1998 höst NOG uppg22. Hjälp önskas

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Skriv svar
Användarens profilbild
aristofanes
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 705
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 16:27

1998 höst NOG uppg22. Hjälp önskas

Inlägg av aristofanes »

Kunde jag få hjälp med detta.

Uppgiften lyder:
I ett län finns 42 skolor, 394 klasser och fler än 1000 elever. Vilket är det minsta antal elever som länet kan ha?
1) Antalet elever kan fördelas så att det går lika många elever i varje skola
2) Antalet elever kan fördelas så att det går lika många elever i varje klass

Uppgiften är inte så svår tycker jag. 1) ger att antalet är jämnt delbart med 42. 2) ger att antalet är jämnt delbart med 394. Det finns en väldig massa tal (ja, oändligt) som fyller dessa villkor. Något av dom måste vara minst, alltså kan vi med den givna informationen hitta det minsta talet. Rätt alternativ blir C, 1) tillsammans med 2)

So far so good. Men, facit anger TVÅ möjliga svar, dels C (som var mitt svar) och dels D, med 1) och 2) var för sig. Kan någon förklara hur hp kommer fram till alternativ D??! Någon språklig finess som jag missar?

För övrigt, men det är inte en del i uppgiften, får jag att 1) och 2) kombineras till att det finns 8274 elever.
Undan för undan lägger jag ut några videor på Youtube om mina hp-erfarenheter. Kolla gärna. Sökord Högskoleprovet Aristofanes eller Högskoleprovet Jon
ladiii
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 10 jun, 2018 20:20

Re: 1998 höst NOG uppg22. Hjälp önskas

Inlägg av ladiii »

Okej, detta är inte en uppgift som hade gett svar D i dagsläget känner jag eftersom det ger två olika svar. MEN om man endast får tag i information 1 då är svaret 42*24= 1008 vilket är det minsta antalet elever länet kan ha med ENDAST denna informationen, och därmed får vi ett svar. Om vi nu kikar på information 2 så gäller samma sak där, med den informationen får vi ett annat svar som i det fallet blir lösningen, 394*3=1182.

Spekulation:
Vad jag vet är att i dagsläget så gör man inte uppgifter som ger två olika svar för att man kan tolka det på det sättet du gör vilket är helt rätt egentligen. Om uppgifterna hade varit likadana idag så skulle man ha ett mycket annorlunda perspektiv på NOG delen. Den språkliga finessen i NOG är att om man endast skulle få tag i information 1 eller 2 så går det faktiskt att lösa var för sig, bara att man får olika svar.

Nu har jag en fråga till dig, var det dig jag pratade med på rasten till sista provpasset?? Vi pratade lite snabbt innan provpasset och jag berättade att jag ville bli läkare och du sa "då är det viktigt" och "jag gör detta endast för sport".
Användarens profilbild
aristofanes
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 705
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 16:27

Re: 1998 höst NOG uppg22. Hjälp önskas

Inlägg av aristofanes »

Ja, uppgiften är konstigt formulerad, 1) och 2) ger varför sig lösningar, men dom är olika. Undrar om det är så att provkonstruktören tänkte sig svar C, medan man i efterhand kom på att det gick att argumentera för svar D.
För övrigt är frågan språkligt fel. Ett antal kan inte fördelas, "antal" är en numerisk uppgift. Det är eleverna som fördelas, inte antalet.
Vi kan mycket väl ha träffats, jag möter många trevliga människor men det blir korta samtal. Men jag minns det som du relaterade. Aranässkolan i Kungsbacka.
Ja, det är sport i den meningen att jag inte kommer att söka in till någon utbildning, i varje fall inte till någon där hp räknas.
Men egentligen är det litet mer än ren sport. Jag är ju litet äldre än de flesta, en av de allra äldsta som fått 2,0. Och då irriterar det mig att det finns, i varje fall i förra valet, partier med inte en enda kandidat äldre än 65, alltså en uteslutning av ca 25% av väljarkåren. Och när andra partier talar om äldre är det som ett vårdproblem, inte som en resurs. I USA däremot stod valet av president mellan två personer som båda var på väg att fylla 80.
Undan för undan lägger jag ut några videor på Youtube om mina hp-erfarenheter. Kolla gärna. Sökord Högskoleprovet Aristofanes eller Högskoleprovet Jon
Skriv svar