Hur blev du bra på NOG?

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Användarens profilbild
elisaastrid
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 17 apr, 2018 11:28

Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av elisaastrid »

Hej på er!

Jag är så frustrerande nära att nå mitt drömresultat på HP, och det som hindrar mig är helt klart matten och framförallt NOG.

In för förra provet sinkades jag mycket av DTK upg, så jag la extra krut på dem och lyckades göra dem till en av mina lättaste delar på matten.

Nu skulle jag vilja göra samma sak med NOG, dvs. hårdträna strategier, knep och felanalyser på NOG för att höja mitt resultat. Är det någon här som känner igen sig i min sits? Någon som har gått från att vara helkass på NOG till att klara av dem med enkelhet? Hur gjorde du?

Självklart inser jag vikten av att mängdträna, det gör jag. Men jag märker att jag har svårt att ta till mig infon från lösningsförslagen då lösningsförslagen ofta blir långa och svåra att hänga med i på NOG-upg.

Så, jag tar med tacksamhet emot alla NOG-tips och strategier ni har!
PonLin
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 04 maj, 2019 17:07

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av PonLin »

vill gärna också ha tips angående nog delen
Användarens profilbild
alimalek
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 25 feb, 2018 19:57

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av alimalek »

NOG brukade vara den delen jag hade svårast för i matten, numera får jag oftast över 90% rätt på den delen. Det som funkade för mig att läsa igenom strategierna och sedan applicera dom medan jag gjorde uppgifter. Om du märker att det är en viss uppgiftstyp du ofta får fel på, exempelvis aritmetik, så rekommenderar jag i första hand att du repeterar dem delarna i "all matte du behöver" istället för att försöka förstå lösningsförslagen, som jag kan hålla med om ibland är svåra att förstå. Om du gör massa uppgifter så kommer du såsmåningom också börja känna igen strukturen på frågorna och de kmr därmed bli lättare att lösa. Lycka till!
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av hunnrasexti »

Men helvete, lyckades slarva bort hela mitt inlägg =) får hoppas detta blir bättre. Det är en strategi jag utvecklat som hjälpt mig med NOG-uppgifter jag brukade ha problem med. Se uppgift 13. Såhär löser jag den.

Bild

Tabell A innehåller den information vi får av beskrivningen och upplysning 1, och om vi kan lösa uppgiften via denna så är också svaret A (eller D). Vi vet från beskrivningen att det finns pynt i varje fönster och att hälften är tända. Vi vet från (1) att, tja, det som står i (1). Då vet vi att det finns totalt 90 tända och 90 släckta pynt, och att det finns total 72 stjärnor och 108 ljusstakar. Siffrorna till höger om och under tabellen representerar detta. Informationen räcker dock inte för att lista ut något mer.

Tabell B gäller då upplysning 2, där vi inte längre vet det totala antalet utan bara kan säga att 50% är tända och 50% är släckta, för det stod ju i beskrivningen, så den infon är fair game. Sen kan vi fylla i 42 i rutan för släckta ljusstakar, men inget mer.

Tabell C kombinerar all information. Ta 42:an från tabell B och lägg den i tabell A, sen kan du fylla i hela tabellen utifrån detta. Det bästa är om du ser direkt att det går och bara svarar C, men annars är proceduren antingen:

Räkna ut att det finns 108-42=66 tända ljusstakar och därmed 90-66=24 tända stjärnor,
eller
Räkna ut att det finns 90-42=48 släckta stjärnor och därmed 72-48=24 tända stjärnor.

Strategin går skitsnabbt att tillämpa, förutsatt att man kan fiska siffrorna ur texten. Jag ritar inga prydliga tabeller på provet, jag gör bara ett stort plus. Och den här blev lite jobbig med både en rad och en kolumn som kallas S, men på ett prov hade jag ritat något fånigt ljus för att representera tänd och en ledsen veke skulle få betyda släckt.

(Sorry om någon såg det ursprungliga inlägget där tabellen var fel ifylld)
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av hunnrasexti »

Ett exempel till, uppgift 17.

