Den här uppgiften störde mig sjukt mycket under provet. Jag lyckades chansa in rätt svar, men jag ser inte instinktivt hur jag ska kunna få fram det, jag känner bara att jag "borde kunna" och att det är säkert "lättare än jag tror" så kan någon vänlig själ rädda mig från min frustration?
Jag klurade också, men den är inte så svår. Slösade en del på denna
Om du drar ett streck mellan F-->C och ett mellan E-->B
Då ser du att du har fått 6 liksidiga trianglar inuti sexkanten. Du ser att ett diagonalt streck motsvarar 2 sidor i en triangel.
carwal skrev:Jag klurade också, men den är inte så svår. Slösade en del på denna
Om du drar ett streck mellan F-->C och ett mellan E-->B
Då ser du att du har fått 6 liksidiga trianglar inuti sexkanten. Du ser att ett diagonalt streck motsvarar 2 sidor i en triangel.
Haha åh, så enkelt var det ja. Ja jag använde en hel del tid på den här uppgiften och även om jag lyckades chansa rätt så tror jag att den tiden hade varit trevlig att ha på andra uppgifter. Nåväl tack för svaret.
Vad har ni för samband då som ger att sidorna är liksidiga? Om man viker in triangeln DEF och CBA mot mitten så kommer man få de liksidiga trianglarna men då måste höjden av DEF och CBA vara lika långt som DC eller FA.
tomatjuice123 skrev:Vad har ni för samband då som ger att sidorna är liksidiga? Om man viker in triangeln DEF och CBA mot mitten så kommer man få de liksidiga trianglarna men då måste höjden av DEF och CBA vara lika långt som DC eller FA.
Figuren är ju en regelbunden sexhörning. Om man delar 360 grader med 6 får man 60 grader. De två andra vinklarna måste vara lika stora eftersom två sidor är lika stora (radien). (180-60)/2 är 60 grader. Varje vinkel i triangeln är 60 grader, och det inträffar bara om triangeln är liksidig.