Påväg till målet som jurist
Postat: tor 26 aug, 2021 22:38
Hej,
Här är min pluggdagbok som jag alltid velat skapat. Det är också för att jag ska kunna se min utveckling och även hålla mig lite i check inför provet den 24:e oktober. Jag vet att jag absolut inte har all tid i världen och säkert tappat en del sen jag tog studenten. Men jag ska ge 110% inför detta prov. Och om det inte viljas sig, då får jag helt enkelt hitta andra vägar att nå mitt mål
Mitt mål är att komma in på juristutbildningen i Lund, det har varit en dröm av mig sen gymnasiet att plugga där.
Jag har gjort 2 st HP-Prov förut där jag landat på 0.7-0.8 vardera gånger. Och det var ungefär lite mer än ett år sen jag lämnade skolan med betyg som låg på 20.35 vilket tyvärr i dagsläget inte räcker till att komma in :/ Nu undrar ni kanske också varför jag inte enkelt läser upp de betygen jag vill. Och det är främst för att jag vet att jag gav mitt 100% i gymnasiet och vet att de kanske inte kommer göra en stor skillnad ifall jag läser upp de kurser jag har haft svårt med.
Nästa vecka börjar jag mitt heltidsjobb, så då kommer jag behöva strukturera om, planera annorlunda, och lägga fokus mer på helheten under helgerna och uppgifter under vardagarna när jag har mindre tid.
Dagens pluggdag 26/8-2021 - 59 dagar kvar till provet
Ord
Första 10 ord - 2/10
Andra 10 ord - 5/10
Tredje 10 ord - 5/10
Fjärde 10 ord - 6/10
Tankar: Generellt skulle jag säga att jag har en ganska bra koll på vardagligare ord, men att så fort nya dyker upp har jag svårt att gissa mig till dem eller kunna associera mig till dem med andra ord.
Artikel läsning:
Ni kan skrolla förbi nedan, endast en minnesanteckning för mig själv.
Fokus: Att öka läsförståelsen. Det är över ett år sen jag läste facklitteratur och det är något jag behöver komma i kontakt mera med.
Svenska läsningen:
Vårdfokus - Artikel om Cyberattacker i vården (inga svårare ord)
Vårdfokus - Artikel om arbetsmiljö för barnmorskor (Lite svårare uttryck som nollsummespel)
Advokaten - Upplagan 2021 (Hade rätt så många bransch enliga uttryck och skrivs väldigt annorlunda än en normal tidning eftersom de mesta ska vara rätt grundliga termer för den som läser som förmodligen arbetar inom denna sektion.
Krut - Artikel om sambandet mellan näringslivet och utbildning (Inga svårare ord)
Biologilärarna - Utdrag ur nr 1 2020
Engelska läsning:
Science - Artikel om antibiotika resistens bland svenska björnar (Inga svårare ord, men mer ord som man har sett flera gånger men som man nu först översätter och får synonymer på orden.)
Psychologies - Artikel om "fake it until you make it" (Svårare beskrivande ord som jag har sett förut men som inte vetat om definieringen på)
Nationalgeographic - Artikel om upptäckterna om Bennu astroiden (Hade många kluriga och svåra branschenliga uttryck som krävdes översättning + synonymer för att skapa en uppfattning)
Newstatesman - Artikel om hur idéerna kring västvärlden inte dör ut, utan lever vidare i kina (Många känsloladdade svåra ord förekommer i texten som behövs synonymer på för att förstå sammanhang)
Historytoday - Artikel om kinas första utbytesstudenter (Inga svåra ord)
Literaryreview - Recension om en bok som handlande om olika typer av konst (Svårare beskrivande ord som behövdes översättas, få synonymer men även sökas på Google för att få en överblick över vad begreppet innebar)
LÄS 10 uppgifter:
2 uppgifter från ett gammalt högskoleprov "Efter Ekot" - 1/2 + Felanalys: Testade mig fram med att skumläsa texten, men om man reflekterar på detta så mindes jag ingenting när det väl kom till att besvara frågorna och det gjorde att jag istället spenderade lång tid att läsa igenom texten igen och återgick till att kolla frågorna tills jag gissade på den sista för att tiden var över.