Bild

15 i tabell A behöver förhoppningsvis inte förklaras. B+5 ska dock betyda 5 fler än antalet blå cyklar. Tabell B är också enkel.

I tabell C har jag skrivit ut i vilken ordning jag kommer fram till siffrorna för att slutligen nå fram till 25, som är antalet sålda cyklar. Men, man sparar givetvis tid om man kan se att uppgiften kan lösas utan att ta det så långt. Det kan vara en bra övning att bara kombinera tabell A och B och resonera sig fram till att den går att lösa utan att fylla i fler siffror =)
Användarens profilbild
aristofanes
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 705
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 16:27

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av aristofanes »

Jag löser på samma sätt som Hunnra. Jag markerar också i matrisen med ett frågetecken vilket värde som efterfrågas. Hjälper mig att hålla fokus på vad frågan gäller, ibland så frågar dom luringarna efter andel och inte absoluta värden.

Jag gjorde experiment med olikafärgade pennor, med blå penna ritade jag krysset och de initiala värdena. Var inte värt mödan, tar en sekund att byta penna och dessutom blev jag aldrig vän med färgstiften (Pilot), tyckte att de gled strävt på pappret.
Undan för undan lägger jag ut några videor på Youtube om mina hp-erfarenheter. Kolla gärna. Sökord Högskoleprovet Aristofanes eller Högskoleprovet Jon
Användarens profilbild
elisaastrid
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 17 apr, 2018 11:28

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av elisaastrid »

Hej, och stort tack för alla svar!
Denna veckan har jag haft fullt upp med att repetera all matte som ännu inte sitter, men nästa vecka tänkte jag börja kolla på era tips!
Användarens profilbild
elisaastrid
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 17 apr, 2018 11:28

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av elisaastrid »

hunnrasexti skrev: lör 17 aug, 2019 7:33 Ett exempel till, uppgift 17.

Bild

15 i tabell A behöver förhoppningsvis inte förklaras. B+5 ska dock betyda 5 fler än antalet blå cyklar. Tabell B är också enkel.

I tabell C har jag skrivit ut i vilken ordning jag kommer fram till siffrorna för att slutligen nå fram till 25, som är antalet sålda cyklar. Men, man sparar givetvis tid om man kan se att uppgiften kan lösas utan att ta det så långt. Det kan vara en bra övning att bara kombinera tabell A och B och resonera sig fram till att den går att lösa utan att fylla i fler siffror =)
Wow, det här ser bra ut! Jag blir lite överväldigat av att göra så många tabeller, men precis som du skriver i dit föregående inlägg, man kan ju göra slarviga kors och illustrera de olika talen hur man vill så länga man själv fattar.

Hur länge tror du att jag måste öva på denna metoden innan den sitter, hinner jag nöta den något så när till nästa prov?

Sen undrar jag, i tabell C lämnade du rutan BD blank. Varför? Kunde det lika gärna stått en nolla där? Eller något annat? Eller finns det ingen info om den rutan? Jag undrar enbart för att jag verkligen vill lära mig din strategi, den verkar kanon för att sortera infon!
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av hunnrasexti »

Jag lämnade rutan blank för att det är ett onödigt steg att fylla i den, men visst, en nolla hade stämt. Beräkningarna är:

Det såldes 15 herrcyklar totalt, varav 10 var blåa -> det såldes 5 röda herrcyklar (1)
Det såldes 5 röda herrcyklar och 10 röda damcyklar -> det såldes 15 röda cyklar (2)
Det såldes 5 fler röda cyklar än blå cyklar -> det såldes 10 blå cyklar (3)
Det såldes 15 röda + 10 blå cyklar = det såldes 25 cyklar (4), vilket var frågan

Men om man vill kan man även göra såhär:

Det såldes 10 blå cyklar totalt, varav 10 var herrcyklar -> det såldes 0 blå damcyklar (nytt steg 4)
Det såldes 0 blå och 10 röda damcyklar -> det såldes 10 damcyklar totalt (nytt steg 5, hamnar under RD-rutan)
Det såldes 15 herrcyklar och 10 damcyklar -> det såldes 25 cyklar (fast nu blev detta steg 6, så du ser, längre väg)

