu ska jag göra några armhävningar och sen köra lite LÄS-uppgifter. Hade även tänkt att försöka ge mig in på att memorera olika geometriska formler... Wish me luck!
robWin
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 29 dec, 2019 10:46

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av robWin »

Har också adhd och fick diagnosen tyvärr lite för sent, dvs efter gymnasiet, idag är jag 27 och har pluggat en del inför hp. Pomodoro taktiken funkar ok för mig, 25 effektivt arbete, 5 minuter vila. Problemet är att jag är lite för envis och kan envisas om att göra samma sak hela tiden, vilket också kan bli fel när det går åt fel håll dvs. Nu är min största faktor tidspressen, jag är extremt stresskänslig och hamnar alltid 5 minuter över gränsen som är 55 minuter. Nu med medicin så funkar det mycket bättre, även fast minnet är sig detsamma. Men har du några tips från en adhdare till en annan gällade plugget och stressen i allmänhet, tar jag det gärna, du verkar trots allt ligga väldigt högt med dina studier och poängmässigt på högskoleprovet.

Mvh
Robin :)
jmce
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 23 feb, 2020 12:15

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av jmce »

robWin skrev: fre 29 jan, 2021 14:26 Har också adhd och fick diagnosen tyvärr lite för sent, dvs efter gymnasiet, idag är jag 27 och har pluggat en del inför hp. Pomodoro taktiken funkar ok för mig, 25 effektivt arbete, 5 minuter vila. Problemet är att jag är lite för envis och kan envisas om att göra samma sak hela tiden, vilket också kan bli fel när det går åt fel håll dvs. Nu är min största faktor tidspressen, jag är extremt stresskänslig och hamnar alltid 5 minuter över gränsen som är 55 minuter. Nu med medicin så funkar det mycket bättre, även fast minnet är sig detsamma. Men har du några tips från en adhdare till en annan gällade plugget och stressen i allmänhet, tar jag det gärna, du verkar trots allt ligga väldigt högt med dina studier och poängmässigt på högskoleprovet.

Mvh
Robin :)

Vad skönt att det har blivit bättre med medicinering för dig, även om det är olyckligt att det tog sådan pass tid innan du fick hjälp!

Jag kan absolut komma med lite tips och råd, hoppas de är relevanta för dig. :)

- Angående tidspressen. Visserligen ligger du 5 minuter över tiden, men 5 minuter är inte jättemycket, utan du kan nog med största sannolikhet förbättra din hastighet! Här kan det handla om att man delvis måste lära sig när man ska "överge" en uppgift och chansa på ett svar, men även att man kanske måste försöka effektivisera sina strategier när man försöker klura ut svaret. Jag vet inte när du har ditt provdatum, men jag skulle säga att du ska satsa på att försöka förkorta din tid ca 1 minut per vecka eller något sånt.

Jag brukar ringa in de uppgifter som jag känner är mycket tidskrävande och svåra och sen göra alla som är lätta för mig för att sedan återkomma till dem lite senare på den kvantitativa delen. På den verbala delen är detta svårare att göra om det inte gäller ORD, men där kan jag rekommendera att man mängdtränar och försöker öva upp sin läshastighet!

- Stressen. Ja, du. Stressen är svår, jag har problem med stress. Jag har svårt att släppa den ö.h.t och går oftast runt och oroar mig på dagarna och kvällarna inför hur det ska gå. Jag har försökt resonera mig fram till olika lösningar på det, men i slutändan är det enda som funkat för mig att bara känna "det går som det går". Det låter banalt och nästan lite fjantigt, men helt ärligt så finns det verkligen inte så mycket mer man kan göra än sitt bästa. Och när jag kom fram till det så slapp jag väldigt mycket press, och kunde använda den energin till att koncentrera mig istället.

