Vägen till psykologprogrammet - 2.0 VT 2013.

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
Åsnefisk
Stammis
Stammis
Inlägg: 292
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 12:07

Vägen till psykologprogrammet - 2.0 VT 2013.

Inlägg av Åsnefisk »

Hej! Jag är en 22-årig man med siktet inställt på psykologprogrammet HT 2013. För att försäkra mig om detta så har jag beslutat att sätta 1.9+ på högskoleprovet den 6:e april. (Mitt egodrivna mål är 2.0, men hellre sätta målet lägre och nå eller överträffa det än tvärtom! Vilket ändå är lättare sagt än gjort).

Överflödig bakgrundsinformation

Jag gick ut NV-programmet 2009 med samlat betygsdokument. Jag har alltid haft det lätt för mig i skolan och varit bra på alla ämnen så länge jag har lagt ner den tid och energi som krävs. Tyvärr så skolkade jag en hel del och har säkert endast gått två av tre år i gymnasiet om vi räknar lektionstiden. Mina betyg är ungefär 1/2 MVG, 1/3 VG och 1/5 IG.

Jag har alltid varit speciellt bra på och intresserad av matematik och fysik och hade därför siktet inställt på teknisk fysik under en längre tid. Det höll också min motivation uppe för att ta mig till skolan och studera. De tankarna släppte dock sakta men säkert och mycket av skoltiden ersattes av internetpoker, som jag har försörjt mig på sedan slutet av 2008.

Den senaste tiden har jag insett att jag är extremt intresserad av människan och hjärnan. Jag är intresserad av alla aspekter av hjärnan, mänskligt beteende och den mänskliga upplevelsen. Jag vill förstå hur människor skapar sin verklighet och hur den påverkas av världen som den är del av (och också skapar)! Om min svenska var bättre så hade jag försökt skriva något vackert för att sammanfatta mitt intresse om denna underbara komplexitet, men det får duga.

Det var ungefär ett halvår sedan jag kom till den insikten, och för två-tre månader sedan beslutade jag mig för att jag ska komma in på psykologprogrammet tills i höst. Det finns inga alternativ. Jag är trött på livet jag lever just nu och det jag behöver är att börja göra något meningsfullt - vilket i mitt fall blir studier och starten på en livslång strävan att förstå människan. Då kan jag också spendera dagarna med att lära mig om ämnet och känna att det tar mig mot ett mål, istället för att göra det på egen hand hemma!

Först så tänkte jag läsa upp mina betyg (på motsvarigheten till Komvux) för att nå 22.5 och "garantera" min plats på programmet. Dock så kom jag fram till att det skulle resultera i en studietakt på runt 100 gymnasiepoäng i veckan, vilket är ohållbart och uppslukande.

Tidigare högskoleprov

Första (och hittils enda) gången jag gjorde högskoleprovet var någon gång under 2010. Jag kommer ihåg att jag fick 1.5 poäng eller kanske 1.6 poäng. (Jag räknade till 1.5 och var någon enstaka poäng från 1.6, men var osäker om jag hade skrivit över mina svar korrekt och orkade inte ta reda på det). Jag skrev nyss ett mail till ansvarig skola för att få reda på det.

Det som förvånade mig enormt när jag gjorde mitt första högskoleprov var att jag inte alls fick bra resultat på den logiska, kvantitativa delen. Jag fick ungefär hälften rätt på NOG och fick betydligt bättre på LÄS och ELF. ORD kommer jag inte ihåg men jag fick antagligen hälften rätt eller så. Eftersom jag alltid har tyckt mig vara väldigt bra på matematik så var det förvånande. Dock så hålls matematiken inte färsk när den inte används, medan läsförståelsen alltid hänger med.

Hursomhelst, med tanke på att jag fick 1.5 så är det såklart en bättre idé att satsa på ett högt HP-resultat samtidigt som jag läser cirka 500 gymnasiepoäng för ett slutbetyg, än att läsa kurser på nästan 1000 poäng i en ohållbar takt. Mitt mål är som sagt 1.9+ och jag söker alltså en höjning på 0.4-0.5 poäng, ungefär.

