Vägen till psykologprogrammet - 2.0 VT 2013.
Postat: fre 18 jan, 2013 23:25
Hej! Jag är en 22-årig man med siktet inställt på psykologprogrammet HT 2013. För att försäkra mig om detta så har jag beslutat att sätta 1.9+ på högskoleprovet den 6:e april. (Mitt egodrivna mål är 2.0, men hellre sätta målet lägre och nå eller överträffa det än tvärtom! Vilket ändå är lättare sagt än gjort).
Överflödig bakgrundsinformation
Jag gick ut NV-programmet 2009 med samlat betygsdokument. Jag har alltid haft det lätt för mig i skolan och varit bra på alla ämnen så länge jag har lagt ner den tid och energi som krävs. Tyvärr så skolkade jag en hel del och har säkert endast gått två av tre år i gymnasiet om vi räknar lektionstiden. Mina betyg är ungefär 1/2 MVG, 1/3 VG och 1/5 IG.
Jag har alltid varit speciellt bra på och intresserad av matematik och fysik och hade därför siktet inställt på teknisk fysik under en längre tid. Det höll också min motivation uppe för att ta mig till skolan och studera. De tankarna släppte dock sakta men säkert och mycket av skoltiden ersattes av internetpoker, som jag har försörjt mig på sedan slutet av 2008.
Den senaste tiden har jag insett att jag är extremt intresserad av människan och hjärnan. Jag är intresserad av alla aspekter av hjärnan, mänskligt beteende och den mänskliga upplevelsen. Jag vill förstå hur människor skapar sin verklighet och hur den påverkas av världen som den är del av (och också skapar)! Om min svenska var bättre så hade jag försökt skriva något vackert för att sammanfatta mitt intresse om denna underbara komplexitet, men det får duga.
Det var ungefär ett halvår sedan jag kom till den insikten, och för två-tre månader sedan beslutade jag mig för att jag ska komma in på psykologprogrammet tills i höst. Det finns inga alternativ. Jag är trött på livet jag lever just nu och det jag behöver är att börja göra något meningsfullt - vilket i mitt fall blir studier och starten på en livslång strävan att förstå människan. Då kan jag också spendera dagarna med att lära mig om ämnet och känna att det tar mig mot ett mål, istället för att göra det på egen hand hemma!
Först så tänkte jag läsa upp mina betyg (på motsvarigheten till Komvux) för att nå 22.5 och "garantera" min plats på programmet. Dock så kom jag fram till att det skulle resultera i en studietakt på runt 100 gymnasiepoäng i veckan, vilket är ohållbart och uppslukande.
Tidigare högskoleprov
Första (och hittils enda) gången jag gjorde högskoleprovet var någon gång under 2010. Jag kommer ihåg att jag fick 1.5 poäng eller kanske 1.6 poäng. (Jag räknade till 1.5 och var någon enstaka poäng från 1.6, men var osäker om jag hade skrivit över mina svar korrekt och orkade inte ta reda på det). Jag skrev nyss ett mail till ansvarig skola för att få reda på det.
Det som förvånade mig enormt när jag gjorde mitt första högskoleprov var att jag inte alls fick bra resultat på den logiska, kvantitativa delen. Jag fick ungefär hälften rätt på NOG och fick betydligt bättre på LÄS och ELF. ORD kommer jag inte ihåg men jag fick antagligen hälften rätt eller så. Eftersom jag alltid har tyckt mig vara väldigt bra på matematik så var det förvånande. Dock så hålls matematiken inte färsk när den inte används, medan läsförståelsen alltid hänger med.
Hursomhelst, med tanke på att jag fick 1.5 så är det såklart en bättre idé att satsa på ett högt HP-resultat samtidigt som jag läser cirka 500 gymnasiepoäng för ett slutbetyg, än att läsa kurser på nästan 1000 poäng i en ohållbar takt. Mitt mål är som sagt 1.9+ och jag söker alltså en höjning på 0.4-0.5 poäng, ungefär.
Studieplan för den kvantitativa delen
Här tror jag att jag har möjligheten att "garantera" 2.0 bara jag lägger ner tillräckligt med tid och energi. (Förutsatt att jag är lugn och fokuserad på provdagen, och inte slarvar)!
