Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Kimara skrev:Hur menar du med att "ha något som påminner om ordet"? Hur associerar du? Jag finner det oerhört svårt att associera ord med saker.greken123 skrev:Det är helt sant. Jag var väldigt driven att jobba och tjänga pengar men inte att utbilda mig då jag hade ett bra och stimulerande jobb. Ett helt år jobbade jag 07.00-16.00 sen bytte jag jobb och jobbade 17.00-22-00 måndag till fredag och lördag 12.00 till 00.30 så det har gett mig perspektiv på saker och ting. Att arbeta mig igenom 400 ord på en dag är ingenting =) Sådana saker har man väl haft nytta av.Kimara skrev:
Du ska icke se dina ickestuderande år som förspillda. Du har med förmodligen fått erfarenhet inom många områden, erfarenhet som många här inte har och många här kommer få vänta ett tag innan de får. En erfarenhet som förändrar/förstärker synen på diverse saker, erfarenhet som har format dig och din omgivning. Jag kommer själv efter jag skrivit 1,75 ta ett riktigt sabbatsår och ta ett riktigt "skitjobb" som kanske genererar lite erfarenhet.
"Bättre sent än aldrig", eller hur?
Skrev något liknande i denna eller i någon annan tråd.
Kan ta samma exemplen. Ta ordet soulagera som betyder ersätta.
Då kan associera till ordet själ som " inte går att ersätta" eller som jag personligen känner en vid namn soul och det är en bra kille som inte går att ersätta.
Ett annat ord. Stalamit och stalaktit. Väldigt lika men då tänker jag på en kille som jämt drog i kuken när vi var små som kallades MITte = uppstigande
Då Stalamit är uppstående droppsten och stalakit är en nedåt.
Långsökt men det funkar för mig 100%
Men som sagt, bättre sent än aldrig.
Tog det många repetitionstillfällen för er att bli bra på orden? Det vill säga, om någon väcker er klockan tre på morgonen och frågar efter ett ord så kan ni direkt berätta vad det betyder.
Jag har lätt att lära mig, eller snarare är det så att jag hittat ett sett för mig som funkar väldigt bra. Och det är att skriva orden, sen att ha något som påminner om ordet och sen att jag repeterar ordet först två dagar i rad och sen någon vecka efter. Sen sitter ordet för mig. Tror det handlar om att hitta det sätt som funkar för en själv. Finns ju en del som lär sig ordet efter en gång. Andra kanske måste repetera ordet 10 gånger.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Skrev något liknande i denna eller i någon annan tråd.
Kan ta samma exemplen. Ta ordet soulagera som betyder ersätta.
Då kan associera till ordet själ som " inte går att ersätta" eller som jag personligen känner en vid namn soul och det är en bra kille som inte går att ersätta.
Ett annat ord. Stalamit och stalaktit. Väldigt lika men då tänker jag på en kille som jämt drog i kuken när vi var små som kallades MITte = uppstigande
Då Stalamit är uppstående droppsten och stalakit är en nedåt.
Långsökt men det funkar för mig 100%
Kan ta samma exemplen. Ta ordet soulagera som betyder ersätta.
Då kan associera till ordet själ som " inte går att ersätta" eller som jag personligen känner en vid namn soul och det är en bra kille som inte går att ersätta.
Ett annat ord. Stalamit och stalaktit. Väldigt lika men då tänker jag på en kille som jämt drog i kuken när vi var små som kallades MITte = uppstigande
Då Stalamit är uppstående droppsten och stalakit är en nedåt.
