Övningsprov NOG uppgift 6
Övningsprov NOG uppgift 6
6. Talen x och y är båda större än noll. De uppfyller ekvationen y = x2 – x.
Vilket är talet y?
(1)
x2
x
= 15
(2) x + y = 225
Vill få detta till A, men svaret är D.
Hjälp?
Vilket är talet y?
(1)
x2
x
= 15
(2) x + y = 225
Vill få detta till A, men svaret är D.
Hjälp?
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
Talen x och y är båda större än noll. De uppfyller ekvationen y = x2 – x.
Vilket är talet y?
x>0 ohc y>0
ekvation y=x2-x kan också skrivas som y=2x-x
info
(1) x2x= 15 kan skrivas som 3x=15--- dividera med 3 och det blir 5=x eller x=5 nu vet du vad x är.
Gå tillbaks till gruninformation där du får ekvationen
y = x2 – x. stoppa in bara x=5
och det blir Y=5*2-5 eller y=10-5---=y=5
(2) x + y = 225
Här gäller det att inta blanda in info (1) alltså glöm bort att x=5 samt ekvationen x2x=15.
Utan koncentrera dig på grundinfo ekvationen dvs
y=2x-x
Du har alltså
x + y = 225 och y=2x-x
låt oss omforma y=2x-x vilket blir y=x alltså detta säger oss att y och x är ekvivalenta dvs lika.
och då måste x=112,5 och y=112,5 i ekvationen x+y=225.
Så det går att läsa ut även här vad y är.
Nu kan man tänka sig hur kan x och y vara olika värde i slutliga beräkningar i info 1 och 2, men jag tror att de bryr sig inte om värden utan om likhet, de är ju lika.
I alla fall vad jag tror, rätta mig någon om jag har fel eftersom jag har märkt precis sådana här ekvationer är jag ibland osäker på!
Men istället för att räkna så brukar jag räkna antalet variabler och ekvationer.
Grundekvationen som finns i informationen från början har 2 variabler och 1 ekvation. Vilket går inte att lösa.
men i info (1) får du reda på vad x är och kan därmed lösa vad y är.
och med info (2) har du grundekvationen som finns i informationen från början har 2 variabler och 1 ekvation. Vilket går inte att lösa PLUS x + y = 225 vilket ger dig 2 variabler och 2 ekvationer vilket bör då kunna lösas.
Lösningen med räkna variabler/ekvationer är jag säker på, men den första lösningen är jag inte säker på eftersom jag har ännu inte förstått om det går att ha två olika värden på x. Fast de ändå symboliserar likhet.
Vilket är talet y?
x>0 ohc y>0
ekvation y=x2-x kan också skrivas som y=2x-x
info
(1) x2x= 15 kan skrivas som 3x=15--- dividera med 3 och det blir 5=x eller x=5 nu vet du vad x är.
Gå tillbaks till gruninformation där du får ekvationen
y = x2 – x. stoppa in bara x=5
och det blir Y=5*2-5 eller y=10-5---=y=5
(2) x + y = 225
Här gäller det att inta blanda in info (1) alltså glöm bort att x=5 samt ekvationen x2x=15.
Utan koncentrera dig på grundinfo ekvationen dvs
y=2x-x
Du har alltså
x + y = 225 och y=2x-x
låt oss omforma y=2x-x vilket blir y=x alltså detta säger oss att y och x är ekvivalenta dvs lika.
och då måste x=112,5 och y=112,5 i ekvationen x+y=225.
Så det går att läsa ut även här vad y är.
Nu kan man tänka sig hur kan x och y vara olika värde i slutliga beräkningar i info 1 och 2, men jag tror att de bryr sig inte om värden utan om likhet, de är ju lika.
I alla fall vad jag tror, rätta mig någon om jag har fel eftersom jag har märkt precis sådana här ekvationer är jag ibland osäker på!
Men istället för att räkna så brukar jag räkna antalet variabler och ekvationer.
