Monken skrev:
Men hur skall man egentligen ha tid att plugga inför högskoleprovet om man läser till Civilingenjör? Någon med erfarenhet?
Hej!
Trillade in på din tråd när jag var i färd med att finna motivation genom andras pluggdagböcker och inser att jag kanske har lite information att bidra med.
Jag studerar själv till civilingenjör vid KTH (industriell ekonomi år 2), och börjar nu förnimma en övervägande känsla av förtvivlan kring min situation. Jag hoppade tidigt på prestigetåget och bestämde mig för att göra något vettigt av mitt liv efter att ha gått ut gymnasiet med ett inte alltför hjälpsamt avgångsbetyg från ett av de mindre framgångsrika estetiska lärosätena i stockholm.
Jag stångade mig in på indek via något som kallas Öppen ingång på KTH, där man läser en stor del av första årets gemensamma kurser för många program, och sedan konkurrerar med dessa resultat i en separat intagningskvot. För att komma in på Öppen ingång använde jag mig inte av mitt högsta HP som är 1.55, mycket på grund av att jag inte hade fått detta resultat vid tidpunkten, utan tog vägen via Tekniskt basår där vi också sökte i ett separat urval baserat på prestationer under året. Detta var lika nödvändigt som det var utmanande för mig - jag hade ju varken behörigheter eller färdigheter inom teknik/natur efter gymnasiet. Motiverad/disciplinerad? Ja. Begåvad? Absolut inte.
Du tycks vara både begåvad och motiverad, vilket blir väldigt användbart om du nu hamnar i den sits jag sitter i - plugga till civ. ing i heltidsfart och samtidigt bolla med högskoleprov parallellt! Jag har hittills hunnit frambringa 1.55 som högst vid olika tillfällen, med varierad framgång i KVA respektive VERB. Jag har ännu inte lagt något fokus på HP vid sidan av studierna, men jag tänkte göra en gedigen ansträngning till höstens HP.
Att plugga inför HP parallellt med studier, i synnerhet då civ. ing., innebär en rad fördelar med problemlösningsförmåga och algebraisk kvickhet som jag ser det. Eftersom du studerar matematik på högre nivå, utan räknare och med penna och sudd som hjälpmedel, underhåller du matematiken mer eller mindre dagligen (nästan dagligen). Det kanske inte är någon imponerande jämförelse, men utan plugg inför HP höjde jag mig i KVA från 1.4-1.8 enbart tack vare kurserna envariabelanalys och liknande under första året på civ.ing. Och då är jag skapligt obegåvad och dessutom en jävligt ångestfylld individ! Det som fattas för min del är alltså en specifik känsla för just HP-uppgifter, stresshantering och ett liknande resultat på VERB.
Att plugga till HP parallellt med studierna kommer även innebära prioriteringar. Att använda sommaren/vintern och dess ledighet är naturligtvis fördelaktigt, för att sedan avsätta en bestämd mängd tid under höst- eller vårterminens första hälft till HP samtidigt som nya kurser startar och fortlöper i utbildningen.
Kanske kommer ovanstående innebära att några kursresultat tar stryk. Kanske inte önskvärt att börja pinka i motvind redan första terminen - jag vet. Men kom ihåg att det alltid finns omtentaperioder senare under terminen, samt du ofta kan "plussa" ämnen du underpresterat i. Det går dessutom att "trycka ihop" kurser och plugga in dessa under en tentaperiod på 2v för att sedan prestera rätt bra - inget att rekommendera för livslängden på kunskaperna dock. Men i händelse av att det handlar om en kurs som inte tilltalar dig jättemycket, kanske detta kan tillämpas.
Det ska tilläggas att provdagen för HP ofta ligger i rätt kass anslutning till tentaperioder, både vårtermin och hösttermin. För mig har de ofta hamnat precis efter en tentaperiod, vilket kanske är extra obekvämt eftersom tentaperioder tenderar att sluka en del tid.
Vidare så handlar det mycket om hur du lär dig bäst på din utbildning. Kanske finner du att föreläsningar är skräp - välj då bort en förmiddagsföreläsning á 2h till förmån för HP-plugg! Mycket kan påverka här, inte enbart föreläsaren utan kanske främst inlärningssättet. Jag finner det ofta oerhört svårt att hänga med på föreläsningar och följaktligen ligger inte mitt fokus i att ha 100% närvaro vid dessa.
För att exemplifiera ovanstående:
Detta upplägg kommer jag att ha fram till höstens HP.
* Värm upp läsningen inför sommaren nu under resten av vårterminen fram till sommarlovet. Ca 1-2h läsning på eng/sve per dag. (2 månader)
* Plugga specifikt inför HP under sommaren. (2 månader)
* Fortsätt i den mån det går med specifika förberedelser för HP under höstterminens början. Höstterminen inleds med nya ämnen som ofta har en liten (eller stor) startsträcka, vilket innebär att utrymme kommer att finnas för prioriteringar. Därtill ska jag prioritera HP specifikt fram tills provet i oktober, vilket innebär att utesluta en del föreläsningar och kanske låta fokus flyttas från tentaperioden i oktober. (2 månader)
Ursäkta en eventuellt osammanhängande text. Satt på jobbet och pillade ihop den. Hör gärna av dig om du har frågor eller vill byta idéer!
Vänliga hälsningar
Filip