Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Dagens rapport om hur träning för NOG-plutonen har gått.
2015-08-07 Fredag
10/12 - Aritmetik
7/12 - Algebra (Katastrofalt. Lärde mig dock en hel del)
12/12 - Geometri (jag är definitivt bättre på Geometri när det kmr till NOG)
8/12 - Statistik
Medelvärdet - 9,25/12
Det gick sådär idag för NOG-plutonen. Var lite problematisk när det kom till Algebra. Var ganska säker över många uppgifter, men jag skulle snart veta hur fel jag hade. Även om är en sänkning på ett poäng jämfört med tidigare träningar så ligger jag ändå +2 i jämförelse med mitt senaste prov.
Ord
Var nöjd över repetitionen. Trots att det var några dagar sedan jag gick igenom de tre sista ordlistorna (21-23) gick det galant.
Ordlista 24 - 100 % rätt (tränat ordlistan tre dagar i streck genom att gå igenom den en gång om dagen)
Ordlista 23 - 94 % rätt
Ordlista 22 - 98 % rätt
Ordlista 21 - 89 % rätt (tog bort tre ord som jag numera kan utantill även om ni väcker mig kl 3 på natten och frågar)
Nästa vecka på måndag kommer jag börja om med ordlistan (för andra gången inför detta prov) och börja köra lite blandat. Jag tänkte köra enligt guldbollens schema med anpassning till 24 ordlistor då hen utgår från 28 ordlistor.
Måndag: 1-8-15
Tisdag: 2-9-16-22
Onsdag: 3-10-17
Torsdag:4-11-18-23
Fredag: 5-12-19
Lördag: 6-13-20-24
Söndag: 7-14-21
Som ni ser kör jag 3-4 ordlistor varannan dag för att jämna ut antalet ordlistor och svårighetsgraden. De första 7 ordlistorna kan jag väldigt bra och det är dessutom ungefär 17-30 ord som är svåra i dessa. Därför hade det varit ovist att köra 1-4 ordlistor en dag, 5-9 nästa osv.
Läs
Jag har nu beställt gamla prov då den ansvarige är tillbaka. Jag hade tänkt använda de gamla HP (läsdelen) för att köra en strategi som heter Reciprocal teaching enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Reading_c ... strategies. Det som jag kommer att göra är att läsa texten som om den vore en artikel och sedan summera varje stycke med några ord samt sammanfatta hela artikeln kort. Efter att jag är klar med processen kommer jag att titta på frågorna och besvara dem. Meningen med detta är att bygga upp en mental strategi som kommer hjälpa mig att tackla och förstå vissa texter bättre. Förra provet körde jag på det här sättet: läsa inledningen > frågorna > texten. Jag kommer fortsätta med denna strategi fast med en djupare analys av texten.
Jag kommer att skriva här hur det går med strategin mot läs.
2015-08-07 Fredag
10/12 - Aritmetik
7/12 - Algebra (Katastrofalt. Lärde mig dock en hel del)
12/12 - Geometri (jag är definitivt bättre på Geometri när det kmr till NOG)
8/12 - Statistik
Medelvärdet - 9,25/12
Det gick sådär idag för NOG-plutonen. Var lite problematisk när det kom till Algebra. Var ganska säker över många uppgifter, men jag skulle snart veta hur fel jag hade. Även om är en sänkning på ett poäng jämfört med tidigare träningar så ligger jag ändå +2 i jämförelse med mitt senaste prov.
Ord
Var nöjd över repetitionen. Trots att det var några dagar sedan jag gick igenom de tre sista ordlistorna (21-23) gick det galant.
Ordlista 24 - 100 % rätt (tränat ordlistan tre dagar i streck genom att gå igenom den en gång om dagen)
Ordlista 23 - 94 % rätt
Ordlista 22 - 98 % rätt
Ordlista 21 - 89 % rätt (tog bort tre ord som jag numera kan utantill även om ni väcker mig kl 3 på natten och frågar)
Nästa vecka på måndag kommer jag börja om med ordlistan (för andra gången inför detta prov) och börja köra lite blandat. Jag tänkte köra enligt guldbollens schema med anpassning till 24 ordlistor då hen utgår från 28 ordlistor.
