två nogisar till....

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
ciacia
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 10 apr, 2005 2:00

två nogisar till....

Inlägg av ciacia »

Hej allihopa!
Efter att ha gjort ett prov från hösten 98 har jag tyvärr frågetecken kring ytterligare två nog-uppgifter. Bifogar dem här nedan - tacksam för tips på hur man skall tänka för att komma fram till lösningarna!
M.V.H
Cecilia

Uppgift 8.
I en utbildning, som omfattade kurserna A och B, deltog 300 studenter. Hur många studenter var godkända på båda kurserna?
1. På kurs A var 250 studenter godkända.
2. På kurs B var 215 studenter godkända.

Rätt svar på frågan skall vara E, dvs påståendena räcker inte till för att besvara frågan. Detta tal påminner lite om de tal vi tränat på på nog-programmet – jag trodde mig kunna lösa uppgiften med hjälp av 1 och 2. Men icke sa nicke. Varför?

Uppgift 11
Hur många procent ökade KPI från år 1979 till år 1990?
1. År 1979 var KPI 502 (basår 1949) och år 1990 var KPI 208 (basår 1980).
2. År 1980 var KPI 571 (basår 1949) vilket motsvarar KPI 100 med 1980 som basår.

Rätt svar skall vara c, genom båda påståendena. Hur kommer man fram till det?
cronor
Stammis
Stammis
Inlägg: 300
Blev medlem: sön 06 feb, 2005 1:00

Inlägg av cronor »

på den första ( uppgift 8 ) så går inte uppgiften att lösa för att vi inte får tillräckligt detaljerade uppgifter.
Det enda vi får reda på är hur många som blev godkända på varje enskild kurs.
För att kunna lösa uppgiften skulle det behövas någon slags uppgift på hur stor gruppen som klarat båda är.
Tror att nyckelordet här är ordet "båda".


Uppgift 11 var lite knepigare.
I (1) får vi reda på följande:
1979 - KPI 502 (basår 1949)
1990 - KPI 208 (basår 1980)

Bara dessa uppgifter räcker inte för en lösning, vi måste ha ett förhållande som säger hur de olika basåren förhåller sig till varandra.

Detta förhållande fås i (2)
1980 - KPI 571 (basår 1949)
Nu vet vi hur basår 1980 förhåller sig till basår 1949.

Och då kan vi räkna ut vad KPI 208 (med 1980 som basår) blir med 1949 som basår!


Hoppas att du fårstår mina förklaringar :)
Vad man bör tänka på får någon annan svara på, brukar själv ramla i deras fällor så... 8)
ciacia
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 10 apr, 2005 2:00

...

Inlägg av ciacia »

Tack för hjälpen!
DanielT
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 2:00

Inlägg av DanielT »

Jag tycker att uppgift 8 är dåligt formulerad, jag menar man får väl inte läsa en B-kurs om man inte är godkänd i en A-kurs?
Om man ser på frågan på detta sättet så blir ju lösningen att det går med hjälp av 1 och 2 tillsammans, 250 blev godkända i A-kursen och 215 i B-kursen alltså blev 215 personer godkända totalt i både A- och B-kursen (för de 215 som blev godkända i B-kursen blev också godkända i A, men inte tvärt om).
Här beror svaret alltså på hur man tolkar den difusa frågeställningen.
cronor
Stammis
Stammis
Inlägg: 300
Blev medlem: sön 06 feb, 2005 1:00

Inlägg av cronor »

Daniel: Du skall kunna lösa alla NOG uppgifter med den information som står i respektive uppgift. Hur sen verkligheten fungerar är mindre viktigt 8) Det står:
[quote:bf189b9f73]I en utbildning, som omfattade kurserna A och B, deltog 300 studenter[/quote:bf189b9f73]
Detta tolkar jag som att de lika gärna kunnat formulera det som kurserna X & Y eller kurserna 1 & 2.


Men visst i verkligheten så fungerar det som du säger, men för att det ska gälla i denna uppgift så måste den informationen finnas med. Och skulle den infon finnas med (Att man är tvungen att klara kurs A för att få läsa kurs B) så skulle svaret vara att vi endast behöver det andra påståendet, svarsalternativ B.
[quote:bf189b9f73]2. På kurs B var 215 studenter godkända. [/quote:bf189b9f73]
För om man nu är godkänd i kurs B så måste man ju vara det i kurs A också. Och då är inte det påståendet (1) relevant..

Hoppas att du förstår vad jag försöker förklara, det blev lite rörigt :)
/Joakim
DanielT
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 2:00

Inlägg av DanielT »

DOH! så klart informationen i 1 är irrelevant i det scenariot, jag borde nog tänkt lite mer på svaret än på formuleringen :wink:
greaylin
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 21 sep, 2005 2:00

Ang uppgift 8

Inlägg av greaylin »

Alltså, det står att
I en utbildning, som omfattar kurserna A och B, deltog 300 studenter.
Ok vi vet att det går 300 på utbildningen.

Hur många blev godkända`?
Enligt alternativen
1. a kursen 250 godkända.
2. b kursen 215 godkända..