Studieplan för den kvantitativa delen

Här tror jag att jag har möjligheten att "garantera" 2.0 bara jag lägger ner tillräckligt med tid och energi. (Förutsatt att jag är lugn och fokuserad på provdagen, och inte slarvar)!

Tanken är att repetera matematik A och B fullständigt. Med det så menar jag att läsa igenom böckerna från pärm till pärm och göra samtliga uppgifter. Jag måste vara helt bekväm med att lösa alla typer av uppgifter (G-MVG) på ett snabbt och effektivt sätt. Vanan att lösa uppgifter och att tänka matematiskt och logiskt måste vara där. Det gäller att kunna titta på en uppgift och direkt se hur problemet ska lösas och vad som krävs för att lösa det. Om jag inte löser uppgifter regelbundet så finns inte den färdigheten där, då stapplar jag mig fram. Baskunskaperna måste sitta så bra som möjligt. Uppgifterna ska kunna lösas i sömnen. Det kommer enbart genom repetition och spenderad tid.

Jag tänker också göra samtliga (fullständiga) äldre högskoleprov, HT 2001 och framåt. Då går jag igenom alla uppgifter för att se vad jag har gjort för fel. Jag ser vad jag är bäst respektive sämst på och kan komma fram till generella lösningstaktiker för olika uppgifter. Att öva på det som är närmast den riktiga saken är såklart bäst (när grundkunskaperna väl sitter). Tanken är också att göra samtliga kvantitativa uppgifter som finns tillgängliga på HP-guiden. Uppgifter som är lite svårare ska lösas fullständigt, så att jag förstår mig på dem ordentligt.

Jag har också tänkt att uppdatera mitt matematiska tänkande rent allmänt. Huvudräkning är viktigt på högskoleprovet - snabb sådan. Jag har aldrig gjort någon ansträngning att lära mig huvudräkning och är väl "okej" på det, inte mer. Vad jag vill lära mig är de mest effektiva sätten att tänka och räkna på, och alla knep som finns att tillgå. Det finns en hel del material om det. Jag har funnit "Secrets of Mental Math" som verkar lovande:

http://www.thegreatcourses.com/tgc/cour ... x?cid=1406. (Finns att ladda ner på den inhemska torrentsidan).

Här gäller det att maximera förutsättningarna, och det sistnämnda tror jag är en viktig del av det! Varför ödsla dyrbara sekunder på ineffektiva lösningstekniker när det finns väl uttänkta och snabba sådana att lära sig? Det är nog väl värt tiden!

(Visste du till exempel att 15*17 kan räknas ut som (15+7)*10 + 7*5 = 255, eller 11 * 19 som (11+9)*10 + 9*1 = 209? Alltså 1A*1B (där A är den ena faktorns ental och B den andra faktorns ental) = (1A+B)*10 + A*B? För tal mellan 10 och 19, i alla fall. Liknande finns för allt möjligt).

Sammanfattning kvantitativ del:

- Repetera matematik A och B fullständigt och utförligt.
- Gör samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt, gå igenom uppgifterna.
- Gör samtliga kvantitativa uppgifter på HP-guiden, gå igenom det som behövs.
- Lär mig snabb och effektiv huvudräkning á "Secrets of Mental Math".

Studieplan för den verbala delen

Här är det ORD som gäller. Det är min svaga punkt rakt igenom. Jag har inte läst mycket svensk text de senaste åren och ordförrådet är begränsat. (I alla fall i förhållande till 1.9+ på den verbala delen!) En fjärdedel av provet hänger på ordförrådet och det är inte lite. Här måste köttas, helt enkelt.

Vad gäller LÄS och ELF så trivs jag bra med att läsa texter och tolka innehållet i dem och tycker mig inte ha några problem med någon av provdelarna. Givetvis så finns det dock alltid utrymme för förbättring. Det skulle inte skada att läsa fortare, och läsvanan för tråkigare och tyngre texter måste tränas upp. Min engelska är i absoluta termer minst lika bra som min svenska nu för tiden, vilket gör att ELF känns väldigt lätt (så länge jag är fokuserad och inte går in med övermod och/eller slarvar)! Därför så tänker jag inte lägga ner någon tid på att plugga inför ELF, utöver att göra och gå igenom alla delprov när jag gör de äldre högskoleproven.