Måndag: 1-8-15
Tisdag: 2-9-16-22
Onsdag: 3-10-17
Torsdag:4-11-18-23
Fredag: 5-12-19
Lördag: 6-13-20-24
Söndag: 7-14-21
Som ni ser kör jag 3-4 ordlistor varannan dag för att jämna ut antalet ordlistor och svårighetsgraden. De första 7 ordlistorna kan jag väldigt bra och det är dessutom ungefär 17-30 ord som är svåra i dessa. Därför hade det varit ovist att köra 1-4 ordlistor en dag, 5-9 nästa osv.
Läs
Jag har nu beställt gamla prov då den ansvarige är tillbaka. Jag hade tänkt använda de gamla HP (läsdelen) för att köra en strategi som heter Reciprocal teaching enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Reading_c ... strategies. Det som jag kommer att göra är att läsa texten som om den vore en artikel och sedan summera varje stycke med några ord samt sammanfatta hela artikeln kort. Efter att jag är klar med processen kommer jag att titta på frågorna och besvara dem. Meningen med detta är att bygga upp en mental strategi som kommer hjälpa mig att tackla och förstå vissa texter bättre. Förra provet körde jag på det här sättet: läsa inledningen > frågorna > texten. Jag kommer fortsätta med denna strategi fast med en djupare analys av texten.
Jag kommer att skriva här hur det går med strategin mot läs.
Senast redigerad av Azriel den fre 07 aug, 2015 23:56, redigerad totalt 5 gång.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Ser riktigt bra ut. Skrev, som du ombad mig, tre mek idag. 13/20, 16/20 och 16/20.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Medelvärdet för det där är 15, vilket är bra, men det finns även utrymme för att plocka minst 2-3 poäng med tanke på hur bra det går för dig med ordlistorna. Hade jag varit dig hade jag fortsatt plugga in nya ord, men även köra igenom hela MEK-programmet samt ordprov.se. Anledningen till att jag skriver så är för att lära dig förstå hur orden används i olika meningar, inte hur många ord du kan. Jag har själv mycket att ifrån MEK-programmet, och du ligger mycket bättre till än mig, vilket är därför jag också ska köra igenom ordprov + mek-programmet. Det finns även sådana uppgifter fast på khan academy, fast på engelska.greken123 skrev:Ser riktigt bra ut. Skrev, som du ombad mig, tre mek idag. 13/20, 16/20 och 16/20.
Senast redigerad av Azriel den fre 07 aug, 2015 23:40, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Bra input. Tack. Tänkte lägga in mek snart i mitt dagliga schema. Så jag hinner göra samtliga.
Vad gäller mek så känns det som det är 70/30 ord kontra läsvana/sammanhangslogik eller vad man ska kalla det. Och så såg det ut för mig på de fel jag gjorde förutom den första som blev 7 fel på. Varav två var raljerande och under dålig koncentration. Fel är ett fel men du förstår. Mitt mål är att klara 15/20. Vill ha 60 p på verbala delen. 15/20 på varje del. Blir ju inte ledsen över mer rätt:)
Vad gäller mek så känns det som det är 70/30 ord kontra läsvana/sammanhangslogik eller vad man ska kalla det. Och så såg det ut för mig på de fel jag gjorde förutom den första som blev 7 fel på. Varav två var raljerande och under dålig koncentration. Fel är ett fel men du förstår. Mitt mål är att klara 15/20. Vill ha 60 p på verbala delen. 15/20 på varje del. Blir ju inte ledsen över mer rätt:)
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Jag förstår exakt vad du menar, men du har ett potential att klara mer än 15/20. Om du sätter 17-18/20 kan du räkna med att det kan kompensera andra fel.greken123 skrev:Bra input. Tack. Tänkte lägga in mek snart i mitt dagliga schema. Så jag hinner göra samtliga.
Vad gäller mek så känns det som det är 70/30 ord kontra läsvana/sammanhangslogik eller vad man ska kalla det. Och så såg det ut för mig på de fel jag gjorde förutom den första som blev 7 fel på. Varav två var raljerande och under dålig koncentration. Fel är ett fel men du förstår. Mitt mål är att klara 15/20. Vill ha 60 p på verbala delen. 15/20 på varje del. Blir ju inte ledsen över mer rätt:)
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Azriel och Greken, jag gillar verkligen er! Ni verkar vara grymt sköna! Ni ska vara jävligt stolta över er själva, ni har kämpat som djur! Fortsätt peppra!
