Fler än 223 000 nöjda studenter!
Mer än 18 års erfarenhet!
Alla coacher har 2.00!
Förstår nu, tack!HereWeGo skrev: ↑tor 23 mar, 2023 21:42 Jag fattar inte riktigt hur du menar. ska du dela 410/4? då går 4 en gång i 4 och vi skriver 1 längst upp, sen kollar vi på 1, hur många gånger går 4 i 1? noll gånger, så vi skriver en nolla längst upp, sen tittar vi på 10, hur många gånger går 4 i 10? två gånger och vi får resten två, nu skriver vi ett kommatecken längst upp (102,) och en nolla bredvid 2 längst ner så vi får 20. Hur många gånger går 4 i 20? fem gånger, alltså vi skriver 5 längst upp och det blir ingen rest. (svaret blir 102,5 vilket är rätt).
Jag ville bifoga en bild för att visa hur jag menar men det gick inte.
Jag citerar ditt svar så att du får en notis och se mitt senaste kommentar hahaleku skrev: ↑tor 23 mar, 2023 21:58Förstår nu, tack!HereWeGo skrev: ↑tor 23 mar, 2023 21:42 Jag fattar inte riktigt hur du menar. ska du dela 410/4? då går 4 en gång i 4 och vi skriver 1 längst upp, sen kollar vi på 1, hur många gånger går 4 i 1? noll gånger, så vi skriver en nolla längst upp, sen tittar vi på 10, hur många gånger går 4 i 10? två gånger och vi får resten två, nu skriver vi ett kommatecken längst upp (102,) och en nolla bredvid 2 längst ner så vi får 20. Hur många gånger går 4 i 20? fem gånger, alltså vi skriver 5 längst upp och det blir ingen rest. (svaret blir 102,5 vilket är rätt).
Jag ville bifoga en bild för att visa hur jag menar men det gick inte.
Jag vet inte om det är provstressen men helt plötsligt känner jag mig osäker på såna här grundläggande saker.
En annan sak som jag stötte på. Skulle ta reda på den procentuella minskningen mellan ett antal 2012 om man jämför med 1985. Antalet 1985 var 27, och antalet 2012 var 11. Ska vi inte då ta 11/27=0,4. Och då blir den procentuella minskningen 0,6, men svaret är 0,4? Jag har jobbat tidigare med att om det "Nya" antalet är mindre än det gamla behöver vi liksom vända på svaret.
Förstår du hur jag menar? Varför blir det inte så på den här uppgiften?
Asså den här uppgiften mindfuckade mig så rejält. Inte kul när ens grundkunskaper ifrågasätts såhär tätt inpå provet. Men luringen är ju att de frågar efter procentuella minskningen, och inte procentuella förändringen. Då hade det ju fungerar som vanligt, jag skulle vända på den som du säger. Men jag tror inte du förstod riktigt fullt vad jag menade? Jag fick ju 0,4 efter min division. Mitt vanliga knep är då att vända på svaret för att få fram förändringsfaktorn, och svarade då 0,6. Men svaret på uppgiften är 0,4, och det var därför jag blev så förvirrad. Men det är ju skillnad på procentuell minskning och förändring. Skitjobbig uppgift!HereWeGo skrev: ↑tor 23 mar, 2023 22:19 Självklart! <3
När du tog 11/27 så räknade du hur mycket 11 utgör av 27, och det utgör 0,4 alltså 40%, så 11 är lite mindre än halva 27. Du ska antingen göra som du gjorde och sen ta 1 vilket är samma som 100% minus 0,4 som är 40% och då blir det:
1-0,4= 0,6. Alltså förändringen är 60%.
Eller så är det säkraste sättet att ta skillnaden delat med gamla värdet:
27-11= 16
16/27= 0,6 (alltså en minskning med 60%).
Jag rekommenderar andra sättet för jag tycker att det är enklare och tydligare, man förstår liksom att man tar skillnaden mellan talen delat med gamla värdet, medans första sättet kan man göra fel på (att glömma ta 1 - kvoten till exempel).
Edit : vänta nej jag vet varför ditt svar blev fel, det är för att 0,4 betyder en minskning med 60%, 0,80 betyder en minskning med 20%, lite som du skrev i början. Samma sak gäller med ökningar, man ska alltid ta 1- värdet man fick av kvoten om man inte är van vid att tolka att 0,8 är en minskning med 20%.
kvoten 0,4 ger 1-0,4= 0,6 (minskning med 60%)
1,30 ger 1-1,30= 30 (ökning med 30%)
Så du har tre val:
1. bli van vid att tolka 0,4 som en minskning med 60%
2. Ta 1 minus kvoten och där får du ett tydligt svar.
3. Ta skillnaden mellan talen dividerat med gamla värdet och där får du ett tydligt också.
Lycka till!
