vt 2010

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Skriv svar
Giirrll
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 28 feb, 2011 16:48

vt 2010

Inlägg av Giirrll »

20. På ett nationellt prov i matematik fick alla elever något av betygen icke godkänt, godkänt, väl godkänt eller mycket väl godkänt. Hur stor andel av eleverna fick betyget mycket väl godkänt?

(1) Betyget icke godkänt erhölls av 1/10 av eleverna, vilket motsvarade 1/7 av antalet elever som fick betyget godkänt eller väl godkänt.

(2) Eleverna som fick betyget mycket väl godkänt var hälften så många som de som fick betyget icke godkänt eller väl godkänt. Resterande elever fick betyget godkänt.

Jag fattar inte, i den första står det att " motsvarar 1/7 av de som fick G eller VG" Innebär det att det är lika många G som VG?
I den andra står det "de som fick IG eller VG" Är det lika många G som VG eller IG som VG?




12. Ett bråktal förändras genom att täljaren och nämnaren multipliceras med var sitt tal. Hur många procent mindre blir det nya bråktalet?

(1) Genom multiplikationen blir täljaren 25 procent mindre.

(2) Genom multiplikationen blir nämnaren 25 procent större.

Man ska kunna få fram svar med båda tillsammans. Men jag tycker att täljaren och nämnaren är två okända, olika stora tal. Hur kan man då veta det nya bråktalet? Eller är det bara att ta 0.75/1.25 oavsett talen?
mimmsimii
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 07 okt, 2010 10:02
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: vt 2010

Inlägg av mimmsimii »

Hej! Jag ska försöka mig på att förklara.
Giirrll skrev:20. På ett nationellt prov i matematik fick alla elever något av betygen icke godkänt, godkänt, väl godkänt eller mycket väl godkänt. Hur stor andel av eleverna fick betyget mycket väl godkänt?

(1) Betyget icke godkänt erhölls av 1/10 av eleverna, vilket motsvarade 1/7 av antalet elever som fick betyget godkänt eller väl godkänt.

(2) Eleverna som fick betyget mycket väl godkänt var hälften så många som de som fick betyget icke godkänt eller väl godkänt. Resterande elever fick betyget godkänt.

Jag fattar inte, i den första står det att " motsvarar 1/7 av de som fick G eller VG" Innebär det att det är lika många G som VG?
I den andra står det "de som fick IG eller VG" Är det lika många G som VG eller IG som VG?
Det de säger i (1) är att 1/10 av alla elever(A) fick IG. Detta motsvarar 1/7 av de elever som fick G och VG :arrow:
IG=1/10(A)
IG=1/7(G+VG) :arrow: 1/10(A)=1/7(G+VG)

Det betyder alltså inte att de som fick g är lika många som fick vg.
Om vi låtsas att IG=10 st elever skulle IG=1/7(G+VG) bli:
10=1/7(G+VG) :arrow: (G+VG)=70 st elever, men vi vet inte hur många av de 70 som fick G och hur många som fick VG.

Åter till frågan.
Det de frågar efter är andelen som fick MVG.
Vi vet andelen som fick IG (1/10).
För att få fram andelen G o VG tar man 1/10 * 1/7 = 7/10
Alltså måste de med MVG vara 2/10

(1) går alltså att lösa


Ur påstående (2) får vi ut:
2(MVG)=(IG+VG)
Resten får G.
Vi vet att dubbelt så många får IG eller VG som de som får MVG (t.ex om 5st får MVG så får 10st IG eller VG, men vi vet inte heller här hur många av de 10 som får IG och hur många som får VG)
Vi får dock inte något förhållande för G och kan således inte lösa uppgiften.

Svaret blir A

Hoppas du förstod mina förklaringar!
mimmsimii
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 07 okt, 2010 10:02
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: vt 2010

Inlägg av mimmsimii »

Giirrll skrev:12. Ett bråktal förändras genom att täljaren och nämnaren multipliceras med var sitt tal. Hur många procent mindre blir det nya bråktalet?

(1) Genom multiplikationen blir täljaren 25 procent mindre.

(2) Genom multiplikationen blir nämnaren 25 procent större.

Man ska kunna få fram svar med båda tillsammans. Men jag tycker att täljaren och nämnaren är två okända, olika stora tal. Hur kan man då veta det nya bråktalet? Eller är det bara att ta 0.75/1.25 oavsett talen?
Eftersom de frågar efter hur många procent mindre det nya talet blir behöver vi inte veta vad talen för täljaren och nämnaren är, vi behöver bara veta med hur mycket talen förändras och det får vi veta genom 1 och 2 tillsammans.

Jämför med hur man räknar ut hur mycket procent en tröjas pris förändras och priset höjs först 10% och sedan sänks den 30& (1,1*0,7=0,77, priset sänks då med 23%)
Skriv svar