- Skriv upp det du lärt dig! Behöver inte vara några långa stycken. Men om du ser något revolutionerande tips på HP-guiden, eller kommer på något lurigt minnesknep, skriv ner det! Mitt minne är inte heller det bästa, så att ha ex. denna pluggdagbok där jag skriver ner vad jag har jobbat med, vad jag har lärt mig och uttrycker det i mina egna ord gör det så pass konkret för mig att det oftast fastnar. :)

- Det där med att bli envis och fastna, alternativt "hyperfokusera" på något kan jag känna igen. Det kan vara klurigt, men det kan även bli något väldigt positivt. Just nu har jag fastnat på att göra LÄS-uppgifter. Jag vill inte göra något annat än det. Men där får man ha disciplin och säga "nä, nu får jag inte göra en LÄS-uppgift tills jag gjort en pomedoro ... . Sen får jag göra hur mycket LÄS jag vill.".
Om det envisas med en specifik provdel så innebär det ju att du just där och då har lättare att jobba med den i och med att du är motiverad, varav motivation ofta är den starkaste drivkraften för någon med ADHD. Du lär dig ju fortfarande, så ge dig själv ingen skit för att du är "envis" inom ett område! Men försök klämma in lite andra provdelar däremellan också. :)

Det är allt jag kommer på nu för tillfället, kan absolut uppdatera pluggdagboken lite mer om jag kommer på något mer framöver! :D
robWin
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 29 dec, 2019 10:46

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av robWin »

jmce skrev: fre 29 jan, 2021 14:46
robWin skrev: fre 29 jan, 2021 14:26 Har också adhd och fick diagnosen tyvärr lite för sent, dvs efter gymnasiet, idag är jag 27 och har pluggat en del inför hp. Pomodoro taktiken funkar ok för mig, 25 effektivt arbete, 5 minuter vila. Problemet är att jag är lite för envis och kan envisas om att göra samma sak hela tiden, vilket också kan bli fel när det går åt fel håll dvs. Nu är min största faktor tidspressen, jag är extremt stresskänslig och hamnar alltid 5 minuter över gränsen som är 55 minuter. Nu med medicin så funkar det mycket bättre, även fast minnet är sig detsamma. Men har du några tips från en adhdare till en annan gällade plugget och stressen i allmänhet, tar jag det gärna, du verkar trots allt ligga väldigt högt med dina studier och poängmässigt på högskoleprovet.

Mvh
Robin :)

Vad skönt att det har blivit bättre med medicinering för dig, även om det är olyckligt att det tog sådan pass tid innan du fick hjälp!

Jag kan absolut komma med lite tips och råd, hoppas de är relevanta för dig. :)

- Angående tidspressen. Visserligen ligger du 5 minuter över tiden, men 5 minuter är inte jättemycket, utan du kan nog med största sannolikhet förbättra din hastighet! Här kan det handla om att man delvis måste lära sig när man ska "överge" en uppgift och chansa på ett svar, men även att man kanske måste försöka effektivisera sina strategier när man försöker klura ut svaret. Jag vet inte när du har ditt provdatum, men jag skulle säga att du ska satsa på att försöka förkorta din tid ca 1 minut per vecka eller något sånt.

Jag brukar ringa in de uppgifter som jag känner är mycket tidskrävande och svåra och sen göra alla som är lätta för mig för att sedan återkomma till dem lite senare på den kvantitativa delen. På den verbala delen är detta svårare att göra om det inte gäller ORD, men där kan jag rekommendera att man mängdtränar och försöker öva upp sin läshastighet!

- Stressen. Ja, du. Stressen är svår, jag har problem med stress. Jag har svårt att släppa den ö.h.t och går oftast runt och oroar mig på dagarna och kvällarna inför hur det ska gå. Jag har försökt resonera mig fram till olika lösningar på det, men i slutändan är det enda som funkat för mig att bara känna "det går som det går". Det låter banalt och nästan lite fjantigt, men helt ärligt så finns det verkligen inte så mycket mer man kan göra än sitt bästa. Och när jag kom fram till det så slapp jag väldigt mycket press, och kunde använda den energin till att koncentrera mig istället.

- Skriv upp det du lärt dig! Behöver inte vara några långa stycken. Men om du ser något revolutionerande tips på HP-guiden, eller kommer på något lurigt minnesknep, skriv ner det! Mitt minne är inte heller det bästa, så att ha ex. denna pluggdagbok där jag skriver ner vad jag har jobbat med, vad jag har lärt mig och uttrycker det i mina egna ord gör det så pass konkret för mig att det oftast fastnar. :)