Tanken är att repetera matematik A och B fullständigt. Med det så menar jag att läsa igenom böckerna från pärm till pärm och göra samtliga uppgifter. Jag måste vara helt bekväm med att lösa alla typer av uppgifter (G-MVG) på ett snabbt och effektivt sätt. Vanan att lösa uppgifter och att tänka matematiskt och logiskt måste vara där. Det gäller att kunna titta på en uppgift och direkt se hur problemet ska lösas och vad som krävs för att lösa det. Om jag inte löser uppgifter regelbundet så finns inte den färdigheten där, då stapplar jag mig fram. Baskunskaperna måste sitta så bra som möjligt. Uppgifterna ska kunna lösas i sömnen. Det kommer enbart genom repetition och spenderad tid.
Jag tänker också göra samtliga (fullständiga) äldre högskoleprov, HT 2001 och framåt. Då går jag igenom alla uppgifter för att se vad jag har gjort för fel. Jag ser vad jag är bäst respektive sämst på och kan komma fram till generella lösningstaktiker för olika uppgifter. Att öva på det som är närmast den riktiga saken är såklart bäst (när grundkunskaperna väl sitter). Tanken är också att göra samtliga kvantitativa uppgifter som finns tillgängliga på HP-guiden. Uppgifter som är lite svårare ska lösas fullständigt, så att jag förstår mig på dem ordentligt.
Jag har också tänkt att uppdatera mitt matematiska tänkande rent allmänt. Huvudräkning är viktigt på högskoleprovet - snabb sådan. Jag har aldrig gjort någon ansträngning att lära mig huvudräkning och är väl "okej" på det, inte mer. Vad jag vill lära mig är de mest effektiva sätten att tänka och räkna på, och alla knep som finns att tillgå. Det finns en hel del material om det. Jag har funnit "Secrets of Mental Math" som verkar lovande:
http://www.thegreatcourses.com/tgc/cour ... x?cid=1406. (Finns att ladda ner på den inhemska torrentsidan).
Här gäller det att maximera förutsättningarna, och det sistnämnda tror jag är en viktig del av det! Varför ödsla dyrbara sekunder på ineffektiva lösningstekniker när det finns väl uttänkta och snabba sådana att lära sig? Det är nog väl värt tiden!
(Visste du till exempel att 15*17 kan räknas ut som (15+7)*10 + 7*5 = 255, eller 11 * 19 som (11+9)*10 + 9*1 = 209? Alltså 1A*1B (där A är den ena faktorns ental och B den andra faktorns ental) = (1A+B)*10 + A*B? För tal mellan 10 och 19, i alla fall. Liknande finns för allt möjligt).
Sammanfattning kvantitativ del:
- Repetera matematik A och B fullständigt och utförligt.
- Gör samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt, gå igenom uppgifterna.
- Gör samtliga kvantitativa uppgifter på HP-guiden, gå igenom det som behövs.
- Lär mig snabb och effektiv huvudräkning á "Secrets of Mental Math".
Studieplan för den verbala delen
Här är det ORD som gäller. Det är min svaga punkt rakt igenom. Jag har inte läst mycket svensk text de senaste åren och ordförrådet är begränsat. (I alla fall i förhållande till 1.9+ på den verbala delen!) En fjärdedel av provet hänger på ordförrådet och det är inte lite. Här måste köttas, helt enkelt.
Vad gäller LÄS och ELF så trivs jag bra med att läsa texter och tolka innehållet i dem och tycker mig inte ha några problem med någon av provdelarna. Givetvis så finns det dock alltid utrymme för förbättring. Det skulle inte skada att läsa fortare, och läsvanan för tråkigare och tyngre texter måste tränas upp. Min engelska är i absoluta termer minst lika bra som min svenska nu för tiden, vilket gör att ELF känns väldigt lätt (så länge jag är fokuserad och inte går in med övermod och/eller slarvar)! Därför så tänker jag inte lägga ner någon tid på att plugga inför ELF, utöver att göra och gå igenom alla delprov när jag gör de äldre högskoleproven.
Planen är mer eller mindre full fokus på ordkunskap. Jag måste lära mig ordens beståndsdelar. Morfem, förled, efterled, prefix, suffix och allt vad det heter. Jag kräver full förståelse för alla tillgängliga "delar" av svenska ord som man skulle kunna lista upp på det här viset. Utöver det så måste jag så klart lära mig en väldans massa ord. Många som säkert inte täcks av att "bara" kunna det jag nämnde innan.
