Hur blev du bra på NOG?

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Användarens profilbild
elisaastrid
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 17 apr, 2018 11:28

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av elisaastrid »

Thewayoflife skrev: tis 03 sep, 2019 16:03
elisaastrid skrev: tis 03 sep, 2019 12:02 Inga andra tips? På andra typer av NOG uppgifter?
Det finns inga ”quick fixes” du får helt enkelt traggla vidare med NOG uppgifter så kommer du för eller senare hitta vad som fungerar för just dig. Du kommer inte bli bra på nog över en natt utan det kommer att ta små gradvisa steg. Mitt tips LÄR dig all grundläggande matematik gör därför matteprogrammet och därefter börja beta av uppgifterna och lär dig från förklaringarna. Resten är upp till dig, hur mycket du tar till dig av lösningarna osv. Det är ingenting vi här på hpguiden kan svara på.
Om du läser mitt första inlägg så framgår det där tydligt att jag redan gör det du skriver här, dvs. "tragglar" med NOG uppgifter. Problemet är uppenbarligen inte att jag skjuter uppgifterna framför mig eller vägrar öva på NOG, utan snarare att jag upplever det som svårt att öva effektivt på dessa uppgifter.

Du skriver också "Resten är upp till dig, hur mycket du tar till dig av lösningarna osv.". Intressant sak att skriva då jag tydligt i mitt första inlägg förklarar att jag har svårt att tillgodogöra mig lösningsförslagen och att jag därför vänder mig till forumet för att få andra infallsvinklar på NOG-uppgifterna.

Men du kanske inte läste hela mitt första inlägg?

Hur som helst, tack för tipsen. Jag ska traggla vidare.
Användarens profilbild
elisaastrid
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 17 apr, 2018 11:28

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av elisaastrid »

hunnrasexti skrev: tis 03 sep, 2019 15:43 Det är lite svårt. Just det här tipset stod ut väldigt mycket eftersom det var något jag inte lärt mig i skolan utan utvecklat själv och som jag jobbade fram just för att jag hade problem med såna här uppgifter. Allt annat känns som om jag bara skulle ge dig en random mattelektion.

En sak kanske. Jag har disproportionellt stora problem med hastighet, så kommer en fråga om sånt så brukar jag rita upp en triangel:

Bild

Man täcker över den bit info man inte har, så visar triangeln hur man kommer fram till den.

Sträckan: Hastigheten gånger tiden
Hastigheten: Sträckan delat med tiden
Tiden: Sträckan delat med hastigheten (denna känns så ointuitiv...)

Jag föreslår att du identifierar vilka sorters NOG-uppgifter som är svårast för dig, väljer några exempel och gör en tråd för varje på NOG-forumet och låter folk föreslå lösningsmetoder.

Kanske ett annat råd är att kunna identifiera icke-upplysningar. Tar ett extremt exempel här med en påhittad uppgift: Triangeln ABC har arean 50 cm^2. Hur långa är dess sidor?

(1) Triangeln har minst två spetsiga vinklar.
(2) Två trianglar ABC har sammanlagt arean 100 cm^2.

Här finns det två icke-upplysningar. Alla trianglar har minst två spetsiga vinklar. Den andra upplysningen säger dig inget som inte beskrivningen redan sagt. Det är en bra förmåga att kunna utesluta icke-upplysningar så att ett korrekt A eller B inte blir ett felaktigt C.

(givetvis är svaret E på denna)

Edit: För att klargöra menar jag med icke-upplysning information som du använder i lösningen men som du inte behöver upplysningen för att kunna veta =)
SVT knepet känner jag igen från min egna skolgång, det har räddat mig många gånger, haha!

Och jag tror det stämmer som du säger, det är uppenbarligen inte alla sorters NOG uppgifter som sinkar mig utan de där man får en stor mängd information som ska sorteras. Jag tror att jag ska sätta mig och göra en samling av dessa uppgifter för att verkligen lära mig hur jag ska angripa dem. Om det gör att jag lyckas få 1-2 fler rätt på KVANT så betyder det mycket. Det vet vi alla som pga. 1 poäng fått ett lägre normeratresultat... (Så surt!)
Jonathanberhane
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 234
Blev medlem: ons 23 nov, 2016 20:51

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av Jonathanberhane »

elisaastrid skrev: ons 04 sep, 2019 12:42
hunnrasexti skrev: tis 03 sep, 2019 15:43 Det är lite svårt. Just det här tipset stod ut väldigt mycket eftersom det var något jag inte lärt mig i skolan utan utvecklat själv och som jag jobbade fram just för att jag hade problem med såna här uppgifter. Allt annat känns som om jag bara skulle ge dig en random mattelektion.