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Ja precis. Tack för du tror på mig haha! Dock vill jag inte göra fel så jag slipper kompensera haha men skämt och sido du har helt rätt!
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Tack detsamma min son. Känns riktigt roligt att följa er unga talanger. Synd att man inte var så driven som ni när man själv var runt 20. Visste inte ens vad HP vad för något då haha.Kimara skrev:Azriel och Greken, jag gillar verkligen er! Ni verkar vara grymt sköna! Ni ska vara jävligt stolta över er själva, ni har kämpat som djur! Fortsätt peppra!
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Du ska icke se dina ickestuderande år som förspillda. Du har med förmodligen fått erfarenhet inom många områden, erfarenhet som många här inte har och många här kommer få vänta ett tag innan de får. En erfarenhet som förändrar/förstärker synen på diverse saker, erfarenhet som har format dig och din omgivning. Jag kommer själv efter jag skrivit 1,75 ta ett riktigt sabbatsår och ta ett riktigt "skitjobb" som kanske genererar lite erfarenhet.greken123 skrev:Tack detsamma min son. Känns riktigt roligt att följa er unga talanger. Synd att man inte var så driven som ni när man själv var runt 20. Visste inte ens vad HP vad för något då haha.Kimara skrev:Azriel och Greken, jag gillar verkligen er! Ni verkar vara grymt sköna! Ni ska vara jävligt stolta över er själva, ni har kämpat som djur! Fortsätt peppra!
"Bättre sent än aldrig", eller hur?
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Haha, jag känner samma sak om dig och Greken! Det är bara fortsätta och kriga utan nåd, vi har fortfarande mycket tid kvar. Vissa brukar börja plugga inför HP två månader innan, alltså om 16 dagar.Kimara skrev:Azriel och Greken, jag gillar verkligen er! Ni verkar vara grymt sköna! Ni ska vara jävligt stolta över er själva, ni har kämpat som djur! Fortsätt peppra!
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Tog det många repetitionstillfällen för er att bli bra på orden? Det vill säga, om någon väcker er klockan tre på morgonen och frågar efter ett ord så kan ni direkt berätta vad det betyder.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Det är helt sant. Jag var väldigt driven att jobba och tjänga pengar men inte att utbilda mig då jag hade ett bra och stimulerande jobb. Ett helt år jobbade jag 07.00-16.00 sen bytte jag jobb och jobbade 17.00-22-00 måndag till fredag och lördag 12.00 till 00.30 så det har gett mig perspektiv på saker och ting. Att arbeta mig igenom 400 ord på en dag är ingenting =) Sådana saker har man väl haft nytta av.Kimara skrev:Du ska icke se dina ickestuderande år som förspillda. Du har med förmodligen fått erfarenhet inom många områden, erfarenhet som många här inte har och många här kommer få vänta ett tag innan de får. En erfarenhet som förändrar/förstärker synen på diverse saker, erfarenhet som har format dig och din omgivning. Jag kommer själv efter jag skrivit 1,75 ta ett riktigt sabbatsår och ta ett riktigt "skitjobb" som kanske genererar lite erfarenhet.greken123 skrev:Tack detsamma min son. Känns riktigt roligt att följa er unga talanger. Synd att man inte var så driven som ni när man själv var runt 20. Visste inte ens vad HP vad för något då haha.Kimara skrev:Azriel och Greken, jag gillar verkligen er! Ni verkar vara grymt sköna! Ni ska vara jävligt stolta över er själva, ni har kämpat som djur! Fortsätt peppra!
"Bättre sent än aldrig", eller hur?
Men som sagt, bättre sent än aldrig.
Tog det många repetitionstillfällen för er att bli bra på orden? Det vill säga, om någon väcker er klockan tre på morgonen och frågar efter ett ord så kan ni direkt berätta vad det betyder.
