Fler än 244 000 nöjda studenter!
Mer än 19 års erfarenhet!
Alla coacher har 2.00!
Inlägg av Keyser_soze »
Visa hur du har tänkt, bättre att veta varför man gjorde fel, istället för bara att man gjorde fel, för om du vet varför kan du motverka det i framtiden..annelie_b skrev:Hej,
Är det någon som kan förklara fråga 17 & 22?
http://studera.nu/hogskoleprovet/provfr ... 25e81d1644
Tackar!
Annelie
Hej,yxarm skrev:Visa hur du har tänkt, bättre att veta varför man gjorde fel, istället för bara att man gjorde fel, för om du vet varför kan du motverka det i framtiden..annelie_b skrev:Hej,
Är det någon som kan förklara fråga 17 & 22?
http://studera.nu/hogskoleprovet/provfr ... 25e81d1644
Tackar!
Annelie
Inlägg av Keyser_soze »
Det står "rätvinklig triangel" vilket medför att det finns bara vissa möjliga värden för a.annelie_b skrev:Hej,yxarm skrev:Visa hur du har tänkt, bättre att veta varför man gjorde fel, istället för bara att man gjorde fel, för om du vet varför kan du motverka det i framtiden..annelie_b skrev:Hej,
Är det någon som kan förklara fråga 17 & 22?
http://studera.nu/hogskoleprovet/provfr ... 25e81d1644
Tackar!
Annelie
Fråga 17 har jag nog klurat ut nu på egen hand, men på fråga 22 så gjorde jag så här:
Ritade en x-axel och en y-axel och satte in punkterna (2,2) och (2,4) men sen gick det ju inte så bra att sätta in den tredje punkten... inser nu när jag skriver en förklaring att det är här jag tänkte knasigt - eftersom jag inte vet a så kan jag ju inte veta om a är större än 2, eftersom jag inte kan räkna ut/rita upp ett koordinatsystem när a är okänd. Tänker jag rätt där? Att informationen är otillräckligt för att a inte har något värde? Rätt svar på frågan är D.
Tack på förhand och hoppas att du förstår min något röriga förklaring....
Annelie
Bra förklarat - förstår mycket bättre nu!yxarm skrev:Det står "rätvinklig triangel" vilket medför att det finns bara vissa möjliga värden för a.annelie_b skrev:Hej,yxarm skrev:
Visa hur du har tänkt, bättre att veta varför man gjorde fel, istället för bara att man gjorde fel, för om du vet varför kan du motverka det i framtiden..
Fråga 17 har jag nog klurat ut nu på egen hand, men på fråga 22 så gjorde jag så här:
Ritade en x-axel och en y-axel och satte in punkterna (2,2) och (2,4) men sen gick det ju inte så bra att sätta in den tredje punkten... inser nu när jag skriver en förklaring att det är här jag tänkte knasigt - eftersom jag inte vet a så kan jag ju inte veta om a är större än 2, eftersom jag inte kan räkna ut/rita upp ett koordinatsystem när a är okänd. Tänker jag rätt där? Att informationen är otillräckligt för att a inte har något värde? Rätt svar på frågan är D.
Tack på förhand och hoppas att du förstår min något röriga förklaring....
Annelie
Jag har ritat upp det, lite fult men hoppas du ser hehe.
Med dom punkterna man redan vet och (-1,2) dvs a=2. Så bildas en rätvinklig triangel. Men punkten B, då a=4 bildar också en annan rätvinklig triangel. Därav varför svaret är D, a kan vara 2 eller 4.
13/4 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 9/1 kl. 8:00
Stänger senast 16/1 kl. 23:59