Planen är mer eller mindre full fokus på ordkunskap. Jag måste lära mig ordens beståndsdelar. Morfem, förled, efterled, prefix, suffix och allt vad det heter. Jag kräver full förståelse för alla tillgängliga "delar" av svenska ord som man skulle kunna lista upp på det här viset. Utöver det så måste jag så klart lära mig en väldans massa ord. Många som säkert inte täcks av att "bara" kunna det jag nämnde innan.

Innan provet så ska jag ha skrivit fullständiga listor på alla ordens beståndsdelar jag kommer över, med tillhörande betydelse. Jag måste också lära mig tusentals nya ord. Min metod för att lära mig ord är under konstruktion och jag har prövat några olika tillvägagångssätt. Det jag trivs bäst med just nu är att notera ord under dagen och sedan skriva dem i ett dokument. Jag skriver ut dokumentet med orden följda av långa sträckade linjer där jag sedan dagen efter skriver definitionen för hand. Jag läser i ordboken och försöker komma ihåg betydelsen och bekräftar det sedan dagen efter.

Jag kommer som sagt också att gå igenom samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt. Där finns det mycket ord att hämta! Både i ORD-delarna och i alla texter. Det är bara att notera alla ord jag inte förstår ordentligt och lära in dem. Utöver det så kommer jag givetvis att använda mig av de diverse funktionerna här på HP-guiden för att lära mig nya ord. Jag har dock inte utforskat dem ännu.

Jag antar att jag också kommer att träna på någon form av snabbläsning, då tiden alltid är knapp. Jag har ingen konkret plan för det än dock.

Sammanfattning verbal del:

- Få en så pass fullständig förståelse för ordens beståndsdelar som möjligt.
- Gör en så pass komplett lista som möjligt över alla morfem, prefix, suffix, förled, efterled och dylikt som jag kommer över.
- Läs essäer och dylika texter dagligen, lär mig de ord jag inte kan.
- Gör samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt, lär mig alla ord jag inte kan både från texter och ORD-/MEK-delarna.
- Använd HP-guidens verbala funktioner.
- Träna snabbläsning.

För övrigt

Som ni märker så har jag svårt att hålla mig kortfattad! Hursom. Jag hoppas att jag genom att skriva här lägger lite extra press på mig själv att prestera. Min förhoppning är också att jag kanske kan motivera eller hjälpa någon annan! Skriv gärna vad ni än har på tankarna och följ med på vägen. Må ni alla nå era mål!

Jag önskar alla lycka till med livet och sina studier!

(2013-02-12: Byter namn på tråden till 2.0 då det är mitt mål sedan några dagar tillbaks).
Senast redigerad av Åsnefisk den tis 12 feb, 2013 12:11, redigerad totalt 1 gånger.
Åsnefisk
Stammis
Stammis
Inlägg: 292
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 12:07

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av Åsnefisk »

Högskoleprovet HT 2001

Det här provet har jag gjort under den senaste veckan. Viktigt att notera är att jag inte gjorde hela provet på samma dag! Jag gjorde NOG, LÄS, ORD på separata dagar och ELF och DTK på samma dag. Jag tror det leder till att resultatet blir bättre än vad det hade varit om allt gjordes på samma dag.

Eftersom jag redan har gått igenom provet och mina svar på egen hand så orkar jag inte skriva så mycket om det här, men jag redovisar resultaten och svaren. Nästa prov jag gör kan jag gå igenom här.

Jag har gjort proven med samma tidsbegränsning som det var på de äldre högskoleproven, d.v.s. NOG, DTK och LÄS 50 minuter vardera, ELF 35 minuter och ORD 15 minuter. Det kommer jag också att göra under alla kommande prov.