Grundekvationen som finns i informationen från början har 2 variabler och 1 ekvation. Vilket går inte att lösa.
men i info (1) får du reda på vad x är och kan därmed lösa vad y är.
och med info (2) har du grundekvationen som finns i informationen från början har 2 variabler och 1 ekvation. Vilket går inte att lösa PLUS x + y = 225 vilket ger dig 2 variabler och 2 ekvationer vilket bör då kunna lösas.
Lösningen med räkna variabler/ekvationer är jag säker på, men den första lösningen är jag inte säker på eftersom jag har ännu inte förstått om det går att ha två olika värden på x. Fast de ändå symboliserar likhet.
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
Förstår inte alls Maths förklaring. Är kanske lite mosig i huvudet.
Kan någon mer försöka förklara hur man kan lösa det med info 2?
Kan någon mer försöka förklara hur man kan lösa det med info 2?
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
Vi har y = x2 - x och x + y = 225. Nu koncentrerar vi oss på den första ekvationen och adderar x på båda sidor för att ta bort -x (-x + x tar ut varandra) på högra sidan. Detta gör att vi får x + y = x2, då vi vet att x + y även är lika med 225 kan vi ersätta x2 med detta så att vi får x + y = x2 = 225. Då vi har 2x = 225 kan vi lösa ut x genom att dela det med 2.
Math hade också en bra förklaring. Om vi har y = 2x - x så kan vi förenkla det till y = x då 2x - x bara blir ett x. Det betyder att vi adderar två lika tal vid x + y = 225.
Math hade också en bra förklaring. Om vi har y = 2x - x så kan vi förenkla det till y = x då 2x - x bara blir ett x. Det betyder att vi adderar två lika tal vid x + y = 225.
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
Hur får du fram 2x=225? är det för att man drar slutsatsen att x+y är lika alltså summan, då måste värdet vara lika och i första ekvationen är värdet 2x och i andra 225, så man sammanställer de?dariush skrev:Vi har y = x2 - x och x + y = 225. Nu koncentrerar vi oss på den första ekvationen och adderar x på båda sidor för att ta bort -x (-x + x tar ut varandra) på högra sidan. Detta gör att vi får x + y = x2, då vi vet att x + y även är lika med 225 kan vi ersätta x2 med detta så att vi får x + y = x2 = 225. Då vi har 2x = 225 kan vi lösa ut x genom att dela det med 2.
Math hade också en bra förklaring. Om vi har y = 2x - x så kan vi förenkla det till y = x då 2x - x bara blir ett x. Det betyder att vi adderar två lika tal vid x + y = 225.
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
2x kommer från den första ekvationen (y = x2 - x). Om vi vill få bort det negativa X:et från den högra sidan adderar vi ett positivt X till båda sidor vilket ger oss x + y = x2. Andra ledtråden säger sedan att just x + y = 225, men vi fick även fram att x + y = 2x och eftersom vänsterledet har samma värde i båda ekvationer har högerledet också samma värde.
Enklast är nog ändå att bara förenkla ekvationen man får från början till y = x
Enklast är nog ändå att bara förenkla ekvationen man får från början till y = x
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
Tack, förstår nu..dariush skrev:2x kommer från den första ekvationen (y = x2 - x). Om vi vill få bort det negativa X:et från den högra sidan adderar vi ett positivt X till båda sidor vilket ger oss x + y = x2. Andra ledtråden säger sedan att just x + y = 225, men vi fick även fram att x + y = 2x och eftersom vänsterledet har samma värde i båda ekvationer har högerledet också samma värde.
Enklast är nog ändå att bara förenkla ekvationen man får från början till y = x
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
De uppfyller ekvationen y = x2 – x.
ekvation y=x2-x kan också skrivas som y=2x-x
I uppgiften är det ju x upphöjt till 2-x. inte 2x. Det är väl inte samma sak?
ekvation y=x2-x kan också skrivas som y=2x-x
I uppgiften är det ju x upphöjt till 2-x. inte 2x. Det är väl inte samma sak?
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
Det är inte samma sak. Var kan man se uppgiften i sin helhet?
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
Du kan se den här:Studera.nudariush skrev:Det är inte samma sak. Var kan man se uppgiften i sin helhet?
Det är uppgift 28.
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
Kanske nån snäll människa som kan visa uträkning på den här ist?
