Verbala
LÄS
Med värden från alla håll 4/4
Det goda faderskapet 3/4
Barn i skola och fritidshem 3/4
Totalt 10/12
ELF
Colonial Kidnap 4/6
Totalt: 4/6
Kvant
NOG, HT2003
15/22 → 1.3
NOG, VT2003
17/22 → 1.6
Saker jag tar med mig från veckan:
► Visa Spoiler
En avhandling består av en teoretisk modell (utgångspunkter, antaganden, metod) som sedan testat mot verkligheten (empirin) och som sedan leder fram till ett resultat.
Återverkningar = följder, konsekvenser
- När vi skall räkna ut skärningspunkterna med y-axeln, skriv om båda ekvationer till
y= kx + m. Sätt in att x = 0.
Säg att vi får y = 3 och y = 2. Då tar vi 3-2 = 1.
Hur långt är avståndet mellan de båda linjernas skärningspunkt med y-axeln, den blir då 1 längdenhet.
- Roten ur x i kvadrat tar ut varandra, det är m.a.o samma sak som x.
Säg att vi har roten ur x i kvadrat = 1/4. Då blir x = 1/4
- X i kubik = x. Hur många lösningar har ekvationen? 3 st. 0, (-1) och 1.
- Det går inte att dela något med 0 eftersom det är odefinierat. Däremot kan täljaren vara 0.
0 dividerat med (-1) blir 0.
- För en triangel gäller att en sida alltid är kortare än summan av de två andra, samt att en sida alltid är längre än differensen av de två andra.
- Om tre linjer bildar en triangel behöver vi veta minst två vinklar för att kunna bestämma storleken på alla vinklar i figuren. Två av vinklarna vid två olika hörn.
- Roten ur 0 är 0.
- 1 kubikmeter är 1000 liter.
- Om vi har två cirklar, C1 och C2 där radien i cirkeln C2 är hälften så stor som radien i cirkeln C1. Arean av cirkeln C1 är 112 kvadratcentimeter. För att kunna räkna ut vad cirkeln C2 har för area använder vi oss av längdskalor.
Längdskalan är 1:2. Areaskalan blir då 1:4.
Det innebär att den lilla cirkeln har 1/4 så stor area som den stora.
112/4 = 28 kvadratcentimeter.
- Har vi två olika räta linjer som har samma m-värde, t.ex:
y = 530x + 8 och y = - 1/40x + 8 så kommer de att korsa varandra i punkten (0,8)
Vi behöver alltså inte ställa upp någon ekvation.
- Om vi har sex på varandra följande jämna heltal kommer median och medelvärde att vara samma.
- Linjen y = ¾ x + m där m =/ 0, skär x-axeln i punkten P och y-axeln i punkten Q.
Kvantitet 1: Avståndet från P till origo (0,0)
Kvantitet 2: Avståndet från Q till origo (0,0)
K-värdet är ¾. Vi tar alltså 3 steg uppåt i y-led samtidigt som vi tar 4 steg i x-led.
Svar: Vi går längre i x-led, därav att punkten P har ett längre avstånd till origo.
Kvantitet 1 är störst.
- Roten ur 2 upphöjt till (-4) blir 1/4. Roten ur 2 gånger roten ur 2 blir 2. Ta sedan det upphöjt till två vilket blir ¼.
- Vi dividerar antalet kronor med antalet index för att få reda på vad 1 i index motsvarar i kronor.
Exempelvis 190/95 = 2.
2 kr = 1 index
- 1 kubikdecimeter är samma sak som 1 liter. Det går alltså 10 dl på en kubikdecimeter.
- Fyra personer har tillsammans åtta bilar.
Vad blir medelvärdet av antalet bilar om vi adderar ett okänt antal personer med två bilar var?
Medelvärdet av antalet bilar blir 2 eftersom 8/4 = 2.
Eftersom medelvärdet är 2 så kommer det att kvarstå på samma medelvärde oavsett hur många personer vi adderar som har lika många bilar, två, som medelvärdet.
Hade medelvärdet varit t.ex tre eller att det det okända antalet personer som adderades hade haft en bil var så hade vi inte kunnat besvara frågan.
Detta gäller alltid om det ursprungliga medelvärdet och medelvärdet för de som adderades till gruppen är samma. Om en grupp har medelvärdet x och det tillkommer y personer med medelvärdet x så fortsätter medelvärdet att vara x. Medelvärdet är genomsnittet och om genomsnittet är samma för de nya som de gamla så ändras inte snittet.
16 * 5 = 80, bra att ha koll på för att dela upp roten ur 80.
