HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
-
- Newbie-postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tor 07 apr, 2011 21:40
HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
4. Lös ut b ur formeln a b( 1 - ) = c
A. b=c/a+1
B. b=c/a-1
C. b=c+1/a
D. b=c-1/a
7. Kuben K1 har volymen x cm^3. Sidan i kuben K2 är tre gånger så lång som sidan i kuben K1. Hur många kuber K1 motsvarar volymen av kuben K2?
A.9
B.12
C.24
D.27
9. Vad är x om 1/x=1/2+1/3
A.5/6
B.6/5
C.6
D.6
A. b=c/a+1
B. b=c/a-1
C. b=c+1/a
D. b=c-1/a
7. Kuben K1 har volymen x cm^3. Sidan i kuben K2 är tre gånger så lång som sidan i kuben K1. Hur många kuber K1 motsvarar volymen av kuben K2?
A.9
B.12
C.24
D.27
9. Vad är x om 1/x=1/2+1/3
A.5/6
B.6/5
C.6
D.6
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
Är ingen höjdare på XYZ, dessutom är jag usel på att förklara, men såhär tänker jag:
4, antar att du menar a(b-1)=c? isåfall,
a(b-1)=c
b-1=c/a
b=c/a+1
7, Kub = xcm^3, skalan 1:3, 1^3 = 1, 3^3 = 27, 1:27
9, 1/x=1/2+1/3
gör om högra sidan till samma nämnare, (1/2) = 3/6, 1/3 = 2/6
3/6+2/6= 5/6.
1/x= 5/6
(5/6)*x=1
x= 1/(5/6) = 1*6/5 = 6/5, x=6/5
Någon får gärna förklara hur de tänker då jag är lite osäker.
4, antar att du menar a(b-1)=c? isåfall,
a(b-1)=c
b-1=c/a
b=c/a+1
7, Kub = xcm^3, skalan 1:3, 1^3 = 1, 3^3 = 27, 1:27
9, 1/x=1/2+1/3
gör om högra sidan till samma nämnare, (1/2) = 3/6, 1/3 = 2/6
3/6+2/6= 5/6.
1/x= 5/6
(5/6)*x=1
x= 1/(5/6) = 1*6/5 = 6/5, x=6/5
Någon får gärna förklara hur de tänker då jag är lite osäker.
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
4.
a(b-1)=c [Dividera båda led med a]
b-1=c/a [Addera 1 till båda led]
b= (c/a) + 1
7.
Volymen för en kub är sidan * sidan * sidan = s^3
K1 har volymen x^3
K2 har volymen (3x)^3
(3x)^3 [Använd potensregeln för faktor]
3^3 * x^3
27x^3
K2/K1 = ( 27x^3) / (x^3) = 27 [Antalet K1 volymer som får plats i en K2]
9
1/x = 1/2+1/3 (lägg ihop termerna i HL genom att göra om dem till minsta gemensamma nämnare]
1/x = 3/6 + 2/6
1/x = 5/6 [Invertera bägge led]
(1/x]^(-1) = (5/6)^(-1)
x=6/5
a(b-1)=c [Dividera båda led med a]
b-1=c/a [Addera 1 till båda led]
b= (c/a) + 1
7.
Volymen för en kub är sidan * sidan * sidan = s^3
K1 har volymen x^3
K2 har volymen (3x)^3
(3x)^3 [Använd potensregeln för faktor]
3^3 * x^3
27x^3
K2/K1 = ( 27x^3) / (x^3) = 27 [Antalet K1 volymer som får plats i en K2]
9
1/x = 1/2+1/3 (lägg ihop termerna i HL genom att göra om dem till minsta gemensamma nämnare]
1/x = 3/6 + 2/6
1/x = 5/6 [Invertera bägge led]
(1/x]^(-1) = (5/6)^(-1)
x=6/5
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
Har fortfarande svårt att förstå uppgift 9. Jag kommer ganska enkelt fram till att 1/x = 5/6 men förstår inte hur jag löser ut x därifrån. Vilken regel/räknesätt tillämpas här?
-
- Newbie-postare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: fre 13 jul, 2012 7:08
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
Har fortfarande svårt att förstå uppgift 9. Jag kommer ganska enkelt fram till att 1/x = 5/6 men förstår inte hur jag löser ut x därifrån. Vilken regel/räknesätt tillämpas här?
-----------------------------------------------------
1/x = 5/6
6/x = 5
6 = 5x
6/5 = 5x/5
&/5 = x
x = 6/5
(du kan lösa den här på andra hållet också - med att multiplicera bort x från den första bråket).