(Mitt svar / korrekt svar)

NOG - 16 / 22 (73%)

1. C / C
2. A / A
3. E / E
4. C / B
5. E / E
6. A / A
7. D / D
8. E / E
9. E / E
10. D / D
11. C / C
12. E / D
13. C / B
14. E / E
15. E / E
16. A / A
17. C / B
18. A / D
19. E / E
20. C / B
21. D / D
22. C / C


LÄS - 19 / 20 (95%)

1. B / B
2. A / A
3. B / B
4. C / C
5. A / A
6. C / C
7. C / B
8. C / C
9. D / D
10. B / B
11. A / A
12. B / B
13. A / A
14. C / C
15. D / D
16. B / B
17. D / D
18. D / D
19. B / B
20. A / A


ORD - 26 / 40 (65%)

1. E / E
2. C / E
3. B / B
4. D / D
5. C / C
6. A / A
7. E / E
8. A / E
9. C / C
10. C / D
11. C / C
12. B / E
13. E / E
14. B / A
15. E / E
16. C / C
17. A / A
18. B / B
19. C / D
20. D / D
21. E / E
22. A / A
23. A / A
24. B / D
25. C / B
26. A / A
27. C / C
28. C / C
29. D / D
30. A / D
31. B / B
32. E / E
33. C / A
34. A / A
35. C / A
36. C / C
37. D / B
38. B / A
39. C / B
40. E / E


DTK - 18 / 20 (90%)

1. C / C
2. D / D
3. C / C
4. B / B
5. A / A
6. D / D
7. D / D
8. E / E
9. D / D
10. C / C
11. E / E
12. D / D
13. E / E
14. C / C
15. D / D
16. B / B
17. B / B
18. D / E
19. D / B
20. C / C


ELF - 19 / 20 (95%)

1. C / C
2. A / A
3. B / B
4. B / B
5. C / B
6. D / D
7. A / A
8. C / C
9. A / A
10. D / D
11. B / B
12. C / C
13. B / B
14. D / D
15. D / D
16. C / C
17. B / B
18. B / B
19. A / A
20. D / D


TOTALT

98 / 122 (80.33%)

POÄNG

1.7 (96.6%)
Senast redigerad av Åsnefisk den lör 19 jan, 2013 16:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
uoyevoli
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 06 nov, 2012 19:12

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av uoyevoli »

Allt ser jättebra ut :) Jag har nog inte samma mål som dig, men det är spännande och se hur det går för dig samtidigt som man också känner press på att plugga lika mycket själv. Så fortsätt att uppdatera och du kommer förhoppnings få 1,9+. Allt går om man vill.
Åsnefisk
Stammis
Stammis
Inlägg: 292
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 12:07

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av Åsnefisk »

uoyevoli skrev:Allt ser jättebra ut :) Jag har nog inte samma mål som dig, men det är spännande och se hur det går för dig samtidigt som man också känner press på att plugga lika mycket själv. Så fortsätt att uppdatera och du kommer förhoppnings få 1,9+. Allt går om man vill.
Tackar! Kul att du läser.

Det mesta går verkligen om man vill, bara man vet vad som krävs och sedan gör det. Jag ser att du satsar på 1.8 och jag önskar dig lycka till!
Åsnefisk
Stammis
Stammis
Inlägg: 292
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 12:07

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av Åsnefisk »

2013-01-19

Idag ska jag satsa på att plugga en hel del. Jag skriver ner vad jag ska göra här så att jag får skämmas extra mycket om jag inte får det gjort. Sedan uppdaterar jag mot dagens slut. Jag har ungefär 530 sidor mattebok att läsa (A + B) och satsar på att bli klar med det inom en månad så att jag kan fokusera på högskoleprovsuppgifterna efter det.

- Skriv högskoleprovet VT 2002.
- Läs 20 sidor Matematik A.
- Läs in minst 40 nya ord.
Användarens profilbild
rahrah
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 24 dec, 2012 12:09

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av rahrah »

Hur många timmar pluggar du dagligen? Hur mycket tid (timmar/minuter) lägger du ner på respektive del?
Åsnefisk
Stammis
Stammis
Inlägg: 292
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 12:07

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av Åsnefisk »

rahrah skrev:Hur många timmar pluggar du dagligen? Hur mycket tid (timmar/minuter) lägger du ner på respektive del?
Jag har ingen riktig koll på tidsanvändningen, och den varierar. Jag sätter mina mål i fråga om hur mycket jag ska göra varje dag snarare snarare än hur länge jag ska jobba, sen får det ta den tid det tar (om jag nu får det gjort). Jag gör lite olika varje dag och har också just nu börjat öka arbetsbördan, vilket resulterar i variation och fler timmar. Därför så är min koll ännu sämre just nu! Men jag försöker att svara.

