Jag har faktiskt inte skrivit högskoleprovet sedan 2017. Då fick jag 1.10 och fram kom den låga självkänslan viskandes att jag aldrig någonsin kommer att kunna skriva högre än det, så jag fick nöja mig med att plugga till ekonom. Sedan dess så har jag ångrat sönder det beslutet då jag innerst inne alltid har vetat att jag velat bli advokat. Ekonomprogrammet är ingenting som intresserar mig egentligen, det var mest något jag valde som ett "safe card" och de många arbetsmöjligheterna man får efter utbildningen. Dock inga som jag vill jobba med ??? Så vet inte riktigt vad jag tänkte där ?? Det känns starkt som att advokat är mitt kall i livet och den tanken har fortfarande inte släppt mitt huvud sedan jag gick i 7:an, det har liksom alltid känts som en självklarhet för mig. Det var aldrig frågan om vad jag skulle bli när jag blir stor - jag visste direkt. Men min låga självkänsla och kassa gymnasiebetyg hindrade mig på vägen och det får mig att må dåligt än idag. Så nu får det verkligen vara slut med det! Jag ska bevisa för mig själv en gång för alla att jag faktiskt kan bli exakt vad jag vill - jag MÅSTE bara tro på mig själv.
Därför tänkte jag starta denna pluggdagbok för att dokumentera min resa påväg mot min dröm. Jag har aldrig varit speciellt "bra" på att plugga. Allt har alltid varit huller om buller, har aldrig haft en röd tråd eller varit konsekvent i mitt pluggande, så har aldrig nått något resultat eller känt mig motiverad. Men nu ska jag bryta allt det. Ska fan testa alla pluggmetoder som krävs för att hitta den som passar mig. Har även märkt att jag blir stressad över tidspressen under provet och då kan jag inte ens läsa texten så det måste också övas bort. Och nu har jag inte ens snackat om själva provinnehållet än... Som ni ser har jag en lång väg att gå. Det ska bli spännande iallafall!
Jag har aldrig pluggat inför HP förut, det var mest en flummig grej som jag och mina vänner gjorde i gymnasiet. Ens resultat var ju inte direkt optimala: 0,35 (yikeeees) ---> 0,65 ---> 1.1, och här är jag idag. Jag siktar på att få 1,6, eftersom jag vägrar plugga någon annanstans än i Lund och där vet man aldrig hur hög antagningen blir verkar det som. Om jag ändå ska göra detta så ska jag fan go all in.