- Det där med att bli envis och fastna, alternativt "hyperfokusera" på något kan jag känna igen. Det kan vara klurigt, men det kan även bli något väldigt positivt. Just nu har jag fastnat på att göra LÄS-uppgifter. Jag vill inte göra något annat än det. Men där får man ha disciplin och säga "nä, nu får jag inte göra en LÄS-uppgift tills jag gjort en pomedoro ... . Sen får jag göra hur mycket LÄS jag vill.".
Om det envisas med en specifik provdel så innebär det ju att du just där och då har lättare att jobba med den i och med att du är motiverad, varav motivation ofta är den starkaste drivkraften för någon med ADHD. Du lär dig ju fortfarande, så ge dig själv ingen skit för att du är "envis" inom ett område! Men försök klämma in lite andra provdelar däremellan också. :)

Det är allt jag kommer på nu för tillfället, kan absolut uppdatera pluggdagboken lite mer om jag kommer på något mer framöver! :D
Jag bockar och bugar för dina tips, tack! Problemet när man är lite för envis kan ju vara att man fortsätter göra samma taktik om och om igen, även fast man får gång på gång fel. Som på läs delen, alla har ju sin taktik där och det är väldigt individuellt, men jag har varit dålig på att testa mig fram och använda andra knep för att angripa texten och frågorna, just för att jag envisas om att min metod SKA fungera för mig. Då tänker jag att det också kan gå åt helt fel håll om man envisas med att stå fast med sitt "vinnande koncept"

Det här med att ringa in en uppgift och gå vidare har jag nyligen börjat med, problemet är om man tror sig se en uppgift som man faktiskt kan lösa egentligen, men vid första anblick tolkar det som en svår sådan och ringar in och går vidare istället. Nu känner jag bara att jag behöver öka min hastighet och välja dem enklaste uppgifterna för mig FÖRST Tanken är att snabbt skumma igenom XYZ delen, får en uppfattning av vad som är lätt för mig och kan lösas snabbt, tar mig igenom dessa uppgifter och ringar in resterande. Samma sak gällande nästa del, så kanske man hinner gå igenom provet såpass snabbt att man har 15 minuter till godo exempelvis, att sedan ta itu med resterande uppgifter jag ringat in. Har fastnat på 60 minuter nu under 5 gamla prov, börjar helt klart bli väldigt frustrerande och tär ju lite på självförtroendet och motivationen.

Nu har jag en annan approach när jag gör proven. Jag går in med inställningen att det KAN gå dåligt under provet, men att det också är helt okej. Vilket också har minimerat stressen och pressen på sig själv. Det ligger så jävla mycket mentalitet i det, sen spelar ju andra faktorer roll, humör, mat, sömn osv, ja du vet.

Nu när du ska göra högskoleprovet, medicinerar du annorlunda under själva provdagen? Tänkte om du lägger till en påfyllnad på eftermiddagen :)

Mvh
jmce
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 23 feb, 2020 12:15

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av jmce »

robWin skrev: fre 29 jan, 2021 20:08 Då tänker jag att det också kan gå åt helt fel håll om man envisas med att stå fast med sitt "vinnande koncept"

Nu när du ska göra högskoleprovet, medicinerar du annorlunda under själva provdagen? Tänkte om du lägger till en påfyllnad på eftermiddagen :)
Jaha, det var så du menade med att vara envis! Jag förstod det som att det var enstaka provdelar som du fastnade på. :)
Jag har tyckt det var hjälpsamt att göra lite uppgifter UTAN tidspress, ffa på kvant, bara för att jag ska kunna känna efter och tänka vilken taktik som passar bäst till vilken fråga.

Jag kommer medicinera som vanligt! Delvis för att läkarens ordinationer säger att jag ska ta medicinen 1 ggr/dag, men också för att mer dos inte ger bättre effekt på mig. Min medicin är relativt långtidsverkande med en halveringstid på ca 7 timmar, så jag klarar mig fint under dagen på det! Om jag behöver en extra stimulerande boost funkar koffeintabletter finfint för mig. 8-)
jmce
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 23 feb, 2020 12:15

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av jmce »

måndag 1/2

Idag tjuvstartade jag ett kvantitativt prov, trots att jag inte blivit klar med den grundläggande matten. Blev så nyfiken att jag höll på att spricka! Gjorde det på en tidsgräns på 55 minuter, och landade på 1.4, 1 poäng från 1.5. Det är inte skitdåligt, men på något sätt känner jag mig besviken på mig själv?

