Fler än 244 000 nöjda studenter!
Mer än 19 års erfarenhet!
Alla coacher har 2.00!
Det de säger i (1) är att 1/10 av alla elever(A) fick IG. Detta motsvarar 1/7 av de elever som fick G och VGGiirrll skrev:20. På ett nationellt prov i matematik fick alla elever något av betygen icke godkänt, godkänt, väl godkänt eller mycket väl godkänt. Hur stor andel av eleverna fick betyget mycket väl godkänt?
(1) Betyget icke godkänt erhölls av 1/10 av eleverna, vilket motsvarade 1/7 av antalet elever som fick betyget godkänt eller väl godkänt.
(2) Eleverna som fick betyget mycket väl godkänt var hälften så många som de som fick betyget icke godkänt eller väl godkänt. Resterande elever fick betyget godkänt.
Jag fattar inte, i den första står det att " motsvarar 1/7 av de som fick G eller VG" Innebär det att det är lika många G som VG?
I den andra står det "de som fick IG eller VG" Är det lika många G som VG eller IG som VG?
Eftersom de frågar efter hur många procent mindre det nya talet blir behöver vi inte veta vad talen för täljaren och nämnaren är, vi behöver bara veta med hur mycket talen förändras och det får vi veta genom 1 och 2 tillsammans.Giirrll skrev:12. Ett bråktal förändras genom att täljaren och nämnaren multipliceras med var sitt tal. Hur många procent mindre blir det nya bråktalet?
(1) Genom multiplikationen blir täljaren 25 procent mindre.
(2) Genom multiplikationen blir nämnaren 25 procent större.
Man ska kunna få fram svar med båda tillsammans. Men jag tycker att täljaren och nämnaren är två okända, olika stora tal. Hur kan man då veta det nya bråktalet? Eller är det bara att ta 0.75/1.25 oavsett talen?
13/4 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 9/1 kl. 8:00
Stänger senast 16/1 kl. 23:59