Innan provet så ska jag ha skrivit fullständiga listor på alla ordens beståndsdelar jag kommer över, med tillhörande betydelse. Jag måste också lära mig tusentals nya ord. Min metod för att lära mig ord är under konstruktion och jag har prövat några olika tillvägagångssätt. Det jag trivs bäst med just nu är att notera ord under dagen och sedan skriva dem i ett dokument. Jag skriver ut dokumentet med orden följda av långa sträckade linjer där jag sedan dagen efter skriver definitionen för hand. Jag läser i ordboken och försöker komma ihåg betydelsen och bekräftar det sedan dagen efter.
Jag kommer som sagt också att gå igenom samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt. Där finns det mycket ord att hämta! Både i ORD-delarna och i alla texter. Det är bara att notera alla ord jag inte förstår ordentligt och lära in dem. Utöver det så kommer jag givetvis att använda mig av de diverse funktionerna här på HP-guiden för att lära mig nya ord. Jag har dock inte utforskat dem ännu.
Jag antar att jag också kommer att träna på någon form av snabbläsning, då tiden alltid är knapp. Jag har ingen konkret plan för det än dock.
Sammanfattning verbal del:
- Få en så pass fullständig förståelse för ordens beståndsdelar som möjligt.
- Gör en så pass komplett lista som möjligt över alla morfem, prefix, suffix, förled, efterled och dylikt som jag kommer över.
- Läs essäer och dylika texter dagligen, lär mig de ord jag inte kan.
- Gör samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt, lär mig alla ord jag inte kan både från texter och ORD-/MEK-delarna.
- Använd HP-guidens verbala funktioner.
- Träna snabbläsning.
För övrigt
Som ni märker så har jag svårt att hålla mig kortfattad! Hursom. Jag hoppas att jag genom att skriva här lägger lite extra press på mig själv att prestera. Min förhoppning är också att jag kanske kan motivera eller hjälpa någon annan! Skriv gärna vad ni än har på tankarna och följ med på vägen. Må ni alla nå era mål!
Jag önskar alla lycka till med livet och sina studier!
(2013-02-12: Byter namn på tråden till 2.0 då det är mitt mål sedan några dagar tillbaks).
Överflödig bakgrundsinformation
Jag gick ut NV-programmet 2009 med samlat betygsdokument. Jag har alltid haft det lätt för mig i skolan och varit bra på alla ämnen så länge jag har lagt ner den tid och energi som krävs. Tyvärr så skolkade jag en hel del och har säkert endast gått två av tre år i gymnasiet om vi räknar lektionstiden. Mina betyg är ungefär 1/2 MVG, 1/3 VG och 1/5 IG.
Jag har alltid varit speciellt bra på och intresserad av matematik och fysik och hade därför siktet inställt på teknisk fysik under en längre tid. Det höll också min motivation uppe för att ta mig till skolan och studera. De tankarna släppte dock sakta men säkert och mycket av skoltiden ersattes av internetpoker, som jag har försörjt mig på sedan slutet av 2008.
Den senaste tiden har jag insett att jag är extremt intresserad av människan och hjärnan. Jag är intresserad av alla aspekter av hjärnan, mänskligt beteende och den mänskliga upplevelsen. Jag vill förstå hur människor skapar sin verklighet och hur den påverkas av världen som den är del av (och också skapar)! Om min svenska var bättre så hade jag försökt skriva något vackert för att sammanfatta mitt intresse om denna underbara komplexitet, men det får duga.
Det var ungefär ett halvår sedan jag kom till den insikten, och för två-tre månader sedan beslutade jag mig för att jag ska komma in på psykologprogrammet tills i höst. Det finns inga alternativ. Jag är trött på livet jag lever just nu och det jag behöver är att börja göra något meningsfullt - vilket i mitt fall blir studier och starten på en livslång strävan att förstå människan. Då kan jag också spendera dagarna med att lära mig om ämnet och känna att det tar mig mot ett mål, istället för att göra det på egen hand hemma!
