Tre månaders plugg! Mål: 1.0 --> 1.6

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
fnilsson91
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 30 jul, 2012 14:45

Tre månaders plugg! Mål: 1.0 --> 1.6

Inlägg av fnilsson91 »

Nu är det 51 dagar kvar till provet och jag skall utnyttja varje fri timme till fullo för att nå mitt mål i april. Detta är första gången jag pluggar till ett högskoleprov och jag skulle därför verkligen uppskatta tips och råd ifrån mer erfarna personer som har fått bra resultat.

När jag skrev provet förra våren fick jag resultatet:

KVA: 1.0
VER: 1.0
Total: 1.0

Målet för April

KVA: 1.6 - 1.8
VER: 1.3 - 1.6
Total: 1.55


Min situation just nu är sådan att jag jobbar heltid, men har tagit ut flera semesterdagar i februari och mars, vilket betyder att jag har totalt 25 fria dagar som kommer spenderas på plugg + eftermiddagar efter jobb.

Jag började plugga till provet i början på detta året och som hjälpmedel har jag en Matematik 4000 A,B och C böcker, hpguiden samt så är jag en flitig användare av Khan Academy.

Planen var först att jag skulle vara klar med matematikrepetitionen i slutet av januari, men går igenom denna väldigt grundligt och det kommer därför ta en månad längre än vad jag hade planerat. Jag gör repetitionen via Khan Acedemy, där jag går igenom alla kapitel på Arithmetic, Alegbra, Geomatry samt Probability and Statistics.

Eftersom repetitionen drar ut på tiden så måste jag börja plugga ord parallellt med detta. Ordplugg börjar jag med idag.

ELF är min starkaste del och där borde jag ligga runt 17 rätt utan något extraplugg.

Sammanfattning:

Min plan är att vara klar med matematikrepetitionen (alla relevanta kapitel jag rabblade upp på Khan samt repetitionen på hpguiden) och ha hunnit med att lära in mellan 50-100 ord per dag till och med 1/3.

När mars börjar så kommer jag satsa resterande tid på att köra igenom gamla prov samt uppgifter på hpguiden, samtidigt som jag tränar upp nödvändiga delar i Matematik A och B (när jag stöter på områden där jag saknar kunskap). Det känns som om det effektivaste sättet att träna upp LÄS på kort tid är att köra igenom gamla prov + hpguiden uppgifter, så jag kommer även göra detta under mars.

Vad tror ni? Tar jag vatten över huvudet? Borde jag lägga om mitt pluggschema?

Kommer försöka uppdatera så ofta som möjligt.

mvh

fnilsson91
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 30 jul, 2012 14:45

Re: Tre månaders plugg! Mål: 1.0 --> 1.6

Inlägg av fnilsson91 »

Igår gjorde jag följande:

Matematikrepetitionen:

- Faktorisering
- Kvadrerings- och Konjugatregeln
- Polynom, addition, subtraktion och multiplikation av polynom
- Lösa andragradsekvationer genom roten ur.

ORD:

- Läste in 100 stycken ord i ordlista 1.

(83/84 rätt vid test nu på morgonen)

Idag efter jobbet planerar jag att lära mig följande:

Matematikrepetitionen:

- Lösa andragrasekvationer genom faktorisering, "Completing the Square" samt genom PQ-formeln.
- Rita grafer till andragradsfunktioner
- Andragradsolikheter

ORD:

- Läsa in resterande 100 ord från ordlista 1.

eripet7
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 07 okt, 2013 0:12

Re: Tre månaders plugg! Mål: 1.0 --> 1.6

Inlägg av eripet7 »

Härligt att du är så jämna på allt.

Själv fick man 1,5 på matte och 0,7 på läs.

Målet denna gängen är 1,8 på matten och 1,2-1,3 på läs.

Fokus nu ligger att träna på XYZ samt ord, för om jag bättrar mig där får jag nog mitt 1,6.


Lycka till! :)

fnilsson91
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 30 jul, 2012 14:45

Re: Tre månaders plugg! Mål: 1.0 --> 1.6

Inlägg av fnilsson91 »

Blivit en lång dag med jobb och plugg. Summeringen av dagen:

Matematikrepetitionen:

- Jag har nu lärt mig det mesta jag behöver kunna om andragradsekvationer. Hur man faktoriserar dessa med hjälp av olika metoder för att lättare få fram en lösning, hur man hittar rötter samt vertex och hur man använder sig av PQ-formeln.

ORD:

- Läst in 100 resterande ord från Ordlista 1.

Imorgon kommer finnas mycket tid över för plugg:

Matematikrepetitionen:

- Negativa-, bråk- och variabelexponenter
- Förenkla rotuttryck
- Lösa ekvationer med rotuttryck

ORD:

- Lära mig alla ord i Ordlista 2.

------------

Eripet7:

Vet inte om det är så härligt, men finns i alla fall hopp och potential om att höja båda!

Lycka till! Uppdatera gärna här hur det går för dig med pluggandet.

fnilsson91
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 30 jul, 2012 14:45

Re: Tre månaders plugg! Mål: 1.0 --> 1.6

Inlägg av fnilsson91 »

Tuff dag igår. Nu är jag klar med repetitionen av Arithemtic samt Algebra. Börjar bli lite fundersam till om jag lägger ner för mycket tid på matematiken. Gjorde en del XYZ-uppgifter på HP-guiden igår och det känns som det ligger på en lite annan nivå. Anledningen till varför jag går igenom repetitionen så pass grundligt är för att jag vill vara 100% säker på att jag kan alla nödvändiga regler så att i alla fall möjligheten finns till alla lösa alla uppgifter på provet. Men att sitta 3 timmar och lära mig lösa ekvationer med rotuttryck (som jag gjorde igår) känns lite felprioriterat.