Långsökt men det funkar för mig 100%
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Jag vet inte vad jag ska säga. MEK har jag inte tränat så mycket på utan har fått utgå ifrån intuition. Det som hjälper mycket är erfarenhet av att läsa mycket brett, alltså om olika ämnen. Detta blir grunden för vad som kommer kännas rätt respektive fel, intuition. Fortsätt läsa mycket samt lär dig så många ord som möjligt (genom att repetera ordlistor och skriva upp ord från läsning) så kommer du märka hur enkelt MEK kommer bli.Kimara skrev:Okej! Jag är likadan, jag behöver alternativen för att svara rätt. Och du har helt rätt, man ska inte behöva kunna orden utantill dock så är jag lite oroad inför MEK, där behöver man veta vad orden betyder.Azriel skrev:Nej, jag kan inte de flesta ord utan alternativ. Pluggsättet för orden är anpassade till hur HP är utformat. Jag behöver inte kunna ordet, det räcker med att jag kan associera ordet med rätt alternativ, och det är det jag pluggar på. Vissa ord kommer man kunna helt utan till, men andra ord sitter inte lika bra och därför kan jag bara orden med alternativ. Det handlar om vad målsättning är, kunna ordet helt utan alternativ eller göra bra ifrån sig på högskoleprovet? För mig är det senare viktigare.Kimara skrev:Tog det många repetitionstillfällen för er att bli bra på orden? Det vill säga, om någon väcker er klockan tre på morgonen och frågar efter ett ord så kan ni direkt berätta vad det betyder.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
HAHAHA, vilket exempel alltså. Jag har haft svårt att skilja på de där två orden, men jag tror nog att det kmr bli enkelt att skilja på de nu med ditt exempel.greken123 skrev:Skrev något liknande i denna eller i någon annan tråd.
Kan ta samma exemplen. Ta ordet soulagera som betyder ersätta.
Då kan associera till ordet själ som " inte går att ersätta" eller som jag personligen känner en vid namn soul och det är en bra kille som inte går att ersätta.
Ett annat ord. Stalamit och stalaktit. Väldigt lika men då tänker jag på en kille som jämt drog i kuken när vi var små som kallades MITte = uppstigande
Då Stalamit är uppstående droppsten och stalakit är en nedåt.
Långsökt men det funkar för mig 100%
Senast redigerad av Azriel den tis 11 aug, 2015 20:18, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Vid repetition av ord när ni ska gå igenom favoritord hur gör ni med de ord ni inte kan? Skriver ni ner dom på ett papper efteråt och pluggar på dem? Så gör jag, har ni någon annorlunda teknik som jag kanske kan prova?
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Jag går endast igenom favoritorden när jag pluggar ord. Favoritorden är orden jag inte kan från ordlistan. Resten av ordlistan går jag inte genom. En månad innan provet tänker jag gå igenom alla ord från ordlistorna på 200 ord/lista.Kimara skrev:Vid repetition av ord när ni ska gå igenom favoritord hur gör ni med de ord ni inte kan? Skriver ni ner dom på ett papper efteråt och pluggar på dem? Så gör jag, har ni någon annorlunda teknik som jag kanske kan prova?
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Dagens rapport om hur träning för XYZ-plutonen har gått.
2015-08-10 Måndag
10/12 - Aritmetik
12/12 - Algebra
10/12 - Geometri (Kunde lätt sätta 12/12 om jag var noggrannare i min uträkning...)
11/12 - Funktionslära
10/12 - Statistik
Medelvärdet = 10,6/12 (ungefär 21/24)
Det bra på XYZ-delen idag. Problemet är att jag gör så många misstag. Ska från och med nu skriva alla misstag och fel jag gör i ett block och läsa igenom blocket varje gång jag börjar med XYZ, eller någon annan del. Jag antar att detta kommer förminska antalet misstag man gör rejält, och därför rekommenderar jag Er också att göra det, om ni känner att ni gör många dumma misstag. Skriva i en fil på datorn känns tråkigt. Hursomhelst är jag stolt över att ha klarat de svårare uppgifterna.
Jag hittade en intressant länk för Er som vill träna på DTK-delen. Om ni verkligen har problem med DTK kan ni kolla in denna hemsida http://www.trf.sll.se/Statistik/Arsstatistik/. Jag hittade egentligen böckerna på biblioteket, men kom på att böckerna förmodligen finns i PDF-format på nätet, vilket de även gjorde.