Först så tänkte jag läsa upp mina betyg (på motsvarigheten till Komvux) för att nå 22.5 och "garantera" min plats på programmet. Dock så kom jag fram till att det skulle resultera i en studietakt på runt 100 gymnasiepoäng i veckan, vilket är ohållbart och uppslukande.
Tidigare högskoleprov
Första (och hittils enda) gången jag gjorde högskoleprovet var någon gång under 2010. Jag kommer ihåg att jag fick 1.5 poäng eller kanske 1.6 poäng. (Jag räknade till 1.5 och var någon enstaka poäng från 1.6, men var osäker om jag hade skrivit över mina svar korrekt och orkade inte ta reda på det). Jag skrev nyss ett mail till ansvarig skola för att få reda på det.
Det som förvånade mig enormt när jag gjorde mitt första högskoleprov var att jag inte alls fick bra resultat på den logiska, kvantitativa delen. Jag fick ungefär hälften rätt på NOG och fick betydligt bättre på LÄS och ELF. ORD kommer jag inte ihåg men jag fick antagligen hälften rätt eller så. Eftersom jag alltid har tyckt mig vara väldigt bra på matematik så var det förvånande. Dock så hålls matematiken inte färsk när den inte används, medan läsförståelsen alltid hänger med.
Hursomhelst, med tanke på att jag fick 1.5 så är det såklart en bättre idé att satsa på ett högt HP-resultat samtidigt som jag läser cirka 500 gymnasiepoäng för ett slutbetyg, än att läsa kurser på nästan 1000 poäng i en ohållbar takt. Mitt mål är som sagt 1.9+ och jag söker alltså en höjning på 0.4-0.5 poäng, ungefär.
Studieplan för den kvantitativa delen
Här tror jag att jag har möjligheten att "garantera" 2.0 bara jag lägger ner tillräckligt med tid och energi. (Förutsatt att jag är lugn och fokuserad på provdagen, och inte slarvar)!
Tanken är att repetera matematik A och B fullständigt. Med det så menar jag att läsa igenom böckerna från pärm till pärm och göra samtliga uppgifter. Jag måste vara helt bekväm med att lösa alla typer av uppgifter (G-MVG) på ett snabbt och effektivt sätt. Vanan att lösa uppgifter och att tänka matematiskt och logiskt måste vara där. Det gäller att kunna titta på en uppgift och direkt se hur problemet ska lösas och vad som krävs för att lösa det. Om jag inte löser uppgifter regelbundet så finns inte den färdigheten där, då stapplar jag mig fram. Baskunskaperna måste sitta så bra som möjligt. Uppgifterna ska kunna lösas i sömnen. Det kommer enbart genom repetition och spenderad tid.
Jag tänker också göra samtliga (fullständiga) äldre högskoleprov, HT 2001 och framåt. Då går jag igenom alla uppgifter för att se vad jag har gjort för fel. Jag ser vad jag är bäst respektive sämst på och kan komma fram till generella lösningstaktiker för olika uppgifter. Att öva på det som är närmast den riktiga saken är såklart bäst (när grundkunskaperna väl sitter). Tanken är också att göra samtliga kvantitativa uppgifter som finns tillgängliga på HP-guiden. Uppgifter som är lite svårare ska lösas fullständigt, så att jag förstår mig på dem ordentligt.
Jag har också tänkt att uppdatera mitt matematiska tänkande rent allmänt. Huvudräkning är viktigt på högskoleprovet - snabb sådan. Jag har aldrig gjort någon ansträngning att lära mig huvudräkning och är väl "okej" på det, inte mer. Vad jag vill lära mig är de mest effektiva sätten att tänka och räkna på, och alla knep som finns att tillgå. Det finns en hel del material om det. Jag har funnit "Secrets of Mental Math" som verkar lovande:
http://www.thegreatcourses.com/tgc/cour ... x?cid=1406. (Finns att ladda ner på den inhemska torrentsidan).
Här gäller det att maximera förutsättningarna, och det sistnämnda tror jag är en viktig del av det! Varför ödsla dyrbara sekunder på ineffektiva lösningstekniker när det finns väl uttänkta och snabba sådana att lära sig? Det är nog väl värt tiden!
(Visste du till exempel att 15*17 kan räknas ut som (15+7)*10 + 7*5 = 255, eller 11 * 19 som (11+9)*10 + 9*1 = 209? Alltså 1A*1B (där A är den ena faktorns ental och B den andra faktorns ental) = (1A+B)*10 + A*B? För tal mellan 10 och 19, i alla fall. Liknande finns för allt möjligt).
