Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Alla övriga diskussioner
Serviss99
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 27 jan, 2021 14:12

Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av Serviss99 »

All respekt till er som har diagnoserna och ändå lyckas nå era mål. Sjukt imponerande verkligen. Jag har ADHD/Autism och känner verkligen av problemen som det medför. Man behöver plugga oerhört mycket för att känna sig säkrare och det tär på krafterna. Bara 5 minuter hade gjort stor skillnad. Tycker det är oerhört dåligt att man inte får förlängd tid.

Nästan så att man vill göra någonting åt det. Namninsamling eller liknande. Hade lika starkt brunnit för denna frågan även om jag hade uppnått mitt mål. Speciellt eftersom deras anledning är att det blir ”för mycket administration”. Det är underförstått att dem (UHR) inte har någon slags respekt eller överhuvudtaget värderar personer med dessa funktionshinder just eftersom diagnosen påverkar ens skolgång i grund och botten.
Grönsallad
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 03 okt, 2018 20:04

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av Grönsallad »

Jag håller helt med, HP är en stor utmaning för vem som helst, så för någon med ADHD blir utmaningen 10x större. Det är helt absurt att man på universitet får stöd under tentor i form av extra tid till exempel men inte på ett prov som ska ta en in på utbildningen. Det är särskilt utmattande med en heldag av intensiva provdelar, det minsta de kunde göra är att åtminstone skippa exempelprovet. Striden har tagits innan om stöd till personer med dessa diagnoser men beslutet de kom fram till var det du hänvisar till. Om du skapar en insamling eller liknande stöttar jag! Lycka till!
jonatanpal
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 02 sep, 2019 9:48

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av jonatanpal »

Förstår att det låter hårt men det som hade varit enklast och mest rättvist hade väl varit om ingen fick extra provtid. Detta med tanke på att det finns väldigt många hinder (med eller utan diagnos) som individer kan ha för att skriva ett högskoleprov och ska man ge vissa fördel och andra inte, så känns det ganska orättvist. Ett annat alternativ hade varit att fler skolor hade erbjudit alternativa vägar in till utbildningarna, på så sätt kan de skapa antagningsprov som är mer skräddarsydda för utbildningen. Då hade eventuella handikapp som är påtagliga på högskoleprovet men mindre väsentliga i utbildningen/yrket inte varit ett lika stort hinder.

Lycka till på provet och hoppas ni båda kommer in på era utbildningar!
Serviss99
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 27 jan, 2021 14:12

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av Serviss99 »

Jag förstår vad du menar. Jag tror dock det är en sak som man förstår bäst om man själv har diagnosen, detta inte för att vara respektlös för individer utan funktionsnedsättningar. Jag läser om folk som pluggar 1-2 timmar/dag och har snabb framgång. Självklart har det en del med begåvning inom vissa ämnen att göra. Det finns personer med ADHD som är otroligt kunniga i det dem gör, men det är snarare ett undantag än en regel. Själv pluggar jag utan att överdriva 5-7 timmar/dag, 5/6 dagar i veckan. Trots det sker utvecklingen väldigt sakta. Det har inte bara med tiden att göra. Utan också energin det tar samt frustrationen att glömma/blanda ihop det man har lärt sig. Jag hade personligen varit okej med det om alla hade fått (åtminstone) 60 minuter att göra proven. Det hade gett dem med dessa svårigheter en lite större chans, några minuter som dem utan ADHD generellt sett kanske inte behöver lika mycket med andra ord.

Jag gillar verkligen alternativ 2. Det finns trots allt brist på folk i många yrken. I USA har dem det alternativet så vitt jag vet.
Grönsallad
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 03 okt, 2018 20:04

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av Grönsallad »

jonatanpal skrev: mån 02 maj, 2022 9:00 Förstår att det låter hårt men det som hade varit enklast och mest rättvist hade väl varit om ingen fick extra provtid. Detta med tanke på att det finns väldigt många hinder (med eller utan diagnos) som individer kan ha för att skriva ett högskoleprov och ska man ge vissa fördel och andra inte, så känns det ganska orättvist. Ett annat alternativ hade varit att fler skolor hade erbjudit alternativa vägar in till utbildningarna, på så sätt kan de skapa antagningsprov som är mer skräddarsydda för utbildningen. Då hade eventuella handikapp som är påtagliga på högskoleprovet men mindre väsentliga i utbildningen/yrket inte varit ett lika stort hinder.

Lycka till på provet och hoppas ni båda kommer in på era utbildningar!
Såklart hade andra alternativ varit bättre framför HP, men det är en mycket längre process och verkar inte ens vara i rullning så det som föreslås ovan är den snabba vägen. Om man inte har diagnos är det väldigt svårt att förstå hur det är. Personer med ADHD har generellt svårare att bevara noradrenalin och dopamin i hjärnan som är de främsta signalsubstanserna som påverkar uppmärksamhet. Att ha det så påverkar en sådan stressig och tidsbegränsad situation som HP otroligt mycket. Hade varit bra om du hade kunnat prova på hur det är att ha ADHD, då hade du nog förstått hur det är att ha en hjärna som inte är lika bra på att filtrera alla uttryck. Tänk bara på hur mycket längre tid det tar att filtrera igenom ett massivt flöde av sms och notiser jämfört med hur det är att få något sms då och då. Det är därför man behöver mer tid när man har adhd. Tänk då på de som har synskada, hur ska de klara sig? Eller att det tar så himla lång tid att läsa frågorna för att du har dyslexi? (Vilket de för övrigt gör för vissa med ADHD också.) Jag hoppas att det här blev någon liten inblick i hur det är att ha en diagnos i dessa situationer. HP är ju inte särskilt lätt för någon, tänk då att ha en nedsättning. Hoppas det här klarade upp en del!
stellaleander
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 07 mar, 2021 17:37

