Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

Alright.

Vill börja med att säga att jag inte har den blekaste aningen om hur man gör något sånt här. Har aldrig skrivit en dagbok innan eller fått för mig att prova något i den stilen heller men desperationen i en att vilja komma någonvart är svår att undvika, var tålamodiga med mig, snälla. här är jag?

28 år, och var högst troligen ansedd som klassens clown i skolan och hade inte en bra relation till den överhuvudtaget. slutade att vara aktiv runt 8an och har gått 5 gymnasien. Ja du läste rätt. 5 olika, hoppade av 1 gång också då jag kände att det var för tråkigt och att jag inte kommer ha någon användning av den ändå. 7 månader senare började jag i mitt 5e gymnasie och avslutade den med en gymnasieexamen i samhäll. Mest för föräldrarnas skull. Jag har nämligen alltid haft en starkt negativ syn på skolan och inte sett meningen med det om tanken inte var att göra något seriöst med sin utbilding.
Betygen var helt okej, jag lär mig fort men blir uttråkad ännu snabbare. Matten var värst för den slutade jag officiellt med sen 8an och fuskat mig igenom det mesta sen sen dess.
Klarade matte 1 i gymnasiet med 1 poäng från underkänt.

Matte 2 b fick jag underkänt i och det var det med matten. Spola fram tiden ett par år senare och jag träffar på personen som vände mitt liv 180 grader, min sambo. Hon är väldigt Pro-higher education och ja, kort och gott tog det inte lång tid för henne att övertyga mig om att detta med högre studier är relevant, även för mig. Hon hjälpte mig att städa undan i mitt huvud kring min uppenbara negativa bias för skolan.
Så resan började med att jag behövde göra om och göra rätt. Pluggade upp matten och gjorde det ordentligt denna gången, fick betyg i 2b. Nu vart det dags att ge sig på högskoleprovet.

Första jag skrev var för att vara stöd åt sambon och vara med henne under provdagen men samtidigt för att få känn på hur det är att skriva ett HP. Jag kom helt oförberedd så pass så att jag spenderade provtid på att försöka förstå hur jag ens ska svara, skrev namnet på fel plats och datumet o fan de kom som en chock, nåja. blev ett resultat på 0.8.
1.0 verb och 0.6 på kvant.
Helt otroligt, att man kan få så "höga poäng" tänkte jag på att gissa så extremt på kvant.
DTK är skoj, det var inte mycket matte i min meningen utan hur man skulle tyda diagramet/kartan/tabellen så det tyckte jag var "lätt" men XYZ, KVA och framförallt NOG var en promenad genom helvetets portar barfota med torra fötter. NOG uppgifter, helt ärligt? vafan? min hjärnkapacitet höll mig till andra meningen sen började jag se i kors, skämt o sido, det var hemskt, jag kom hem den dagen som en uttorkad daddel. Att skriva ett HP är inget skämt.

Prov 2 är det som skrevs nu 2024 på våren. Har inte den blekaste aningen vad jag fick men känslan var rent ut sagt förjävlig, klart värre än första gången. Nu gick jag ju in med inställningen på att skriva ett seriöst prov, jag har "tränat" och lagt ner tid på det.
Dock överskattade jag min egen förmåga att orka ta stryk under en längre period genom att få se den röda färgen av "FEL".
Fyfan vad jobbigt det är att felanalysera när man har 2-3 rätt av 12. Jag förstod ju knappt förklaringarna?
Det blev inte dem timmarna jag hade satt upp för mig själv att jag skulle uppnå på en daglig basis, långt ifrån! Började 1 vecka efter Höst provet 2023 men lade av efter 4 veckors plugg, sen gjorde jag bara ord på Memrise fram tills Februari då jag fick ta mig i kragen och satte igång seriöst. Blev ett par timmar om dagen och dem bästa proven på provpass simulatorn jag skrev låg på 1.4 på kvant samt 1.4 på verb.
Helt otroligt, trodde helt ärligt inte att det någonsin skulle släppa på matten, var jävligt uppgiven men även rädd att ens ge mig på uppgifterna för känslan av att se på dem och inte ens förstå vad jag ser framför mig sög ordentligt och hamrade självkänslan rätt under jord.

