2017 VT Upg 24

Diskussioner kring MEK-delen samt MEK-uppgifter
Skriv svar
alicehenry2020
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 10 jan, 2021 16:12

2017 VT Upg 24

Inlägg av alicehenry2020 »

Hej, sitter ock försöker bli bättre på MEK och tänka höra hur andra går till väga när de löser en uppgift som denna.

24. Att minnet av Förintelsen försvagas ____ är oundvikligt. Dokumenten gulnar, vittnena dör och levande erfarenhet blir ____ historia. Förintelsen har efter hand också kom- mit att jämföras med andra historiska händelser och blivit föremål för ständigt nya beskrivningar och tidvis rentav ____ förklaringar.

A med tiden – inlärd – motstridiga
B i tid och otid – avdankad – vinklade
C över tid – förfluten – belysande
D i sinom tid – vissnad – traditionella
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: 2017 VT Upg 24

Inlägg av hunnrasexti »

MEK är mycket magkänsla och just här säger mitt matsmältningssystem att det är A. Men för att gå igenom alla alternativ:

B: i tid och otid betyder ungefär alltid och låter helt fel i meningen. Det är direkt här som B åker ut, fast avdankad historia låter också fel. Att säga vinklade förklaringar låter dock inte så tokigt.

C: över tid låter okej, men förfluten historia gör inte det. All historia är förfluten. Det sista ordet är en större bov, för "rentav" får mig att vilja höra något som är ännu värre än "ständigt nya beskrivningar". Sen kommer belysande som snarare låter som något som väldigt väl förklarar situationen för läsaren.

D: Ungefär som C. i sinom tid är okej, vissnad historia lite konstigt, och traditionella förklaringar inte precis det crescendo jag saknar i meningen.

Och så A: med tiden är okej, inlärd historia är en utmärkt kontrast till berättelser från överlevarna, och rentav motstridiga förklaringar är den sortens avslut som meningen var på väg mot när den nämnde "ständigt nya beskrivningar".
enjannebanan
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 jul, 2019 12:34

Re: 2017 VT Upg 24

Inlägg av enjannebanan »

Jag tänker att i första luckan kan vi direkt utesluta alternativ B, eftersom någonting ju inte kan försvagas i tid och otid utan att det är något konstant. I andra luckan tänker jag att "inlärd" eller "förfluten" passar bäst, dock skulle jag nog välja första eftersom historia är ju underförstått att det är förflutet.... I tredje luckan står det "tidvis rentav" innan och då får man en känsla av att det ska vara något uppseendeväckande, eller ja något oväntat, typ "motstridiga" eller "vinklade". Men eftersom jag redan uteslutit alternativ B återstår då bara alternativ A som mest rimligt.

Var det en begriplig förklaring? Jag kanske tänker helt tokigt haha
alicehenry2020
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 10 jan, 2021 16:12

Re: 2017 VT Upg 24

Inlägg av alicehenry2020 »

Jo definitivt! Tack super!
hplover96
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 17 dec, 2018 21:35

Re: 2017 VT Upg 24

Inlägg av hplover96 »

När jag skrev provet så läste jag igenom texten relativt snabbt utan att kolla på svaren, funderade en kort stund på ungefär vilka ord som skulle kunna passa och vad texten handlade om. Efter detta gick jag till första rutan, kollade vilka som passade och kunde troligtvis över stryka ett eller flera alternativ. Samtidigt så strök jag under de alternativ som passade bäst. Sedan gjorde jag lika dant för resterande rutor. När jag var färdigt tittade jag vilka som var överstrukna. Om ett ord var understruket å andra sidan, d.v.s. jag hade strukit under det efter varje ruta, då innebar det att det passade väldigt bra. Det skulle kanske kunna se ut så här: (notera att man inte hinner sitta och resonera särskilt länge och att det bör gå snabbt).

Att minnet av Förintelsen försvagas _"Över tid" kanske?___ är oundvikligt. Dokumenten gulnar, vittnena dör och levande erfarenhet blir _"Gammal" kanske?___ historia. Förintelsen har efter hand också kom- mit att jämföras med andra historiska händelser och blivit föremål för ständigt nya beskrivningar och tidvis rentav _Får känslan av att något "dåligt" bör vara här___ förklaringar.

Efter första rutan: Stryker inget men A och C passar väldigt väl. De andra kanske fungerar, jag vet inte.

A med tiden – inlärd – motstridiga
B i tid och otid – avdankad – vinklade
C över tid – förfluten – belysande
D i sinom tid – vissnad – traditionella

Efter andra rutan:

A med tiden – inlärd – motstridiga
B i tid och otid – avdankad – vinklade
C över tid – förfluten – belysande
D i sinom tid – vissnad – traditionella ("Vissnad historia" - nja)

Efter tredje rutan:

A med tiden – inlärd – motstridiga
B i tid och otid – avdankad – vinklade
C över tid – förfluten – belysande ("belysande förklaringar" när texten handlade om att minnen försvagas - nja)
D i sinom tid – vissnad – traditionella ("Vissnad historia" - nja)

A passade in alla rutor. B passade väl in till viss del ansåg jag, men A passade i samtliga rutor. Väljer a.
Skriv svar