15. Natalie har skrivit ner tre tal på ett papper. Vilka är talen?
(1) Talen är på varandra följande udda tal.
(2) Om man adderar 19 till det största talet, får man ett tal som motsvarar summan
av de två andra talen.
Denna fattar jag inte. Hur ska man tänka för att få fram rätt svar? Enligt (1) är talen i följande ordning udda och enligt (2) kan man få fram ekvationen x + 19 = y + z. Ska man bara prova att sätta in värden då och se vad man får fram?
Sätter jag x till 25 så får jag att y kan vara 23 och z kan vara 21.
Sätter jag x till 29 så får jag att y kan vara 25 och z kan vara 23.
Ser nu att jag missuppfattade första påståendet. Förstod inte att det skulle vara det nästföljande udda talet utan trodde att det kunde vara vilket efterföljande som helst.
Dagger444 skrev:Jag har svårt att se att talen är x, x+2 och x+4. Om man vill bli bättre på att tolka info och ställa upp i uttryck, vad för del bör man träna på då?
Är det uppgifter liknande denna i t ex "Ekvationer och formler" i Matte A?
Eftersom talen är följande udda tal (t ex 1 3 5 eller 7 9 11) så är differensen mellan varje tal 2. Om vi utgår från att x=7 så är y=9 (dvs x+2), och z=11 (dvs x+4).
Du lär dig ställa upp ekvationer genom att träna. Matte A ger säkert många ekvationstal att träna på.
Dagger444 skrev:Jag har svårt att se att talen är x, x+2 och x+4. Om man vill bli bättre på att tolka info och ställa upp i uttryck, vad för del bör man träna på då?
Är det uppgifter liknande denna i t ex "Ekvationer och formler" i Matte A?
Jag brukar tänka så här:
Om man har en talföljd, vilket vi har i den här uppgiften, så utgår jag ifrån att det första talet är x. Utifrån informationen som getts i uppgiften så vet vi att de 2 nästkommande talen ska vara de två nästkommande udda talen. Alltså så lägger vi till 2 på det första talet och kommer därmed till nästa udda tal. Därefter lägger vi på 2 på tal nummer 2 för att komma till det andra udda talet efter x, vilket ger x, x+2 och x+4.
Jag löser uppgiften så här:
udda tal: 2n+1 2n+3 2n+5
eller udda tal -2n-1 -2n-3 -2n-5
Men till sist, får jag två lösningar. n=5 eller n=-13. Eftersom det inte säger att den är postive tal. Så talen kan antingen vara positive eller negative.
Är svaret inte E? Eftersom jag fick mer än en lösning. Kan någon förklara varför jag gjorde fel?
Jag vill tacka er för ert stöd och era råd. Er hjälp har varit ovärderlig!! Med er hjälp har jag lyckats få 72/80 på Verbala och 74/80 på kvantitativa. Det blev 1,9 vilket var högre än mitt mål från början. Tack så mycket!!