19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
Användarens profilbild
yonassafi
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 22 okt, 2020 22:52

19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av yonassafi »

Hej alla hp-soldater som krigar för sin dröm 8-)

Varför skriver jag en dagbok?
Efter att ha läst många inspirerande historier vill jag nu skapa en jag med. Jag vill dela med mig om min resa för att inspirera och kunna inspireras av er läsare också då jag tror det kan vara en grym motivationskälla! Ibland har jag känt mig sjukt omotiverad och bara velat ge upp. Vissa dagar kommer att vara bra, andra åt helvete...
och därför tror jag att det är viktigt att kunna stötta varandra för att göra vägen lite rakare.
Dessutom hoppas och ber jag att i framtiden kunna blicka tillbaka som läkarstudent och se den fantastiska resan jag gjort.

Kort om mig:
Jag är en grabb född 2001 som länge velat bli läkare. Förutom läkardrömmen har jag också varit intresserad av företagande och skådespeleri (något jag har haft turen med och kunnat göra vid sidan av studierna). På fritiden (förutom allt pluggande) gymmar jag, simmar, tränar fotboll och hänger med vänner. Jag tog studenten i somras med medelmåttiga betyg som aldrig kommer att räcka för läkarprogrammet i Sverige. Dessutom har jag skrivit ett HP (utan pluggande) där jag fick 0.65. Lyckas jag få <1.5 blir jag nöjd, men skall ha siktet mot 2.0 för att öka chanserna så mycket som möjligt. Skriver jag inte ett bra prov blir det förmodligen läkarprogrammet utomlands, något jag mer än gärna vill undvika. Vi får helt enkelt se om den skolbänken jag blickar tillbaka denna tråden till är i Sverige eller från ett annat land...
Senast redigerad av yonassafi den mån 26 okt, 2020 0:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
yonassafi
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 22 okt, 2020 22:52

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av yonassafi »

Så här såg mitt första HP resultat ut:

Kvantitativ del:
XYZ: 17/24
KVA: 10/20
NOG: 7/12
DTK: 11/24
Totalt 45/80, Normerad poäng: 0,9

Verbal del:
ORD: 8/20
LÄS: 6/20
MEK: 9/20
ELF: 8/20
Totalt 31/80, Normerad poäng: 0,4

Fullständigt resultat: 0,65

Jag minns mycket väl att jag gissade otroligt mycket på den verbala delen..

Resultaten ser kanske skrämmande ut, men jag är helt övertygad om att det kommer att bli mycket bättre. Nu har jag ett halvår på mig, nu kör vi!
Användarens profilbild
yonassafi
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 22 okt, 2020 22:52

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av yonassafi »

För att få en överblick har jag valt att skriva ett HP utan träning men också utan tidsbegränsningen . Jag skrev ett kvantitativt prov igår och ett idag. Den verbala delen kommer förmodligen gå tusen gånger sämre, men här var mina resultat!
vet ej svar = 0.25p

HP VT 2019

PP2:
XYZ: 11,25/12
KVA: 9,25/10
NOG: 5/6
DTK: 10/12
Totalt 35,5/40

Jag är nöjd med detta provpass. På DTK delen märkte jag vid felanalysen att jag läst frågorna fel och förstod direkt hur man skulle göra för att få rätt svar när jag läste frågan rätt. Detta beror med högst sannolikhet på att jag gjorde provet digitalt och behövde ständigt scrolla mellan bilder och fråga. Två frågor drabbades av detta. Hade jag haft provet i pappers format gissar jag på att jag inte hade fått fel på de två frågorna och då fått totalt 37,5/40 istället.


PP5:
XYZ: 9,25/12
KVA: 8/10
NOG: 5/6
DTK: 8,25/12
Totalt 30,5/40

Detta passet gick ganska mycket sämre. Jag har inte haft en bra dagsrutin sedan jag tog studenten och idag hade jag två jobb. Från att vakna 12 fick jag gå upp klockan 06 för ett modell uppdrag och sedan hade jag min första dag på jobbet från 12-18. Skrev provet strax därpå. Helt utmattad och efter felanalys såg jag att jag gjort helt rätt beräkning men pga trötthet skrivit fel svar på 1 fråga. Dessutom hade jag läst fel på två frågor som jag direkt kunde lösningen på när jag läste rätt. Detta är ett perfekt exempel på varför sömn är så otroligt viktigt.


