NOG vt 11 uppgift 16
NOG vt 11 uppgift 16
Jag har tränat jättemycket på räta linjens funktion men ändå så fattade jag inte alls den här uppgiften .
16. Beräkna vinklarna mellan den räta linjen y = kx + m och x-axeln.
(1) Linjens ekvation är y = x – 1
(2) Linjen går genom punkterna (1, 0) och (–1,–2)
Tillräcklig information för lösningen erhålles
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Jag förstod att man kan mha (2) få linjens ekvation och på så vis kunna rita linjen i en graf där den skär x. Så jag tänkte och tänkte och tänkte lite till innan jag valde e) istället för d). Anledningen är för att jag ta mig fan aldrig hört talas om vinklar i linjära funktioner. Sen så resonerade jag mig fram till att om en linje skär en annan linje så finns det 4 vinklar, varav 2x+2y = 360 grader. Därför kändes det ännu mer omöjligt att lösa den här uppgiften .
Skulle uppskatta jättemycket ifall någon hade tålamod att förklara hur man löser den här typen av problem .
16. Beräkna vinklarna mellan den räta linjen y = kx + m och x-axeln.
(1) Linjens ekvation är y = x – 1
(2) Linjen går genom punkterna (1, 0) och (–1,–2)
Tillräcklig information för lösningen erhålles
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Jag förstod att man kan mha (2) få linjens ekvation och på så vis kunna rita linjen i en graf där den skär x. Så jag tänkte och tänkte och tänkte lite till innan jag valde e) istället för d). Anledningen är för att jag ta mig fan aldrig hört talas om vinklar i linjära funktioner. Sen så resonerade jag mig fram till att om en linje skär en annan linje så finns det 4 vinklar, varav 2x+2y = 360 grader. Därför kändes det ännu mer omöjligt att lösa den här uppgiften .
Skulle uppskatta jättemycket ifall någon hade tålamod att förklara hur man löser den här typen av problem .
Re: NOG vt 11 uppgift 16
Eftersom linjen är rät räcker det med lutningen på funktionen, dvs k i (2) och 1 i (1). Om lutningen är 1 i (1) är vinkeln 45 grader i första kvadranten mellan funktionen och x-axeln. När du väl vet en vinkel går det få fram resten.
Re: NOG vt 11 uppgift 16
Tack för svaret Bozna.
Men hur räknar man ut exempelvis vinkeln om k = 1,5 eller k = 2?
Jag tittade igenom en matte b bok för just det här men hittade inget. Möjligtvis en sämre bok .
Men hur räknar man ut exempelvis vinkeln om k = 1,5 eller k = 2?
Jag tittade igenom en matte b bok för just det här men hittade inget. Möjligtvis en sämre bok .
Re: NOG vt 11 uppgift 16
tänk inte så mycket på det det du vet är att du har två streck som spretar åt olika håll, du vet vilka punkter de går igenom. alltså måste det gå att räkna ut det. tror ofta folk analyserar för mycket i NOG. Ta t.ex. uppgift 18 på årets prov (kunde inte kopiera den hit.. såå: https://www.studera.nu/studera/5922 );
Jag orkade inte fatta exakt hur man löser den, men jag förstod att om längden på sträckan xy varierar så varierar även zy. det finns ett direkt samband mellan dem. Man behöver även veta hur stor cirkeln är. Vi får all denna information i (1). alla dimensioner som vi behöver borde vi således ha ka-ching, svaret är A.
(informationen i (2) är totalt överflödig då vinkelsumman i en triangel alltid är 180 grader)
Jag orkade inte fatta exakt hur man löser den, men jag förstod att om längden på sträckan xy varierar så varierar även zy. det finns ett direkt samband mellan dem. Man behöver även veta hur stor cirkeln är. Vi får all denna information i (1). alla dimensioner som vi behöver borde vi således ha ka-ching, svaret är A.
