Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
Inlägg av Thewayoflife »
Inlägg av WhiteBeard »
Inlägg av Thewayoflife »
Inlägg av WhiteBeard »
Inlägg av infidem123 »
Hejjobl02 skrev: ↑tor 29 jun, 2017 21:24 Hej!
Detta ni skriver om att talet 1 inte är ett primtal är inte riktigt korrekt. Man brukar normalt inkludera 1 som primtal om inte annat anges. Det har blivit vedertaget. Likaså att talet 0 är inkluderat i den naturliga talen. Detta kan däremot variera mellan olika professorer och forskare.
Inlägg av Thewayoflife »
jobl02 skrev: ↑tor 29 jun, 2017 21:24 Hej!
Detta ni skriver om att talet 1 inte är ett primtal är inte riktigt korrekt. Man brukar normalt inkludera 1 som primtal om inte annat anges. Det har blivit vedertaget. Likaså att talet 0 är inkluderat i den naturliga talen. Detta kan däremot variera mellan olika professorer och forskare.
Inlägg av Thewayoflife »
Inlägg av doctortobe »
Var är första stycket av ditt inlägg från? Jag tror jag har läst det i någon mattebokThewayoflife skrev: ↑ons 05 jul, 2017 21:12 Procent är ett frekvent förekommande begrepp i samhället. “Enligt väljarbarometer fick Socialdemokraterna 35 procent av rösterna” eller “Det är 20 procents rea idag, skynda!”. Människor har ett behov av att systematisera och presentera information på ett begripligt sätt. Därför har man infört begreppet procent. Ordet procent härrör från latinets “per centrum” som betyder per hundradelar. I stället för att säga att andelen tjejer var 97 av 388 elever, kan vi föreställa oss att det i stället gick 100 elever istället för 388, och att förhållandet mellan tjejer och killar var exakt densamma. då skulle vi få 25 tjejer. Genom att föreställa oss en klass med 100 elever i stället för 388 kan vi lättare se hur många tjejer som går i klassen, och hur stor andel dem är av ett helhet. Det enda vi gör med procent är som exemplet ovan, att “föreställa” oss hur det hade varit om vi stället räknade förhållandet mellan saker i 100 av någonting, med andra ord hundradelar. Om vi skriver detta i matematisk form blir det 25/100. För att förenkla ytterligare inför vi ett procenttecken, %. När vi skriver saker i grupp av hundra skriver vi ut tecknet, i fallet ovan utgör tjejerna, således 25 % av klassen. Vi införde procent av samma bevekelsegrund som siffror. Om man skrev siffror med lodräta streck, skulle det ta för evigt att skriva ett långt nummer, eftersom man måste rita kilometer långa streck för att exempelvis skriva ut numret 1 miljon. Man kan uttrycka samma sak fast med betydligt före tecken. Och det är precis samma tanke bakom procent. Nu vet du att i en klass med 388 elever, utgör tjejer 25 % av eleverna. Visst var det lättare att förstå de, än om jag hade sagt att tjejer utgör nittiosju tre hundra åttioåtta delar!
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59