Volymuppgifter
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Volymuppgifter
Eftersom det fanns ett begränsat sortiment med "Volymuppgifter" tänkte jag sätta upp någon/några per dag bara för skojs skull, så får väl admin sätta in dem i NOG-programmet om han ids. Ni får gärna bidra med så många uppgifter ni vill! (Även om det inte handlar om volym), så får även jag några att göra.
Uppgiften idag:
1)Ett konstverk består av 2 olika delar, en kon och en cylinder. Vad är förhållandet mellan volymen av dessa?
1. Konens radie är dubbelt så stor som cylinderns radie
2. Konens diameter är 4 gånger så stor som cylinderns radie.
2) Kalle tänkte fara och köpa mjölk för 2 månader (60dagar). Han tar med sig stora matkassar, som är formade exakt som rätblock , för att slippa köpa det i affären. Hur många kassar behöver Kalle för att få hem den mängden mjölk han vill köpa förutsatt att han kan proppa kassarna till den exakta rymligheten?
1. Kalle hade planerat med 20 l mjölk per månad, och i affären finns endast 1 litersförpackningar som vardera väger 1 kg. Kassarna har måtten 0,3*0,3*0,5m
2. Mjölkförpackningarna har måtten 10*20*20cm och varje mjölkförpackning räcker till 1,5 dagar.
Nåja de var väl lite väl simpla. Men vi börjar enkelt =).
Uppgiften idag:
1)Ett konstverk består av 2 olika delar, en kon och en cylinder. Vad är förhållandet mellan volymen av dessa?
1. Konens radie är dubbelt så stor som cylinderns radie
2. Konens diameter är 4 gånger så stor som cylinderns radie.
2) Kalle tänkte fara och köpa mjölk för 2 månader (60dagar). Han tar med sig stora matkassar, som är formade exakt som rätblock , för att slippa köpa det i affären. Hur många kassar behöver Kalle för att få hem den mängden mjölk han vill köpa förutsatt att han kan proppa kassarna till den exakta rymligheten?
1. Kalle hade planerat med 20 l mjölk per månad, och i affären finns endast 1 litersförpackningar som vardera väger 1 kg. Kassarna har måtten 0,3*0,3*0,5m
2. Mjölkförpackningarna har måtten 10*20*20cm och varje mjölkförpackning räcker till 1,5 dagar.
Nåja de var väl lite väl simpla. Men vi börjar enkelt =).
Re: Volymuppgifter
den andra ser ut att vara för komplex (behövs för mycket information) för NOG. blir för klottrigt annars ser det ju bra ut, den första var som hämtad från första sidan ur ett NOG-test!
- Guldbollen
- Platinapostare
- Inlägg: 5049
- Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
- Ort: Stockholm
Re: Volymuppgifter
Trevligt initiativ DT! Personligen har jag dock ingen nytta av att lösa de...
Nu kan du förvisso kontra med att jag inte förmågan...
Nu kan du förvisso kontra med att jag inte förmågan...
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Re: Volymuppgifter
Dagens:
En vattenpistol har en vattenbehållare apterad i toppen. Vattenbehållaren har formen av en cylinder med en halv klot i vardera sidan. Cylinderns radie är lika stor som klotets. Hur många liter vatten ryms det i behållaren? 1 liter vatten = 1dm3
1. Cylinderns radie är 5 cm. Och cylinderns höjd är 20.
2. Halvklotens radie är 5 cm och halvklotens höjd är 10cm.
En vattenpistol har en vattenbehållare apterad i toppen. Vattenbehållaren har formen av en cylinder med en halv klot i vardera sidan. Cylinderns radie är lika stor som klotets. Hur många liter vatten ryms det i behållaren? 1 liter vatten = 1dm3
1. Cylinderns radie är 5 cm. Och cylinderns höjd är 20.
2. Halvklotens radie är 5 cm och halvklotens höjd är 10cm.
Re: Volymuppgifter
cylinderns höjd är 20? cm?DonThomaso skrev:Dagens:
En vattenpistol har en vattenbehållare apterad i toppen. Vattenbehållaren har formen av en cylinder med en halv klot i vardera sidan. Cylinderns radie är lika stor som klotets. Hur många liter vatten ryms det i behållaren? 1 liter vatten = 1dm3
1. Cylinderns radie är 5 cm. Och cylinderns höjd är 20.
2. Halvklotens radie är 5 cm och halvklotens höjd är 10cm.
vad betyder apterad? fastmonterad? tror det är viktigt att vara så enkel i språket som möjligt på NOG, man ska ju inte misslyckas för att man inte har ett stort ordförråd.
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Re: Volymuppgifter
20 cm givetvis . Ja apterad = fastmonterad, men det är väl ändå ett ganska vedertaget ord?