Man kan alltså fylla i hela tabellen om man vill, men poängen är ju att kunna se så snabbt som möjligt om det eftersökta värdet går att komma fram till eller inte. Jag tror ändå att om jag hade fått frågan på ett riktigt prov hade jag börjat fylla i. Det är ju inte precis jobbiga tal man har att göra med, och så har man den där HP-ovissheten =)

Jag vet inte hur lång tid den tar att lära sig. Jag tror inte det svåra är att rita upp tabellen och namnge rader och kolumner korrekt, utan att hålla tungan rätt i mun med upplysningarna man får. Speciellt när det kommer något typ "en tredjedel av pojkarna spelar fotboll", och så skriver man 1/3 i PF-rutan, och sen tänker man jaha, en tredjedels pojke spelar fotboll? Hoppas höften kom med så benen sitter ihop...

I det exemplet hade jag skrivit P/3, vilket även är matematiskt korrekt, men ingen betygsätter dina uträkningar så gör som du vill så länge du själv kan följa din tankegång. Eftersom du tyckte om metoden ska jag nog ta och hitta en uppgift till att demonstrera den på, kanske en med en tredjedels pojke =)
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av hunnrasexti »

Ironiskt nog efter att jag babblar om att jag ser till att vara matematiskt korrekt så hittar jag en uppgift där jag inte är det. Nummer 4.

Bild

A säger oss att hälften är svenska och hälften är amerikanska. Jag skriver 1/2 istället för att införa variabeln T (för totala antalet tidningar) och skriva T/2. Förhoppningsvis tror ingen jag menar att Erik har en halv svensk och en halv amerikansk tidning =)

Det går lika bra att skriva 50%, men jag märkte att uppgiften var bättre lämpad för bråk.

Att 1/4 av de amerikanska är svartvita eller svartvita + färglagda kan man lätt hänga upp sig på och undra hur man ska representera i tabellen. Jag såg dock att svaret på det var "inte alls". Däremot så innebär det ju att 3/4 av de amerikanska är i enbart färg, och då de amerikanska är 1/2 av alla tidningar så betyder det att (3/4)*(1/2)=3/8 av alla tidningar är enbart färgladga amerikanska blaskor.

I tabell B skriver jag SE/2 eftersom jag där inte vet något om vare sig antal eller andel tidningar som är svenska, bara att hälften av dem är enbart i färg.

Sen i C är det bara att kombinera infon; hälften av hälften är en fjärdedel.

Jag vet inte om det är tur eller otur för pedagogiken att jag alltid använder uppgifter där rätt svar är C. Det är inte avsiktligt, jag bara letar tills jag hittar en lämpad för denna metoden =)
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av hunnrasexti »

Hittade en som inte blir C. Uppgift 21.

Bild

PG-4 betyder antalet godkända pojkar minus 4. I tabell C kan man fylla i lite genom att lösa ekvationen PG-4+PG=24 (där PG är en variabel och inte två okända gånger varandra), men utan att veta antalet underkända pojkar eller det totala antalet flickor (eller pojkar) i klassen så kan vi inte lösa uppgiften. Ett E =)

För övrigt, en väldigt grundläggande och allmän tankegång som du antagligen redan känner till om NOG är följande:
1) Läs ledtråd ett, går den att lösa med detta? Säkert ja -> A eller D. Säkert nej -> B, C eller E.
2) Läs ledtråd två, går den att lösa med detta? Säkert ja -> B eller D. Säkert nej -> A, C eller E.

Även om du inte kan hantera hela uppgiften så kan du ju höja chansen att du gissar rätt från 20% till 33-50% om du kan bearbeta en av ledtrådarna.
Användarens profilbild
elisaastrid
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 17 apr, 2018 11:28

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av elisaastrid »

hunnrasexti skrev: mån 26 aug, 2019 14:21 Hittade en som inte blir C. Uppgift 21.