Totalt så pluggar jag väl kanske 3-5 timmar om dagen? På den dag som denna så blir det ju mer, kanske 6-7 timmar. Om du med respektive del menar kvantitativ och verbal så spenderar jag mer tid på den kvantitativa för tillfället, kanske 2-3 timmar om dagen. Den verbala delen får väl ungefär 2 timmar totalt - att hitta ord och sedan läsa definitionerna och tänka på dem. Nu när jag ska börja med HP-guidens ordprogram så kommer det nog att ändras.

Jag har ju den stora fördelen att kunna skjuta arbetet åt sidan och lägga ner nästan hur mycket tid jag vill på att studera. Därför så har jag inte lika strukturerad planering som de flesta nog skulle behöva och har nog inte heller så mycket råd att komma med på det området.
Användarens profilbild
rahrah
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 24 dec, 2012 12:09

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av rahrah »

Det var en del timmar det :D
Varför inte plugga "klart" kvantitativa delen (lägga all fokus på den). Och fortsätta med verbala sen....
Åsnefisk
Stammis
Stammis
Inlägg: 292
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 12:07

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av Åsnefisk »

rahrah skrev:Det var en del timmar det :D
Varför inte plugga "klart" kvantitativa delen (lägga all fokus på den). Och fortsätta med verbala sen....
Som jag ser det så är vana extremt viktigt när det kommer till att kunna prestera. Att till exempel kunna lösa en kvantitativ uppgift snabbt, det hänger på att ha en vana av att göra det. När jag gick i gymnasiet och jobbade med matematik regelbundet så kunde jag lösa alla uppgifter på löpande band (A-E). Nu när jag läser A-kursen så måste jag ofta stanna upp och tänka efter lite längre, och gör även misstag ofta (speciellt slarvfel). Min hjärna är inte van vid att lösa matematikuppgifter helt enkelt, eftersom den inte har gjort det mycket alls på flera år. Jag tror att hjärnan måste vara van vid att jobba på ett visst sätt för att kunna jobba på det sättet effektivt (speciellt under tids- och prestationspress).

Om jag till exempel är van vid att lösa NOG, XYZ och DTK uppgifter dagligen på utsatt tid och känner mig helt bekväm med det, så kommer det nog att gå bra på provet. Om jag däremot har uppnått en kunskapsnivå som jag är nöjd med och sedan inte använder eller endast underhåller smått med någon uppgift om dagen, då är jag inte lika van vid att göra det. Samma sak kan sägas om att läsa jobbiga texter, eller att läsa snabbt. Eller vad som helst för den delen. Om du sitter inne i en månad så är du förmodligen inte lika "bra" på att samspela med andra människor när du väl kommer ut igen. (Vissa mer mekaniska färdigheter som att cykla eller köra bil sitter nog kvar längre även om man inte använder dem, men jag tycker inte det är så när det gäller det mentala).

Det är lite samma tanke som ligger bakom att göra alla högskoleprov HT 2001 och framåt. Om jag är van vid att skriva högskoleprov regelbundet med bra resultat, ja, då går det nog bra på provet! Eller om jag kan skriva 1.9+ med 45 minuter på varje provdel, då går det nog bättre när jag har 50 minuter på mig, och så vidare. (Jag kanske går så långt som att göra proven "svårare" för mig när jag tränar på dem här hemma, när jag väl skriver 1.9+ regelbundet, men jag har inte bestämt mig för det än). För att göra en dålig liknelse: Klarar du spelet på "hard", då klarar du det på "medium" utan problem. Har du däremot klarat spelet på "hard" för en månad sen och sedan inte spelat, då vet du ändå inte hur det går nästa gång på "hard".