Det du gör är att du multiplicerar bort nämnaren från en sida, men när du tar gånger 5 på en sida måste du ta gånger 5 på andra sidan (och endast hos täljaren annars om du multiplicerar både täljaren och nämnaren med t.ex. 5 då så blir divisionen detsamma, oförändrad).
hoppas det här hjälpte dig, önskar dig lycka till!
-----------------------------------------------------
1/x = 5/6
6/x = 5
6 = 5x
6/5 = 5x/5
&/5 = x
x = 6/5
(du kan lösa den här på andra hållet också - med att multiplicera bort x från den första bråket).
Det du gör är att du multiplicerar bort nämnaren från en sida, men när du tar gånger 5 på en sida måste du ta gånger 5 på andra sidan (och endast hos täljaren annars om du multiplicerar både täljaren och nämnaren med t.ex. 5 då så blir divisionen detsamma, oförändrad).
hoppas det här hjälpte dig, önskar dig lycka till!
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
Vilken slarvfel att multiplicera in a i parentesen.
Högskoleprovet we have a problem..
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
Man kan lösa uppgift 9 på många olika sätt, men kan någon vara snäll och förklara detta?
t.ex.
1/x=1/2+1/3, om man gångar med x på båda sidorna direkt blir det
x(1/x)=x/2+x/3
Kan någon vara snäll och förklara varför man måste gånga x med båda täljarna i VL? Om man inte gör det blir det
x(1/x)=1/2+1x/3 ---> (1=1/2+x/3)-1/2 båda sidorna, 1-1/2=x/3 ---> 1/2=x/3 gångar med 3 båda sidorna ---> 3/2=x, 3/2=6/4
Så frågan är varför man måste gånga x med båda bråken i HL? Och måste man alltid göra det? t.ex. om det hade stått 2 bråk i VL och tre i HL, t.ex. 1/x+2/1=1/3+1/4+1/5. I VL tar väl x ut varandra så jag antar att man inte gångar x med 2/1 i VL, men måste man gånga x med all 3 bråken i HL?
t.ex.
1/x=1/2+1/3, om man gångar med x på båda sidorna direkt blir det
x(1/x)=x/2+x/3
Kan någon vara snäll och förklara varför man måste gånga x med båda täljarna i VL? Om man inte gör det blir det
x(1/x)=1/2+1x/3 ---> (1=1/2+x/3)-1/2 båda sidorna, 1-1/2=x/3 ---> 1/2=x/3 gångar med 3 båda sidorna ---> 3/2=x, 3/2=6/4
Så frågan är varför man måste gånga x med båda bråken i HL? Och måste man alltid göra det? t.ex. om det hade stått 2 bråk i VL och tre i HL, t.ex. 1/x+2/1=1/3+1/4+1/5. I VL tar väl x ut varandra så jag antar att man inte gångar x med 2/1 i VL, men måste man gånga x med all 3 bråken i HL?
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
Whoff skrev:Man kan lösa uppgift 9 på många olika sätt, men kan någon vara snäll och förklara detta?
t.ex.
1/x=1/2+1/3, om man gångar med x på båda sidorna direkt blir det
x(1/x)=x/2+x/3
Kan någon vara snäll och förklara varför man måste gånga x med båda täljarna i VL? Om man inte gör det blir det
x(1/x)=1/2+1x/3 ---> (1=1/2+x/3)-1/2 båda sidorna, 1-1/2=x/3 ---> 1/2=x/3 gångar med 3 båda sidorna ---> 3/2=x, 3/2=6/4
Så frågan är varför man måste gånga x med båda bråken i HL? Och måste man alltid göra det? t.ex. om det hade stått 2 bråk i VL och tre i HL, t.ex. 1/x+2/1=1/3+1/4+1/5. I VL tar väl x ut varandra så jag antar att man inte gångar x med 2/1 i VL, men måste man gånga x med all 3 bråken i HL?
Förstår inte riktigt vad du menar. Du måste alltid utföra samma operation i höger som vänsterled. Multiplicerar du in x i vl måste det göras i högerled.
x*(1/x) = x/x = 1 osv... men:
Varför multiplicerar du med x för? Din uppgift är att lösa ut x och få fram dess värde. Enklast i detta fall är att förenkla högerled.
Högerled består av 12 + 1/3. För att addera bråken båste vi hitta en gemensam nämnare. Gemensam nämnare för dessa bråk är 6.