Lånade en bok från biblioteket idag (Fåglar - 30 arter i vår närhet). Tänkte läsa om en art varannan dag, dvs. de dagar som den verbala bataljonen tränar. Varför just fåglar tänker ni? Jo för att det är så in i helvete tråkigt, och det brukar förekomma artiklar om fåglar på provet. Utöver det är jag snart klar med min bok om Syrien och ska så småningom fortsätta läsa boken "Diktatur - om ofrihetens politiska system". Kommer avvakta med skönlitteratur och kompensera det med artiklar om kultur.
KRIGA PÅ OCH VIK INTE FÖR I HELVETE. Om du har ett schema så har du redan börjat och då finns det bara en väg, vägen mot ditt mål. Du har över två månader på dig att repetera. Läste en tråd där en person höjde sig med 0,6 på 13 jävla dagar av råplugg. Det är över 70 dagar kvar och ser läser och hör ibland hur folk lipar om att det är ont om tid.
Nu blir det två ordlistor och sedan läggdags.
2015-08-10 Måndag
10/12 - Aritmetik
12/12 - Algebra
10/12 - Geometri (Kunde lätt sätta 12/12 om jag var noggrannare i min uträkning...)
11/12 - Funktionslära
10/12 - Statistik
Medelvärdet = 10,6/12 (ungefär 21/24)
Det bra på XYZ-delen idag. Problemet är att jag gör så många misstag. Ska från och med nu skriva alla misstag och fel jag gör i ett block och läsa igenom blocket varje gång jag börjar med XYZ, eller någon annan del. Jag antar att detta kommer förminska antalet misstag man gör rejält, och därför rekommenderar jag Er också att göra det, om ni känner att ni gör många dumma misstag. Skriva i en fil på datorn känns tråkigt. Hursomhelst är jag stolt över att ha klarat de svårare uppgifterna.
Jag hittade en intressant länk för Er som vill träna på DTK-delen. Om ni verkligen har problem med DTK kan ni kolla in denna hemsida http://www.trf.sll.se/Statistik/Arsstatistik/. Jag hittade egentligen böckerna på biblioteket, men kom på att böckerna förmodligen finns i PDF-format på nätet, vilket de även gjorde.
Lånade en bok från biblioteket idag (Fåglar - 30 arter i vår närhet). Tänkte läsa om en art varannan dag, dvs. de dagar som den verbala bataljonen tränar. Varför just fåglar tänker ni? Jo för att det är så in i helvete tråkigt, och det brukar förekomma artiklar om fåglar på provet. Utöver det är jag snart klar med min bok om Syrien och ska så småningom fortsätta läsa boken "Diktatur - om ofrihetens politiska system". Kommer avvakta med skönlitteratur och kompensera det med artiklar om kultur.
KRIGA PÅ OCH VIK INTE FÖR I HELVETE. Om du har ett schema så har du redan börjat och då finns det bara en väg, vägen mot ditt mål. Du har över två månader på dig att repetera. Läste en tråd där en person höjde sig med 0,6 på 13 jävla dagar av råplugg. Det är över 70 dagar kvar och ser läser och hör ibland hur folk lipar om att det är ont om tid.
Nu blir det två ordlistor och sedan läggdags.
Senast redigerad av Azriel den tis 11 aug, 2015 20:16, redigerad totalt 2 gång.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
ser riktigt bra ut som vanligt. En bra ide, som du skriver, att låna och läsa tråkiga texter. Långa och tråkiga. Precis som det är på provet. Att lära sig att "tycka om" att läsa sånt som är både tråkigt och tungt. Kvant verkar du inte ha problem med, DTK vet jag inte hur du ligger till?
Vad ska du söka för program?
Vad ska du söka för program?