- En cirkel och en kvadrat har samma omkrets. Vad är störst?
Arean hos cirkeln eller arean hos kvadraten?
Svar: Det räcker att veta att en cirkel har den största arean för en plan figur med en viss given omkrets. Cirkeln > Kvadraten.
Återverkningar = följder, konsekvenser
- När vi skall räkna ut skärningspunkterna med y-axeln, skriv om båda ekvationer till
y= kx + m. Sätt in att x = 0.
Säg att vi får y = 3 och y = 2. Då tar vi 3-2 = 1.
Hur långt är avståndet mellan de båda linjernas skärningspunkt med y-axeln, den blir då 1 längdenhet.
- Roten ur x i kvadrat tar ut varandra, det är m.a.o samma sak som x.
Säg att vi har roten ur x i kvadrat = 1/4. Då blir x = 1/4
- X i kubik = x. Hur många lösningar har ekvationen? 3 st. 0, (-1) och 1.
- Det går inte att dela något med 0 eftersom det är odefinierat. Däremot kan täljaren vara 0.
0 dividerat med (-1) blir 0.
- För en triangel gäller att en sida alltid är kortare än summan av de två andra, samt att en sida alltid är längre än differensen av de två andra.
- Om tre linjer bildar en triangel behöver vi veta minst två vinklar för att kunna bestämma storleken på alla vinklar i figuren. Två av vinklarna vid två olika hörn.
- Roten ur 0 är 0.
- 1 kubikmeter är 1000 liter.
- Om vi har två cirklar, C1 och C2 där radien i cirkeln C2 är hälften så stor som radien i cirkeln C1. Arean av cirkeln C1 är 112 kvadratcentimeter. För att kunna räkna ut vad cirkeln C2 har för area använder vi oss av längdskalor.
Längdskalan är 1:2. Areaskalan blir då 1:4.
Det innebär att den lilla cirkeln har 1/4 så stor area som den stora.
112/4 = 28 kvadratcentimeter.
- Har vi två olika räta linjer som har samma m-värde, t.ex:
y = 530x + 8 och y = - 1/40x + 8 så kommer de att korsa varandra i punkten (0,8)
Vi behöver alltså inte ställa upp någon ekvation.
- Om vi har sex på varandra följande jämna heltal kommer median och medelvärde att vara samma.
- Linjen y = ¾ x + m där m =/ 0, skär x-axeln i punkten P och y-axeln i punkten Q.
Kvantitet 1: Avståndet från P till origo (0,0)
Kvantitet 2: Avståndet från Q till origo (0,0)
K-värdet är ¾. Vi tar alltså 3 steg uppåt i y-led samtidigt som vi tar 4 steg i x-led.
Svar: Vi går längre i x-led, därav att punkten P har ett längre avstånd till origo.
Kvantitet 1 är störst.
- Roten ur 2 upphöjt till (-4) blir 1/4. Roten ur 2 gånger roten ur 2 blir 2. Ta sedan det upphöjt till två vilket blir ¼.
- Vi dividerar antalet kronor med antalet index för att få reda på vad 1 i index motsvarar i kronor.
Exempelvis 190/95 = 2.
2 kr = 1 index
- 1 kubikdecimeter är samma sak som 1 liter. Det går alltså 10 dl på en kubikdecimeter.
- Fyra personer har tillsammans åtta bilar.
Vad blir medelvärdet av antalet bilar om vi adderar ett okänt antal personer med två bilar var?
Medelvärdet av antalet bilar blir 2 eftersom 8/4 = 2.
Eftersom medelvärdet är 2 så kommer det att kvarstå på samma medelvärde oavsett hur många personer vi adderar som har lika många bilar, två, som medelvärdet.
Hade medelvärdet varit t.ex tre eller att det det okända antalet personer som adderades hade haft en bil var så hade vi inte kunnat besvara frågan.
Detta gäller alltid om det ursprungliga medelvärdet och medelvärdet för de som adderades till gruppen är samma. Om en grupp har medelvärdet x och det tillkommer y personer med medelvärdet x så fortsätter medelvärdet att vara x. Medelvärdet är genomsnittet och om genomsnittet är samma för de nya som de gamla så ändras inte snittet.
16 * 5 = 80, bra att ha koll på för att dela upp roten ur 80.
- En cirkel och en kvadrat har samma omkrets. Vad är störst?
Arean hos cirkeln eller arean hos kvadraten?
Svar: Det räcker att veta att en cirkel har den största arean för en plan figur med en viss given omkrets. Cirkeln > Kvadraten.
Totalt 26,5h studier