Såhär såg fördelningen ut:
XYZ: 9/12
KVA: 8/10
NOG: 4/6
DTK: 6/12

Är sjukt besviken över DTK-delen, kändes som att jag blev riktigt trött där i slutet och inte läste uppgifterna ordentligt. Om jag hade grejat 4 tal till på den delen hade jag kunnat få 1.7... Ahhhhh. >:(
jmce
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 23 feb, 2020 12:15

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av jmce »

tisdag 2/2

Tror jag är inne i en liten svacka. Fortsatte göra ett gammalt prov för att det typ är det enda jag känner att jag kan motivera mig att göra, och det gick t.o.m sämre än igår. 1.2 på KVANT, 1 poäng från 1.3. :/

Gjorde en verbal del också, och fick 1.9 med tid över, vilket kändes bra. Dock är inte mina kvantitativa resultat i närheten av att kunna ge mig 1.7, oavsett om jag skulle få 2.0 på verbala.
Har suttit och gjort lite XYZ-uppgifter, men känner inte att jag blir mycket klokare. Det är som att jag "glömmer" strategierna jag tidigare lärt mig, och dessutom är jag riktigt långsam.

Hur råder man bot på detta? Kommer mängdträning ens att hjälpa? Det som brukar fälla mig på kvant-delarna är delvis frågor i stil med "Anna målar ett staket på 2 timmar, Olle målar ett på 3 timmar, hur många timmar behöver de för att måla ett staket om de gör det tillsammans?". Jag läser olika förklaringar och förstår i stunden, för att sedan känna mig handfallen när jag stöter på en uppgift liknande den.

Även procenträkning skaver, såväl som avrundning. Bläh, just nu känns mitt mål verkligen omöjligt. Har gjort alla övningsuppgifter och vid detta lag memorerat dem, men likt förbannat så kommer jag inte ihåg strategin för att lösa det... :(
Användarvisningsbild
Starstruck
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: ons 14 aug, 2019 9:26

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av Starstruck »

Hej,
Din resa påminner mig mycket om mig själv, dock omvänd. Min mål är att få 2.0 på Kvant och 1.2 på verbala.
Jag känner mig lika hopplöst på verbala som du känner dig inför den kvantativa delen. Den kvantativa delen hänger mycket på mängdträna och bli van vid de olika uträkningen vid en grupp av frågor. Jag brukade också fastna för sådana typer av frågor på kva som du skriver. Det enda man kan använda sig av är v=s/t. Och därifrån bryta ut och räkna det som efterfrågas. Staketet är sträckan (s=1) och timmarna är givetvis tiden. Så tänker jag hela tiden nu. HP-guiden har en formelsamling och jag tycker att det är det viktigaste man bör kunna faktiskt!
Jag glömmer också ibland det jag har läst om som är väldigt nytt. Jag skriver ner hela uppgiften i min block och går tillbaka då och då för att se hur man räknar. Det hjälper faktiskt!

Du ligger ju annars bra på KVA. XYZ, KVA och NOG kan du bli bättre på, jag tror på dig. Sen är det gäller DTK så gäller det att först läsa genom strategierna. De är många men de hjälper verkligen! Använd exempelvis av papperslinjal när de frågar skillnaden något eller "hur många gånger större är X än Y?", Gå genom hur man omvandlar skalor för det brukar komma till nytta rätt ofta. Sen lär dig att använda bråken smidigare. Exempelvis så behöver nästan alltid räkna bråk. Exempelvis: hur stor var X jämfört med Y vid denna årtal?", kolla först svarsalternativen och se hur du ska svara, om du ska svara i procentenheter, procent, hur många gånger det var större etc. Om det är så att du ska besvara i procent och du ser att det är en minskning så ska du veta hur man ställer upp formeln för en procentuell minskning. Förutsatt att du vet det då och får följande 72/473. Tips som HP-guiden ger är att antingen:

1 - förlänga nämnare och bråk så att du får nämnaren till 10 eller 100 eller ett annat tal som du kan få svaret lätt. Hade det varit 1.3/2.5 så kan du ju multiplicera båda täljare och nämnare med 4 för att få nämnaren till 10.

2 - Räkna att 10% av 473 är 47.3 ≈ 47. Då borde 20% vara 47 * 2 = 94. Då vet du att svaret ska vara under 20 %. Om du har tur och svarsalternativen ligger långt ifrån varandra så har du räknat klart denna uppgift. Annars räknar du vad en procent är och därifrån tar dig vidare.

3 - Avrunda bråken för att sedan förkorta det för att få ut svaret.

Lär dig primtals faktorisera också för det hjälper till med bråkräkningen!