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
DTK har jag inte tränat pga av att jag väntar på att få proven från Umeå, vilket är snart.greken123 skrev:ser riktigt bra ut som vanligt. En bra ide, som du skriver, att låna och läsa tråkiga texter. Långa och tråkiga. Precis som det är på provet. Att lära sig att "tycka om" att läsa sånt som är både tråkigt och tungt. Kvant verkar du inte ha problem med, DTK vet jag inte hur du ligger till?
Vad ska du söka för program?
Jag fick 18/24 på det senaste provet vad gäller DTK.
Jag ska läsa internationella relationer till hösten och planerar att söka till juristprogrammet på våren nästan år.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Dagens rapport om hur träning för KVA-plutonen har gått.
2015-08-12 Onsdag
9/10 - Aritmetik
8/10 - Algebra
8/10 - Geometri
8/10 - Funktionslära
8/10 - Statistik
Medelvärdet = 8,2/10 (ungefär 16/20)
Ja, vad ska man säga. Det känns som att man är låst vid 8/10 eller 16/20, vilket är samma resultat som jag fick på senaste provet. Något måste göras, men jag är osäker på exakt vad. Jag införskaffade två block, rutigt och linjärt, samt en kalender. Började anteckna i det linjera blocket misstagen som jag gjorde under dagens träning och får se om detta kommer att hjälpa. Antecknade fyra saker som jag ska läsa igenom nästa gång jag gör KVA.
Vad gäller orden går det riktigt bra. Jag kör 3-4 ordlistor inom en 60 min, ibland tar det längre d.v.s 90 min. Tycker att schemat för orden är riktiga bra och väl anpassad till mitt schema. Kommer påbörja med ord från tidigare HP inom två veckor. Planen är att jag ska sålla bort orden jag redan kan under denna och nästa helg. Har även börjat använda Memrise för orden som jag nappar från böcker, artiklar osv. Dessa tränar på mer sporadiskt, när jag är på toa, väntar på kassan, åker buss/tåg, när jag sover . Vad jag försöker säga är att varje ledig tid jag har tillbringar jag tiden åt att repetera orden på Memrise.
Läste ett kapitel ur fågelboken som jag lånade från biblioteket. Måste säga att det var mycket intressant läsning. FAN . Meningen är ju att det ska vara tråkigt, men istället finner jag det roande och fascinerande. Visste ni att grekiska filosofier som Sokrates, Platon och Aristoteles trodde att knölsvanens tystlåtenhet är egentligen en mycket vacker högljudd sång, som egentligen ger utlopp för sin död? Imorgon blir ett kapitel från samma fågelbok och då kommer det handla grågåsen. Hoppas det blir dödstråkig läsning.
Enligt Hedlund ska proven som jag beställde vara framme hos mig nästa vecka. Jag kommer under helgen utarbeta ett nytt schema och fokusera på att lägga mer tid åt läsningen för både ELF och LÄS, framförallt LÄS.
Hittills tycker att det går riktigt bra med pluggandet. Det jag däremot behöver förbättra på är att läsa mer och vakna tidigare. Jag sover så sent och att jag vaknar även sent (no shit). Jag oroar mig inte över orden eller XYZ. Däremot tänker på jag NOG, KVA samt LÄS. Jag skrev tidigare om min strategi kring läsdelen, vilket jag ska börja tillämpa när proven är här, något som jag ser väldigt fram emot. Mitt problem med LÄS är inte läshastigheten. Jag hinner läsa en SVD-US på mindre än 6 min och bilda mig en översiktligt uppfattning om vad texten handlar och samt förstå författarens syfte med artikeln. Men när det kommer till specifika detaljer eller händelser i texten så misslyckas jag totalt. Jag har dessutom svårt för de korta artiklarna. De små texterna ger enorm panik. När jag läser texten och sedan läser frågorna tänker jag: är dessa frågorna till en annan text eller har jag missat innehållet helt och hållet?
Hursomhelst, det är fortfarande tid kvar, och den resterande tiden ska användas till att förstärka de svaga länkarna i min armé. Det är ingen tvekan om att högskoleprovet kommer att besegras, frågan är bara hur grovt det kommer att bli.