Blev även handlingsförlamad 12 dagar innan provet och åsidosatte plugget helt med ursäkten att "- kommer ändå inte lära mig något vettigt den sista biten så kan lika gärna skita i det och vila lite, få tankarna på annat".
Spelade shack och fågelskådade dem resterande dagarna, spännande, men jävla dumt. Nåja, man lever o lär i guess :roll:


Nu är det iallafall 172 dagar kvar till högeskoleprovet och målet är att komma in på psykologprogrammet i Lund.
Tanken är att använda dagenboken här som en "accountability thread".
Ska göra minst en kort post om dagen fram tills provdagen. Så nu kör vi ?
För övrigt vill jag även passa på att önska alla som ger sig in i skärselden också ett utomordentligt stort lycka till! Kram och hej, tack för mig.
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

Kort summering av dagen.

3 pomodoro ord, blev runt 300 ord på Hp guiden.

4 pomodoro XYZ, 46 uppgifter totalt. 29 rätt 17 fel.

1 pomodoro läs.

Blev även en 6km löpning och lite calisthenics.

Vardagarna är målet uppsatt att försöka uppnå 4 timmars studietid. Helgerna runt 6-7 timmar.
Då jag jobbar heltid 3 skift så får jag försöka skrapa ihop alla minuter jag kan under dagen för att få allt att gå runt.
Vill man, kan man! Nu bär det av mot nattskiftet sen är vi på det igen imorgon!
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

Dag 3.

Blir en senare uppdatering men fick hoppa in tidigare på jobbet igår så blev ett 12 timmars pass där.
Gjorde enbart 2 pomodoro ord och blev inget mer för den dagen.

141 ord
102 rätt
39 fel
Helt okej.

Nu är det fredag, jag och sambon åker hem till familjen över helgen så blir tight med plugget men ska ändå försöka få in en del LÄS, ORD samt MEK under helgen.
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

avramovic skrev: fre 03 maj, 2024 17:09 Dag 3.

Blir en senare uppdatering men fick hoppa in tidigare på jobbet igår så blev ett 12 timmars pass där.
Gjorde enbart 2 pomodoro ord och blev inget mer för den dagen.

141 ord
102 rätt
39 fel
Helt okej.

Nu är det fredag, jag och sambon åker hem till familjen över helgen så blir tight med plugget men ska ändå försöka få in en del LÄS, ORD samt MEK under helgen.

Får även passa på att önska alla en trevlig helg och lycka till med plugget för dem som kör på!
Kram o hej, tack för mig :)
Dutw
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 561
Blev medlem: sön 14 feb, 2021 23:53

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av Dutw »

Riktigt intressant pluggdagbok och kul med helomvändningen :)
Välkommen och kämpa på!
37 åring som siktar på läkarprogrammet i Lund!
Hp resultat: 1.45 --> 1.65 --> 1.55 --> ?
Användarens profilbild
VicBos
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 559
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 0:03

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av VicBos »

HiketoPsych skrev: fre 03 maj, 2024 17:09 Nu är det fredag, jag och sambon åker hem till familjen över helgen så blir tight med plugget men ska ändå försöka få in en del LÄS, ORD samt MEK under helgen.

That's the spirit!! 👊 🤩 Gör vad du kan med den tid du har.
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

Dutw skrev: fre 03 maj, 2024 22:52 Riktigt intressant pluggdagbok och kul med helomvändningen :)
Välkommen och kämpa på!
Tack för feedbacken och får även passa på att önska dig lycka till med din resa! ☺️👏
Läst dina inlägg samt tråd och hatten av, verkligen! Jävla otur med förra provet med kvanten men nästa sätter du!
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

VicBos skrev: lör 04 maj, 2024 14:05
HiketoPsych skrev: fre 03 maj, 2024 17:09 Nu är det fredag, jag och sambon åker hem till familjen över helgen så blir tight med plugget men ska ändå försöka få in en del LÄS, ORD samt MEK under helgen.