Bild

PG-4 betyder antalet godkända pojkar minus 4. I tabell C kan man fylla i lite genom att lösa ekvationen PG-4+PG=24 (där PG är en variabel och inte två okända gånger varandra), men utan att veta antalet underkända pojkar eller det totala antalet flickor (eller pojkar) i klassen så kan vi inte lösa uppgiften. Ett E =)

För övrigt, en väldigt grundläggande och allmän tankegång som du antagligen redan känner till om NOG är följande:
1) Läs ledtråd ett, går den att lösa med detta? Säkert ja -> A eller D. Säkert nej -> B, C eller E.
2) Läs ledtråd två, går den att lösa med detta? Säkert ja -> B eller D. Säkert nej -> A, C eller E.

Även om du inte kan hantera hela uppgiften så kan du ju höja chansen att du gissar rätt från 20% till 33-50% om du kan bearbeta en av ledtrådarna.
Tack! Wow, det är ett lätt sätt att organisera informationen på, men det tar nog några varv till för mig att lära mig! Ska försöka applicera denna strategi så fort tillfälle ges.

Och angående det du skriver på slutet angående att utesluta svarsalternativ: Det gör jag redan och det är faktiskt min räddning på NOG uppgifterna många gånger. Eliminerar man svaren blir det genas mindre överväldigande tycker jag. Synd bara att jag i många fall har svårt för att se huruvida ett svarsalternativ kan strykas eller ej...
Användarens profilbild
elisaastrid
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 17 apr, 2018 11:28

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av elisaastrid »

Inga andra tips? På andra typer av NOG uppgifter?
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av hunnrasexti »

Det är lite svårt. Just det här tipset stod ut väldigt mycket eftersom det var något jag inte lärt mig i skolan utan utvecklat själv och som jag jobbade fram just för att jag hade problem med såna här uppgifter. Allt annat känns som om jag bara skulle ge dig en random mattelektion.

En sak kanske. Jag har disproportionellt stora problem med hastighet, så kommer en fråga om sånt så brukar jag rita upp en triangel:

Bild

Man täcker över den bit info man inte har, så visar triangeln hur man kommer fram till den.

Sträckan: Hastigheten gånger tiden
Hastigheten: Sträckan delat med tiden
Tiden: Sträckan delat med hastigheten (denna känns så ointuitiv...)

Jag föreslår att du identifierar vilka sorters NOG-uppgifter som är svårast för dig, väljer några exempel och gör en tråd för varje på NOG-forumet och låter folk föreslå lösningsmetoder.

Kanske ett annat råd är att kunna identifiera icke-upplysningar. Tar ett extremt exempel här med en påhittad uppgift: Triangeln ABC har arean 50 cm^2. Hur långa är dess sidor?

(1) Triangeln har minst två spetsiga vinklar.
(2) Två trianglar ABC har sammanlagt arean 100 cm^2.

Här finns det två icke-upplysningar. Alla trianglar har minst två spetsiga vinklar. Den andra upplysningen säger dig inget som inte beskrivningen redan sagt. Det är en bra förmåga att kunna utesluta icke-upplysningar så att ett korrekt A eller B inte blir ett felaktigt C.

(givetvis är svaret E på denna)

Edit: För att klargöra menar jag med icke-upplysning information som du använder i lösningen men som du inte behöver upplysningen för att kunna veta =)
Senast redigerad av hunnrasexti den tis 03 sep, 2019 16:35, redigerad totalt 1 gånger.
Thewayoflife
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 nov, 2015 21:41

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av Thewayoflife »

elisaastrid skrev: tis 03 sep, 2019 12:02 Inga andra tips? På andra typer av NOG uppgifter?
Det finns inga ”quick fixes” du får helt enkelt traggla vidare med NOG uppgifter så kommer du för eller senare hitta vad som fungerar för just dig. Du kommer inte bli bra på nog över en natt utan det kommer att ta små gradvisa steg. Mitt tips LÄR dig all grundläggande matematik gör därför matteprogrammet och därefter börja beta av uppgifterna och lär dig från förklaringarna. Resten är upp till dig, hur mycket du tar till dig av lösningarna osv. Det är ingenting vi här på hpguiden kan svara på.
Skriv svar