vt 09 uppgift 16

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Skriv svar
EmelieO
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 17:18

vt 09 uppgift 16

Inlägg av EmelieO »

Fyra flickor äter var sin lika stor portion glass och sju pojkar äter var sin lika stor portion glass. Tillsammans äter flickorna och pojkarna 29 dl glass. Hur många deciliter glass äter tre av flickorna och två av pojkarna tillsammans?

(1) Varje pojke äter 50 procent mer glass än varje flicka.

(2) De sju pojkarna äter tillsammans 13 dl mer glass än de fyra flickorna.

Förstår inte hur man ska lösa denna uppgift...
johkri9
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 10 aug, 2009 15:10

Re: vt 09 uppgift 16

Inlägg av johkri9 »

EmelieO skrev:Fyra flickor äter var sin lika stor portion glass och sju pojkar äter var sin lika stor portion glass. Tillsammans äter flickorna och pojkarna 29 dl glass. Hur många deciliter glass äter tre av flickorna och två av pojkarna tillsammans?

(1) Varje pojke äter 50 procent mer glass än varje flicka.

(2) De sju pojkarna äter tillsammans 13 dl mer glass än de fyra flickorna.

Förstår inte hur man ska lösa denna uppgift...
Ställ upp ekvationer:

I grundinfon vet vi att fyra flickor (4F) och sju pojkar (7P) tillsammans äter 29 dl glass Det blir 4F+7P=29

I info 1 får vi reda på att P=1,5F (varje pojke äter 50 % mer glass än varje flicka. Vi har två obekanta och två ekvationer=löslig. 4F+7(1,5F)=29

I info två får vi reda på att 7P=4F+13 samma här två obekanta två ekvationer. 4F+4F+13=29

Gav det dig klarhet?
Linda2
Stammis
Stammis
Inlägg: 296
Blev medlem: fre 16 okt, 2009 11:03

Re: vt 09 uppgift 16

Inlägg av Linda2 »

EmelieO skrev:Fyra flickor äter var sin lika stor portion glass och sju pojkar äter var sin lika stor portion glass. Tillsammans äter flickorna och pojkarna 29 dl glass. Hur många deciliter glass äter tre av flickorna och två av pojkarna tillsammans?

(1) Varje pojke äter 50 procent mer glass än varje flicka.

(2) De sju pojkarna äter tillsammans 13 dl mer glass än de fyra flickorna.

Förstår inte hur man ska lösa denna uppgift...
På en uppgift av denna typ kör jag alltid trial and error för att det går snabbast. Du vet att 11 barn äter 29 dl glass och att 7 st äter 50% mer än 4. Det finns inte så många alt. Låt gissa att flickorna äter 2 dl och pojkarna då äter 3 dl. Testa och se om det stämmer!
Användarens profilbild
Asklepios
Stammis
Stammis
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 03 jun, 2008 23:03

Re: vt 09 uppgift 16

Inlägg av Asklepios »

Grundpåstående: 4f + 7p = 29

Påstående (1): p = 1,5f

4f + 7p = 29
p = 1,5f

p = 3
f = 2

Dvs, varje pojke äter 3 dl glass och varje flicka 2 dl. Då vet vi att 3 av flickorna och 2 av pojkarna tillsammans äter (3*2) + (2*3) = 12 dl.

Påstående (2): 7p = 4f + 13

4f + 7p = 29
7p = 4f + 13

p = 3
f = 2

Får samma resultat här. Svaret är D.
EmelieO
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 17:18

Re: vt 09 uppgift 16

Inlägg av EmelieO »

Tusen tack! Nu förstår jag hur man löser uppgiften. :-D
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: vt 09 uppgift 16

Inlägg av empezar »

Linda2 skrev:På en uppgift av denna typ kör jag alltid trial and error för att det går snabbast. Du vet att 11 barn äter 29 dl glass och att 7 st äter 50% mer än 4. Det finns inte så många alt. Låt gissa att flickorna äter 2 dl och pojkarna då äter 3 dl. Testa och se om det stämmer!
Om man ställer upp ekvationer snabbt så är man antagligen klar med uppgiften innan du ens hunnit testa ett alternativ, eftersom du måste räkna ut uppgiften när du testar alternativ. Med ekvationer behöver du bara ställa upp ekvationerna för att se att uppgiften går att lösa eller inte.

Dessutom kan det ju finnas flera lösningar som fungerar, så din metod med trial and error kan ge fel svar om man inte testar ALLA möjliga alternativ, och det tar ju tid.
Linda2
Stammis
Stammis
Inlägg: 296
Blev medlem: fre 16 okt, 2009 11:03

Re: vt 09 uppgift 16

Inlägg av Linda2 »

empezar skrev:
Linda2 skrev:På en uppgift av denna typ kör jag alltid trial and error för att det går snabbast. Du vet att 11 barn äter 29 dl glass och att 7 st äter 50% mer än 4. Det finns inte så många alt. Låt gissa att flickorna äter 2 dl och pojkarna då äter 3 dl. Testa och se om det stämmer!
Om man ställer upp ekvationer snabbt så är man antagligen klar med uppgiften innan du ens hunnit testa ett alternativ, eftersom du måste räkna ut uppgiften när du testar alternativ. Med ekvationer behöver du bara ställa upp ekvationerna för att se att uppgiften går att lösa eller inte.

Dessutom kan det ju finnas flera lösningar som fungerar, så din metod med trial and error kan ge fel svar om man inte testar ALLA möjliga alternativ, och det tar ju tid.
Så många alt finns det ju inte när det är 11 barn som äter 29 dl glass. Min erfarenhet är att hp:s nog-frågor ofta är rätt rakt på. Men vi är ju alla olika, i enklare uppgifter av detta slag tycker JAG att det snabbaste är att testa. Känns det okej för dig?
saerdna
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 1:00

Re: vt 09 uppgift 16

Inlägg av saerdna »

OT SORRY :oops:På vissa "IQ-test" frågor kan man stöta på ugggifter av typen "idag är jag 4x äldre än min bror, om två år är jag 3x äldre, om hur många år är jag dubbelt så gammal. Denna typ av uppgift löser jag snabbare med trial and error, men jag skulle gärna vilja lära mig att formulera ekvationer bättre för jag inser att det går snabbare. Ett tillägg dock till T&E.. Ibland (som i denna typ av uppgift) ser man att avståndet ökar eller minskar mer och mer i olika riktningar, alltså inser man att man inte måste pröva ALLA alternativ för de finns inte... FYll gärna i mig här...
saerdna
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 1:00

Re: vt 09 uppgift 16

Inlägg av saerdna »

..fast

X=3Y
X+2-Y+2=Y

3Y+2-Y+2=Y

Y=4

Ekvationer is the shit!
Skriv svar