Mitt totala resultat på den kvantitativa delen:
XYZ: 20,5/24
KVA: 17,25/20
NOG: 9/12
DTK: 18,25/24
Totalt 66/80, Normerad poäng:1,6

Det känns som ett helt okej resultat med tanke på att jag knappt börjat träna. Nu återstår den verbala delen och jag är allt förutom taggad...
stefanK
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 20 jul, 2020 19:15

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av stefanK »

Ska bli kul att följa din dagbok! Det ser definitivt ut som att du är relativt stark på det kvantitativa men har det verbala som akilleshäl. Hur gör du för att öva på det kvantitativa?
AhmBog
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 20 jan, 2020 11:16

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av AhmBog »

Lycka till bror. Som jag ser har vi båda väldigt lika svagheter och styrkor. Jag är ändå rätt bra på matte och jag vet att om jag pluggar så kan jag öka det rejält. Jag tror även att när du väl börjar lära in dig alla strategier och övar konstant så kommer du lätt kunna dra upp dig till 2.0 på den kvantitativa delen.

Den verbala delen går också rätt skit för mig. För min del är det pga mitt dåliga ordförråd och för att jag aldrig läste som barn. Engelska delen går ändå bra pga jag kan tala engelska så himla mycket bättre än svenska. Men båda vi ska fixa våra svagheter. Kämpa!
Användarens profilbild
yonassafi
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 22 okt, 2020 22:52

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av yonassafi »

stefanK skrev: mån 26 okt, 2020 20:49 Ska bli kul att följa din dagbok! Det ser definitivt ut som att du är relativt stark på det kvantitativa men har det verbala som akilleshäl. Hur gör du för att öva på det kvantitativa?
Tack så mycket:)

Min första plan var att komplettera alla betyg via komvux innan jag insåg att det skulle ta för lång tid. Jag gjorde matte 1c med resultatet B. Då förstod jag att detta inte var en bra väg (om jag inte får A på 1c hur ska jag lyckas med matte 5??). Dock hade jag redan betalt för 2c och pluggade därmed inför det provet. Konstigt nog fick jag A även om jag upplevde att det provpasset var 100 gånger svårare.

Med andra ord berodde ökningen på att jag läste upp matte 1c och 2c. Dock ingen rekommendation då det finns mycket som inte är relevant för HP och istället tror jag det är bättre att plugga på de specifika momenten som kommer på hp.

I talande stund går jag igenom repetition av matten här på hpguiden men kan inte tala för vad som är det effektivaste sättet än:)
Användarens profilbild
yonassafi
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 22 okt, 2020 22:52

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av yonassafi »

AhmBog skrev: tis 27 okt, 2020 9:47 Lycka till bror. Som jag ser har vi båda väldigt lika svagheter och styrkor. Jag är ändå rätt bra på matte och jag vet att om jag pluggar så kan jag öka det rejält. Jag tror även att när du väl börjar lära in dig alla strategier och övar konstant så kommer du lätt kunna dra upp dig till 2.0 på den kvantitativa delen.

Den verbala delen går också rätt skit för mig. För min del är det pga mitt dåliga ordförråd och för att jag aldrig läste som barn. Engelska delen går ändå bra pga jag kan tala engelska så himla mycket bättre än svenska. Men båda vi ska fixa våra svagheter. Kämpa!
Tack bror och jag förstår dig. Vi sitter i samma båt, men vi kommer att klara det om vi kämpar för det! 8-)
hadool030
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 31 jul, 2019 14:05

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av hadool030 »

Vad roligt att läsa om någon som fick exakt samma resultat som mig på första HP och är också lika gammal haha. Bra jobbat, kämpa vidare och fortsätt så, jag önskar dig all lycka.
Användarens profilbild
yonassafi
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 22 okt, 2020 22:52

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av yonassafi »

hadool030 skrev: tor 29 okt, 2020 14:52 Vad roligt att läsa om någon som fick exakt samma resultat som mig på första HP och är också lika gammal haha. Bra jobbat, kämpa vidare och fortsätt så, jag önskar dig all lycka.
Sjukt ändå, tack så mycket du med:)
Användarens profilbild
yonassafi
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 22 okt, 2020 22:52

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av yonassafi »

"Sopa under mattan-inlägg"


Idag provade jag på ett verbalt provpass, tyvärr märkte jag efter jag hade skrivit ut att ELF delen inte var med. Samtidigt vet jag att min engelska inte utvecklats sedan jag skrev HP sist så finns egentligen ingen större anledning att kolla upp det. Mitt resultat var chockerande (negativt).