2015-08-12 Onsdag
9/10 - Aritmetik
8/10 - Algebra
8/10 - Geometri
8/10 - Funktionslära
8/10 - Statistik
Medelvärdet = 8,2/10 (ungefär 16/20)
Ja, vad ska man säga. Det känns som att man är låst vid 8/10 eller 16/20, vilket är samma resultat som jag fick på senaste provet. Något måste göras, men jag är osäker på exakt vad. Jag införskaffade två block, rutigt och linjärt, samt en kalender. Började anteckna i det linjera blocket misstagen som jag gjorde under dagens träning och får se om detta kommer att hjälpa. Antecknade fyra saker som jag ska läsa igenom nästa gång jag gör KVA.
Vad gäller orden går det riktigt bra. Jag kör 3-4 ordlistor inom en 60 min, ibland tar det längre d.v.s 90 min. Tycker att schemat för orden är riktiga bra och väl anpassad till mitt schema. Kommer påbörja med ord från tidigare HP inom två veckor. Planen är att jag ska sålla bort orden jag redan kan under denna och nästa helg. Har även börjat använda Memrise för orden som jag nappar från böcker, artiklar osv. Dessa tränar på mer sporadiskt, när jag är på toa, väntar på kassan, åker buss/tåg, när jag sover . Vad jag försöker säga är att varje ledig tid jag har tillbringar jag tiden åt att repetera orden på Memrise.
Läste ett kapitel ur fågelboken som jag lånade från biblioteket. Måste säga att det var mycket intressant läsning. FAN . Meningen är ju att det ska vara tråkigt, men istället finner jag det roande och fascinerande. Visste ni att grekiska filosofier som Sokrates, Platon och Aristoteles trodde att knölsvanens tystlåtenhet är egentligen en mycket vacker högljudd sång, som egentligen ger utlopp för sin död? Imorgon blir ett kapitel från samma fågelbok och då kommer det handla grågåsen. Hoppas det blir dödstråkig läsning.
Enligt Hedlund ska proven som jag beställde vara framme hos mig nästa vecka. Jag kommer under helgen utarbeta ett nytt schema och fokusera på att lägga mer tid åt läsningen för både ELF och LÄS, framförallt LÄS.
Hittills tycker att det går riktigt bra med pluggandet. Det jag däremot behöver förbättra på är att läsa mer och vakna tidigare. Jag sover så sent och att jag vaknar även sent (no shit). Jag oroar mig inte över orden eller XYZ. Däremot tänker på jag NOG, KVA samt LÄS. Jag skrev tidigare om min strategi kring läsdelen, vilket jag ska börja tillämpa när proven är här, något som jag ser väldigt fram emot. Mitt problem med LÄS är inte läshastigheten. Jag hinner läsa en SVD-US på mindre än 6 min och bilda mig en översiktligt uppfattning om vad texten handlar och samt förstå författarens syfte med artikeln. Men när det kommer till specifika detaljer eller händelser i texten så misslyckas jag totalt. Jag har dessutom svårt för de korta artiklarna. De små texterna ger enorm panik. När jag läser texten och sedan läser frågorna tänker jag: är dessa frågorna till en annan text eller har jag missat innehållet helt och hållet?
Hursomhelst, det är fortfarande tid kvar, och den resterande tiden ska användas till att förstärka de svaga länkarna i min armé. Det är ingen tvekan om att högskoleprovet kommer att besegras, frågan är bara hur grovt det kommer att bli.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Jag brukar inte skriva uppdateringar om den verbala-bataljonens träning, men jag gör ett undantag idag.
Detta är vad skörden består av:
Repetering av ordlista 4,11,18 och 23 - 2h
"Syrien - makten, revolutionen och människorna" - 45 min
Engelsk bok som handlar om hur den tidiga kristna rörelsen uppfattade Jesus - 60 min
3x JK-beslut (endast sammanfattningarna) - 15 min
En artikeln från Grekens samling - 10 min
Ett kapitel ifrån min fågelbok - 15 min
Memrise - 20-30 nya ord samt vattning av 20 ord.