En annan tips är att om du får 1/20 och du kan inte räkna ut hur många procent det är så är ett tips att dela upp dem som : 1/10 * 1/2 = 0.1 * 0.5 = 0.05 = 5%. Detta brukar vara till stor hjälp ibland på KVA.

Jag brukade inte heller vara så bra på DTK men det gäller att bli van med frågetyperna och de olika tabellerna och graferna man ges och med tiden bli smidigare med sina uträkningar.

Kämpa på att mängdträna och verkligen säg till att du tar till de fel du gör och om du vet att det är viktigt och du kan inte hålla de fast i minnet så skriv de ner till nästa gång!

Förlåt om allt är rörigt. Har lite ont i huvudet och jag kan bara inte skriva mycket bra nu D:

Men jag bli så imponerad av din resultat på Verbala! Kan du ge mig också lite tips där som du tycker är guldvärda? Min LÄS är bara så dåligt. Jag vet inte ens hur man ska hinna läsa snabbt, förstå det och kunna svara rätt också o_O. Jag försöker inte sega och läsa snabbt men när jag läser så förstår jag knappt det jag läser. Förstå förstår man men kan inte ta an mig hela innebörden som helhet. Hjälper det med att bara mängdträna frågar jag dig? :D S
jmce
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 23 feb, 2020 12:15

Re: Resan till 1.7 med ADHD

Inlägg av jmce »

Starstruck skrev: tis 02 feb, 2021 23:38 Hej,
Din resa påminner mig mycket om mig själv, dock omvänd. Min mål är att få 2.0 på Kvant och 1.2 på verbala.
Jag känner mig lika hopplöst på verbala som du känner dig inför den kvantativa delen. Den kvantativa delen hänger mycket på mängdträna och bli van vid de olika uträkningen vid en grupp av frågor. Jag brukade också fastna för sådana typer av frågor på kva som du skriver. Det enda man kan använda sig av är v=s/t. Och därifrån bryta ut och räkna det som efterfrågas. Staketet är sträckan (s=1) och timmarna är givetvis tiden. Så tänker jag hela tiden nu. HP-guiden har en formelsamling och jag tycker att det är det viktigaste man bör kunna faktiskt!
Jag glömmer också ibland det jag har läst om som är väldigt nytt. Jag skriver ner hela uppgiften i min block och går tillbaka då och då för att se hur man räknar. Det hjälper faktiskt!

Du ligger ju annars bra på KVA. XYZ, KVA och NOG kan du bli bättre på, jag tror på dig. Sen är det gäller DTK så gäller det att först läsa genom strategierna. De är många men de hjälper verkligen! Använd exempelvis av papperslinjal när de frågar skillnaden något eller "hur många gånger större är X än Y?", Gå genom hur man omvandlar skalor för det brukar komma till nytta rätt ofta. Sen lär dig att använda bråken smidigare. Exempelvis så behöver nästan alltid räkna bråk. Exempelvis: hur stor var X jämfört med Y vid denna årtal?", kolla först svarsalternativen och se hur du ska svara, om du ska svara i procentenheter, procent, hur många gånger det var större etc. Om det är så att du ska besvara i procent och du ser att det är en minskning så ska du veta hur man ställer upp formeln för en procentuell minskning. Förutsatt att du vet det då och får följande 72/473. Tips som HP-guiden ger är att antingen:

1 - förlänga nämnare och bråk så att du får nämnaren till 10 eller 100 eller ett annat tal som du kan få svaret lätt. Hade det varit 1.3/2.5 så kan du ju multiplicera båda täljare och nämnare med 4 för att få nämnaren till 10.

2 - Räkna att 10% av 473 är 47.3 ≈ 47. Då borde 20% vara 47 * 2 = 94. Då vet du att svaret ska vara under 20 %. Om du har tur och svarsalternativen ligger långt ifrån varandra så har du räknat klart denna uppgift. Annars räknar du vad en procent är och därifrån tar dig vidare.

3 - Avrunda bråken för att sedan förkorta det för att få ut svaret.

Lär dig primtals faktorisera också för det hjälper till med bråkräkningen!

En annan tips är att om du får 1/20 och du kan inte räkna ut hur många procent det är så är ett tips att dela upp dem som : 1/10 * 1/2 = 0.1 * 0.5 = 0.05 = 5%. Detta brukar vara till stor hjälp ibland på KVA.