3/6 + 2/ 6 = 5/6
Nu vill vi lösa ut x. En metod är att multiplicera 1/x med 5. Detta eftersom att då får vi en gemensam täljare för både höger och vänsterled, vilket iomed likhetstecken innebär att nämnarna måste vara desamma.
5/5x = 5/6
5x= 6
delar med 5
x = 6/5
-
- Stammis
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån 20 jan, 2014 12:40
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
Det sista blev nog lite galet. Man kan kors multiplicera, och sedan lösa ut x, eller direkt invertera, dvs höja båda leden med -1Granbjörn skrev:
Nu vill vi lösa ut x. En metod är att multiplicera 1/x med 5. Detta eftersom att då får vi en gemensam täljare för både höger och vänsterled, vilket iomed likhetstecken innebär att nämnarna måste vara desamma.
5/5x = 5/6
5x= 6
delar med 5
x = 6/5
5 * 1/x är 5/x.
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
Jag förlängde både täljaren och nämnaren för att inte ändra på värdet i vl. Vad exakt blev galet menar du?Keyser_soze skrev:Det sista blev nog lite galet. Man kan kors multiplicera, och sedan lösa ut x, eller direkt invertera, dvs höja båda leden med -1Granbjörn skrev:
Nu vill vi lösa ut x. En metod är att multiplicera 1/x med 5. Detta eftersom att då får vi en gemensam täljare för både höger och vänsterled, vilket iomed likhetstecken innebär att nämnarna måste vara desamma.
5/5x = 5/6
5x= 6
delar med 5
x = 6/5
5 * 1/x är 5/x.
-
- Stammis
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån 20 jan, 2014 12:40
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
du säger att du multiplicerar 1/x med 5 och skriver 5/x5. Det är fel. Låt oss säga du förlänger med 5 då har du 5/5x vilket är 1/x.Granbjörn skrev:Jag förlängde både täljaren och nämnaren för att inte ändra på värdet i vl. Vad exakt blev galet menar du?Keyser_soze skrev:Det sista blev nog lite galet. Man kan kors multiplicera, och sedan lösa ut x, eller direkt invertera, dvs höja båda leden med -1Granbjörn skrev:
Nu vill vi lösa ut x. En metod är att multiplicera 1/x med 5. Detta eftersom att då får vi en gemensam täljare för både höger och vänsterled, vilket iomed likhetstecken innebär att nämnarna måste vara desamma.
5/5x = 5/6
5x= 6
delar med 5
x = 6/5
5 * 1/x är 5/x.
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
Ah, språkbristning från min sida, givetvis menar jag att jag multiplicerar med 5 i både täljaren och nämnarenKeyser_soze skrev:du säger att du multiplicerar 1/x med 5 och skriver 5/x5. Det är fel. Låt oss säga du förlänger med 5 då har du 5/5x vilket är 1/x.Granbjörn skrev:Jag förlängde både täljaren och nämnaren för att inte ändra på värdet i vl. Vad exakt blev galet menar du?Keyser_soze skrev:
Det sista blev nog lite galet. Man kan kors multiplicera, och sedan lösa ut x, eller direkt invertera, dvs höja båda leden med -1
5 * 1/x är 5/x.
-
- Stammis
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån 20 jan, 2014 12:40
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
1/x = 5/6.
Sen så säger du att du gångrar med 5/5, då blir det 5/5x = 5*5/5*6. Och man får återigen 1/x = 5/6. Förstår du?
Sen så säger du att du gångrar med 5/5, då blir det 5/5x = 5*5/5*6. Och man får återigen 1/x = 5/6. Förstår du?
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
Nej, förlänger vl med 5, dvs multiplicerar vls täljare och nämnare. Då finns ingen anledning att även förlänga högerled eftersom vl värde fortfarande är detsammaKeyser_soze skrev:1/x = 5/6.
Sen så säger du att du gångrar med 5/5, då blir det 5/5x = 5*5/5*6. Och man får återigen 1/x = 5/6. Förstår du?
-
- Stammis
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån 20 jan, 2014 12:40
Re: HP 2012 HT Provpass 1, fråga 4, 7, 9,
Granbjörn skrev:Nej, förlänger vl med 5, dvs multiplicerar vls täljare och nämnare. Då finns ingen anledning att även förlänga högerled eftersom vl värde fortfarande är detsammaKeyser_soze skrev:1/x = 5/6.
Sen så säger du att du gångrar med 5/5, då blir det 5/5x = 5*5/5*6. Och man får återigen 1/x = 5/6. Förstår du?
Dina operationer är fortfarande matematiskt inkorrekta. Alltså jag ger upp. Du får tycka att det du gör är rätt.