(informationen i (2) är totalt överflödig då vinkelsumman i en triangel alltid är 180 grader)
Re: NOG vt 11 uppgift 16
Vad är svaret på 18? Jag minns inte vad jag svarat. Men, varför kan man inte lösa den med enbart med hjälp av exempelvis sinussatsen? Man vet ju alla vinklar respektive en sida?o_O)v skrev:tänk inte så mycket på det det du vet är att du har två streck som spretar åt olika håll, du vet vilka punkter de går igenom. alltså måste det gå att räkna ut det. tror ofta folk analyserar för mycket i NOG. Ta t.ex. uppgift 18 på årets prov (kunde inte kopiera den hit.. såå: https://www.studera.nu/studera/5922 );
Jag orkade inte fatta exakt hur man löser den, men jag förstod att om längden på sträckan xy varierar så varierar även zy. det finns ett direkt samband mellan dem. Man behöver även veta hur stor cirkeln är. Vi får all denna information i (1). alla dimensioner som vi behöver borde vi således ha ka-ching, svaret är A.
(informationen i (2) är totalt överflödig då vinkelsumman i en triangel alltid är 180 grader)
Re: NOG vt 11 uppgift 16
Genom påstående ett får du räta linjens ekvation och koefficienten framför x, i detta fall 1, får du lutningen. Det spelar ingen roll vad du har för m-värde. När du vet lutningen har du två linjer, linjära ekvationen och x-axeln genom denna information kan man alltså räkna ut vinkeln.
Genom påstående två får du två ounkter givna och kan därifrån bestämma lutningen för linjen genom att ta skillnaden i y-led/skillnaden i x-led. Då får du också två linjer och kan därigenom räkna ut vinkeln!
Hoppas denna förklaring hjälper
Genom påstående två får du två ounkter givna och kan därifrån bestämma lutningen för linjen genom att ta skillnaden i y-led/skillnaden i x-led. Då får du också två linjer och kan därigenom räkna ut vinkeln!
Hoppas denna förklaring hjälper
The future belongs to those who prepare for it today. Malcolm-X
Re: NOG vt 11 uppgift 16
Man vet inte alla vinklar utan endast summan mellan två vinklar!cricks skrev:Vad är svaret på 18? Jag minns inte vad jag svarat. Men, varför kan man inte lösa den med enbart med hjälp av exempelvis sinussatsen? Man vet ju alla vinklar respektive en sida?o_O)v skrev:tänk inte så mycket på det det du vet är att du har två streck som spretar åt olika håll, du vet vilka punkter de går igenom. alltså måste det gå att räkna ut det. tror ofta folk analyserar för mycket i NOG. Ta t.ex. uppgift 18 på årets prov (kunde inte kopiera den hit.. såå: https://www.studera.nu/studera/5922 );
Jag orkade inte fatta exakt hur man löser den, men jag förstod att om längden på sträckan xy varierar så varierar även zy. det finns ett direkt samband mellan dem. Man behöver även veta hur stor cirkeln är. Vi får all denna information i (1). alla dimensioner som vi behöver borde vi således ha ka-ching, svaret är A.
(informationen i (2) är totalt överflödig då vinkelsumman i en triangel alltid är 180 grader)
The future belongs to those who prepare for it today. Malcolm-X
Re: NOG vt 11 uppgift 16
Jävlar, du har rätt.alimah skrev:Man vet inte alla vinklar utan endast summan mellan två vinklar!cricks skrev:Vad är svaret på 18? Jag minns inte vad jag svarat. Men, varför kan man inte lösa den med enbart med hjälp av exempelvis sinussatsen? Man vet ju alla vinklar respektive en sida?o_O)v skrev:tänk inte så mycket på det det du vet är att du har två streck som spretar åt olika håll, du vet vilka punkter de går igenom. alltså måste det gå att räkna ut det. tror ofta folk analyserar för mycket i NOG. Ta t.ex. uppgift 18 på årets prov (kunde inte kopiera den hit.. såå: https://www.studera.nu/studera/5922 );
Jag orkade inte fatta exakt hur man löser den, men jag förstod att om längden på sträckan xy varierar så varierar även zy. det finns ett direkt samband mellan dem. Man behöver även veta hur stor cirkeln är. Vi får all denna information i (1). alla dimensioner som vi behöver borde vi således ha ka-ching, svaret är A.
(informationen i (2) är totalt överflödig då vinkelsumman i en triangel alltid är 180 grader)
Re: NOG vt 11 uppgift 16
Dessutom behöver man en sida vilket man endast får genom påstående 1. Och man kan med enbart påstående 1 lösa uppgiften...cricks skrev:Jävlar, du har rätt.alimah skrev:Man vet inte alla vinklar utan endast summan mellan två vinklar!cricks skrev:
Vad är svaret på 18? Jag minns inte vad jag svarat. Men, varför kan man inte lösa den med enbart med hjälp av exempelvis sinussatsen? Man vet ju alla vinklar respektive en sida?
