Högskoleprovguiden • småbarnsliv = kaos?
Sida 1 av 3

småbarnsliv = kaos?

Postat: mån 01 jun, 2020 18:59
av apophiis
Härliga måndag, idag har jag suttit och repeterat lite matematik ute i solen medans lilla barnet har sovit. Det blir inte lika många timmar som jag hade tänkt att man som mammaledig hann med, och nu har snart all tid gått och tiden tillbaka till verkligheten (skiftjobb och covid-19vård) börjar jag fundera på hur man ska orka/hinna plugga när man även jobbar? Väl hemma vill man ju hinna umgås med familjen, men jag börjar inse att det kommer bli många sena kvällar vid arbetsbordet. :idea:

Avslutade eftermiddagen men högskoleprov från ht-2018.
Sitter och gör felanalys, och till min frustration deluxe är det nästan endast slarvfel (gissningsvis stress?) tex räknat med fel siffra och hamnat helt galet fel. I övrigt bra tänkt.
Detta är ett problem jag har insett att jag har, och det gör mig gråhårig. Jag får inte bukt på att jag slarvar och det är irriterande, det är många poäng som försvinner pga av detta. :cry:

Någon där ute som har ett bra tips på hur man inte slarvar? 8O :) :?:

Re: småbarnsliv = kaos?

Postat: mån 01 jun, 2020 19:04
av Chloipsstogy
apophiis skrev: mån 01 jun, 2020 18:59 Härliga måndag, idag har jag suttit och repeterat lite matematik ute i solen medans lilla barnet har sovit. Det blir inte lika många timmar som jag hade tänkt att man som mammaledig hann med, och nu har snart all tid gått och tiden tillbaka till verkligheten (skiftjobb och covid-19vård) börjar jag fundera på hur man ska orka/hinna plugga när man även jobbar? Väl hemma vill man ju hinna umgås med familjen, men jag börjar inse att det kommer bli många sena kvällar vid arbetsbordet. :idea:

Avslutade eftermiddagen men högskoleprov från ht-2018.
Sitter och gör felanalys, och till min frustration deluxe är det nästan endast slarvfel (gissningsvis stress?) tex räknat med fel siffra och hamnat helt galet fel. I övrigt bra tänkt.
Detta är ett problem jag har insett att jag har, och det gör mig gråhårig. Jag får inte bukt på att jag slarvar och det är irriterande, det är många poäng som försvinner pga av detta. :cry:

Någon där ute som har ett bra tips på hur man inte slarvar? 8O :) :?:
Jag får också väldigt många slarvfel (främst på kvantitativa) mitt bästa tips är att öva mycket så att du blir säkrare och att öva med tidspress!

Re: småbarnsliv = kaos?

Postat: mån 01 jun, 2020 19:26
av apophiis
Tack för svar! :D

Ja, det är bara att hålla i och hålla ut i övningarna även om det är frustrerande och ibland mentalt påfrestande att man själv är sin största motståndare.. 8O :|

Re: småbarnsliv = kaos?

Postat: mån 01 jun, 2020 20:06
av Chloipsstogy
apophiis skrev: mån 01 jun, 2020 19:26 Tack för svar! :D

Ja, det är bara att hålla i och hålla ut i övningarna även om det är frustrerande och ibland mentalt påfrestande att man själv är sin största motståndare.. 8O :|
Ja! Ibland blir man galen på sig själv, hehe!

Re: småbarnsliv = kaos?

Postat: ons 17 jun, 2020 10:56
av apophiis
Nu börjar verklighetens vardag att krypa sig allt närmare. Föräldraledigheten är officiellt avslutad, inatt vankas arbete.
Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå att kombinera mestadels nattarbete, familjeliv, HP samt träning framöver.
8O

Men idag tänkte jag göra DTK, det stör mig lite att vår skrivare inte är kompatibel med min dator. Hade så gärna velat ha diagrammen utskrivna..
:cry:

Re: småbarnsliv = kaos?

Postat: ons 15 jul, 2020 22:20
av apophiis
Även om jag var väl inställd på att inte bli antagen i höst så svider det lika mycket ändå, speciellt då jag just nu känner att tiden inte räcker till och att jag borde hinna mera. :(
Men har fokus på min familj och barnet som fyller 1 år :o i veckan och så får det vara, vips är småbarnstiden över och vill inte ångra då att jag satt med hp hela tiden. Men om jag tar bort mammarollen och är bara jag så börjar stressen krypa sig närmare inpå och jag har insett att oktober är inte så långt bort.
I augusti är det inskolning på dagis, jag hoppas och tror att det blir lättare då.