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av stellaleander »

Attention har haft två frågor som drivits, extratid på HP och möjlighet att bli polis/militär. Det senare anmäldes till JO och gick igenom 6 månader senare. Desto fler som anmäler till JO och desto fler som uppmärksammar det i tidningar och mm desto snabbare kommer det gå. Jag tror att reglerna kommer att ändras inom 3 år, speciellt med tanke på förändringen i betygssystemet.
Kajsabangs
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 26 jun, 2020 15:55

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av Kajsabangs »

Ja det är verkligen jättedåligt att man inte får det! Och det är jätte konstigt att det är något som Universitets och högskolerådet har valt att inte införa trots att regeringen har ställt sig bakom en sådan motion.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... d_H7021897

Jag har själv funderat på att anmäla till JO men har inte haft tid och orken för att göra det då all energi går åt till HP pluggandet. Tänker som det skrivs ovan att om så många som möjligt anmäler Universitets och högskolerådet till JO för diskriminering på grunden bristande tillgänglighet så kanske det uppmärksammas mer och en förändring förhoppningsvis sker.
jonatanpal
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 02 sep, 2019 9:48

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av jonatanpal »

Grönsallad skrev: mån 02 maj, 2022 14:49
jonatanpal skrev: mån 02 maj, 2022 9:00 Förstår att det låter hårt men det som hade varit enklast och mest rättvist hade väl varit om ingen fick extra provtid. Detta med tanke på att det finns väldigt många hinder (med eller utan diagnos) som individer kan ha för att skriva ett högskoleprov och ska man ge vissa fördel och andra inte, så känns det ganska orättvist. Ett annat alternativ hade varit att fler skolor hade erbjudit alternativa vägar in till utbildningarna, på så sätt kan de skapa antagningsprov som är mer skräddarsydda för utbildningen. Då hade eventuella handikapp som är påtagliga på högskoleprovet men mindre väsentliga i utbildningen/yrket inte varit ett lika stort hinder.

Lycka till på provet och hoppas ni båda kommer in på era utbildningar!
Såklart hade andra alternativ varit bättre framför HP, men det är en mycket längre process och verkar inte ens vara i rullning så det som föreslås ovan är den snabba vägen. Om man inte har diagnos är det väldigt svårt att förstå hur det är. Personer med ADHD har generellt svårare att bevara noradrenalin och dopamin i hjärnan som är de främsta signalsubstanserna som påverkar uppmärksamhet. Att ha det så påverkar en sådan stressig och tidsbegränsad situation som HP otroligt mycket. Hade varit bra om du hade kunnat prova på hur det är att ha ADHD, då hade du nog förstått hur det är att ha en hjärna som inte är lika bra på att filtrera alla uttryck. Tänk bara på hur mycket längre tid det tar att filtrera igenom ett massivt flöde av sms och notiser jämfört med hur det är att få något sms då och då. Det är därför man behöver mer tid när man har adhd. Tänk då på de som har synskada, hur ska de klara sig? Eller att det tar så himla lång tid att läsa frågorna för att du har dyslexi? (Vilket de för övrigt gör för vissa med ADHD också.) Jag hoppas att det här blev någon liten inblick i hur det är att ha en diagnos i dessa situationer. HP är ju inte särskilt lätt för någon, tänk då att ha en nedsättning. Hoppas det här klarade upp en del!
Nu vet ju faktiskt ingen på detta forum huruvida jag har en diagnos eller inte. Ingen vet heller vad min erfarenhet av HP är och det är helt okej för det är endast mina idéer och argument som är relevanta, precis som i de flesta diskussioner.

Vidare så har jag en kandidat i neurovetenskap och läser numera till psykolog så jag förstår inte varför det skulle spela någon roll att man nämner två signalsubstanser som är inblandade i uppmärksamhet. Det blir lite som att säga att individer som inte har tillräckligt med kondition för att tävla på en viss nivå av långdistanslöpning bör bli inkluderade i tävlingar men få tidsavdrag eftersom forskning visar att de har lägre syreupptagningsförmåga. Med andra ord konstaterar du endast att dålig koncentrationsförmåga även kan mätas kemiskt i hjärnan.