Idag gör jag ett helt prov, så jag orkar inte ställa någon uppgift. Däremot kan ni få den uppgiften som jag fick fel på NOG VT97:
I två skolklasser mättes elevernas längd. I klass A var 60 procent av pojkarna längre än 150cm. I klass B var 55 procent av pojkarna längre än 150 cm. Vilken av klasserna hade den största andelen elever längre än 150cm?
1. 70 procent av flickorna i klass A var längre än 150cm
2. 80 procent av flickorna i klass B var längre än 150cm.
Klev rakt in i kadavret på den här uppgiften, som var den sista på provet och förstörde min fullpott.
Idag gör jag ett helt prov, så jag orkar inte ställa någon uppgift. Däremot kan ni få den uppgiften som jag fick fel på NOG VT97:
I två skolklasser mättes elevernas längd. I klass A var 60 procent av pojkarna längre än 150cm. I klass B var 55 procent av pojkarna längre än 150 cm. Vilken av klasserna hade den största andelen elever längre än 150cm?
1. 70 procent av flickorna i klass A var längre än 150cm
2. 80 procent av flickorna i klass B var längre än 150cm.
Klev rakt in i kadavret på den här uppgiften, som var den sista på provet och förstörde min fullpott.
- Guldbollen
- Platinapostare
- Inlägg: 5049
- Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
- Ort: Stockholm
Re: Volymuppgifter
Jag tolkade det som "anpassad". Något som är apterat för att passa in någonstans...DonThomaso skrev:20 cm givetvis . Ja apterad = fastmonterad, men det är väl ändå ett ganska vedertaget ord?
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Re: Volymuppgifter
Jao gränsen är hårfin. Men det kan också betyda sätta fast/anbringa: anbringa, sätta fast; få att passa, avpassa, anpassa, lämpa, inrätta; iordningställa; avmäta.
Används mycket inom teknikvärlden när man ska aptera sladdar och så, har läst många diffusa manualer i mina dar.
Men hur som helst. Den sitter alltså på själva pistolen, men det är ju egentligen ovidkommande.
Används mycket inom teknikvärlden när man ska aptera sladdar och så, har läst många diffusa manualer i mina dar.
Men hur som helst. Den sitter alltså på själva pistolen, men det är ju egentligen ovidkommande.
Re: Volymuppgifter
Ett poäng mer eller mindre ^ ^... (säger jag som var ett poäng ifrån 1,1 )DonThomaso skrev:20 cm givetvis . Ja apterad = fastmonterad, men det är väl ändå ett ganska vedertaget ord?
Idag gör jag ett helt prov, så jag orkar inte ställa någon uppgift. Däremot kan ni få den uppgiften som jag fick fel på NOG VT97:
I två skolklasser mättes elevernas längd. I klass A var 60 procent av pojkarna längre än 150cm. I klass B var 55 procent av pojkarna längre än 150 cm. Vilken av klasserna hade den största andelen elever längre än 150cm?
1. 70 procent av flickorna i klass A var längre än 150cm
2. 80 procent av flickorna i klass B var längre än 150cm.
Klev rakt in i kadavret på den här uppgiften, som var den sista på provet och förstörde min fullpott.
Vi vet procent av både killar och tjejer i A enligt 1an
Dito i B enligt 2an.
Men eftersom det är två helt olika klasser så utgår de ju inte fråna samma relativitet(?).
Mitt svar är E.
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Re: Volymuppgifter
Man ska inte underskatta ett poäng. Det kan ha en förödande effekt. Hade jag fått ett poäng till så hade jag fått 1,7 och haft en chans till intervjun i Umeå på läkarprogrammet där de flesta kom in på. Istället måste jag vänta ett halvår. Så ett poäng kostade alltså ett halvårs väntande. Förstå hur jag våndades över alla slarvfel som jag gjorde under det där satans provet? . Menmen... bättre sent än aldrig.
Svaret är helt korrekt E. Tänkte inte tillräckligt logiskt, precis som du sa så har de inte samma relativitet. T.ex så kan det ju vara 1000 tjejer i ena klassen och 100 i andra klassen men bara 10 killar i andra och 10 tjejer i andra. Men om vi säger så här då: att båda klasserna hade lika många elever? En luring.
Svaret är helt korrekt E. Tänkte inte tillräckligt logiskt, precis som du sa så har de inte samma relativitet. T.ex så kan det ju vara 1000 tjejer i ena klassen och 100 i andra klassen men bara 10 killar i andra och 10 tjejer i andra. Men om vi säger så här då: att båda klasserna hade lika många elever? En luring.
Re: Volymuppgifter
Det spelar ingen roll eftersom vi inte vet förhållandet mellan antal pojkar och antal flickor i respektive klass..