En sak kanske. Jag har disproportionellt stora problem med hastighet, så kommer en fråga om sånt så brukar jag rita upp en triangel:

Bild

Man täcker över den bit info man inte har, så visar triangeln hur man kommer fram till den.

Sträckan: Hastigheten gånger tiden
Hastigheten: Sträckan delat med tiden
Tiden: Sträckan delat med hastigheten (denna känns så ointuitiv...)

Jag föreslår att du identifierar vilka sorters NOG-uppgifter som är svårast för dig, väljer några exempel och gör en tråd för varje på NOG-forumet och låter folk föreslå lösningsmetoder.

Kanske ett annat råd är att kunna identifiera icke-upplysningar. Tar ett extremt exempel här med en påhittad uppgift: Triangeln ABC har arean 50 cm^2. Hur långa är dess sidor?

(1) Triangeln har minst två spetsiga vinklar.
(2) Två trianglar ABC har sammanlagt arean 100 cm^2.

Här finns det två icke-upplysningar. Alla trianglar har minst två spetsiga vinklar. Den andra upplysningen säger dig inget som inte beskrivningen redan sagt. Det är en bra förmåga att kunna utesluta icke-upplysningar så att ett korrekt A eller B inte blir ett felaktigt C.

(givetvis är svaret E på denna)

Edit: För att klargöra menar jag med icke-upplysning information som du använder i lösningen men som du inte behöver upplysningen för att kunna veta =)
SVT knepet känner jag igen från min egna skolgång, det har räddat mig många gånger, haha!

Och jag tror det stämmer som du säger, det är uppenbarligen inte alla sorters NOG uppgifter som sinkar mig utan de där man får en stor mängd information som ska sorteras. Jag tror att jag ska sätta mig och göra en samling av dessa uppgifter för att verkligen lära mig hur jag ska angripa dem. Om det gör att jag lyckas få 1-2 fler rätt på KVANT så betyder det mycket. Det vet vi alla som pga. 1 poäng fått ett lägre normeratresultat... (Så surt!)
Ett tips är att gå igenom gamla prov från 2000 och uppåt, sedan felanalys på varenda uppgift! Genom att bekanta dig med uppgifterna kommer du få en större förståelse för hur uppgifterna är konstruerade, därefter kommer nya nog upplevas som en enkel match.
hunnrasexti
Stammis
Stammis
Inlägg: 364
Blev medlem: ons 14 maj, 2014 7:02

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av hunnrasexti »

Jag kör igenom gamla prov för att vässa skiftnycklarna inför nästa stora dag, och hittade en NOG-uppgift som liknar de jag visat men jag tyckte var annorlunda nog att ha med här. Uppgift 12.

Bild

Här jobbar vi mest med variabler, och det kan vara lite skrämmande. Det fina är att vi i C kan uttrycka alla värden i variabeln ÅH, och komma fram till att:

* Niklas ordnade totalt (över båda terminerna) med 4 gånger så många sångstunder som Åsa gjorde under höstterminen, minus 1.
* Åsa ordnade totalt (över båda terminerna) med 2 gånger så många sångstunder som hon gjorde under höstterminen, minus 2.

Okej, räcker detta då? Det är nu man kopplar på KVA-tänket och resonerar att man inte kan veta om 4x-1 är större eller mindre än 2x-2 utan att veta något om x. Men, så finns det vissa saker som aldrig är negativa. En sträcka, en area, en volym... och även antalet sångstunder en människa kan arrangera.

