provpass 4 fråga 15 hösten 2011
- Dr.Portalen
- Silverpostare
- Inlägg: 1098
- Blev medlem: mån 20 aug, 2007 10:29
provpass 4 fråga 15 hösten 2011
Behöver hjälp med denna uppgift.
Jag förlängde 6/7 till 54/63 och 8/9 till 56/63.
Eftersom x ska vara mittemellan så blir ju den 55/63.
Kvantitet II (7/8) kan förlängas till 56/64.
Och då borde kva II vara större, eller tänker jag fel nu?
Jag förlängde 6/7 till 54/63 och 8/9 till 56/63.
Eftersom x ska vara mittemellan så blir ju den 55/63.
Kvantitet II (7/8) kan förlängas till 56/64.
Och då borde kva II vara större, eller tänker jag fel nu?
Re: provpass 4 fråga 15
Du tänker fel. X behöver inte vara 55/63. Det kan t ex vara 111/126 eller 109/126, d v s större eller mindre än 7/8.
- Dr.Portalen
- Silverpostare
- Inlägg: 1098
- Blev medlem: mån 20 aug, 2007 10:29
Re: provpass 4 fråga 15
Enrique skrev:Du tänker fel. X behöver inte vara 55/63. Det kan t ex vara 111/126 eller 109/126, d v s större eller mindre än 7/8.
Såklart ... tack
Re: provpass 4 fråga 15 hösten 2011
Fattar inte, hur kan du förlänga det till det?
Re: provpass 4 fråga 15 hösten 2011
KarinBo skrev:Fattar inte, hur kan du förlänga det till det?
Han har multiplicerat för att få fram MGN (minsta gemensamma nämnare)
dvs 6*9/7*9
och 8*7/9*7
Re: provpass 4 fråga 15 hösten 2011
Fattar inte, hur kan du förlänga det till det?
Re: provpass 4 fråga 15 hösten 2011
Menar du hur det är möjligt?KarinBo skrev:Fattar inte, hur kan du förlänga det till det?
Jag vill ju få nämnarna att anta samma tal.
Och enklaste sättet att få fram den minsta gemensamma nämnaren är ju att multiplicera dem med varandra.
Ena nämnaren är ju 7 den andra 9 och då blir en gemensam nämnare 9*7=63
Ta 6/7
Jag multiplicerar både täljare och nämnare med 9. Det kan jag ju göra eftersom att talet blir ju oförändrat i storlek om jag multiplicerar både täljaare och nämnare.
Sen samma sak med 8/9. Multiplicera med 7.
Hänger du med?
Re: provpass 4 fråga 15 hösten 2011
Eftersom x ska vara mittemellan så blir ju den 55/63.
Kvantitet II (7/8) kan förlängas till 56/64.
Det jag inte förstod vad hur man av ovanstående vet vilken som är störst/minst?
Kvantitet II (7/8) kan förlängas till 56/64.
Det jag inte förstod vad hur man av ovanstående vet vilken som är störst/minst?
Re: provpass 4 fråga 15 hösten 2011
Nu gör du precis samma fel som Portalen. X kan ju vara precis vad som helst inom det där intervallet, egentligen om du tänker efter så ser du ju direkt på uppgiften det vid första anblick.KarinBo skrev:Eftersom x ska vara mittemellan så blir ju den 55/63.
Kvantitet II (7/8) kan förlängas till 56/64.
Det jag inte förstod vad hur man av ovanstående vet vilken som är störst/minst?
x behöver inte vara ett rationellt tal dvs
x kan vara 55,5/64 i ditt exempel
Re: provpass 4 fråga 15 hösten 2011
cricks skrev:Nu gör du precis samma fel som Portalen. X kan ju vara precis vad som helst inom det där intervallet, egentligen om du tänker efter så ser du ju direkt på uppgiften det vid första anblick.KarinBo skrev:Eftersom x ska vara mittemellan så blir ju den 55/63.
Kvantitet II (7/8) kan förlängas till 56/64.
Det jag inte förstod vad hur man av ovanstående vet vilken som är störst/minst?
x behöver inte vara ett rationellt tal dvs
x kan vara 55,5/64 i ditt exempel
JO, men om talet är omgjort till 63 delar, så är ju x 55/63. Och sen är ju frågan om 55/63 är större/mindre än 56/64. Och hur vet jag det? När det inte är samma nämnare?