Jag har lätt att lära mig, eller snarare är det så att jag hittat ett sett för mig som funkar väldigt bra. Och det är att skriva orden, sen att ha något som påminner om ordet och sen att jag repeterar ordet först två dagar i rad och sen någon vecka efter. Sen sitter ordet för mig. Tror det handlar om att hitta det sätt som funkar för en själv. Finns ju en del som lär sig ordet efter en gång. Andra kanske måste repetera ordet 10 gånger.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Nej, jag kan inte de flesta ord utan alternativ. Pluggsättet för orden är anpassade till hur HP är utformat. Jag behöver inte kunna ordet, det räcker med att jag kan associera ordet med rätt alternativ, och det är det jag pluggar på. Vissa ord kommer man kunna helt utan till, men andra ord sitter inte lika bra och därför kan jag bara orden med alternativ. Det handlar om vad målsättning är, kunna ordet helt utan alternativ eller göra bra ifrån sig på högskoleprovet? För mig är det senare viktigare.Kimara skrev:Tog det många repetitionstillfällen för er att bli bra på orden? Det vill säga, om någon väcker er klockan tre på morgonen och frågar efter ett ord så kan ni direkt berätta vad det betyder.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Hur menar du med att "ha något som påminner om ordet"? Hur associerar du? Jag finner det oerhört svårt att associera ord med saker.greken123 skrev:Det är helt sant. Jag var väldigt driven att jobba och tjänga pengar men inte att utbilda mig då jag hade ett bra och stimulerande jobb. Ett helt år jobbade jag 07.00-16.00 sen bytte jag jobb och jobbade 17.00-22-00 måndag till fredag och lördag 12.00 till 00.30 så det har gett mig perspektiv på saker och ting. Att arbeta mig igenom 400 ord på en dag är ingenting =) Sådana saker har man väl haft nytta av.Kimara skrev:Du ska icke se dina ickestuderande år som förspillda. Du har med förmodligen fått erfarenhet inom många områden, erfarenhet som många här inte har och många här kommer få vänta ett tag innan de får. En erfarenhet som förändrar/förstärker synen på diverse saker, erfarenhet som har format dig och din omgivning. Jag kommer själv efter jag skrivit 1,75 ta ett riktigt sabbatsår och ta ett riktigt "skitjobb" som kanske genererar lite erfarenhet.greken123 skrev:
Tack detsamma min son. Känns riktigt roligt att följa er unga talanger. Synd att man inte var så driven som ni när man själv var runt 20. Visste inte ens vad HP vad för något då haha.
"Bättre sent än aldrig", eller hur?
Men som sagt, bättre sent än aldrig.
Tog det många repetitionstillfällen för er att bli bra på orden? Det vill säga, om någon väcker er klockan tre på morgonen och frågar efter ett ord så kan ni direkt berätta vad det betyder.
Jag har lätt att lära mig, eller snarare är det så att jag hittat ett sett för mig som funkar väldigt bra. Och det är att skriva orden, sen att ha något som påminner om ordet och sen att jag repeterar ordet först två dagar i rad och sen någon vecka efter. Sen sitter ordet för mig. Tror det handlar om att hitta det sätt som funkar för en själv. Finns ju en del som lär sig ordet efter en gång. Andra kanske måste repetera ordet 10 gånger.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Okej! Jag är likadan, jag behöver alternativen för att svara rätt. Och du har helt rätt, man ska inte behöva kunna orden utantill dock så är jag lite oroad inför MEK, där behöver man veta vad orden betyder.Azriel skrev:Nej, jag kan inte de flesta ord utan alternativ. Pluggsättet för orden är anpassade till hur HP är utformat. Jag behöver inte kunna ordet, det räcker med att jag kan associera ordet med rätt alternativ, och det är det jag pluggar på. Vissa ord kommer man kunna helt utan till, men andra ord sitter inte lika bra och därför kan jag bara orden med alternativ. Det handlar om vad målsättning är, kunna ordet helt utan alternativ eller göra bra ifrån sig på högskoleprovet? För mig är det senare viktigare.Kimara skrev:Tog det många repetitionstillfällen för er att bli bra på orden? Det vill säga, om någon väcker er klockan tre på morgonen och frågar efter ett ord så kan ni direkt berätta vad det betyder.