That's the spirit!! 👊 🤩 Gör vad du kan med den tid du har.
Tack så mycket Vic! Det ska jag verkligen försöka göra, resan är lång men vi är här för maratonet och förr eller senare är man där! Superstort lycka till med din resa också, håller tummarna för dig 👍🏼☺️
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

Alright
Fredag är vilodag då jag behöver komma ner i varv från jobbet samt ladda batterierna lite inför helgen där jag ska försöka med mina längre plugg sessioner. Samt ställa om sovschemat inför nästa veckas jobb.
Det är lite omständigt att ställa om med sovschemat men det viktigaste är att plugget blir gjort så får inte lägga allt för höga förväntningar på att ”allt ska vara perfekt” innan jag sätter igång.

Jag somnade vid 20 på fredagen. Vaknade vid 01:00 och pluggade fram till 04 innan det var läggdags igen. Körde på lite sporadiskt under dagen med ord när jag hittade luckor för det.

Är för övrigt nöjd med lördagen då det brukar vara fullt upp när man är hemma med familjen.

LÄS
Ekonomisk jämställdhet 2/2

Globalmedicin för ST-Läkare 2/2

Patientens förväntningar 2/2

Uppror mot regelverket 3/4

MEK
10/10
Bästa jag fått hittills så är väldigt nöjd med det!!

ELF
9/10

310 ord
206 rätt
104 fel
66% rätt i snitt

Jag är precis på början av resan men målet är att gå med huvudet rätt in i kaklet. Har tagit bort mina sociala medier, schack och allt annat som kan potentiellt anses som distraktioner. Uppoffringar måste göras om jag ska ha en genuin chans att få det här att funka. Vem vet, det kanske visar sig vara en ”overkill” men jag funkar bäst så, jag är tyvärr typen som lätt distraheras av saker så behöver grotta ner mig ordentligt i det här med HP plugget om jag ska ha en ärlig chans på kontinuitet.

För övrigt vill jag önska alla en fortsatt trevlig helg och ett stort lycka till!
Tack o hej, kram från mig :)
Eskulap
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 02 jan, 2024 10:13

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av Eskulap »

HiketoPsych skrev: lör 04 maj, 2024 21:43
Jag är precis på början av resan men målet är att gå med huvudet rätt in i kaklet. Har tagit bort mina sociala medier, schack och allt annat som kan potentiellt anses som distraktioner. Uppoffringar måste göras om jag ska ha en genuin chans att få det här att funka. Vem vet, det kanske visar sig vara en ”overkill” men jag funkar bäst så, jag är tyvärr typen som lätt distraheras av saker så behöver grotta ner mig ordentligt i det här med HP plugget om jag ska ha en ärlig chans på kontinuitet.
Jag har gjort ngt liknande, minskat min skärmtid markant samt rensat min snapvänlista helt och hållet till enbart några enstaka personer. Jag tror definitivt att uppoffringar är nödvändiga, för somliga mer än för vissa andra. Mina konversationer har gått från "ska vi festa ikv" till "ska vi dra och göra ngn fysisk aktivitet", en totalomvändning för att skapa sig mera hållbara rutiner.

Lycka till på resan! :D
Användarens profilbild
aristofanes
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 714
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 16:27

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av aristofanes »