4 uppgifter från ett gammal högskoleprov "Ormbett" - 1/4 + felanalys: Testade att läsa igenom frågorna först för att sedan bestämma ordning på vilka som skulle ta längst tid och kortast tid. Sen började jag med första frågan och läsa första meningarna på alla styckena för att sedan försöka hitta svaret i texten. Tror att jag är väldigt stressad medan jag läser vilket gör att jag missar små detaljer + viktig information. Jag vet inte heller inte när jag ska sluta läsa ett stycke för att hoppa över till ett annat om jag ser att det inte innehåller infon jag söker.
4 uppgifter från ett gammal högskoleprov "Döp om domarna" - 2/4 + Felanalys: Denna gång tog jag det långsammare, men trots det hade jag 4 min över på själva provtiden, så ja må ha slarvat. Jag prioriterade även denna gång vilka frågor jag skulle ta först och vilka som tog längst tid. Fick fel på de två första frågorna eftersom jag inte faktiskt kollade på vad som fanns i texten för belägg utan gick på mitt "generella omdöme", som i för sig inte hjälper något i detta sammanhang.
ELF 10 uppgifter:
Shorts 2021 gamla högskoleprovet - 4/5 + Felanalys: Kortare texter är för mig enklare märker jag, eftersom jag kan läsa hela texten i min takt och sen kunna besvara frågan rätt säkert. Däremot tror jag slarvfelet låg i detta fall för att jag inte litade på min egna magkänsla där jag valde något annat än mitt första val, och att jag läste ett av svarsalternativen fel.
Long: "Mother and Daughter" 2021 gamla högskoleprovet - 2/5 + Felanalys: Hade ungefär 4 min kvar av provtiden. Som tidigare borde jag inte anta saker, utan jag måste hitta belägg. Dessutom för de saker som jag är osäker på, borde jag lita på magkänslan att det första jag hade valt är rätt. Tror även jag behöver läsa frågan noggrannare + svarsalternativen för att faktiskt kunna backa upp det med beläggen jag hittar.
Efter lunch
Matematik:
Tankar från genomgång av all matte:
Subtraktion uppställning hade jag glömt bort, t.ex att man måste byta plats på de båda ifall den ena är större än den andra för att uppställningen ska fungera. Och sen även addera ett minus tecken på slut resultatet för att det ska bli rätt i resultatet.
Division:
Att arbeta med vanliga division problem är för mig inte särskilt svårt om det handlar om simpla uträckningar som inte är riktiga ordfrågor. Kan vara bra påminnelse för mig att alla multiplikationstabeller ska sitta i ryggmärgen när det kommer till division med rest. Uppgiften där man ska undersöka tal som får en viss rest t.ex. som "x är ett positivt heltal. När x delas med 5 blir resten 2. När x delas med 6 blir resten 4. Vilken av svarsalternativen är ett möjligt värde på x?". Tror problemet ligger i att jag inte har bra grund att kunna försöka lösa uppgiften med kunskapen jag har idag. Tror att jag måste börja räkna tillsammans med svarsalternativen, så att jag inte sitter och funderar på vad som ska hända i alla steg.
Utöver detta har jag även problem med division decimaltal. Vet inte om jag överkomplicerar allt genom att det är ett decimaltecken som skiljer åt. Men jag vet att det är något jag behöver lägga extra krut på.
Sedan satt jag i ett discord samtal med min kompis som pluggar ett matematikrelaterat ämne om han kunde förklara för mig hur man använder division baklänges, för det var väldigt okänt område för mig. Och tack vare han så började jag få en större förståelse för i vilka sammanhang man kan använda det
Summering av dagen: Tycker jag har jobbat på bra, fått mycket utav dagen och sett vart mina svagheter och min styrkor finns. Självklart har jag långt kvar till där jag vill komma, men som tur är att jag har två månader kvar till provet ungefär.
Imorgon blir det ungefär samma upplägg med lite mer fokus på matten. Jag ligger ungefär på samma nivå på båda områdena, så ikväll ska jag skapa en ny plan inför imorgon.