Svaret är fortfarande E
Sen är jag skeptisk till att prata om höjden på ett halvklot - antingen pratar man om radien eller diametern.
Svaret är fortfarande E
Sen är jag skeptisk till att prata om höjden på ett halvklot - antingen pratar man om radien eller diametern.
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Re: Volymuppgifter
Hehe har du aldrig stött på några NOG-uppgifter som lämnar helt onödig information som inte har ett dugg med lösningsproceduren att göra? Försökte similera ett av dessa. Vissa information ställer bara till det för att de finns det, dessa är således desinformation.
Mm precis det var det jag kuggade på men upptäckte direkt sen när jag gick tillbaka till uppgiften. Var helt enkelt för ivrig på att avsluta provet.
Mm precis det var det jag kuggade på men upptäckte direkt sen när jag gick tillbaka till uppgiften. Var helt enkelt för ivrig på att avsluta provet.
- Helsingborg
- Stammis
- Inlägg: 348
- Blev medlem: tis 18 nov, 2008 23:00
- Ort: Helsingborg
Re: Volymuppgifter
Denna uppgiften gjorde jag precis. (VIP-delen)DonThomaso skrev:Dagens:
En vattenpistol har en vattenbehållare apterad i toppen. Vattenbehållaren har formen av en cylinder med en halv klot i vardera sidan. Cylinderns radie är lika stor som klotets. Hur många liter vatten ryms det i behållaren? 1 liter vatten = 1dm3
1. Cylinderns radie är 5 cm. Och cylinderns höjd är 20.
2. Halvklotens radie är 5 cm och halvklotens höjd är 10cm.
Jag fick fram rätt svar genom att använda logiken. Jag fick fram att man kunde lösa det endast genom att kunna "1. Cylinderns radie är 5 cm. Och cylinderns höjd är 20."
Att ställa upp denna uppgift skulle tagit allt för mycket tid att dessutom räkna ut den skulle tagit mig ännu mera tid och det skulle absolut inte gått under 2.5min.
Hur skulle ni gjort på uppgiften och liknande?
Tack HPG för att ni existerar!
Re: Volymuppgifter
För att få ut volymen på behållaren behöver vi följande formler:Helsingborg skrev:Hur skulle ni gjort på uppgiften och liknande?DonThomaso skrev:Dagens:
En vattenpistol har en vattenbehållare apterad i toppen. Vattenbehållaren har formen av en cylinder med en halv klot i vardera sidan. Cylinderns radie är lika stor som klotets. Hur många liter vatten ryms det i behållaren? 1 liter vatten = 1dm3
1. Cylinderns radie är 5 cm. Och cylinderns höjd är 20.
2. Halvklotens radie är 5 cm och halvklotens höjd är 10cm.
Volym för cylinder: pi*r^2*h
Volym för sfär (två halvklot = en sfär): 4*pi*r^3/3
Med (1) får vi radien och cylinderns höjd, vilket gör att vi kan lösa uppgiften.
Med (2) får vi radien men inte cylinderns höjd. Går ej att lösa.
Svar: A
Att sitta och försöka luska ut ett exakt svar på den här uppgiften (och liknande uppgifter) är en snabb väg mot ett lågt NOG-resultat
- Helsingborg
- Stammis
- Inlägg: 348
- Blev medlem: tis 18 nov, 2008 23:00
- Ort: Helsingborg
Re: Volymuppgifter
Tycker jag med. Gäller mera att se om saker går att lösa än att räkna ut svar, sa någon på forumet.empezar skrev:För att få ut volymen på behållaren behöver vi följande formler:Helsingborg skrev:Hur skulle ni gjort på uppgiften och liknande?DonThomaso skrev:Dagens:
En vattenpistol har en vattenbehållare apterad i toppen. Vattenbehållaren har formen av en cylinder med en halv klot i vardera sidan. Cylinderns radie är lika stor som klotets. Hur många liter vatten ryms det i behållaren? 1 liter vatten = 1dm3
1. Cylinderns radie är 5 cm. Och cylinderns höjd är 20.
2. Halvklotens radie är 5 cm och halvklotens höjd är 10cm.
Volym för cylinder: pi*r^2*h
Volym för sfär (två halvklot = en sfär): 4*pi*r^3/3
Med (1) får vi radien och cylinderns höjd, vilket gör att vi kan lösa uppgiften.
Med (2) får vi radien men inte cylinderns höjd. Går ej att lösa.
Svar: A
Att sitta och försöka luska ut ett exakt svar på den här uppgiften (och liknande uppgifter) är en snabb väg mot ett lågt NOG-resultat
Tack HPG för att ni existerar!