Vissa här skriver att de pluggar 5-7 h om dagen utan framgång och att det är frustrerande. Min fråga är: varför i hela friden vill ni då gå en högre utbildning? Där finns inget som helst fel i att inte utbilda sig vidare och vi har gott om behov av flera yrken som är mer praktiskt inriktade. På så sätt slipper man även ett stort studielån.

man kan inte öka tiden för alla och inte heller för vissa på högskoleprovet eftersom då fallerar hela konceptet. Ökar man tiden för alla kommer man få en takeffekt vilket innebär att fler kommer få 2.0 vilket i sin tur urvattnar ett resultat på 2.0. Tidspressen är där för att vara ett proxy på IQ vilket krasst kan översättas till hur snabbt man processar information. Där finns svagheter med HP som jag nämnde i mitt första inlägg där man i vissa fall tappar folk som hade klarat utbildningen och yrket utan problem, dock ser jag inte något av era förslag som en rimlig lösning. Försök hitta sätt att kompensera för era svagheter så kommer ni också ha större chans att klara den utbildning ni siktar på utan massa hjälpmedel.
LinHel1
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 aug, 2019 12:36

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av LinHel1 »

Det finns speciella utlåtanden man kan skaffa sig för att få utökad tid på högskoleprovet. Jag har själv en ADD diagnos, men har även läs-och skrivsvårigheter så det kan vara att det även gäller för att man ska kunna få förlängd tid. Men jag håller med att de inte anpassar provet tillräckligt, för mig tog det lång tid innan jag ens fick reda på att jag faktiskt hade rätt till förlängd tid. Det var något jag fick ta reda på själv.
Kajsabangs
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 26 jun, 2020 15:55

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av Kajsabangs »

jonatanpal skrev: ons 04 maj, 2022 16:30
Grönsallad skrev: mån 02 maj, 2022 14:49
jonatanpal skrev: mån 02 maj, 2022 9:00 Förstår att det låter hårt men det som hade varit enklast och mest rättvist hade väl varit om ingen fick extra provtid. Detta med tanke på att det finns väldigt många hinder (med eller utan diagnos) som individer kan ha för att skriva ett högskoleprov och ska man ge vissa fördel och andra inte, så känns det ganska orättvist. Ett annat alternativ hade varit att fler skolor hade erbjudit alternativa vägar in till utbildningarna, på så sätt kan de skapa antagningsprov som är mer skräddarsydda för utbildningen. Då hade eventuella handikapp som är påtagliga på högskoleprovet men mindre väsentliga i utbildningen/yrket inte varit ett lika stort hinder.

Lycka till på provet och hoppas ni båda kommer in på era utbildningar!
Såklart hade andra alternativ varit bättre framför HP, men det är en mycket längre process och verkar inte ens vara i rullning så det som föreslås ovan är den snabba vägen. Om man inte har diagnos är det väldigt svårt att förstå hur det är. Personer med ADHD har generellt svårare att bevara noradrenalin och dopamin i hjärnan som är de främsta signalsubstanserna som påverkar uppmärksamhet. Att ha det så påverkar en sådan stressig och tidsbegränsad situation som HP otroligt mycket. Hade varit bra om du hade kunnat prova på hur det är att ha ADHD, då hade du nog förstått hur det är att ha en hjärna som inte är lika bra på att filtrera alla uttryck. Tänk bara på hur mycket längre tid det tar att filtrera igenom ett massivt flöde av sms och notiser jämfört med hur det är att få något sms då och då. Det är därför man behöver mer tid när man har adhd. Tänk då på de som har synskada, hur ska de klara sig? Eller att det tar så himla lång tid att läsa frågorna för att du har dyslexi? (Vilket de för övrigt gör för vissa med ADHD också.) Jag hoppas att det här blev någon liten inblick i hur det är att ha en diagnos i dessa situationer. HP är ju inte särskilt lätt för någon, tänk då att ha en nedsättning. Hoppas det här klarade upp en del!
Nu vet ju faktiskt ingen på detta forum huruvida jag har en diagnos eller inte. Ingen vet heller vad min erfarenhet av HP är och det är helt okej för det är endast mina idéer och argument som är relevanta, precis som i de flesta diskussioner.

Vidare så har jag en kandidat i neurovetenskap och läser numera till psykolog så jag förstår inte varför det skulle spela någon roll att man nämner två signalsubstanser som är inblandade i uppmärksamhet. Det blir lite som att säga att individer som inte har tillräckligt med kondition för att tävla på en viss nivå av långdistanslöpning bör bli inkluderade i tävlingar men få tidsavdrag eftersom forskning visar att de har lägre syreupptagningsförmåga. Med andra ord konstaterar du endast att dålig koncentrationsförmåga även kan mätas kemiskt i hjärnan.

Vissa här skriver att de pluggar 5-7 h om dagen utan framgång och att det är frustrerande. Min fråga är: varför i hela friden vill ni då gå en högre utbildning? Där finns inget som helst fel i att inte utbilda sig vidare och vi har gott om behov av flera yrken som är mer praktiskt inriktade. På så sätt slipper man även ett stort studielån.

man kan inte öka tiden för alla och inte heller för vissa på högskoleprovet eftersom då fallerar hela konceptet. Ökar man tiden för alla kommer man få en takeffekt vilket innebär att fler kommer få 2.0 vilket i sin tur urvattnar ett resultat på 2.0. Tidspressen är där för att vara ett proxy på IQ vilket krasst kan översättas till hur snabbt man processar information. Där finns svagheter med HP som jag nämnde i mitt första inlägg där man i vissa fall tappar folk som hade klarat utbildningen och yrket utan problem, dock ser jag inte något av era förslag som en rimlig lösning. Försök hitta sätt att kompensera för era svagheter så kommer ni också ha större chans att klara den utbildning ni siktar på utan massa hjälpmedel.
Hur skulle det vara rättvist att personer med adhd eller andra funktionsnedsättningar inte skulle få åtgärder som gör att dom skulle hamna i en jämförbar situation med någon utan en sådan funktionsnedsättning? Det finns väll en anledning till att bristande tillgänglighet är en del av diskrimineringslagen? Utifrån ditt resonemang ska det då isåfall aldrig tas åtgärder för någon någonsin med en funktionsnedsättning?

