2010-04-10 uppgift 4.

Diskussioner kring LÄS-delen samt LÄS-uppgifter
Skriv svar
Original
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1305
Blev medlem: lör 11 okt, 2014 11:58

2010-04-10 uppgift 4.

Inlägg av Original »

Hej.

Jag har problem med att finna svaret för uppgift fyra.

Jag utesluter alternativ B och C. Motivering till alternativ B är att det står att den didaktiska delen har flytande gränser och detta tolkar jag som att det krävs mer forskning för att sätta "direkta" gränser. Uteslutning av alternativ C är eftersom att det står att pusslet är innehållsrikt i det andra stycket.
Vi har alltså alternativ A och D kvar. Det är inget som tyder på att hon saknar kunskap i didaktik, snarare motsatsen. Detta tycker jag stärks lite tidigare i texten (i mitten av inledningen och fortsättningsvis i stycke två). Hon måste ju ha kunskaperna då hon fokuserar på litterära och konstnärliga egenskaper.
Alltså återstår alternativ D men jag vet ej hur detta ska påvisas.

Är det någon som kan stärka min analys? Och berätta varför alternativ D är korrekt?
Rolfsmed
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 12:50

Re: 2010-04-10 uppgift 4.

Inlägg av Rolfsmed »

Nikolajeva fokuserar bilderbokens litterära och konstnärliga
egenskaper i mötet mellan bild och text, och söker
pusselbitarna till bilderbokens relationella bildtextestetik.
Hon väljer emellertid bort att behandla bilderbokens explicita
såväl som implicita didaktiska syften
. Denna avgränsning
är måhända nödvändig för det redan så innehållsrika
pusslet. Didaktiska syften kan dessutom vara svårfångade,
med sina fl ytande gränser
, vilket måhända inte helt är författarens
”cup of tea”. Här väljer Nikolajeva ett antingen
eller, och grundar sitt val på det faktum ”att försvinnande
få studier av bilderböcker ur pedagogiskt eller ideologiskt
perspektiv över huvud taget lägger märke till samspelet
text/bild i böckerna”
, och utesluter därigenom den didaktiska
aspekten.
Med tanke på att en stor del av Nikolajevas
läsare med stor sannolikhet följt/följer den pedagogiska
banan, skulle den grinige kunna invända: ja men just
därför…

"och utesluter därigenom den didaktiska
aspekten."


Hoppas att det är svar på dina funderingar?
Kolibrifan
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 14 jul, 2014 19:30

Re: 2010-04-10 uppgift 4.

Inlägg av Kolibrifan »

I början av texten uttrycks explicit det faktum att analysen utgår ifrån att "finna kvaliteter utanför och bredvid didaktisk ambition och fostransideal". Därför kan vi utesluta alternativ C. När det gäller alternativ B så ges inget stöd för det påståendet i texten, snarare tvärtom i samband med att Nikolajeva använder "avancerad litteraturteori för att blottlägga en metodik för analys [...]". Det finns heller inget stöd för påståendet om att Nikolajeva saknar tillräcklig kunskap om didaktik. Det som dock bekräftar alternativ D kan vi hitta i den ursprungliga frågeställningen som jag citerar ovan samt att textförfattaren beskriver de metoder som Nikolajeva använder sig av.

EDIT: Såg att Rolfsmed har en bättre & mer utförlig förklaring än vad jag har.
Skriv svar