Jag brukade inte heller vara så bra på DTK men det gäller att bli van med frågetyperna och de olika tabellerna och graferna man ges och med tiden bli smidigare med sina uträkningar.

Kämpa på att mängdträna och verkligen säg till att du tar till de fel du gör och om du vet att det är viktigt och du kan inte hålla de fast i minnet så skriv de ner till nästa gång!

Förlåt om allt är rörigt. Har lite ont i huvudet och jag kan bara inte skriva mycket bra nu D:

Men jag bli så imponerad av din resultat på Verbala! Kan du ge mig också lite tips där som du tycker är guldvärda? Min LÄS är bara så dåligt. Jag vet inte ens hur man ska hinna läsa snabbt, förstå det och kunna svara rätt också o_O. Jag försöker inte sega och läsa snabbt men när jag läser så förstår jag knappt det jag läser. Förstå förstår man men kan inte ta an mig hela innebörden som helhet. Hjälper det med att bara mängdträna frågar jag dig? :D S
Åh, tack för alla tips och för din pepp! Så snällt av dig att dela med dig!

Rent spontant kan jag säga att mycket av min "flitighet" när det kommer de verbala delarna kommer ifrån att jag delvis har studerat på universitetet i nästa 3 års tid, men även att jag bott utomlands och är tvåspråkig så ELF-delen är inga problem för mig. Jag har dock ett par tips som jag tror kan vara hjälpsamma!

1. På ORD-delen upplever jag oftast att man antingen kan ordet eller inte, och snabbt går vidare om man känner sig tveksam. Det kan ge ganska många extra minuter till övriga uppgifter.

2. På ORD-delen brukar jag, om jag stöter på ett klurigt ord, tänka efter om jag känner till något engelskt ord som liknar det. Ibland kan det handla om ord som "evaporera", där den engelska motsvarigheten är "evaporate".

3. Morfem-ordlistan är superbra att kunna! Det ger oftast iallafall en liten ledtråd om vilka svarsalternativ du kan utesluta om du kan den bra. :)

4. På LÄS-delen har jag också samma upplevelse, att jag inte har någon aning om vad jag har läst. Det kommer oftast ifrån att jag under tiden jag läser försöker "upprepa" i huvudet vad som sägs, eller att jag försöker bearbeta det under tiden snarare än att faktiskt LÄSA texten. Låt ögonen svepa över texten i en lagom takt så du iallafall ser alla ord, din hjärna kommer att registrera det i någon utsträckning, iallafall nog för att få till en helhet. Sen kan du återkomma till specifika beroende på hur frågorna ser ut.

5. Min strategi för LÄS är:
Läser hela texten innan jag ens tittar på frågorna. Annars fokuserar jag för mycket på enstaka ord och hamnar oftast i diverse fällor. Läs om relevanta stycken flera gånger innan jag svarar på frågorna, och upprepa frågan flera gånger i huvudet för att försöka bena ut "vad vill de ha svar på?". Gå sedan igenom alla svarsalternativ och fråga dig själva "stämmer detta verkligen helt och hållet? är det exakt det som efterfrågas?".
För att snabbare läsa texten brukar jag inte läsa olika namn i texten eller årtal eller annan information som verkar oviktigt i relation till texten. Ibland kan det mycket text som enbart är "Anders Andersson vid Institutet för Molekylär Biologi vid Uppsala Universitet har forskat på..", och där läser jag enbart "Forskaren Anders har forskat på..". Det gör det lättare för mitt huvud iallafall att bearbeta informationen. :)

6. På MEK-delen handlar det för mig mycket om bara vad som låter rätt. Ibland kan innebörden av ord vara liknande, men det finns ett ordspråk som innehåller det ena ordet. Exempelvis kan man tycka att "talar om" och "nämner" är ganska lika varandra men i sammanhanget "när man ... trollen så står de i farstun" så fungerar det förstnämnda bäst.

7. Mängdträning funkar, ja! Att lära sig fler ord kommer göra det lättare att få fler poäng på ORD-delen. Att läsa mycket text och artiklar delvis exponera dig för nya ord, men även öka uthålligheten att koncentrera dig på en text. Och sist men inte minst får man genom att göra olika av VIP-delens LÄS/MEL/ELF-uppgifter samt gamla högskoleprov en förståelse för hur frågorna är uppbyggda och hur du på ditt eget sätt hittar svaren till dem i texten.

Jag hejar på dig!!
Skriv svar