Jag vill att all kunskap ska vara färsk och användas dagligen, med andra ord. Det ska "sitta i ryggmärgen". Plus att jag har väldigt mycket att ta in och jag vill inte negligera någon del under en viss tid, det skulle bara leda till osäkerhet och stress.
Användarens profilbild
rahrah
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 24 dec, 2012 12:09

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av rahrah »

Du har riktig bra koll på det här :). Håller du samma takt fram till provet så borde du nå ditt mål. Själv har jag tänkt och plugga kvantitativa hela januari (håller på med den nu) och verbala under februari. Jag lägger de uppgifter jag är osäker på i "mina uppgiftsgrupper", och hade tänkt plugga både kvantitativa och verbala from 1 mars ända fram till provet.
Åsnefisk
Stammis
Stammis
Inlägg: 292
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 12:07

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av Åsnefisk »

Högskoleprovet VT 2002

Nu är jag klar med det här provet. Jag gjorde alla delar på utsatt tid och hade pauser mellan delarna ungefär som på provdagen. Innan provet så hade jag hoppats på att skriva 1.7 (eller bättre, givetvis), men det gick inte! Jag hamnade precis på det som krävdes för 1.6.

ELF gick enkelt och jag var så pass säker som man kan vara på att jag hade alla rätt. ORD var en stor katastrof. Jag kände igen kanske 1/8 av orden och gissade hejvilt. Gissningstekniken var i de flesta fallen också rena gissningar, vilket jag inte kom långt på. LÄS gick bra och jag var ganska säker på att jag hade alla rätt men lyckades lura mig själv / feltolka betydelsen av ett ord och missade en poäng. Jag tyckte att NOG gick bra och jag var förvånad över att jag hade så många fel. Jag hade förväntat mig åtminstone 18-19 rätt, och det precis efter att jag hade gjort provet. DTK gick ungefär som förväntat. Sista uppgiften på DTK var dock sjukt förvirrande och jag stirrade på den i säkert tio minuter utan att komma fram till korrekt svar.

Jag valde att göra provdelarna i den här ordningen eftersom jag tänkte att det borde vara minst fördelaktigt att göra de lättaste delarna först, och de svårare och mer koncentrationskrävande delarna senare. Både NOG och DTK kräver god koncentration och tankeförmåga och det blir nog svårast att ta dem sist.

Jag är inte nöjd med resultatet men jag kan inte heller klaga. Jag har inte gjort något som berättigar en höjning från det senaste provet jag gjorde utspritt under några dagar. Jag måste läsa igenom matematiken och dessa uppgifter samt fullkomligt kötta ord.

Nu har jag det i alla fall bekräftat att jag ligger på ungefär 1.6 och att ORD (och således MEK) är min absolut svagaste del, följt av NOG och DTK. Vad gäller KVA och XYZ så vet jag ju ännu inte, men de följer nog samma mönster (svårare än LÄS och ELF). Nåja, bara att köra på.

(Mitt svar / korrekt svar)

ELF - 20 / 20 (100%)

1. C / C
2. A / A
3. B / B
4. D / D
5. A / A
6. C / C
7. D / D
8. A / A
9. C / C
10. A / A
11. C / C
12. B / B
13. D / D
14. C / C
15. D / D
16. C / C
17. C / C
18. B / B
19. A / A
20. D / D


ORD - 19 / 40 (47.5%)

1. C / E
2. C / C
3. D / C
4. E / E
5. B / B
6. C / C
7. B / D
8. A / A
9. D / B
10. A / A
11. A / A
12. D / D
13. D / A
14. C / D
15. C / C
16. D / D
17. B / B
18. A / C
19. B / E
20. E / E
21. C / C
22. D / E
23. B / D
24. D / D
25. A / C
26. B / B
27. B / A
28. B / B
29. A / A
30. B / B
31. A / E
32. A / B
33. A / B
34. B / C
35. E / C
36. E / C
37. C / E
38. C / D
39. D / A
40. C / C


LÄS - 19 / 20 (95%)