Re: provpass 4 fråga 15 hösten 2011
Är också nyfiken på hur man kan tänka och jämföra talet med de andra när inte nämnaren eller täljaren är samma.KarinBo skrev:cricks skrev:Nu gör du precis samma fel som Portalen. X kan ju vara precis vad som helst inom det där intervallet, egentligen om du tänker efter så ser du ju direkt på uppgiften det vid första anblick.KarinBo skrev:Eftersom x ska vara mittemellan så blir ju den 55/63.
Kvantitet II (7/8) kan förlängas till 56/64.
Det jag inte förstod vad hur man av ovanstående vet vilken som är störst/minst?
x behöver inte vara ett rationellt tal dvs
x kan vara 55,5/64 i ditt exempel
JO, men om talet är omgjort till 63 delar, så är ju x 55/63. Och sen är ju frågan om 55/63 är större/mindre än 56/64. Och hur vet jag det? När det inte är samma nämnare?
Re: provpass 4 fråga 15 hösten 2011
Någon?dpode skrev:Är också nyfiken på hur man kan tänka och jämföra talet med de andra när inte nämnaren eller täljaren är samma.KarinBo skrev:cricks skrev:
Nu gör du precis samma fel som Portalen. X kan ju vara precis vad som helst inom det där intervallet, egentligen om du tänker efter så ser du ju direkt på uppgiften det vid första anblick.
x behöver inte vara ett rationellt tal dvs
x kan vara 55,5/64 i ditt exempel
JO, men om talet är omgjort till 63 delar, så är ju x 55/63. Och sen är ju frågan om 55/63 är större/mindre än 56/64. Och hur vet jag det? När det inte är samma nämnare?
Man skulle ju kunna göra en MGN av alla tre talen men borde finnas ett bättre och effektivare sätt..
Sättet som de använder ovan att anta att 7/8 ligger mellan 6/7 och 8/9 är lite risky
Re: provpass 4 fråga 15 hösten 2011
Vi kan göra en liknelse för att ni ska förstå hur man tänker på den här uppgiften:
1 < X < 3
Är svaret två? Nej. Svaren kan vara (några exempel bland oändliga möjligheter): 1,1352; 1,5; 2; 2,3555666, 2,9999 osv.
"1 < X < 3" betyder att X kan vara vad som helst mellan större än 1 och mindre än 3. Det betyder inte "mittemellan" 1 och 3.
1 < X < 3
Är svaret två? Nej. Svaren kan vara (några exempel bland oändliga möjligheter): 1,1352; 1,5; 2; 2,3555666, 2,9999 osv.
"1 < X < 3" betyder att X kan vara vad som helst mellan större än 1 och mindre än 3. Det betyder inte "mittemellan" 1 och 3.
Re: provpass 4 fråga 15 hösten 2011
Det är inte det som är problemet. Problemet är hur man kan anta att 56/64 är mitt emellan. Kan ju vara mer eller mindre än 56/63 och 54/63 ned tanke på att vi inte har SAMMA MGN.Vi ser ju visserligen att 56/64 är mindre än 56/63 men kan inte vara SÄKER på om det är större än 54/63 - med tanke på att det inte är samma nämnare.koxa skrev:Vi kan göra en liknelse för att ni ska förstå hur man tänker på den här uppgiften:
1 < X < 3
Är svaret två? Nej. Svaren kan vara (några exempel bland oändliga möjligheter): 1,1352; 1,5; 2; 2,3555666, 2,9999 osv.
"1 < X < 3" betyder att X kan vara vad som helst mellan större än 1 och mindre än 3. Det betyder inte "mittemellan" 1 och 3.
Re: provpass 4 fråga 15 hösten 2011
Jag bumpar den här tråden för en mer komplett förklaring. Jag förstår, men jag kan inte förstå hur och varför jag begriper detta.
Jag hade förmodligen gjort exakt samma fel som Portalen, och det vill jag inte göra.
Jag tycker ju att svaret bör vara A. Är det så?
Felet kanske ligger i att man antar att ett bråktal är definitivt? Typ, att det inte kan vara t.ex. 1.5/3 som bråk eftersom man ju lika gärna kan skriva om 1.5 som just ett bråk?
Jag hade förmodligen gjort exakt samma fel som Portalen, och det vill jag inte göra.
Jag tycker ju att svaret bör vara A. Är det så?
Felet kanske ligger i att man antar att ett bråktal är definitivt? Typ, att det inte kan vara t.ex. 1.5/3 som bråk eftersom man ju lika gärna kan skriva om 1.5 som just ett bråk?