HT-2002 Uppgift 13
HT-2002 Uppgift 13
Hur stor är vinkeln AED? Jag kan lösa det med trigonometri, men trodde inte sådana kunskaper skulle krävas. Finns det någon annan lösning?
Re: HT-2002 Uppgift 13
Skulle ni kunna skriva ner hela uppgiften, tack?
Re: HT-2002 Uppgift 13
DonThomaso undrade samma sak förut. Antagligen den enda uppgiften hittills där man behövt trigo. Men det känns väl lite som sunt förnuft när man löser den?
Allt går utom småbarn
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Re: HT-2002 Uppgift 13
Men grejen är det att jag mailade till dem, och då svarade de att man inte behövde använda Tan, Sin, eller Cos. Vet inte om det var just den här uppgiften, men har för mig att det var en uppgift som man var tvungen att ta hjälp av Tan.
Re: HT-2002 Uppgift 13
Gjorde den här uppgiften här på HPG (ID 0670).
Har jag missat nåt eller nämns inte E någonstans? Har den gått förlorat i överföringen till webben måntro?I rektangeln ABCD dras diagonalerna AC och BD. Sträckan AB är 5 cm. Hur stor är vinkel AED?
1) Sträckan AB är en tredjedel av sträckan BC.
2) Sträckan BC är 15 cm.
- Dr.Portalen
- Silverpostare
- Inlägg: 1098
- Blev medlem: mån 20 aug, 2007 10:29
Re: HT-2002 Uppgift 13
I rektangeln ABCD dras diagonalerna AC och BD. Sträckan AB är 5 cm. Hur stor är vinkel AED?
[center][/center]
1) Sträckan AB är en tredjedel av sträckan BC.
2) Sträckan BC är 15 cm.
[center][/center]
1) Sträckan AB är en tredjedel av sträckan BC.
2) Sträckan BC är 15 cm.
Re: HT-2002 Uppgift 13
Då det är en rektangel innebär det att alla trianglar är likbenta,alla trianglar har även samma area.
Då förhållandet mellan BC och AB är 3:1 (vilkt vi får ut av båda (1)&(2)), så avspeglar det sig i de centrala vinklarna. Mao är förhållandet mellan AED och AXB 3:1.
Sen kan man lösa uppgiften genom att veta att en cirkel = 360 grader, eller att en linje är = 180 grader.
Då förhållandet mellan BC och AB är 3:1 (vilkt vi får ut av båda (1)&(2)), så avspeglar det sig i de centrala vinklarna. Mao är förhållandet mellan AED och AXB 3:1.
Sen kan man lösa uppgiften genom att veta att en cirkel = 360 grader, eller att en linje är = 180 grader.
Re: HT-2002 Uppgift 13
Så AED är 135 grader?
2st * 3x + 2 st * x = 360 grader
8x = 360 grader
x = 45 grader
(x är den mindre vinkeln)
AED är tre gånger så stor så 3x = 3*45 = 135 grader
2st * 3x + 2 st * x = 360 grader
8x = 360 grader
x = 45 grader
(x är den mindre vinkeln)
AED är tre gånger så stor så 3x = 3*45 = 135 grader
Re: HT-2002 Uppgift 13
Japp,Niveus skrev:Så AED är 135 grader?
2st * 3x + 2 st * x = 360 grader
8x = 360 grader
x = 45 grader
(x är den mindre vinkeln)
AED är tre gånger så stor så 3x = 3*45 = 135 grader
Går även att göra på ett annat sätt.
Då det är en raktangel är hörnen 90 grader.
90/4 = 22.5, det är hörnvinklarna för de breda trianglarna.
22.5*3 = 67,5, det är hörnvinklarna för de smala trianglarna.
Alla trianglar är likbenta + vinkelsumman i en triangel är 180 grader.
osv..
Re: HT-2002 Uppgift 13
Jag förstår inte riktigt förklaringarna till den här uppgiften, är det någon som skulle kunna förklara på ett enklare/mer utförligt sätt?
Re: HT-2002 Uppgift 13
Jag är med på hur vi får AED till 135. Vilket jag borde nöja mej med men blir ändå nyfiken på Ritte88's alternativa förklaring som jag inte lyckas förstå mej på. Någon som kan förklara?
Hur får jag fram dom stora respektive dom små trianglarnas hörn genom att dela 90 med 4?
Hur får jag fram dom stora respektive dom små trianglarnas hörn genom att dela 90 med 4?
Re: HT-2002 Uppgift 13
Bilderna kommer inte in helt perfekt, men det går att läsa.
Jag får vinkeln till 143 grader.
Jag får vinkeln till 143 grader.
Re: HT-2002 Uppgift 13
2 år senare sitter jag och går igenom samma prov, och i skrivande stund är jag återigen på samma fråga... och så kommer ditt svar, vilken tajming!
Dessvärre förstår jag fortfarande inte förklaringarna
Får återkomma när jag gått igenom trigonometrin.
Dessvärre förstår jag fortfarande inte förklaringarna
Får återkomma när jag gått igenom trigonometrin.
Re: HT-2002 Uppgift 13
Är det nått särskilt moment då inte förstår?
Jag hade troligtvis inte klarat den här frågan på provet, iofs är det ju NOG så man måste inte räkna ut den.
Jag hade troligtvis inte klarat den här frågan på provet, iofs är det ju NOG så man måste inte räkna ut den.
Re: HT-2002 Uppgift 13
Jag förstår inte hur du kan få ett annat svar med hjälp av trigonometri än vad de första förklaringarna som Niveus och Ritte gav med ekvationer. Litar ju betydligt mer på din uträkning med sinus (eftersom jag själv räknade ut uppgiften på samma sätt ). Är det så att man ska kunna trigonometri för HP? Annars skulle jag behöva en tydligare förklaring på de uträkningar som gjorts längre upp som inte involverar trig..