Sammanfattning kvantitativ del:
- Repetera matematik A och B fullständigt och utförligt.
- Gör samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt, gå igenom uppgifterna.
- Gör samtliga kvantitativa uppgifter på HP-guiden, gå igenom det som behövs.
- Lär mig snabb och effektiv huvudräkning á "Secrets of Mental Math".
Studieplan för den verbala delen
Här är det ORD som gäller. Det är min svaga punkt rakt igenom. Jag har inte läst mycket svensk text de senaste åren och ordförrådet är begränsat. (I alla fall i förhållande till 1.9+ på den verbala delen!) En fjärdedel av provet hänger på ordförrådet och det är inte lite. Här måste köttas, helt enkelt.
Vad gäller LÄS och ELF så trivs jag bra med att läsa texter och tolka innehållet i dem och tycker mig inte ha några problem med någon av provdelarna. Givetvis så finns det dock alltid utrymme för förbättring. Det skulle inte skada att läsa fortare, och läsvanan för tråkigare och tyngre texter måste tränas upp. Min engelska är i absoluta termer minst lika bra som min svenska nu för tiden, vilket gör att ELF känns väldigt lätt (så länge jag är fokuserad och inte går in med övermod och/eller slarvar)! Därför så tänker jag inte lägga ner någon tid på att plugga inför ELF, utöver att göra och gå igenom alla delprov när jag gör de äldre högskoleproven.
Planen är mer eller mindre full fokus på ordkunskap. Jag måste lära mig ordens beståndsdelar. Morfem, förled, efterled, prefix, suffix och allt vad det heter. Jag kräver full förståelse för alla tillgängliga "delar" av svenska ord som man skulle kunna lista upp på det här viset. Utöver det så måste jag så klart lära mig en väldans massa ord. Många som säkert inte täcks av att "bara" kunna det jag nämnde innan.
Innan provet så ska jag ha skrivit fullständiga listor på alla ordens beståndsdelar jag kommer över, med tillhörande betydelse. Jag måste också lära mig tusentals nya ord. Min metod för att lära mig ord är under konstruktion och jag har prövat några olika tillvägagångssätt. Det jag trivs bäst med just nu är att notera ord under dagen och sedan skriva dem i ett dokument. Jag skriver ut dokumentet med orden följda av långa sträckade linjer där jag sedan dagen efter skriver definitionen för hand. Jag läser i ordboken och försöker komma ihåg betydelsen och bekräftar det sedan dagen efter.
Jag kommer som sagt också att gå igenom samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt. Där finns det mycket ord att hämta! Både i ORD-delarna och i alla texter. Det är bara att notera alla ord jag inte förstår ordentligt och lära in dem. Utöver det så kommer jag givetvis att använda mig av de diverse funktionerna här på HP-guiden för att lära mig nya ord. Jag har dock inte utforskat dem ännu.
Jag antar att jag också kommer att träna på någon form av snabbläsning, då tiden alltid är knapp. Jag har ingen konkret plan för det än dock.
Sammanfattning verbal del:
- Få en så pass fullständig förståelse för ordens beståndsdelar som möjligt.
- Gör en så pass komplett lista som möjligt över alla morfem, prefix, suffix, förled, efterled och dylikt som jag kommer över.
- Läs essäer och dylika texter dagligen, lär mig de ord jag inte kan.
- Gör samtliga äldre högskoleprov HT 2001 och framåt, lär mig alla ord jag inte kan både från texter och ORD-/MEK-delarna.
- Använd HP-guidens verbala funktioner.
- Träna snabbläsning.
För övrigt
Som ni märker så har jag svårt att hålla mig kortfattad! Hursom. Jag hoppas att jag genom att skriva här lägger lite extra press på mig själv att prestera. Min förhoppning är också att jag kanske kan motivera eller hjälpa någon annan! Skriv gärna vad ni än har på tankarna och följ med på vägen. Må ni alla nå era mål!
Jag önskar alla lycka till med livet och sina studier!
(2013-02-12: Byter namn på tråden till 2.0 då det är mitt mål sedan några dagar tillbaks).