Jag håller med högskoleprovet är inte optimalt och andra alternativa vägar in skulle vara bättre men för många utbildningar är det eller betyg den ända vägen in. Men nu är det högskoleprovet som finns.

Vem skulle inte bli frustrerad av att anstränga sig extremt mycket för att uppnå någonting utan framgång? Speciellt när man har sämre förutsättningar för att uppnå det. Att man blir frustrerad över det säger inget om hur bra man skulle göra ifrån sig på en utbildning eller om man skulle tycka att det är kul eller inte. Det är stor skillnad på att plugga till högskoleprovet och att gå en högre utbildning.

Och ja som du säger skulle alla få längre tid skulle det påverka nominering av provet. Men skulle det bli så att hela konceptet fallerar för att man inför åtgärder för att personer med funktionsnedsättningar ska hamna i en jämförbar sitts med dom utan funktionsnedsättningar och inte längre diskrimineras så tycker jag universitets och högskolerådet får ta den smällen, och då utforma andra prov eller andra alternativa vägar in på utbildningar.
jonatanpal
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 02 sep, 2019 9:48

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av jonatanpal »

Kajsabangs skrev: ons 04 maj, 2022 23:06
jonatanpal skrev: ons 04 maj, 2022 16:30
Grönsallad skrev: mån 02 maj, 2022 14:49

Hur skulle det vara rättvist att personer med adhd eller andra funktionsnedsättningar inte skulle få åtgärder som gör att dom skulle hamna i en jämförbar situation med någon utan en sådan funktionsnedsättning? Det finns väll en anledning till att bristande tillgänglighet är en del av diskrimineringslagen? Utifrån ditt resonemang ska det då isåfall aldrig tas åtgärder för någon någonsin med en funktionsnedsättning?

Jag håller med högskoleprovet är inte optimalt och andra alternativa vägar in skulle vara bättre men för många utbildningar är det eller betyg den ända vägen in. Men nu är det högskoleprovet som finns.

Vem skulle inte bli frustrerad av att anstränga sig extremt mycket för att uppnå någonting utan framgång? Speciellt när man har sämre förutsättningar för att uppnå det. Att man blir frustrerad över det säger inget om hur bra man skulle göra ifrån sig på en utbildning eller om man skulle tycka att det är kul eller inte. Det är stor skillnad på att plugga till högskoleprovet och att gå en högre utbildning.

Och ja som du säger skulle alla få längre tid skulle det påverka nominering av provet. Men skulle det bli så att hela konceptet fallerar för att man inför åtgärder för att personer med funktionsnedsättningar ska hamna i en jämförbar sitts med dom utan funktionsnedsättningar och inte längre diskrimineras så tycker jag universitets och högskolerådet får ta den smällen, och då utforma andra prov eller andra alternativa vägar in på utbildningar.
Svar på din första fråga: Det skulle vara rättvist eftersom alla får just samma förutsättningar. Men jag tror jag förstår hur du tänker. Alla har ju inte samma förutsättningar rent biologiskt och erfarenhetsmässigt. Men om man ska skräddarsy världen efter allas tillkortakommanden blir det problematiskt. Ge mig svar på följande. Ska vi också ge längre tid till de med ångestproblematik? asbergers? insomnia? Och hur gör vi när alla dessa tagit sig igenom utbildningar endast för att de fick "special treatment". Vi urvattnar ju kvaliteten på våra utbildningar med tiden, vilket vi redan har ett problem med.

Man kan fortfarande ha åtgärder som t.ex. rullstolsramp för att någon ska kunna komma och göra ett HP eftersom HP i sig inte mäter förmågan att gå på två ben. Det tillkortakommandet har alltså inget med vad som mäts att göra. Det är inte fallet med någon som har ADHD eller dyslexi, de har ett tillkortakommande som är relevant för både högskoleprov, utbildning, och yrke. Ser du den principiella skillnaden?

Ditt tredje stycke förstår jag inte alls. Du säger att de flesta skulle bli frustrerade över att anstränga sig extremt mycket utan framgång, vilket alla skulle hålla med om. Sen säger du att det inte har något att göra med hur kul eller lätt man skulle ha att ta sig igenom en utbildning. Här tappar du mig. Skulle man inte bli nerstämd av att bli frustrerad hela tiden för att man kämpar men aldrig ser bättre resultat? Förklara gärna. Och hur kan detta inte påverka hur bra man presterar på en utbildning eller inte? Prestation på HP och prestation på utbildningar korrelerar ganska högt skulle jag säga men motbevisa gärna detta.
Grönsallad
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 03 okt, 2018 20:04

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av Grönsallad »

jonatanpal skrev: ons 04 maj, 2022 16:30
Grönsallad skrev: mån 02 maj, 2022 14:49
jonatanpal skrev: mån 02 maj, 2022 9:00 Förstår att det låter hårt men det som hade varit enklast och mest rättvist hade väl varit om ingen fick extra provtid. Detta med tanke på att det finns väldigt många hinder (med eller utan diagnos) som individer kan ha för att skriva ett högskoleprov och ska man ge vissa fördel och andra inte, så känns det ganska orättvist. Ett annat alternativ hade varit att fler skolor hade erbjudit alternativa vägar in till utbildningarna, på så sätt kan de skapa antagningsprov som är mer skräddarsydda för utbildningen. Då hade eventuella handikapp som är påtagliga på högskoleprovet men mindre väsentliga i utbildningen/yrket inte varit ett lika stort hinder.