Lite ORD hinns iaf alltid med
7/10
8/10
5/10 :(

MEK
15/20

Om man jobbar med seismologi då är man duktig på jordbävningar!

Jag har en blå chapeau-claque/cylinderhatt.

Re: småbarnsliv = kaos?

Postat: tor 16 jul, 2020 15:08
av apophiis
XYZ
  • 8/10
Relativt nöjd, förutom att jag är för osäker och framförallt för långsam.

LÄS
  • Bekämpning av rotogräs. 2/2


Ordtestet 13/20
  • In contumaciam = I det avseendet
  • Knipslug = Förslagen
  • Fänad = Boskap
  • Moderera = Dämpa
  • Meander = Krökt flodslinga
  • Futil = Obetydlig
  • Perpendikel = Obetydlig

Re: småbarnsliv = kaos?

Postat: fre 17 jul, 2020 21:59
av apophiis
Vilken härlig dag det har varit! Fint väder, god mat och massor med paket :)

KVA
  • 6/10
    Ibland är jag för snabb när jag läser, och svarar således för snabbt :|
  • 7/10
    Blir trött på mig själv ibland när jag går igenom felen och inser att det är en självklar lösning men att jag verkligen INTE ser den när jag sitter och räknar :roll:
  • Min stora svaghet är procent och bråk, även om jag repeterar så verkar det inte fastna :(

NOG
  • 2/6 Aj då, känns inte bra. Tror kanske att det är ett tecken på att det är dags att lägga ner för ikväll :?:
ORD
  • 7/10
  • 4/10
Rulitg - Rund med rullande gång. Agnat - släkting på manssidan. Skevra - vrida segel efter vind. Dekretera - Bestämma.

Nej, dags att att krypa ner, godnatt! :D

Re: småbarnsliv = kaos?

Postat: lör 18 jul, 2020 13:32
av apophiis
ELF
Shorts 4/4


Även gjort ett kvantitativ provpass, VT 2018 provpass 1 del 2. Drog över provtiden med 2 minuter + 38 sek.
  • XYZ = 11/12
  • KVA = 8/10
  • NOG = 4/6
  • DTK = 7/12


Medianen = medelvärdet
:!: Likformiga parallellogram gör att förhållandet mellan sidorna kommer vara samma :arrow: a/c = b/d :arrow: a = b x c / d


Procentuell skillnad = skillnaden / det som ska jämföras med ex. 41-33 / 33 = 8/33 ca= 8/32 = 1/4 = 25%

:idea: :!: För att mer än hälften ska ha högre värde än medelvärdet krävs det att medianvärdet är högre än medelvärdet och att gruppen har udda antal "deltagare"

:!: :idea: :| Läs inte av diagram för fort, genererar väldigt ofta i onödiga slarvfel :| :?

Re: småbarnsliv = kaos?

Postat: lör 18 jul, 2020 20:08
av apophiis
apophiis skrev: lör 18 jul, 2020 13:32 ELF
Shorts 4/4


Även gjort ett kvantitativ provpass, VT 2018 provpass 1 del 2. Drog över provtiden med 2 minuter + 38 sek.
  • XYZ = 11/12
  • KVA = 8/10
  • NOG = 4/6
  • DTK = 7/12


Medianen = medelvärdet
:!: Likformiga parallellogram gör att förhållandet mellan sidorna kommer vara samma :arrow: a/c = b/d :arrow: a = b x c / d


Procentuell skillnad = skillnaden / det som ska jämföras med ex. 41-33 / 33 = 8/33 ca= 8/32 = 1/4 = 25%

:idea: :!: För att mer än hälften ska ha högre värde än medelvärdet krävs det att medianvärdet är högre än medelvärdet och att gruppen har udda antal "deltagare"

:!: :idea: :| Läs inte av diagram för fort, genererar väldigt ofta i onödiga slarvfel :| :?
DTK 3/6 Jag gillar verkligen inte att göra DTK på datorn, drar mig för att göra DTK, vilket knappast kommer göra att jag blir bättre.

MEK 6/10
Katamaran = typ av segelbåt med två smala skrov
Omnipotens = allsmäktighet, total och obegränsad makt


KVA 4/5 - slarvfel

XYZ 5/6 - behöver träna på sannolikhet

Drömmen om läk och antagning

Postat: tis 28 jul, 2020 22:58
av apophiis
Inne i en paus.
Vill tillbaka till hp- studierna men har semester med familjen och så ska vi visst flytta nästa vecka så vårat liv finns i flyttkartonger 🙈🙄
Men sen då jäklar, nytt jobb, nygammal stad och inskolning på dagis och en himla massa HP! 💪💪

Re: småbarnsliv = kaos?