Aa verkligen, man känner också att man ha glömt allt pga av stressen.leku skrev: ↑tor 23 mar, 2023 22:32Asså den här uppgiften mindfuckade mig så rejält. Inte kul när ens grundkunskaper ifrågasätts såhär tätt inpå provet. Men luringen är ju att de frågar efter procentuella minskningen, och inte procentuella förändringen. Då hade det ju fungerar som vanligt, jag skulle vända på den som du säger. Tack så jättemycket för dina svar! Lycka till på lördagHereWeGo skrev: ↑tor 23 mar, 2023 22:19 Självklart! <3
När du tog 11/27 så räknade du hur mycket 11 utgör av 27, och det utgör 0,4 alltså 40%, så 11 är lite mindre än halva 27. Du ska antingen göra som du gjorde och sen ta 1 vilket är samma som 100% minus 0,4 som är 40% och då blir det:
1-0,4= 0,6. Alltså förändringen är 60%.
Eller så är det säkraste sättet att ta skillnaden delat med gamla värdet:
27-11= 16
16/27= 0,6 (alltså en minskning med 60%).
Jag rekommenderar andra sättet för jag tycker att det är enklare och tydligare, man förstår liksom att man tar skillnaden mellan talen delat med gamla värdet, medans första sättet kan man göra fel på (att glömma ta 1 - kvoten till exempel).
Edit : vänta nej jag vet varför ditt svar blev fel, det är för att 0,4 betyder en minskning med 60%, 0,80 betyder en minskning med 20%, lite som du skrev i början. Samma sak gäller med ökningar, man ska alltid ta 1- värdet man fick av kvoten om man inte är van vid att tolka att 0,8 är en minskning med 20%.
kvoten 0,4 ger 1-0,4= 0,6 (minskning med 60%)
1,30 ger 1-1,30= 30 (ökning med 30%)
Så du har tre val:
1. bli van vid att tolka 0,4 som en minskning med 60%
2. Ta 1 minus kvoten och där får du ett tydligt svar.
3. Ta skillnaden mellan talen dividerat med gamla värdet och där får du ett tydligt också.
Lycka till!
Gud nu blev jag förvirrad, du har rätt jag läste fel, trodde att svaret ska vara 0,6 haha.leku skrev: ↑tor 23 mar, 2023 22:32Asså den här uppgiften mindfuckade mig så rejält. Inte kul när ens grundkunskaper ifrågasätts såhär tätt inpå provet. Men luringen är ju att de frågar efter procentuella minskningen, och inte procentuella förändringen. Då hade det ju fungerar som vanligt, jag skulle vända på den som du säger. Men jag tror inte du förstod riktigt fullt vad jag menade? Jag fick ju 0,4 efter min division. Mitt vanliga knep är då att vända på svaret för att få fram förändringsfaktorn, och svarade då 0,6. Men svaret på uppgiften är 0,4, och det var därför jag blev så förvirrad. Men det är ju skillnad på procentuell minskning och förändring. Skitjobbig uppgift!HereWeGo skrev: ↑tor 23 mar, 2023 22:19 Självklart! <3
När du tog 11/27 så räknade du hur mycket 11 utgör av 27, och det utgör 0,4 alltså 40%, så 11 är lite mindre än halva 27. Du ska antingen göra som du gjorde och sen ta 1 vilket är samma som 100% minus 0,4 som är 40% och då blir det:
1-0,4= 0,6. Alltså förändringen är 60%.
Eller så är det säkraste sättet att ta skillnaden delat med gamla värdet:
27-11= 16
16/27= 0,6 (alltså en minskning med 60%).
Jag rekommenderar andra sättet för jag tycker att det är enklare och tydligare, man förstår liksom att man tar skillnaden mellan talen delat med gamla värdet, medans första sättet kan man göra fel på (att glömma ta 1 - kvoten till exempel).
Edit : vänta nej jag vet varför ditt svar blev fel, det är för att 0,4 betyder en minskning med 60%, 0,80 betyder en minskning med 20%, lite som du skrev i början. Samma sak gäller med ökningar, man ska alltid ta 1- värdet man fick av kvoten om man inte är van vid att tolka att 0,8 är en minskning med 20%.
kvoten 0,4 ger 1-0,4= 0,6 (minskning med 60%)
1,30 ger 1-1,30= 30 (ökning med 30%)
Så du har tre val:
1. bli van vid att tolka 0,4 som en minskning med 60%
2. Ta 1 minus kvoten och där får du ett tydligt svar.
3. Ta skillnaden mellan talen dividerat med gamla värdet och där får du ett tydligt också.
Lycka till!
Tack så jättemycket för dina svar! Lycka till på lördag
22/10 - 2023 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 15/8 kl. 8:00
Stänger senast 22/8 kl. 23:59