Lycka till på provet och hoppas ni båda kommer in på era utbildningar!
Såklart hade andra alternativ varit bättre framför HP, men det är en mycket längre process och verkar inte ens vara i rullning så det som föreslås ovan är den snabba vägen. Om man inte har diagnos är det väldigt svårt att förstå hur det är. Personer med ADHD har generellt svårare att bevara noradrenalin och dopamin i hjärnan som är de främsta signalsubstanserna som påverkar uppmärksamhet. Att ha det så påverkar en sådan stressig och tidsbegränsad situation som HP otroligt mycket. Hade varit bra om du hade kunnat prova på hur det är att ha ADHD, då hade du nog förstått hur det är att ha en hjärna som inte är lika bra på att filtrera alla uttryck. Tänk bara på hur mycket längre tid det tar att filtrera igenom ett massivt flöde av sms och notiser jämfört med hur det är att få något sms då och då. Det är därför man behöver mer tid när man har adhd. Tänk då på de som har synskada, hur ska de klara sig? Eller att det tar så himla lång tid att läsa frågorna för att du har dyslexi? (Vilket de för övrigt gör för vissa med ADHD också.) Jag hoppas att det här blev någon liten inblick i hur det är att ha en diagnos i dessa situationer. HP är ju inte särskilt lätt för någon, tänk då att ha en nedsättning. Hoppas det här klarade upp en del!
Nu vet ju faktiskt ingen på detta forum huruvida jag har en diagnos eller inte. Ingen vet heller vad min erfarenhet av HP är och det är helt okej för det är endast mina idéer och argument som är relevanta, precis som i de flesta diskussioner.

Vidare så har jag en kandidat i neurovetenskap och läser numera till psykolog så jag förstår inte varför det skulle spela någon roll att man nämner två signalsubstanser som är inblandade i uppmärksamhet. Det blir lite som att säga att individer som inte har tillräckligt med kondition för att tävla på en viss nivå av långdistanslöpning bör bli inkluderade i tävlingar men få tidsavdrag eftersom forskning visar att de har lägre syreupptagningsförmåga. Med andra ord konstaterar du endast att dålig koncentrationsförmåga även kan mätas kemiskt i hjärnan.

Vissa här skriver att de pluggar 5-7 h om dagen utan framgång och att det är frustrerande. Min fråga är: varför i hela friden vill ni då gå en högre utbildning? Där finns inget som helst fel i att inte utbilda sig vidare och vi har gott om behov av flera yrken som är mer praktiskt inriktade. På så sätt slipper man även ett stort studielån.

man kan inte öka tiden för alla och inte heller för vissa på högskoleprovet eftersom då fallerar hela konceptet. Ökar man tiden för alla kommer man få en takeffekt vilket innebär att fler kommer få 2.0 vilket i sin tur urvattnar ett resultat på 2.0. Tidspressen är där för att vara ett proxy på IQ vilket krasst kan översättas till hur snabbt man processar information. Där finns svagheter med HP som jag nämnde i mitt första inlägg där man i vissa fall tappar folk som hade klarat utbildningen och yrket utan problem, dock ser jag inte något av era förslag som en rimlig lösning. Försök hitta sätt att kompensera för era svagheter så kommer ni också ha större chans att klara den utbildning ni siktar på utan massa hjälpmedel.
Om du nu har en kandidat i neuro och pluggar till psykolog har du förmodligen en större inblick i hur hjärnan ser ut och hur det skiljer sig för de med dessa diagnoser. Jag pluggar också psykologi och den inblicken har bara gjort mig mer drivande i frågan. Jag ville ge en saklig förklaring till hur jag resonerar så det är ingen idé att såga mina referenser till signalsubstanser. Vare sig du har en diagnos eller inte tycker jag att du saknar förståelse för hur det är att ha en mental nedsättning som verkligen gör det svårt i en situation som HP.

HP är för många av oss förmodligen svårare än själva utbildningarna, just för att man kanske inte kommer att ha så svår matte och dessutom behöva göra tentor i det tempot som det är på HP. Självklart är det inga lätta utbildningar men det är just tidsbristen som för mig i alla fall är det stora problemet. Det är en otroligt pressad situation för mig som jag ALDRIG skulle utsätta mig för om jag inte så gärna ville komma in på min drömutbildning.

Jag tycker inte att du ska rekommendera folk att ge upp för att de ändå inte "orkar"/"inte kan" eller vad din tanke nu är där. Det är frustrerande att kämpa med något som inte ens är den utmaningen du vill ha, särskilt när det är svårare än den utmaningen du egentligen vill ta. Som sagt pluggar jag psykologi och det är mycket lättare att plugga det än att ha 55min på sig för 40 kluriga frågor i matte som jag absolut inte vill plugga och svåra svenska ord som inte används längre, samtidigt ska jag behöva ha nästan alla rätt. Det är en stor barriär framför det man egentligen är ämnad för. Jag tror snarare att Sverige missar kompetens på det här viset genom att göra det så otroligt svårt för de som inte hade toppbetyg när de var 19 men som några år efter kanske är helt förändrade och redo att ta en utmaning. Eller det kanske var en svår period i gymnasiet. Förtjänar inte dessa en ny chans? Jag fick min diagnos som vuxen, så jag fick inte den hjälp jag behövde i skolan för att få toppbetyg. Det är inte bara min förlust, det är Sveriges förlust också. Istället för att jag är en produktiv arbetare som betalar skatt nu har jag fått gå utan arbete och plugga till HP, ta studielån och plugga 100% samtidigt som jag pluggar till HP, det är en förlust för samhället om man jämför med hur det hade kunnat vara om jag hade fått rätt hjälp.