Jag hoppades på att det skulle bli en tråkig läsning av min fågelbok då poängen med det är att lära mig koncentrera mig och hämta samt analysera information från en text som är fruktansvärd tråkig. Tyvärr blev det inte så. Jag finner fågelboken mycket roande. Kommer hursomhelst fortsätta läsa den.
Nu ska jag skumma igenom en rapport som nyligen publicerades i Danmark som handlar om hur kommuner måste samarbeta för att lösa problemet med våldsbejakande extremism. Den är skriven på danska men klarar nog ändå av att läsa den för att få en översiktsblick av rapporten.
Detta är vad skörden består av:
Repetering av ordlista 4,11,18 och 23 - 2h
"Syrien - makten, revolutionen och människorna" - 45 min
Engelsk bok som handlar om hur den tidiga kristna rörelsen uppfattade Jesus - 60 min
3x JK-beslut (endast sammanfattningarna) - 15 min
En artikeln från Grekens samling - 10 min
Ett kapitel ifrån min fågelbok - 15 min
Memrise - 20-30 nya ord samt vattning av 20 ord.
Jag hoppades på att det skulle bli en tråkig läsning av min fågelbok då poängen med det är att lära mig koncentrera mig och hämta samt analysera information från en text som är fruktansvärd tråkig. Tyvärr blev det inte så. Jag finner fågelboken mycket roande. Kommer hursomhelst fortsätta läsa den.
Nu ska jag skumma igenom en rapport som nyligen publicerades i Danmark som handlar om hur kommuner måste samarbeta för att lösa problemet med våldsbejakande extremism. Den är skriven på danska men klarar nog ändå av att läsa den för att få en översiktsblick av rapporten.
Senast redigerad av Azriel den tor 13 aug, 2015 22:10, redigerad totalt 2 gång.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Du är en riktig bärsärk, dina fiender har ingen chans mot dig!Azriel skrev:Jag brukar inte göra skriva uppdateringar om den verbala-bataljonens träning, men jag gör ett undantag idag.
Detta är vad skörden består av:
Repetering av ordlista 4,11,18 och 23 - 2h
"Syrien - makten, revolutionen och människorna" - 45 min
Engelsk bok som handlar om hur den tidiga kristna rörelsen uppfattade Jesus - 60 min
3x JK-beslut (endast sammanfattningarna) - 15 min
En artikeln från Grekens samling - 10 min
Ett kapitel ifrån min fågelbok - 15 min
Jag hoppades på att det skulle bli en tråkig läsning av min fågelbok då poängen med det är att lära mig koncentrera mig och hämta samt analysera information från en text som är fruktansvärd tråkig. Tyvärr blev det inte så. Jag finner fågelboken mycket roande. Kommer hursomhelst fortsätta läsa den.
Nu ska jag skumma igenom en rapport som nyligen publicerades i Danmark som handlar om hur kommuner och landsting måste samarbeta för att lösa problemet med våldsbejakande extremism. Den är skriven på danska men klarar nog ändå av att läsa den för att få en översiktsblick av rapporten.
Var finner du dessa rapporter? Skulle helst vilja ha dem på Svenska och Engelska.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Jag läser rapporter av SÄPO, Human Rights Watch, Amnesty International, FN och den som jag håller på att läsa nu är härifrån http://www.kk.dk/sites/default/files/up ... apport.pdfKimara skrev:Du är en riktig bärsärk, dina fiender har ingen chans mot dig!Azriel skrev:Jag brukar inte göra skriva uppdateringar om den verbala-bataljonens träning, men jag gör ett undantag idag.