Ha en bra kväll
Här är min pluggdagbok som jag alltid velat skapat. Det är också för att jag ska kunna se min utveckling och även hålla mig lite i check inför provet den 24:e oktober. Jag vet att jag absolut inte har all tid i världen och säkert tappat en del sen jag tog studenten. Men jag ska ge 110% inför detta prov. Och om det inte viljas sig, då får jag helt enkelt hitta andra vägar att nå mitt mål
Mitt mål är att komma in på juristutbildningen i Lund, det har varit en dröm av mig sen gymnasiet att plugga där.
Jag har gjort 2 st HP-Prov förut där jag landat på 0.7-0.8 vardera gånger. Och det var ungefär lite mer än ett år sen jag lämnade skolan med betyg som låg på 20.35 vilket tyvärr i dagsläget inte räcker till att komma in :/ Nu undrar ni kanske också varför jag inte enkelt läser upp de betygen jag vill. Och det är främst för att jag vet att jag gav mitt 100% i gymnasiet och vet att de kanske inte kommer göra en stor skillnad ifall jag läser upp de kurser jag har haft svårt med.
Nästa vecka börjar jag mitt heltidsjobb, så då kommer jag behöva strukturera om, planera annorlunda, och lägga fokus mer på helheten under helgerna och uppgifter under vardagarna när jag har mindre tid.
Dagens pluggdag 26/8-2021 - 59 dagar kvar till provet
Ord
Första 10 ord - 2/10
Andra 10 ord - 5/10
Tredje 10 ord - 5/10
Fjärde 10 ord - 6/10
Tankar: Generellt skulle jag säga att jag har en ganska bra koll på vardagligare ord, men att så fort nya dyker upp har jag svårt att gissa mig till dem eller kunna associera mig till dem med andra ord.
Artikel läsning:
Ni kan skrolla förbi nedan, endast en minnesanteckning för mig själv.
Fokus: Att öka läsförståelsen. Det är över ett år sen jag läste facklitteratur och det är något jag behöver komma i kontakt mera med.
Svenska läsningen:
Vårdfokus - Artikel om Cyberattacker i vården (inga svårare ord)
Vårdfokus - Artikel om arbetsmiljö för barnmorskor (Lite svårare uttryck som nollsummespel)
Advokaten - Upplagan 2021 (Hade rätt så många bransch enliga uttryck och skrivs väldigt annorlunda än en normal tidning eftersom de mesta ska vara rätt grundliga termer för den som läser som förmodligen arbetar inom denna sektion.
Krut - Artikel om sambandet mellan näringslivet och utbildning (Inga svårare ord)
Biologilärarna - Utdrag ur nr 1 2020
Engelska läsning:
Science - Artikel om antibiotika resistens bland svenska björnar (Inga svårare ord, men mer ord som man har sett flera gånger men som man nu först översätter och får synonymer på orden.)
Psychologies - Artikel om "fake it until you make it" (Svårare beskrivande ord som jag har sett förut men som inte vetat om definieringen på)
Nationalgeographic - Artikel om upptäckterna om Bennu astroiden (Hade många kluriga och svåra branschenliga uttryck som krävdes översättning + synonymer för att skapa en uppfattning)
Newstatesman - Artikel om hur idéerna kring västvärlden inte dör ut, utan lever vidare i kina (Många känsloladdade svåra ord förekommer i texten som behövs synonymer på för att förstå sammanhang)
Historytoday - Artikel om kinas första utbytesstudenter (Inga svåra ord)
Literaryreview - Recension om en bok som handlande om olika typer av konst (Svårare beskrivande ord som behövdes översättas, få synonymer men även sökas på Google för att få en överblick över vad begreppet innebar)
LÄS 10 uppgifter:
2 uppgifter från ett gammalt högskoleprov "Efter Ekot" - 1/2 + Felanalys: Testade mig fram med att skumläsa texten, men om man reflekterar på detta så mindes jag ingenting när det väl kom till att besvara frågorna och det gjorde att jag istället spenderade lång tid att läsa igenom texten igen och återgick till att kolla frågorna tills jag gissade på den sista för att tiden var över.