Alltså, detta skulle innebära, om svaret vore 1 och två tillsammans skulle fler vara godkända än som överhuvudtaget gått kursen.
Så så kan du ju inte lösa uppgiften.
Stefandersson
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 2:00

Re: Ang uppgift 8

Inlägg av Stefandersson »

[quote:b6bf77bb30="greaylin"]Alltså, det står att
I en utbildning, som omfattar kurserna A och B, deltog 300 studenter.
Ok vi vet att det går 300 på utbildningen.

Hur många blev godkända`?
Enligt alternativen
1. a kursen 250 godkända.
2. b kursen 215 godkända..

[i:b6bf77bb30]Alltså, detta skulle innebära, om svaret vore 1 och två tillsammans skulle fler vara godkända än som överhuvudtaget gått kursen.
Så så kan du ju inte lösa uppgiften[/i:b6bf77bb30].[/quote:b6bf77bb30]

Nu måste du väl ändå skoja?
AnnCharlotte
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 20 sep, 2005 2:00

Re: Ang uppgift 8

Inlägg av AnnCharlotte »

[quote:b8e3c160bf="greaylin"]Alltså, det står att
I en utbildning, som omfattar kurserna A och B, deltog 300 studenter.
Ok vi vet att det går 300 på utbildningen.

Hur många blev godkända`?
Enligt alternativen
1. a kursen 250 godkända.
2. b kursen 215 godkända..

Alltså, detta skulle innebära, om svaret vore 1 och två tillsammans skulle fler vara godkända än som överhuvudtaget gått kursen.
Så så kan du ju inte lösa uppgiften.[/quote:b8e3c160bf]


Du får nog läsa om de du skrevit.. De är ju en utbildning som inenhåller 2 kurser...!!
Stefandersson
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 2:00

Inlägg av Stefandersson »

Vad jag menade med att han/hon borde skoja var just formuleringen "Alltså, detta skulle innebära, om svaret vore 1 och två tillsammans skulle fler vara godkända än som överhuvudtaget gått kursen.
Så så kan du ju inte lösa uppgiften."

Kanske kan vara ett bra tips inför provet: När man ger alternativ (c), att man skall använda båda uppgifterna tillsammans innebär detta [u:c98328a119][b:c98328a119]INTE[/b:c98328a119][/u:c98328a119] att man skall lägga ihop uppgifterna. Det betyder helt enkelt att man skall kombinera uppgifterna från de båda påståendena för att få fram ett svar.
Kanske kan vara värt att tänka på...
zolero1980
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av zolero1980 »

Jag hittar på en egen uppgift, som i princip liknar denna, som exempel:

I en klass med 50 elever säljer var och en något; antingen bollar, cyklar eller både bollar och cyklar. Hur många är det minst som säljer både bållar och cyklar?

(1) 29 elever säljer cyklar
(2) 24 elever säljer bollar

Rätta mig om jag har fel men om man lägger ihop 29 och 24 så får man 53, vilket är 3 st mer än det totala antalet elever i klassen. Detta måste innebära att minst 3 elever säljer både bollar och cyklar.

Är inte det rätt?

Men i den här uppgiften i det skarpa provet står det inte "Vilket är det minsta antalet studenter som var godkända på båda kurserna?" utan det står "Hur många studenter var godkända på båda kurserna?". Här söker dom efter ett konkret antal, vilket de inte gör i min uppgift.

Jag vet inte om jag förstått det här rätt... eller? :roll:
marsyk
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 2:00

Inlägg av marsyk »

Nej Zolero det är inte rätt. De tre kategorierna: 1) bollar 2) cyklar och 3) bollar-cyklar överlappar varandra.

dvs, för att identifiera en specifik person måste du veta vad personen inte säljer. om personen inte säljer bollar = cyklar, inte cyklar = bollar, inte ingenting = cyklar bollar.

att någon säljer bollar kan innebära att den antingen finns i kategori 1) eller 3)

trixet är att vi från informationen i din fråga inte kan utläsa vilka personer som är vilka...

ett tips: http://en.wikipedia.org/wiki/Venn_diagram
gestalta denna typ av problem med cirkeldiagram.
marsyk
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 2:00

oj

Inlägg av marsyk »

Sorry.
Läste sista delen i ditt inlägg lite för sent. Du har gjort en korrekt bedömning av din egen uppgift, men diagram-länken kan vara användbar ändå.
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

Helt off-topic, men gud vad jag blev sugen på att göra ett NOG-prov nu när jag fick syn på den här tråden. Ska nog ta och göra det, som avkoppling från all jobbig engelsk läsning. :roll:
annikaL
Stammis
Stammis
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 16 okt, 2009 15:34

Re: två nogisar till....

Inlägg av annikaL »

Tillbaka till frågan om KPI (överst i tråden) Jag fick rätt när jag gjordd denna uppgift eftersom jag tänkte att man behöver ett samband mellan dessa två vilket man får i 2 dock vet jag egentligen inte vad man pratar om..

Vad är KPI? när används det och vad menas med Basår?

tack på förhand :)
Skriv svar