26. Kvadraten ABCD är uppdelad i fyra mindre, lika stora kvadrater. Triangeln EFG har
hörnen placerade i centrum av tre av de mindre kvadraterna. Hur lång är
triangelns omkrets?
Om man drar en linje från en kvadrats centrum direkt till dess sida kommer linjen vara lika med halva kvadratens sida (eftersom kvadratens alla sidor är lika stora).
Detta faktum gör att man direkt ur texten kan utläsa att EF och FG är lika stora, och att både EF och FG är halva CDs längd (och alla sidor i den stora kvadraten är lika stora som CD).
Detta gör att det enda som krävs för att veta trianglens omkrets är CD, ty vi vet att FG = EF = (CD)/2; den information ges i (1); (2) är irrelevant för den ges i grundinformationen.
"26. Kvadraten ABCD är uppdelad i fyra mindre, lika stora kvadrater. Triangeln EFG har hörnen placerade i centrum av tre av de mindre kvadraterna. Hur lång är triangelns omkrets?
(1) CD är 10 cm lång.
(2) EF och FG är lika långa. EF är hälften så lång som CD."
Hur skall man veta vilka uppgifter man kan mäta på och inte mäta på? Dvs om man får en liknande uppgift och det finns ingen text bredvid( där det står att man ej kan mäta i figuren) kan man då mäta i figuren eller ska man helst inte göra det?