4 uppgifter från ett gammal högskoleprov "Ormbett" - 1/4 + felanalys: Testade att läsa igenom frågorna först för att sedan bestämma ordning på vilka som skulle ta längst tid och kortast tid. Sen började jag med första frågan och läsa första meningarna på alla styckena för att sedan försöka hitta svaret i texten. Tror att jag är väldigt stressad medan jag läser vilket gör att jag missar små detaljer + viktig information. Jag vet inte heller inte när jag ska sluta läsa ett stycke för att hoppa över till ett annat om jag ser att det inte innehåller infon jag söker.
4 uppgifter från ett gammal högskoleprov "Döp om domarna" - 2/4 + Felanalys: Denna gång tog jag det långsammare, men trots det hade jag 4 min över på själva provtiden, så ja må ha slarvat. Jag prioriterade även denna gång vilka frågor jag skulle ta först och vilka som tog längst tid. Fick fel på de två första frågorna eftersom jag inte faktiskt kollade på vad som fanns i texten för belägg utan gick på mitt "generella omdöme", som i för sig inte hjälper något i detta sammanhang.
ELF 10 uppgifter:
Shorts 2021 gamla högskoleprovet - 4/5 + Felanalys: Kortare texter är för mig enklare märker jag, eftersom jag kan läsa hela texten i min takt och sen kunna besvara frågan rätt säkert. Däremot tror jag slarvfelet låg i detta fall för att jag inte litade på min egna magkänsla där jag valde något annat än mitt första val, och att jag läste ett av svarsalternativen fel.
Long: "Mother and Daughter" 2021 gamla högskoleprovet - 2/5 + Felanalys: Hade ungefär 4 min kvar av provtiden. Som tidigare borde jag inte anta saker, utan jag måste hitta belägg. Dessutom för de saker som jag är osäker på, borde jag lita på magkänslan att det första jag hade valt är rätt. Tror även jag behöver läsa frågan noggrannare + svarsalternativen för att faktiskt kunna backa upp det med beläggen jag hittar.
Efter lunch
Matematik:
Tankar från genomgång av all matte:
Subtraktion uppställning hade jag glömt bort, t.ex att man måste byta plats på de båda ifall den ena är större än den andra för att uppställningen ska fungera. Och sen även addera ett minus tecken på slut resultatet för att det ska bli rätt i resultatet.
Division:
Att arbeta med vanliga division problem är för mig inte särskilt svårt om det handlar om simpla uträckningar som inte är riktiga ordfrågor. Kan vara bra påminnelse för mig att alla multiplikationstabeller ska sitta i ryggmärgen när det kommer till division med rest. Uppgiften där man ska undersöka tal som får en viss rest t.ex. som "x är ett positivt heltal. När x delas med 5 blir resten 2. När x delas med 6 blir resten 4. Vilken av svarsalternativen är ett möjligt värde på x?". Tror problemet ligger i att jag inte har bra grund att kunna försöka lösa uppgiften med kunskapen jag har idag. Tror att jag måste börja räkna tillsammans med svarsalternativen, så att jag inte sitter och funderar på vad som ska hända i alla steg.
Utöver detta har jag även problem med division decimaltal. Vet inte om jag överkomplicerar allt genom att det är ett decimaltecken som skiljer åt. Men jag vet att det är något jag behöver lägga extra krut på.
Sedan satt jag i ett discord samtal med min kompis som pluggar ett matematikrelaterat ämne om han kunde förklara för mig hur man använder division baklänges, för det var väldigt okänt område för mig. Och tack vare han så började jag få en större förståelse för i vilka sammanhang man kan använda det
Summering av dagen: Tycker jag har jobbat på bra, fått mycket utav dagen och sett vart mina svagheter och min styrkor finns. Självklart har jag långt kvar till där jag vill komma, men som tur är att jag har två månader kvar till provet ungefär.
Imorgon blir det ungefär samma upplägg med lite mer fokus på matten. Jag ligger ungefär på samma nivå på båda områdena, så ikväll ska jag skapa en ny plan inför imorgon.
Ha en bra kväll