Våren 2012, Provpass 3, uppg 1
- storasyster
- Före detta VIP-Medlem
- Inlägg: 65
- Blev medlem: fre 26 okt, 2007 18:06
Våren 2012, Provpass 3, uppg 1
Jag kollar igenom mina svar på förra provet och jag fick rätt svar på denna uppgift men jag vet inte hur jag gick till väga.
frågan är:
vilket är nästa tal i talföljden 9, -3, 1, -1/3...?
A) -1/9
B) -1/18
C) 1/18
D) 1/9
hur ska man tänka här?
tack på förhand!
frågan är:
vilket är nästa tal i talföljden 9, -3, 1, -1/3...?
A) -1/9
B) -1/18
C) 1/18
D) 1/9
hur ska man tänka här?
tack på förhand!
-
- Newbie-postare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tis 07 aug, 2012 18:34
Re: Våren 2012, Provpass 3, uppg 1
Vartannat tal i talföljden är postiv / negativ. Ergo nästa tal kommer vara positivt.
Varje tal är hela tiden en tredjedel av vad det var innan, alltså kommer nästa tal vara en tredjedel av minus 1/3 fast istället för minus 1/9 så skall det ist vara 1/9 eftersom nästa tal nu är positivt.
svar:D
Varje tal är hela tiden en tredjedel av vad det var innan, alltså kommer nästa tal vara en tredjedel av minus 1/3 fast istället för minus 1/9 så skall det ist vara 1/9 eftersom nästa tal nu är positivt.
svar:D
- storasyster
- Före detta VIP-Medlem
- Inlägg: 65
- Blev medlem: fre 26 okt, 2007 18:06
Re: Våren 2012, Provpass 3, uppg 1
jaa nu förstår jag.
tackar så mycket Duke =)
tackar så mycket Duke =)
Re: Våren 2012, Provpass 3, uppg 1
Ett mer stringent tillvägagångssätt är att multiplicera varje tal med -1/3.
Re: Våren 2012, Provpass 3, uppg 1
Jag förstår inte dessa förklaringar.
-3 är väl inte 1/3 av 9. Hur vet vi att vartannat tal ska vara negativt? (Vet att det i grundpåståendet är vartannat men det betyder inte att svaret måste vara det)
Tack på förhand
-3 är väl inte 1/3 av 9. Hur vet vi att vartannat tal ska vara negativt? (Vet att det i grundpåståendet är vartannat men det betyder inte att svaret måste vara det)
Tack på förhand
Re: Våren 2012, Provpass 3, uppg 1
Varje tal är (föregående tal)/(-3), det är mönstret vi ser och nästa tal i följden skall följa mönstret. (-1/3)/(-3) = 1/9AcidBase skrev:Jag förstår inte dessa förklaringar.
-3 är väl inte 1/3 av 9. Hur vet vi att vartannat tal ska vara negativt? (Vet att det i grundpåståendet är vartannat men det betyder inte att svaret måste vara det)
Tack på förhand
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
-
- Stammis
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån 20 jan, 2014 12:40
Re: Våren 2012, Provpass 3, uppg 1
Ordet talföljd förutsätter att talen har någon typ av följd, en relation. Denna relation var nu faktorn -3 som alla tal delas med. Tricket är bara att komma på vad talen har för gemensamt.AcidBase skrev:Jag förstår inte dessa förklaringar.
-3 är väl inte 1/3 av 9. Hur vet vi att vartannat tal ska vara negativt? (Vet att det i grundpåståendet är vartannat men det betyder inte att svaret måste vara det)
Tack på förhand
9/-3 = -3, -3/-3 = 1, 1/-3 = (-1/3), -1/3/-3 = 1/9.
Re: Våren 2012, Provpass 3, uppg 1
Alright. Nu förstår jag.
Tack för de snabba svaren =)
Tack för de snabba svaren =)
-
- Newbie-postare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: mån 14 jul, 2014 19:30
Re: Våren 2012, Provpass 3, uppg 1
Talföljder som ser ut såhär kallas rekursiva och följer ett visst mönster.
a1= 9
a2= -3
a3= 1
a4= -1/3
Vi kan skriva en generell formel: (27/(3^n))*((-1)^(n-1)) för det n:te talet.
Ännu enklare är att skriva en formel för rekursiva tal: a(n+1)=a(n)/-3
a1= 9
a2= -3
a3= 1
a4= -1/3
Vi kan skriva en generell formel: (27/(3^n))*((-1)^(n-1)) för det n:te talet.
Ännu enklare är att skriva en formel för rekursiva tal: a(n+1)=a(n)/-3
Re: Våren 2012, Provpass 3, uppg 1
VIP-medlemmar har även åtkomst till Sveriges största databas med förklaringar till gamla högskoleprovuppgifter.
Här är förklaringen till denna uppgift: http://www.hpguiden.se/vip-utbildningen ... ovet#3xyz1
Här är förklaringen till denna uppgift: http://www.hpguiden.se/vip-utbildningen ... ovet#3xyz1
Re: Våren 2012, Provpass 3, uppg 1
Precis sa tankte jag ocksa, fast jag fick anda fel.Pareto skrev:Ett mer stringent tillvägagångssätt är att multiplicera varje tal med -1/3.
(-1/3)/(-3) = (-1/3)/(-3/1)
(-1/3) * (1/-3) = (-1/-9)
(-1/-9) kan ju inte vara samma som 1/9? Jag forstar inte detta
Just do it