1. D / D
2. C / C
3. D / D
4. C / C
5. D / D
6. C / C
7. B / B
8. C / C
9. B / B
10. B / B
11. B / C
12. C / C
13. A / A
14. B / B
15. B / B
16. D / D
17. A /A
18. A / A
19. C / C
20. D / D


NOG - 16 / 22 (73%)

1. E / E
2. D / D
3. A / D
4. C / C
5. B / B
6. C / C
7. E / E
8. A / A
9. B / D
10. A / D
11. C / A
12. D / B
13. C / C
14. E / E
15. D / D
16. C / C
17. E /E
18. C / C
19. C / C
20. B / B
21. A / A
22. C / B


DTK - 18 / 20 (90%)

1. B / B
2. D / D
3. B / B
4. B / B
5. B / D
6. A / A
7. C / C
8. C / C
9. E / E
10. E / D
11. D / D
12. D / D
13. B / B
14. D / D
15. A / A
16. C / C
17. C / C
18. C / C
19. B / A
20. C / C


TOTALT

92 / 122 (75.41%)

POÄNG

1.6 (94.3%)
Herveao
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 13 mar, 2012 9:39

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av Herveao »

Även jag är pokesspelare (samma smeknamn på svs, varvat 5-10, 10-20 där exempelvis förra året) och jag vill precis som du in på psykologprogrammet.

Dock ser mina förutsättningar något annorlunda ut, jag har det svårare med hp än du har. Jag är 28 år och har tidigare läst en civilekonom bl.a. på ett australienskt universitet för att sedan arbeta med ekonomi. Detta var något jag vantrivdes rejält med och därför sa jag istället upp mig. Nånstans har jag väl egentligen alltid vetat att det är filosofi/psykologi jag bör syssla med, det är där mitt genuina intresse ligger. Dessvärre ha jag landat på 1.5 nu båda gångerna jag gjort hpprovet (1 poäng under 1.55 nu senast).

Vill därför verkligen kämpa så jag kan nå åtminstone 1.6 nu kommande prov för jag vill verkligen komma igång med de riktiga studierna nu så snart det går.

Hursomhelst, tror jag absolut du kommer lyckas. Du verkar disciplinerad och det är väl just det tillsammans med en bra pluggstrategi som är viktigast (något jag själv förändrar nu inför detta hp).Med tanke på att 1.75 tycks räcka för psykologprogrammet fixar du säkert det. Stort lycka till!
Åsnefisk
Stammis
Stammis
Inlägg: 292
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 12:07

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av Åsnefisk »

Herveao skrev:Även jag är pokesspelare (samma smeknamn på svs, varvat 5-10, 10-20 där exempelvis förra året) och jag vill precis som du in på psykologprogrammet.

Dock ser mina förutsättningar något annorlunda ut, jag har det svårare med hp än du har. Jag är 28 år och har tidigare läst en civilekonom bl.a. på ett australienskt universitet för att sedan arbeta med ekonomi. Detta var något jag vantrivdes rejält med och därför sa jag istället upp mig. Nånstans har jag väl egentligen alltid vetat att det är filosofi/psykologi jag bör syssla med, det är där mitt genuina intresse ligger. Dessvärre ha jag landat på 1.5 nu båda gångerna jag gjort hpprovet (1 poäng under 1.55 nu senast).

Vill därför verkligen kämpa så jag kan nå åtminstone 1.6 nu kommande prov för jag vill verkligen komma igång med de riktiga studierna nu så snart det går.

Hursomhelst, tror jag absolut du kommer lyckas. Du verkar disciplinerad och det är väl just det tillsammans med en bra pluggstrategi som är viktigast (något jag själv förändrar nu inför detta hp).Med tanke på att 1.75 tycks räcka för psykologprogrammet fixar du säkert det. Stort lycka till!
Låga odds att stöta på någon som också spelar poker och vill in på samma utbildning. Kul! (Jag har själv aldrig spelat på SVS).

Jag tycker det är riktigt bra att du sade upp dig från jobbet när du inte trivdes. Allt för många människor knegar på utan att ta sig närmare det dem verkligen brinner för. Om det är filosofi och psykologi du tycker är intressant så tycker jag verkligen att du ska satsa hårt på att göra det till en stor del av livet, och studier passar ju perfekt för det ändamålet. Inte nog att man mår bäst av att göra det man är intresserad av utan man gör det också bättre och med mer "hjärta" än vad man gör andra saker, vilket är riktigt bra för alla inblandade.