Det hade ju som du själv nämnde innan varit mycket bättre att få gå något som PIL eller något slags antagningsprov för psykologer, jurister osv. Då blir man samtidigt mycket bättre rustad för sina framtida studier, HP är inte alls lika hjälpsamt när du väl är inne på drömutbildningen. Det är ett stresstest mer än ett högskoleförberedande prov. Det är bara till för dem som redan har bra betyg eller intelligenta skolkare. Det måste finnas ett bättre alternativ än dyra prövningar och HP, det är min stora kritik. Vi som med diagnos kämpar med HP är bland de mest drivna personerna tycker jag som gör något så nästan smärtsamt för att få gå drömutbildningen. Klanka inte ner på oss och försök ha lite mer empati. Om du är person som har klarat HP med en diagnos borde du ändå inte se ner på de som tycker att det är svårt och kräver bättre förutsättningar, du vet inte vad varje person går igenom. Det kan vara så mycket mer än att man inte pluggar det man vill plugga. Att då åtminstone få rättvisa förutsättningar så att man kan klara den här biten i livet kan hjälpa en att ta itu med det andra. Återigen hoppas jag att du förstår lite bättre nu, om du verkligen har lyssnat. Använd din utbildning ;)
Serviss99
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 27 jan, 2021 14:12

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av Serviss99 »

jonatanpal skrev: ons 04 maj, 2022 16:30
Grönsallad skrev: mån 02 maj, 2022 14:49
jonatanpal skrev: mån 02 maj, 2022 9:00 Förstår att det låter hårt men det som hade varit enklast och mest rättvist hade väl varit om ingen fick extra provtid. Detta med tanke på att det finns väldigt många hinder (med eller utan diagnos) som individer kan ha för att skriva ett högskoleprov och ska man ge vissa fördel och andra inte, så känns det ganska orättvist. Ett annat alternativ hade varit att fler skolor hade erbjudit alternativa vägar in till utbildningarna, på så sätt kan de skapa antagningsprov som är mer skräddarsydda för utbildningen. Då hade eventuella handikapp som är påtagliga på högskoleprovet men mindre väsentliga i utbildningen/yrket inte varit ett lika stort hinder.

Lycka till på provet och hoppas ni båda kommer in på era utbildningar!
Såklart hade andra alternativ varit bättre framför HP, men det är en mycket längre process och verkar inte ens vara i rullning så det som föreslås ovan är den snabba vägen. Om man inte har diagnos är det väldigt svårt att förstå hur det är. Personer med ADHD har generellt svårare att bevara noradrenalin och dopamin i hjärnan som är de främsta signalsubstanserna som påverkar uppmärksamhet. Att ha det så påverkar en sådan stressig och tidsbegränsad situation som HP otroligt mycket. Hade varit bra om du hade kunnat prova på hur det är att ha ADHD, då hade du nog förstått hur det är att ha en hjärna som inte är lika bra på att filtrera alla uttryck. Tänk bara på hur mycket längre tid det tar att filtrera igenom ett massivt flöde av sms och notiser jämfört med hur det är att få något sms då och då. Det är därför man behöver mer tid när man har adhd. Tänk då på de som har synskada, hur ska de klara sig? Eller att det tar så himla lång tid att läsa frågorna för att du har dyslexi? (Vilket de för övrigt gör för vissa med ADHD också.) Jag hoppas att det här blev någon liten inblick i hur det är att ha en diagnos i dessa situationer. HP är ju inte särskilt lätt för någon, tänk då att ha en nedsättning. Hoppas det här klarade upp en del!
Nu vet ju faktiskt ingen på detta forum huruvida jag har en diagnos eller inte. Ingen vet heller vad min erfarenhet av HP är och det är helt okej för det är endast mina idéer och argument som är relevanta, precis som i de flesta diskussioner.

Vidare så har jag en kandidat i neurovetenskap och läser numera till psykolog så jag förstår inte varför det skulle spela någon roll att man nämner två signalsubstanser som är inblandade i uppmärksamhet. Det blir lite som att säga att individer som inte har tillräckligt med kondition för att tävla på en viss nivå av långdistanslöpning bör bli inkluderade i tävlingar men få tidsavdrag eftersom forskning visar att de har lägre syreupptagningsförmåga. Med andra ord konstaterar du endast att dålig koncentrationsförmåga även kan mätas kemiskt i hjärnan.

Vissa här skriver att de pluggar 5-7 h om dagen utan framgång och att det är frustrerande. Min fråga är: varför i hela friden vill ni då gå en högre utbildning? Där finns inget som helst fel i att inte utbilda sig vidare och vi har gott om behov av flera yrken som är mer praktiskt inriktade. På så sätt slipper man även ett stort studielån.

man kan inte öka tiden för alla och inte heller för vissa på högskoleprovet eftersom då fallerar hela konceptet. Ökar man tiden för alla kommer man få en takeffekt vilket innebär att fler kommer få 2.0 vilket i sin tur urvattnar ett resultat på 2.0. Tidspressen är där för att vara ett proxy på IQ vilket krasst kan översättas till hur snabbt man processar information. Där finns svagheter med HP som jag nämnde i mitt första inlägg där man i vissa fall tappar folk som hade klarat utbildningen och yrket utan problem, dock ser jag inte något av era förslag som en rimlig lösning. Försök hitta sätt att kompensera för era svagheter så kommer ni också ha större chans att klara den utbildning ni siktar på utan massa hjälpmedel.