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
Tack för länken, nu ser jag att det är y = x^2 - x vilket förklarar en hel del. Svaret blir alltså D som sagt.
1) x^2/x = 15
Ett annat sätt att se på den ekvationen är x^2/x^1 = 15. När man dividerar exponenter är det samma sak som att subtrahera exponenter med varandra, vilket ger oss ett ensamt x^1 då 2 - 1 = 1, eller bara ett x som är samma sak. Alltså är x = 15.
2) x + y = 225
Som förklarat innan kan vi förenkla ekvationen vi har från början. Vi har y = x^2 - x, för att få bort det negativa x:et adderar vi ett positivt x på båda sidor av likhetstecknet vilket ger oss x + y = x^2, men tack vare ledtråd 2 vet vi att x + y även är lika med 225. Alltså är x^2 = 225. Allt som återstår då är att få bort ^2 vilket sker genom att ta ^1/2 eller dra kvadratroten ur vilket är samma sak. Roten ur 225 ger oss alltså (återigen) x = 15.
1) x^2/x = 15
Ett annat sätt att se på den ekvationen är x^2/x^1 = 15. När man dividerar exponenter är det samma sak som att subtrahera exponenter med varandra, vilket ger oss ett ensamt x^1 då 2 - 1 = 1, eller bara ett x som är samma sak. Alltså är x = 15.
2) x + y = 225
Som förklarat innan kan vi förenkla ekvationen vi har från början. Vi har y = x^2 - x, för att få bort det negativa x:et adderar vi ett positivt x på båda sidor av likhetstecknet vilket ger oss x + y = x^2, men tack vare ledtråd 2 vet vi att x + y även är lika med 225. Alltså är x^2 = 225. Allt som återstår då är att få bort ^2 vilket sker genom att ta ^1/2 eller dra kvadratroten ur vilket är samma sak. Roten ur 225 ger oss alltså (återigen) x = 15.
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
Uppgiften: Talen x och y är båda större än noll. De uppfyller ekvationen y = x^2 – x.
Vilket är talet y?
(1)
(2)
1: x^2/x är lika med att ta roten ur x^2. Vi vet därför att 15 är roten ur x^2. Vi får genom det samtidigt veta att x=15
Vi multiplicerar därför 15 med sig själv för att få fram värdet på x^2.
15*15 = 225
Y= 225-x
Y= 225-15
Y= 210
Vi har således tillräckligt med information i (1) för att lösa uppgiften.
2: Här får vi reda på att x+y = 225. Man kan också se detta som att man flyttar över x till det vänstra ledet i funktionen: y = x^2-x så att det blir x+y = x^2
Genom informationen i (2) vet vi att x+y = 225. Vi kan därför skriva om funktionen.
X^2 = 225
Roten ur 225 är = 15
X= 15
Y= 225-15
Y= 210
Vi har således tillräckligt med information i (2) för att lösa uppgiften.
Hoppas det inte blev för krångligt, säg till om jag missat något.
Vilket är talet y?
(1)
(2)
1: x^2/x är lika med att ta roten ur x^2. Vi vet därför att 15 är roten ur x^2. Vi får genom det samtidigt veta att x=15
Vi multiplicerar därför 15 med sig själv för att få fram värdet på x^2.
15*15 = 225
Y= 225-x
Y= 225-15
Y= 210
Vi har således tillräckligt med information i (1) för att lösa uppgiften.
2: Här får vi reda på att x+y = 225. Man kan också se detta som att man flyttar över x till det vänstra ledet i funktionen: y = x^2-x så att det blir x+y = x^2
Genom informationen i (2) vet vi att x+y = 225. Vi kan därför skriva om funktionen.
X^2 = 225
Roten ur 225 är = 15
X= 15
Y= 225-15
Y= 210
Vi har således tillräckligt med information i (2) för att lösa uppgiften.
Hoppas det inte blev för krångligt, säg till om jag missat något.
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
Oj, missade att någon redan hade svarat.
Re: Övningsprov NOG uppgift 6
Det är bra att du missade, eftersom någon hade glömt skriva X^2/x=15Astro skrev:Oj, missade att någon redan hade svarat.