The future belongs to those who prepare for it today. Malcolm-X
Re: NOG vt 11 uppgift 16
Tack för alla svar, även de som gick lite off-topic. Själv så hade jag inga problem alls med 18, utan snarare upplevde att den var en av de enklare uppgifterna. Fick fel dock på uppgift 10, vilket är pinsamt oförklarligt då jag svarade a) istället för d) . Däremot så har jag en invändning på att man inte får reda på någon av sidorna mha (2). Man får reda på hypotenusan av triangeln xyz genom (2). Info 2 fastställer att det är en triangel vilket gör att diametern är hypotenusan. Men eftersom man bara känner till en vinkel så är det svårt att använda sin/cos/tan.
Men för att vara lite mer on-topic, är det ingen som vet hur man räknar ut vinklarna? Hittills har svaren varit "Ja man kan.." utan att riktigt räkna/ställa upp problemet i konkret matematik.
Men för att vara lite mer on-topic, är det ingen som vet hur man räknar ut vinklarna? Hittills har svaren varit "Ja man kan.." utan att riktigt räkna/ställa upp problemet i konkret matematik.
Re: NOG vt 11 uppgift 16
Ja men som jag säger, ibland behöver man inte tänka så förbaskat mycket på NOG, utnyttja det
Har för övrigt aldrig sett en liknande uppgift på tidigare NOG-prov.
Men hur som helst, om man har två linjer i en tvådimensionell modell och vet vilka punkter (alternativt; vilka punkter en av linjerna är parallell till http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallellaxiomet) de går igenom så är det ju fullt logiskt att de går att räkna ut.
Men säg att den har ett K-värde på 1 (eller -1 för den delen), då borde väl vinkeln vara 45*. Kan man lösa det kan man väl även lösa den om k-värdet är 2,73.
Jag har själv aldrig stött på ett liknande tal under matte A, B C D eller E.
Det man måste tänka på är att uppgifterna ibland skiljer sig lite ifrån många av de uppgifter man stöter på i vanlig matematik
UTNYTTJA det faktum att man inte behöver lösa uppgiften!
Har för övrigt aldrig sett en liknande uppgift på tidigare NOG-prov.
Men hur som helst, om man har två linjer i en tvådimensionell modell och vet vilka punkter (alternativt; vilka punkter en av linjerna är parallell till http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallellaxiomet) de går igenom så är det ju fullt logiskt att de går att räkna ut.
Men säg att den har ett K-värde på 1 (eller -1 för den delen), då borde väl vinkeln vara 45*. Kan man lösa det kan man väl även lösa den om k-värdet är 2,73.
Jag har själv aldrig stött på ett liknande tal under matte A, B C D eller E.
Det man måste tänka på är att uppgifterna ibland skiljer sig lite ifrån många av de uppgifter man stöter på i vanlig matematik
UTNYTTJA det faktum att man inte behöver lösa uppgiften!
Re: NOG vt 11 uppgift 16
Ja det kan man utnyttja, men jag som läst fram till ma C har tyvärr aldrig stött på sådana här uppgifter. Därför var jag väldigt intresserad av hur man löser sådana här uppgifter. Kan man grunderna så går det mycket bättre.o_O)v skrev:Ja men som jag säger, ibland behöver man inte tänka så förbaskat mycket på NOG, utnyttja det
Har för övrigt aldrig sett en liknande uppgift på tidigare NOG-prov.
Men hur som helst, om man har två linjer i en tvådimensionell modell och vet vilka punkter (alternativt; vilka punkter en av linjerna är parallell till http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallellaxiomet) de går igenom så är det ju fullt logiskt att de går att räkna ut.
Men säg att den har ett K-värde på 1 (eller -1 för den delen), då borde väl vinkeln vara 45*. Kan man lösa det kan man väl även lösa den om k-värdet är 2,73.
Jag har själv aldrig stött på ett liknande tal under matte A, B C D eller E.
Det man måste tänka på är att uppgifterna ibland skiljer sig lite ifrån många av de uppgifter man stöter på i vanlig matematik
UTNYTTJA det faktum att man inte behöver lösa uppgiften!