Tankar kring detta?

14/2

Matematikrepetitionen:

- Negativa-, bråk- och variabelexponenter
- Förenkla rotuttryck
- Lösa ekvationer med rotuttryck


ORD:

- Läst in 100 resterande ord från Ordlista 1. (Kommer läsa in 200 ord idag istället)

15/2

Matematikrepetitionen:

Börjar på ett nytt kapitel idag!

- Läsa och rita diagram
- Beroende, oberoende utfall (sannolikhetslära)
- Medelvärde, median, typvärde, spridningsmått

Ska försöka hinna med sannolikhetslära och statistik under två dagar.

ORD:

- Lära mig alla orden i ordlista 2.

--------------

Stötte på en uppgift igår på ett gammalt högskoleprov där följande information gavs:

Vad är x + x^2 + x^3 om x^2 = –1?

Vad jag inte förstår är hur x^2 = –1? Hur kan ett tal upphöjt till en jämn potens bli ett negativt tal?

acckol
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 26 aug, 2013 21:44

Re: Tre månaders plugg! Mål: 1.0 --> 1.6

Inlägg av acckol »

fnilsson91 skrev: Stötte på en uppgift igår på ett gammalt högskoleprov där följande information gavs:

Vad är x + x^2 + x^3 om x^2 = –1?

Vad jag inte förstår är hur x^2 = –1? Hur kan ett tal upphöjt till en jämn potens bli ett negativt tal?
Man har skapat ett imaginärt tal som kallas i, den har som funktion att i^2 = -1.
För övrigt löses uppgiften genom att faktorisera x: x(1+x+x^2), eftersom x^2=-1 får vi : x(x) och slutligen har vi kvar x^2 vilket är lika med -1.

fnilsson91
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 30 jul, 2012 14:45

Re: Tre månaders plugg! Mål: 1.0 --> 1.6

Inlägg av fnilsson91 »

Acckol:

Okej, tack! Jag läste inte högre än till matte C i gymnasiet så fick aldrig lära mig om imaginära tal, men förstår nu hur jag ska tänka för att lösa denna uppgiften.

-------------

Det går helt okej med matematiken. Jag är nu helt klar med det jag behöver kunna (matematik A och B) inom Arithemetic, Algebra och Sannolikhetslära. Nu är det Geometri som återstår och jag planerar att vara klar med detta senast fredag denna veckan. Detta betyder att jag kommer vara klar med matematikrepetitionen en vecka innan med satta deadline och jag kommer spendera resterande dagar i månaden på att köra igenom alla övningsuppgifter på Khan samt gå igenom repitionen här på HP-guiden för att sedan vara helt klar att tackla de riktiga uppgifterna.

När det kommer till den verbala delen så går det fruktansvärt dåligt. Jag har riktigt svårt att hitta motivation till att plugga in alla orden. Jag måste även börja läsa mer. Här gäller det helt enkelt för mig att hitta motivation och ta mig i kragen.

15/2

Matematikrepetitionen:

- Beroende- och oberoende sannolikhetslära
- Medelvärde, median och typvärde
- Statistik

16/2

Matematikrepetitionen:

- Grundläggande uträkning av area och omkrets av simpla figurer
- Linjer, sträckor och halvlinjer

17/2

Matematikrepetitionen:

- Klassificera figurer
- Area på trianglar och mer komplexa figurer
- Volym
- Skala
- Cirklar
- Mer om vinklar
- Pythagoras sats

----------------

Jag har alltid varit lite osäker när det kommer till att förkorta tal.

T.ex följande tal:

(6X + 6Y + 12) / 6

Här förkortar man alla termer, eller hur? Kan man se detta som 6X/6 + 6Y/6 + 12/6?

Är det samma när det kommer till multiplikation?

6X * 6Y * 12 / 6 =

6X/6 * 6Y/6 * 12/6?

Skulle verkligen även vilja passa på och fråga om en annan grej som gör mig lite osäker som återigen har att göra med exponenter med negativ bas:

T.ex

x(1-x) =

x1 - x^2

Nu kommer det jag undrar över:

Tar man (-x^2) eller (x^2)? Det blir ju samma svar, men ekvationen skiljer ju sig beroende på hur man gör. Tex om vi tar x=3:

1.(-x^2)=

3 + 9 = 12

2. (x^2) =

3 - (9) = - 6

Uppskattar verkligen hjälp!

acckol
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 26 aug, 2013 21:44

Re: Tre månaders plugg! Mål: 1.0 --> 1.6

Inlägg av acckol »

Du har rätt på första påståendet angående förkortning. Står det (6x+6y+12)/6 kan man ha antingen tänka som du gör eller faktorisera ut en 6a för att sedan kunna stryka den. Detta gör man eftersom vid multiplikation (som uppstår ifall du faktoriserar) gäller nämnaren för endast en term.

Så om du faktoriserar detta får du: 6*(x+y+2)/6, då kan du stryka båda sexorna och får kvar x+y+2.
Om du då har (6x*6y*12)/6 så kan du stryka antingen EN 6a från 6x eller 6y, eller så kan du dela 12 med 6 och få över 2. Testa själv att dividera både x och y och sätt ut olika värden på variablerna och se själv att det ger samma produkt :-D

Angående negativa baser rekommenderar jag att sätta parentes runt talet. x-x^2 = (x)-(x^2)
Det skulle även kunna stå -x(1-x) då får du: (-x)+(x^2) eftersom -x*-x=x^2

Skriv svar