HiketoPsych skrev: ons 01 maj, 2024 4:03 XYZ, KVA och framförallt NOG var en promenad genom helvetets portar barfota med torra fötter. NOG uppgifter, helt ärligt? vafan? min hjärnkapacitet höll mig till andra meningen sen började jag se i kors, skämt o sido, det var hemskt, jag kom hem den dagen som en uttorkad daddel. Att skriva ett HP är inget skämt.
Bli vän med NOG! Se NOG som en gammal kompis som bara har 10 olika frågor. Ibland är det skalbaggar som äter buskar, ibland grävskopor som gräver diken, men det är samma uppgift.
Ibland är det fyra grannar i hus med olika färger, ibland fyra fåglar av olika arter på en telefonlina. Samma uppgift.
År 2000-2011 var det varje gång ett NOG med 20/22 frågor. Varje gång testade dom alla frågetyper. Pröva att göra många av dessa prov, och du kommer att se NOG som ett moment med 5 eller 6 garanterade poäng.
Lycka till, kul att läsa din pluggdagbok.
Undan för undan lägger jag ut några videor på Youtube om mina hp-erfarenheter. Kolla gärna. Sökord Högskoleprovet Aristofanes eller Högskoleprovet Jon
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

Eskulap skrev: sön 05 maj, 2024 7:58
HiketoPsych skrev: lör 04 maj, 2024 21:43
Jag är precis på början av resan men målet är att gå med huvudet rätt in i kaklet. Har tagit bort mina sociala medier, schack och allt annat som kan potentiellt anses som distraktioner. Uppoffringar måste göras om jag ska ha en genuin chans att få det här att funka. Vem vet, det kanske visar sig vara en ”overkill” men jag funkar bäst så, jag är tyvärr typen som lätt distraheras av saker så behöver grotta ner mig ordentligt i det här med HP plugget om jag ska ha en ärlig chans på kontinuitet.
Jag har gjort ngt liknande, minskat min skärmtid markant samt rensat min snapvänlista helt och hållet till enbart några enstaka personer. Jag tror definitivt att uppoffringar är nödvändiga, för somliga mer än för vissa andra. Mina konversationer har gått från "ska vi festa ikv" till "ska vi dra och göra ngn fysisk aktivitet", en totalomvändning för att skapa sig mera hållbara rutiner.

Lycka till på resan! :D

Kunde inte sagt det bättre själv!
Den mer långsiktiga målriktningen är att om 3-4 månader ha en konstant rutin med Hp plugg, det ska sitta i ryggmärken! Vakna, plugga, jobba, plugga mer och sova! Självfallet så får man ta med andra saker i akt som att träna och stimulera sig med något vettigt/relevant.
För tillfället är det mer av ett ”måste” och det svider lite i en, den första perioden lär vara en ordentligt FOMO berg o dalbana men förr eller senare släpper det och fokuset centreras på det viktiga.
Jävla svårt med dagens skärmhjärna och att 100 olika saker bombarderar en med distraktioner.
En dag i taget!
Tack för feedback och önskan, wish you the very same! :)
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

aristofanes skrev: sön 05 maj, 2024 9:32
HiketoPsych skrev: ons 01 maj, 2024 4:03 XYZ, KVA och framförallt NOG var en promenad genom helvetets portar barfota med torra fötter. NOG uppgifter, helt ärligt? vafan? min hjärnkapacitet höll mig till andra meningen sen började jag se i kors, skämt o sido, det var hemskt, jag kom hem den dagen som en uttorkad daddel. Att skriva ett HP är inget skämt.
Bli vän med NOG! Se NOG som en gammal kompis som bara har 10 olika frågor. Ibland är det skalbaggar som äter buskar, ibland grävskopor som gräver diken, men det är samma uppgift.
Ibland är det fyra grannar i hus med olika färger, ibland fyra fåglar av olika arter på en telefonlina. Samma uppgift.
År 2000-2011 var det varje gång ett NOG med 20/22 frågor. Varje gång testade dom alla frågetyper. Pröva att göra många av dessa prov, och du kommer att se NOG som ett moment med 5 eller 6 garanterade poäng.
Lycka till, kul att läsa din pluggdagbok.
Tyckte att jag kände igen användarnamnet och efter lite noggrannare granskning förstod jag att det är ju ingen mindre än kungen Aristofanes!
Jag är nämligen en av dina prenumeranter på din youtube kanal och har till stor del att tacka dig för min minst sagt rejäla höjning på Kvant. (0.6 till 1.4 som bäst)
Alla gamla prov jag gjort går jag sen igenom med dina videos. Har spenderat en och annan del timmar där haha.. :)
Hatten av till dig för ditt arbete! Vet att du fått läsa kanske även höra det ett par gånger men vill verkligen understryka hur otroligt hjälpsamt det är att få ta del av materialen du förmedlar.
Du har min ödmjukaste tacksamhet Herr Nordstrand ⭐️ 🤝

För övrigt så tar jag ditt tips till hjärtat och ska implementera det i mina framtida studie sessioner! Tack igen! :)
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

Chacha bloggen! Nu är det söndag och vi är här för ännu ett inlägg.