ÅH måste vara minst 2. Är det mindre så innebär det att Åsa höll i ett negativt antal sångstunder under vårterminen. Om ÅH är minst 2 så höll Niklas i minst 7 stunder och Åsa i minst 2. Men om ÅH blir större? Det hjälper inte, för man kan tänka sig deras insatser som linjer på formen y=kx+m och Niklas har större k (inga snuskiga tankar nu) än Åsa. Det blir alltså så att om ÅH ökar så blir Niklas' ledning bara ännu större.
Senast redigerad av hunnrasexti den tis 17 sep, 2019 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Gungan
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: ons 31 maj, 2017 12:16

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av Gungan »

öva på ställa upp ekvationer för att lösa uppgifterna. Det är ett bra sätt. Gör alla NOG-uppgifterna en gång minst. Du kommer ha sett så många olika varianter att när väl provdagen kommer kommer du känna igen dig.

Jag har. Jag vet. Dem vill. Kan du svara på alla dem vill aha jag har och jag vet kan du räkna ut svaret. Bra minnesregel som hjälpte mig.
Användarens profilbild
elisaastrid
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 17 apr, 2018 11:28

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av elisaastrid »

Hej hej flera år senare kan jag berätta att efter att ha läst dessa tips och övat så satte jag 12/12 på det sista HP jag gjorde. Kämpa på;)
AmaEke1
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 24 okt, 2022 17:35

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av AmaEke1 »

hunnrasexti skrev: fre 16 aug, 2019 13:09 Men helvete, lyckades slarva bort hela mitt inlägg =) får hoppas detta blir bättre. Det är en strategi jag utvecklat som hjälpt mig med NOG-uppgifter jag brukade ha problem med. Se uppgift 13. Såhär löser jag den.

Bild

Tabell A innehåller den information vi får av beskrivningen och upplysning 1, och om vi kan lösa uppgiften via denna så är också svaret A (eller D). Vi vet från beskrivningen att det finns pynt i varje fönster och att hälften är tända. Vi vet från (1) att, tja, det som står i (1). Då vet vi att det finns totalt 90 tända och 90 släckta pynt, och att det finns total 72 stjärnor och 108 ljusstakar. Siffrorna till höger om och under tabellen representerar detta. Informationen räcker dock inte för att lista ut något mer.

Tabell B gäller då upplysning 2, där vi inte längre vet det totala antalet utan bara kan säga att 50% är tända och 50% är släckta, för det stod ju i beskrivningen, så den infon är fair game. Sen kan vi fylla i 42 i rutan för släckta ljusstakar, men inget mer.

Tabell C kombinerar all information. Ta 42:an från tabell B och lägg den i tabell A, sen kan du fylla i hela tabellen utifrån detta. Det bästa är om du ser direkt att det går och bara svarar C, men annars är proceduren antingen:

Räkna ut att det finns 108-42=66 tända ljusstakar och därmed 90-66=24 tända stjärnor,
eller
Räkna ut att det finns 90-42=48 släckta stjärnor och därmed 72-48=24 tända stjärnor.

Strategin går skitsnabbt att tillämpa, förutsatt att man kan fiska siffrorna ur texten. Jag ritar inga prydliga tabeller på provet, jag gör bara ett stort plus. Och den här blev lite jobbig med både en rad och en kolumn som kallas S, men på ett prov hade jag ritat något fånigt ljus för att representera tänd och en ledsen veke skulle få betyda släckt.

(Sorry om någon såg det ursprungliga inlägget där tabellen var fel ifylld)


Vet inte om jag svarar rätt här är lite ny på att använda forumet. men men, kan man använda denna strategi på alla NOG uppgifter. Ex på uppgifter där de är 4 syskon och man ska rangordna vem som är längst, eller vem som bor på vilken våning eller vem som hoppar från vilken trampolin?
Användarens profilbild
aristofanes
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 705
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 16:27

Re: Hur blev du bra på NOG?

Inlägg av aristofanes »

Nej, denna strategi är till för det fall när du har två olika egenskaper som båda har två möjliga värden.
Du har t.ex. ljus som är tända eller släckta, men dom kan inte vara tända eller släckta samtidigt. Ljusen är stora eller små, men såklart inte stora och små samtidigt.
Eftersom det finns fyra möjligheter för varje ljus kallas uppgiftstypen för fyrfältare. Förekommer på varje prov..
Undan för undan lägger jag ut några videor på Youtube om mina hp-erfarenheter. Kolla gärna. Sökord Högskoleprovet Aristofanes eller Högskoleprovet Jon
Skriv svar