Detta är vad skörden består av:
Repetering av ordlista 4,11,18 och 23 - 2h
"Syrien - makten, revolutionen och människorna" - 45 min
Engelsk bok som handlar om hur den tidiga kristna rörelsen uppfattade Jesus - 60 min
3x JK-beslut (endast sammanfattningarna) - 15 min
En artikeln från Grekens samling - 10 min
Ett kapitel ifrån min fågelbok - 15 min
Jag hoppades på att det skulle bli en tråkig läsning av min fågelbok då poängen med det är att lära mig koncentrera mig och hämta samt analysera information från en text som är fruktansvärd tråkig. Tyvärr blev det inte så. Jag finner fågelboken mycket roande. Kommer hursomhelst fortsätta läsa den.
Nu ska jag skumma igenom en rapport som nyligen publicerades i Danmark som handlar om hur kommuner och landsting måste samarbeta för att lösa problemet med våldsbejakande extremism. Den är skriven på danska men klarar nog ändå av att läsa den för att få en översiktsblick av rapporten.
Var finner du dessa rapporter? Skulle helst vilja ha dem på Svenska och Engelska.
Jag läser inte alltid hela rapporten, utan det som intresserar mig. JK-beslut är ifrån jo.se
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Dagens rapport om hur träning för NOG-plutonen har gått.
2015-08-14 Fredag
9/12 - Aritmetik
10/12 - Algebra (Ett av felen var att jag räknade 28-16 = 2 istället för 12...)
6/6 (12/12) - Geometri (hade endast 6 uppgifter kvar)
9/12 - Statistik
Medelvärdet = 10/12
Dagens NOG-träning var väldigt givande. Jag har omprioriterat när det kommer till NOG. Förut brukade jag göra uppgifterna och sedan gissa på de jag inte hann med. Nu försöker jag lösa uppgifterna utan tidspress. Varför? Jo, för att det finns vissa sorters av uppgifter som jag inte kan bra, utan jag måste istället tänka över hur man formulerar uppgifterna i ekvationsform. Detta gäller NOG generellt. P.g.a det gjorde jag bättre ifrån mig på algebra och några extra poäng på andra de andra delarna. Men viktigast av allt var att jag lärde mig väldigt mycket idag genom att låta huvudet arbeta utan tidspress och försöka lära mig hur ställer upp uppgifterna.
Jag skrev tre saker under NOG-plugget som jag bör tänka på till nästa gång. En är att utgå ifrån NOG-metoden vilket är att konsekvent testa all information och utesluta de som inte är relevanta eller till hjälp. En annan viktig sak som jag lärde mig, som inte har mycket med NOG att göra, är att om man känner till alla sidor för en triangel så kan man även ta reda på vinklarna. Jag vet inte hur man gör det, men det är nog med de trigonometriska formlerna - Sin, Cos, Tan. Den sista handlade om att vara noga med uträkningen, gäller nog för alla delar.
Har en ordlista att repetera och sedan blir det några artiklar.Jag ska någon vecka ta en paus ifrån repetering av ordlistorna 1-24 för att istället sålla bort ord jag redan kan ifrån gamla HP. Tror nog det blir inom två veckor så att 1-24 ordlistorna sitter bra innan jag börjar med nya ord.
Snart börjar jag med att träna DTK-och LÄSplutonerna. Väntar på att proven ska komma, vilket blir nog nästa vecka. LÄS-delen är den jag mest behöver träna upp då jag endast fick 12/20 på senaste provet. DTK har jag bättre koll på. Trots att jag gjorde de tre sista DTK-uppgifterna på 1 min (tiden höll på att ta slut) fick jag 18/24.
Mitt mål med alla delar är att behärska alla uppgifter till 100 %. Jag vill inte skriva högskoleprovet och så kommer det en uppgift som jag verkligen inte kan. Utan jag vill hellre att det ska vara en svår uppgift som tar tid än en uppgift som jag absolut inte kan. Jag räknar med några fel, och felen ska vara p.g.a jag helt enkelt slarvade, inte för att jag inte kunde dom. Det kanske låter konstigt, men jag tänker helt enkelt på felmarginalen vilket påverkas av så många faktorer: nervositet, trötthet, stress, hunger pga dålig frukost, en sjuk jävel i salen med rinnande näsa, folk som hostar, provledaren gör bort sig pga hen tolkade tiden fel and on it goes. Man måste försöka vara realistisk. . Låter nästan cynisk.