Skämt åsido, jag har ingen aning om vad jag håller på med. Måste komma på någon catchig inledning i framtiden, inte för att det är ett krav men nu är jag nervös. Folk läser ju tydligen?
Pirrigt.
Men å andra sidan så känner jag att det här med dagboken för tillfället i alla fall gör tricket för mig med att plugga! Känns som att hela världen tittar på en och förväntar sig att man håller vad man lovat, vaknar upp på morgonen och tänker löjliga tankar som
”-jag har ju sagt att jag ska posta 1 gång och dagen, nu får jag inte banga! Men jag måste ju också plugga annars blir det ett pinsamt inlägg”

Min sambo sa till mig att det behöver inte vara snyggt, så länge arbetet blir gjort och det tar jag till mig.

Nåja, till plugget.
Vaknade 04:00 och pluggade fram till 08:00 innan det var dags att göra sig redo för dagen.
Söndag spenderades mestadels med familjen då vi firar en stor högtid och det hade blivit ”omöjligt” att hitta ordentliga luckor under dagen att plugga så fick se till att vakna med tuppen och göra det innan istället.

LÄS

Sotning 2/2

Matsvinn 2/2

Svensk finansmarknad 1/2

Den paradoxale bildstormaren 3/4

MEK
7/10

ELF
11/11

ORD

200
140 rätt 60 fel 70% rätt!

Gjorde även 4 pomodoro med AMDB och gått igenom snabbläsningskursen på Hpguiden, har någon annan gjort den innan och har lite tankar kring den så tveka inte på att berätta om er erfarenhet med den.
Är lite kluven på om det är värt att ge sig på den eller inte!

Ord delen är skrämmande.
Fick 10 av 10 vid 2 tillfällen men har även fått 4 av 10 vid 2 tillfällen idag. Det känns som en gamble med just den delen . Antingen går det riktigt bra eller sämre!
Har gjort alla 8500 ord på Memrise på ”HP ultimat” men kör på HP guidens egna ordlistor den här gången.
I den här takten bör jag vara färdig runt 90-100 dagar innan provet med listan och får se hur det ser ut då och vad man gör ifall mönstret är relativt oförändrat tills dess.

Nu bär det av mot sängs och gör sig redo för nästa vecka!
Hoppas ni har haft en go helg och laddat batterierna inför veckan.
Tack o hej, kram från mig! :)
Användarens profilbild
aristofanes
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 714
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 16:27

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av aristofanes »

Ojojoj. Vore detta en videochat skulle du se hur jag rodnar.
Det hp främst mäter är förmågan att studera. Som du ligger i kommer du att kunna plocka dina 1,7. Se bara till att du inte spränger dig.
Mot en del andra sajter har jag en avvikande uppfattning om snabbläsning. Kanske ska jag säga att normalt läser jag snabbt, jag läser en roman fortare än de flesta. Men när det gäller hp är texterna för komplicerade (för mig) för snabbläsning. Jag har inget problem med att läsa orden snabbt, bristen ligger i att få min hjärna att fatta vad jag läst. Jag ser aktivt till att jag läser sakta så att min stackars hjärna ska hänga med. Läsförståelse är ett forskningsprojekt för en blivande psykolog!
Undan för undan lägger jag ut några videor på Youtube om mina hp-erfarenheter. Kolla gärna. Sökord Högskoleprovet Aristofanes eller Högskoleprovet Jon
Skriv svar