Har fått råd från många att läsa lite på den här sidan; http://school.familyeducation.com/colle ... 914?page=1
Den består av 13 sidor och på sida 12 står det om en metod som jag tror kan fungera riktigt bra!
Den innebär att man gör små, korta sammanfattningar om vad varje stycke handlade om, man gör helt enkelt markeringar vid varje stycke. Är det någon som gör detta?
Hade tänkt att prova på denna metod imorgon när jag gör nästa LÄS.
Detta är guldvärt, sammanfatta varje stycke, räcker med en mening, ex " här går han igenom teorier"
"här har vi motargument" "här får hon kritik".
Har använt mig utav detta senaste månaden och detta är nog det viktigaste jag kommer att ta med mig till provet.
Du markerar om du vill, kör på det som känns bäst. Själv sammanfattar jag det i huvudet och ringar in stycket så att texten blir uppdelad vilket gör långa texterna betydligt lättare att ta sig an.
Man kan också använda sig av gms-metoden. Istället för att skriva ner eller försöka komma ihåg meningar till varje stycke hittar du på en eller flera lämpliga bilder som du lätt associerar med vad stycket handlar om. Handlar stycket om två olika saker men som korrelerar med varandra tänker du på två objekt som är nära varandra på/i/under, ja bara de är i samma bild. Om man vill överföra texten till långtidsminnet så binder man ihop styckena med flera acossiationsbilder men det är knappast något som är av gagn under den korta stunden man sitter med biljetten till den akademiska framtidsdröm vi alla vill ha framför våra ögon.
Jag brukar köra med att mentalt sammanfatta, skriva ner känns mest distraherande (dessutom vet man inte alltid vid första genomläsningen vad som egentligen är relevant i slutändan, och då blir det bara distraherande att ha en massa ovidkommande klotter i marginalen). Men det där är väl olika. Bilder är också ett bra knep - allt handlar ju om att engagera sig i texten så att den blir mer än bara ord på pappret.