Postat: lör 08 aug, 2020 11:16
av apophiis
ORD 9/10
MEK 6/6

Vardagen

Postat: fre 21 aug, 2020 11:20
av apophiis
Vardagen
Äntligen börjat landa i nya livet, vardagen har börjat rulla på. Inskolningen både på jobbet och på dagis går bra och snart börjar "riktiga" vardagen men att lämna, jobba, hämta. Idag var det min dag att ha beredskap för att åka iväg till dagis ifall att barnet skulle behöva en förälder. I och med att det än är lugnt så har jag passat på med pluggandet! :D

ELF

Hepatitis B virus 5/5 :D :D Hade även 7 minuter över!

Looking for a Job 4/4 Denna gång 4 minuter kvar

HP vårterminen 1993 shorts 6/6 Med 2 minuter kvar! :o

Idag känner jag att jag har haft flyt med engelskan, det glädjer mig massor med tanke på hur länge jag har haft paus från högskoleprovet.

MEK

7/10 samt 8/10, det känns ändå helt okej. Ett av felen var onödigt, jag borde ha gått på den första känsel men lurade in mig själv i att tänka annorlunda vilket resulterade i att jag ändrade mitt svar till ett felaktigt :?

Provpassgenerator

Postat: sön 23 aug, 2020 14:12
av apophiis
Som dagens rubrik lyder har jag idag gjort ett kvant provpass från provpassgeneratorn. Jag är nöjd med resultatet, ingen förbättring dock men för mig är det nästan bättre att inte få sämre resultat iaf nu så tätt på mitt långa uppehåll. Om några veckor vill jag gärna börja se bättre resultat dock :P

26/40 totalt
XYZ 9/12
Här behöver jag repetera algebra, gör en del slarvfel. För att i framtiden även bli mera effektiv borde jag börja arbeta mera med primtalsfaktorer, detta är en del i matematiken som jag har en tendens till att glömma bort.
Repetion konjugatregel (x-y)(x+y)=x^2 - y^2

KVA 6/10
NOG 4/6
DTK 7/12



Repetition från matteboken.se med tillhörande övningsuppgifter
  • Potenser
  • Negativa baser
  • Kvadratrötter och andra rötter
  • Grundpotensform

Repetition

Postat: tis 25 aug, 2020 17:20
av apophiis
Matteboken.se - Algebra

Ett algebraiskt uttryck innehåller en okänd variabel, en variabel är ett värde som kan variera. Benämns ofta som x men kan variera med sammanhanget. Ex på ett algebraiskt uttryck är 200 + 20x

Ett numeriskt uttryck innehåller inga variabler utan finns endast kända värden ex 200 + 20 - 3 * 1

En formel är ett samband mellan en eller flera variabler i form av ett algebraiskt uttryck, ex på formel är v=s/t där
v = hastighet
s = sträckan
t = tiden

En ekvation är en formel där man kan lösa ut variablerna och få reda på det numeriska värdet som variabeln har ex 100 + 20x = 300
20x = 300 - 100
20x = 200
x = 200/20
x = 10 lösningen till en ekvation kallas för en rot.

I en ekvation finns vänsterled = högerled VL = HL

Förenkling innebär att man samlare liknande termer för sig ex 4x + 5 + x - 2 = (4x + x ) + (5 - 2) = 5x + 3

Distributiva lagen = a(b + c) = ab + ac
Varje term i parentesen ska multipliceras med a man multiplicerar in ett tal.

Faktorisering = bryter ut en faktor ur ett uttryck ex;
4x + 7 + 2x - 1 = 6x + 6 = 6 * x + 6 * 1 = 6(x + 1)

Minustecken framför parentesen innebär att hela parentesuttrycket multipliceras med ( -1) för att ta bort parentesen, man kan också säga att för att kunna ta bort en parentes med ett minustecken framför sig måste man byta tecken innanför parentesen!

Ex. 8 -(5+2) = 8 + (-1) * (5 + 2) = 8 + (-1) * 5 + (-1) * 2 = 8 - 5 - 2 = 8 - 7 = 1

Används främst när man inte kan förenkla parentesens innehåll till endast en term.

Generellt om borttagande av parentes
a - (b + c) = a - b - c
a + (b + c) = a + b + c