Herregud. Att läsa en linje inom en viss riktning är inte samma sak som att plugga inför ett prov som kanske normalt sätt inte har en allt för svår nivå MEN blir svår eftersom det är flera ämnen samt olika versioner av dessa ämnen som man ska ha i ryggmärgen, speciellt om man har de högre poängen som mål. Läser man en specifik linje (som man är intresserad av) blir det naturligtvis också mer behagligt att plugga eftersom man bokstavligt talat inriktar sig i ett ämne i taget trots de olika teorierna och principerna som finns inom denna specifika linje.

Jag får ursäkta att jag antog att du inte har ADHD. Har nämligen aldrig träffat någon (bortsett från psykologerna som gjorde utredningen) som inte har ADHD och verkligen förstår till vilken nivå ADHD påverkar ens koncentration. Vissa saker förstår man helt enkelt bättre om man upplever det. Därför blir jag förvånad i relation till dina studier då jag aldrig har fått ett likadant bemötande av en psykolog. Tycker det är värt för dig att fundera över det. Hade jag varit du så hade jag tänkt som du - och hade du varit jag så hade du tänkt som jag. En som inte har pollen kommer inte förstå exakt hur det är att ha pollen. Den personen kan bara försöka så gott som möjligt att förstå sig på dem som har den problematiken.

Vill tillägga att självklart så är symtom som ångest väldigt allvarligt och påverkar människans förmåga att samla sina känslor inför ett prov.

Det finns personer med funktionsnedsättningar, som har ångest och det finns "neurotypiska" personer (som det kallas när man inte har funktionsnedsättningar), som har ångest. Däremot finns det inte personer som är både neurotypiska och har en (mental) funktionsnedsättning. I tillägg till detta så tar det väldigt lång tid att diagnostiseras om man har funktionsnedsättningar som ADHD/ADD. Däremot behöver inte ångestsyndrom ta lång tid att diagnostisera.

Du säger också "Det blir lite som att säga att individer som inte har tillräckligt med kondition för att tävla på en viss nivå av långdistanslöpning bör bli inkluderade i tävlingar men få tidsavdrag eftersom forskning visar att de har lägre syreupptagningsförmåga. Med andra ord konstaterar du endast att dålig koncentrationsförmåga även kan mätas kemiskt i hjärnan."

Som svar till detta vill jag understryka att det finns olika kategorier av distanstävlingar som är anpassade till personer som har lägre syreupptagningsförmåga. Det finns däremot inget prov som är anpassat till personer som har ADHD. Det är skillnad mellan en tävling och ett prov också. Vi är dock enade om att det kan göras anpassade prov till dem som är intresserade av ett viss ämne. Har för den delen aldrig påstått att dålig koncentrationsförmåga kan mätas kemiskt i hjärnan eller dylikt(!) Däremot så görs noggranna undersökningar för att kartlägga problematik inom koncentration. ADHD/ADD har sina kriterier. Självklart finns det individer som är feldiagnostiserade, men det är även det, snarare ett undantag än en regel. Det är läkarens ansvar att undersöka ordentligt.

Vill tillägga att också jag fick diagnosen som vuxen och detta har definitivt i återblick påverkat min skolgång och trots att jag nu är medveten om min funktionsnedsättning så är det fortfarande utmanande. I övrigt så har jag kommit långt i hp-plugget, men alla dessa timmar har tagit på hälsan och energin. Har personligen inget annat val än att (inte) socialisera i närheten av hur mycket jag gjorde det innan hp-plugget började.

Önskar dig fortsatt trevliga studier.
Senast redigerad av Serviss99 den tor 05 maj, 2022 22:29, redigerad totalt 19 gång.
Serviss99
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 27 jan, 2021 14:12

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av Serviss99 »

LinHel1 skrev: ons 04 maj, 2022 18:19 Det finns speciella utlåtanden man kan skaffa sig för att få utökad tid på högskoleprovet. Jag har själv en ADD diagnos, men har även läs-och skrivsvårigheter så det kan vara att det även gäller för att man ska kunna få förlängd tid. Men jag håller med att de inte anpassar provet tillräckligt, för mig tog det lång tid innan jag ens fick reda på att jag faktiskt hade rätt till förlängd tid. Det var något jag fick ta reda på själv.
Fick du utlåtandet av en logoped? Och vart gjorde du provet? Jag gjorde undersökning för dyslexi eftersom jag genuint undrade om jag hade det. Jag fick det konstaterat att jag inte har dyslexi, men att min ADHD/Autism påverkar min läshastighet samt läsförståelse. Jag skickade in utlåtandet till UHR/Högskoleprovets administration och fick avslag nämligen.
Kajsabangs
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 26 jun, 2020 15:55

Re: Dåligt att man inte får förlängd tid med ADD och ADHD

Inlägg av Kajsabangs »

jonatanpal skrev: tor 05 maj, 2022 9:34
Kajsabangs skrev: ons 04 maj, 2022 23:06
jonatanpal skrev: ons 04 maj, 2022 16:30

Svar på din första fråga: Det skulle vara rättvist eftersom alla får just samma förutsättningar. Men jag tror jag förstår hur du tänker. Alla har ju inte samma förutsättningar rent biologiskt och erfarenhetsmässigt. Men om man ska skräddarsy världen efter allas tillkortakommanden blir det problematiskt. Ge mig svar på följande. Ska vi också ge längre tid till de med ångestproblematik? asbergers? insomnia? Och hur gör vi när alla dessa tagit sig igenom utbildningar endast för att de fick "special treatment". Vi urvattnar ju kvaliteten på våra utbildningar med tiden, vilket vi redan har ett problem med.