Jag misstänker att våra förutsättningar inte är så olika som du tror. Jag fick som sagt själv 1.5 (förmodligen strax under 1.6) första gången jag skrev provet på riktigt, och nu senast när jag skrev ett prov hemma (med samtliga provdelar på samma dag) så fick jag exakt 1.6. Att jag fick 1.7 en gång när jag delade upp provet över en vecka säger inte så mycket då det handlar om att prestera allt på samma dag, med pressen på.

Egentligen så är jag inte alls disciplinerad. Jag har ganska svårt att få till en bra rutin och att röra mig mot det jag vill. Att ha en bra plan och att formulera den tydligt är verkligen inte samma sak som att genomföra den, det vet jag allt för väl. Men nu är jag fan i mig trött på det och är fullkomligt bestämd att jag ska komma in. Det handlar bara om att faktiskt se till att lägga ner timmarna på det som krävs. Om jag kan göra det så kan du göra det, det är jag helt övertygad om. (Vi ligger på liknande nivå på provet vilket du har två prov som bekräftar och du har också studerat på högre nivå tidigare).

Att låta åren gå utan att forma livet och sig själv enligt det man faktiskt vill göra och hur man vill vara är aldrig bra. Om du är säker på att filosofi/psykologi är ditt kall så gör du nog dig själv en stor tjänst genom att fokusera på det och se till att göra det till en större del av ditt liv. Satsa på det tycker jag! Vad har du för planer gällande allt?

Tack så mycket för lyckoönskningarna och lycka till du med!
Åsnefisk
Stammis
Stammis
Inlägg: 292
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 12:07

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av Åsnefisk »

rahrah skrev:Du har riktig bra koll på det här :). Håller du samma takt fram till provet så borde du nå ditt mål. Själv har jag tänkt och plugga kvantitativa hela januari (håller på med den nu) och verbala under februari. Jag lägger de uppgifter jag är osäker på i "mina uppgiftsgrupper", och hade tänkt plugga både kvantitativa och verbala from 1 mars ända fram till provet.
Det låter som en bra plan! Det är bara att hålla fast vid planen så går det vägen.

Lycka till!
Åsnefisk
Stammis
Stammis
Inlägg: 292
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 12:07

Re: Vägen till psykologprogrammet - 1.9+ VT 2013.

Inlägg av Åsnefisk »

Åsnefisk skrev:2013-01-19

Idag ska jag satsa på att plugga en hel del. Jag skriver ner vad jag ska göra här så att jag får skämmas extra mycket om jag inte får det gjort. Sedan uppdaterar jag mot dagens slut. Jag har ungefär 530 sidor mattebok att läsa (A + B) och satsar på att bli klar med det inom en månad så att jag kan fokusera på högskoleprovsuppgifterna efter det.

- Skriv högskoleprovet VT 2002.
- Läs 20 sidor Matematik A.
- Läs in minst 40 nya ord.
Här blev det inte som tänkt. Jag skrev högskoleprovet, men matematiken gjorde jag knappt hälften av och orden rörde jag inte alls. Under de senaste två dagarna har jag dock tagit igen både och. Jag läste in strax över 60 ord igår och dem sitter idag.

Efter provet så kände jag att det inte riktigt är värt att skriva så många prov förrän mina grundkunskaper har ökat betydligt. Om jag fortsätter skriva prov utan att läsa på matematik och ord kommer jag bara att skriva liknande resultat. Istället ökar jag matematik- och ordkunskaperna först och börjar sedan skriva prov mer och mer regelbundet när provdagen börjar närma sig. Då får jag förhoppningsvis se början på de ökningarna jag är ute efter.

2013-01-21

Planen för dagen är som följer, och matematiken är redan avklarad:

- Läs 20 sidor matematik.
- Läs in minst 50 ord.

Jag är just nu på sida 91 av 330 i Matematik A boken.
Skriv svar