HP VT 2018

PP2:
ORD: 2/10
LÄS: 4/10
MEK: 2/10
ELF: Fanns inte med

Jag visste att klyftan mellan kvant och verbal var stor, men inte så här mycket!
Det positiva är nu att det bara kan bli bättre, de siffrorna vill jag aldrig se mer. Skall bli kul o lära sig nya tekniker och metoder för att få bättre resultat framöver.
ylvak94
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 29 feb, 2020 13:47

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av ylvak94 »

Du har helt rätt inställning, det kan bara bli bättre! Vilka strategier har du för att jobba på den verbala delen?

Om du inte redan gör det skulle jag rekommendera att du redan nu börjar läsa till vardags, typ äldre svensk skönlitteratur, nyhetsartiklar, krönikor, vetenskapliga artiklar osv. Ta dig ordentligt med tid för att komma in i och förstå texten. Snabbheten kommer med bättre läsvana. Inför högskoleprovet den här hösten läste jag bland annat Dagens Medicin, Dagens Juridik, Tidningen Kulturen och artiklar på forskning.se. Skriv ned och slå upp alla okända ord du stöter på så får du större ordförråd också! (Fick själv ca. 74/80 rätt på verbala)

Lycka till och fortsätt vara positiv!
Användarens profilbild
yonassafi
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 22 okt, 2020 22:52

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av yonassafi »

ylvak94 skrev: tor 29 okt, 2020 16:58 Du har helt rätt inställning, det kan bara bli bättre! Vilka strategier har du för att jobba på den verbala delen?

Om du inte redan gör det skulle jag rekommendera att du redan nu börjar läsa till vardags, typ äldre svensk skönlitteratur, nyhetsartiklar, krönikor, vetenskapliga artiklar osv. Ta dig ordentligt med tid för att komma in i och förstå texten. Snabbheten kommer med bättre läsvana. Inför högskoleprovet den här hösten läste jag bland annat Dagens Medicin, Dagens Juridik, Tidningen Kulturen och artiklar på forskning.se. Skriv ned och slå upp alla okända ord du stöter på så får du större ordförråd också! (Fick själv ca. 74/80 rätt på verbala)

Lycka till och fortsätt vara positiv!
Wow vilken inspiration, grymt jobbat!
Jag fick en plan av min coach på hpguiden, den innebär in princip att göra deras uppgifter och läsa artiklar. Om man vill få maximala resultat, tror du att det är bra att läsa dessa texttyper exempelvis 20-30 min under frukosten eller skall man bearbeta texterna? Vad har fått dig att lyckats så bra?
ylvak94
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 29 feb, 2020 13:47

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av ylvak94 »

Jag tror att det viktigaste är att faktiskt läsa texterna, och sedan kanske fundera en stund över vad man läst. Så länge du inte slarvar och stressar igenom texterna är det absolut värt att läsa en stund under frukosten. All läsning är värdefull för att öka läsförståelsen, och jag tror att den främsta anledningen till att det gick bra för mig är att jag har stor läsvana.
Användarens profilbild
yonassafi
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 22 okt, 2020 22:52

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av yonassafi »

ylvak94 skrev: tor 29 okt, 2020 22:00 Jag tror att det viktigaste är att faktiskt läsa texterna, och sedan kanske fundera en stund över vad man läst. Så länge du inte slarvar och stressar igenom texterna är det absolut värt att läsa en stund under frukosten. All läsning är värdefull för att öka läsförståelsen, och jag tror att den främsta anledningen till att det gick bra för mig är att jag har stor läsvana.
Jag förstår, tack för tipsen:)
Ska se till att implementera det i min vardag i samband med övningarna.
Grym är du återigen!
Användarens profilbild
yonassafi
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 22 okt, 2020 22:52

Re: 19-åringens dröm: 0.65 --> Läkarprogrammet

Inlägg av yonassafi »

Idag läste jag klart alla strategier för ORD-delen på hpguidens egna VIP-utbildning. Vad skall jag säga, slöseri är nog ordet som passar bäst...

Nej men allvarligt talat, för er som är nya och vill spara lite tid, gå inte igenom ORD-genomgångarna. Av dessa 20+ artiklar lärde jag mig kanske någon enstaka grej, allt annat är självklart! Deras metoder är sådant som man gör i sitt undermedvetna, har man dock intresse för ord kan det dock vara en nöjesgrej att läsa igenom allt.

Dock var det en sak som jag fann lite roligt, men vet ej hur bra det går att implementera det i praktiken. Det handlar om att lånorden vi har i svenskan. Härstammar ett ord från franskan har det förmodligen något med kläder, möbler politik att göra medan ett arabiskt ord förmodligen har rötter i matematik och astronomi. Problematiken är att man inte alltid vet vart orden härstammar ifrån, men självklart finns det små ledtrådar ibland!
Skriv svar