2015-08-14 Fredag
9/12 - Aritmetik
10/12 - Algebra (Ett av felen var att jag räknade 28-16 = 2 istället för 12...)
6/6 (12/12) - Geometri (hade endast 6 uppgifter kvar)
9/12 - Statistik
Medelvärdet = 10/12
Dagens NOG-träning var väldigt givande. Jag har omprioriterat när det kommer till NOG. Förut brukade jag göra uppgifterna och sedan gissa på de jag inte hann med. Nu försöker jag lösa uppgifterna utan tidspress. Varför? Jo, för att det finns vissa sorters av uppgifter som jag inte kan bra, utan jag måste istället tänka över hur man formulerar uppgifterna i ekvationsform. Detta gäller NOG generellt. P.g.a det gjorde jag bättre ifrån mig på algebra och några extra poäng på andra de andra delarna. Men viktigast av allt var att jag lärde mig väldigt mycket idag genom att låta huvudet arbeta utan tidspress och försöka lära mig hur ställer upp uppgifterna.
Jag skrev tre saker under NOG-plugget som jag bör tänka på till nästa gång. En är att utgå ifrån NOG-metoden vilket är att konsekvent testa all information och utesluta de som inte är relevanta eller till hjälp. En annan viktig sak som jag lärde mig, som inte har mycket med NOG att göra, är att om man känner till alla sidor för en triangel så kan man även ta reda på vinklarna. Jag vet inte hur man gör det, men det är nog med de trigonometriska formlerna - Sin, Cos, Tan. Den sista handlade om att vara noga med uträkningen, gäller nog för alla delar.
Har en ordlista att repetera och sedan blir det några artiklar.Jag ska någon vecka ta en paus ifrån repetering av ordlistorna 1-24 för att istället sålla bort ord jag redan kan ifrån gamla HP. Tror nog det blir inom två veckor så att 1-24 ordlistorna sitter bra innan jag börjar med nya ord.
Snart börjar jag med att träna DTK-och LÄSplutonerna. Väntar på att proven ska komma, vilket blir nog nästa vecka. LÄS-delen är den jag mest behöver träna upp då jag endast fick 12/20 på senaste provet. DTK har jag bättre koll på. Trots att jag gjorde de tre sista DTK-uppgifterna på 1 min (tiden höll på att ta slut) fick jag 18/24.
Mitt mål med alla delar är att behärska alla uppgifter till 100 %. Jag vill inte skriva högskoleprovet och så kommer det en uppgift som jag verkligen inte kan. Utan jag vill hellre att det ska vara en svår uppgift som tar tid än en uppgift som jag absolut inte kan. Jag räknar med några fel, och felen ska vara p.g.a jag helt enkelt slarvade, inte för att jag inte kunde dom. Det kanske låter konstigt, men jag tänker helt enkelt på felmarginalen vilket påverkas av så många faktorer: nervositet, trötthet, stress, hunger pga dålig frukost, en sjuk jävel i salen med rinnande näsa, folk som hostar, provledaren gör bort sig pga hen tolkade tiden fel and on it goes. Man måste försöka vara realistisk. . Låter nästan cynisk.
Re: Kriget mot Högskoleprovet. 1.3-1.6!
Hej!
Kul med så många engagerade och motiverade här på hpguiden.
Tänkte bara fråga, med tanke på NOG. Har du några konkreta tips på hur man kan förbättra sig? Tycker nog att NOG är den svåraste delen...
Tacksam för svar!
Kul med så många engagerade och motiverade här på hpguiden.
Tänkte bara fråga, med tanke på NOG. Har du några konkreta tips på hur man kan förbättra sig? Tycker nog att NOG är den svåraste delen...
Tacksam för svar!