Man kan fortfarande ha åtgärder som t.ex. rullstolsramp för att någon ska kunna komma och göra ett HP eftersom HP i sig inte mäter förmågan att gå på två ben. Det tillkortakommandet har alltså inget med vad som mäts att göra. Det är inte fallet med någon som har ADHD eller dyslexi, de har ett tillkortakommande som är relevant för både högskoleprov, utbildning, och yrke. Ser du den principiella skillnaden?

Ditt tredje stycke förstår jag inte alls. Du säger att de flesta skulle bli frustrerade över att anstränga sig extremt mycket utan framgång, vilket alla skulle hålla med om. Sen säger du att det inte har något att göra med hur kul eller lätt man skulle ha att ta sig igenom en utbildning. Här tappar du mig. Skulle man inte bli nerstämd av att bli frustrerad hela tiden för att man kämpar men aldrig ser bättre resultat? Förklara gärna. Och hur kan detta inte påverka hur bra man presterar på en utbildning eller inte? Prestation på HP och prestation på utbildningar korrelerar ganska högt skulle jag säga men motbevisa gärna detta.
Jag anser att det inte skulle vara rättvist för personer med funktionsnedsättningar inte har samma förutsättningar. Optimalt vore att hitta åtgärder som skulle kompensera för dessa svårigheter på ett rimligt och relevant sätt. Jag tycker tex att 25 min extra tid är väldigt mycket och jag förstår hur du tänker med att just aspekten som tidspressen ska tillföra minskas drastiskt eller försvinner. Vad man skulle få för åtgärd borde grundas i vad man har för svårigheter på grund av en funktionsnedsättning. Det skulle dock kräva väldigt mycket av universitets och högskolerådet, vilket i längden troligtvis inte skulle fungera och vara möjligt det. Så bäst vore att införa andra alternativa vägar, mer specifika för de utbildningar man söker som du tidigare har sagt. Men att i dessa ändå ha någon from av åtgärd för att alla ska ha samma förutsättningar.

Jag förstår inte hur du tänker att det skulle urvattna kvaliteten på utbildningarna. Är dessa åtgärder så pass stora och omfattande att de med funktionsnedsättningar till och med får bättre förutsättningar är det inte heller rätt. Men utbildningen ändras ju inte för att åtgärder som med för samma förutsättningar för alla införs, de mål och grunder man betygsätter utifrån under utbildningen är ju densamma. Jag tycker att har man en diagnos som är kronisk så har man rätt till att få åtgärder som gör att man får samma förutsättningar som andra utan en sådan kronisk problematik. Så tex asperger/ autismspektrumtillstånd är en sådan diagnos som skulle ingå i detta. Jag tycker även i vissa fall så borde det i samråd med läkare och psykologer kunna införas åtgärder för annan problematik som inte är kronisk beroende på individens situation och svårigheter.

Många av de tillkortakommanden som dessa personer har behöver inte vara något som är avgörande i ett yrke varför ska det då vara det för att komma in på en utbildningen eller under utbildningen i sig. Om man då inte ska ha åtgärder som påverkar det som det avser att mäta som du påstår ska vi då tex inte dela upp sporter och liknande utifrån kön? Där är det en biologisk medfödd påverkan på prestation inom vissa områden, där den prestationen är vad man avser att mäta.

Tredje stycket var tänkt som ett svar på din fråga om varför man i hela friden vill då gå en högre utbildning. Bara för att man inte ser ett bättre resultat när det gäller pluggandet till högskoleprovet betyder inte det att det skulle vara likadant på en utbildning. Att man blir frustrerad över att inte se framgång inom ett område betyder inte att man inte kommer se framgång i ett annat. Det säger inget om man kommer tycka en utbildning är kul eller om man kommer klara sig igenom den. Och det att man tycker en utbildning är/verkar kul och att man tar sig igenom den skulle jag säga dels är en stor anledning till varför man vill gå en högre utbildningen.

Det är stor skillnad på att plugga till högskoleprovet och att vidare utbilda sig. Det är en väldigt annorlunda form av pluggande jämfört med många utbildningar. Mest troligtvis kommer man studera helt andra saker än vad man gör till högskoleprovet.

Som du säkert vet behöver en korrelation inte betyda något om orsak och verkan utan det är endast ett tecken på ett samband vad det beror på kan man inte dra några slutsatser om. Jag lovar att det finns jätte många som presterar dåligt på HP men jätte bra på sina utbildningar. Vissa kanske tex aldrig kommer behöva räkna ut volymen av en cylinder, eller veta vad snuthäck betyder för den delen heller under sin utbildning.
Skriv svar