Biomedicin till läk

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
Skriv svar
nevermind
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 27 dec, 2020 21:44

Biomedicin till läk

Inlägg av nevermind »

hej hej!

Är det någon här som har erfarenhet av att plugga/ byta till läkare efter att ha läst biomedicin kandidaten?
Jag är i slutet av min utbildning (kandidat) och funderar på om jag ska söka till läkare, men är lite osäker pga tillgodoräknande och att jag inte vill börja från början. Jag har läst många kurser som är gemensamma med läk, men det jag har uppfattat är att jag saknar några hp för "professionell utveckling för läkare" i varje termin. Det känns jätte konstigt att plugga i 6 år när man vet att det är bara några hp som man behöver i de första 2-3 åren.
Någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig?
Jag försöker givetvis ta kontakt med syv och fråga dem, men de säger ofta att de inte kan hjälpa så mycket innan man har skickar in ansökan om tillgodoräknande och att de inte gör det på förhand.
Uppskattar all hjälp:)
Emmaa02
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 28 apr, 2022 13:37

Re: Biomedicin till läk

Inlägg av Emmaa02 »

Var har du läst Biomed? Och var tänkte du läsa Läk?
nevermind
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 27 dec, 2020 21:44

Re: Biomedicin till läk

Inlägg av nevermind »

Jag har läst biomed i Linköping, har ej bestämt mig om var jag ska läsa läk. Men det valet kommer med störst sannolikhet bero på vilket universitet är snällast med tillgodoräknande heöt enkelt!
Emmaa02
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 28 apr, 2022 13:37

Re: Biomedicin till läk

Inlägg av Emmaa02 »

Hej

Tyvärr är det nog mer än bara några HP varje termin.
Ja PU måste läsas in, men det borde inte vara några problem.
Cellbiologi, immunologi och mikrobiologi brukar kunna tillgodoräknas.
Anatomi och fysiologi är tveksamt. Har du tur så får du tillgodoräkna sjukdomsläran.

Räkna med att få läsa 2-3 terminer av Läks första tre år.
nevermind
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 27 dec, 2020 21:44

Re: Biomedicin till läk

Inlägg av nevermind »

Jag hade faktiskt nöjt mig med att läsa 2 terminer av de första tre åren, har du koll på vilket universitet är "snällast" på det sättet?
Hade telefonsamtal med GU idag, de sa att jag ska räkna med att läsa 11 terminer istället av 12. Det kändes inte så lockande om jag ska vara ärlig...
Emmaa02
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 28 apr, 2022 13:37

Re: Biomedicin till läk

Inlägg av Emmaa02 »

oj var trött när jag skrev. Menade "räkna med att få tillgodoräkna högst 2-3 terminer på Läks första 3 år"

Beroende på var du läser kommer de ämnen du läst ligga som hel termin eller delar av terminer.
Olika invävt i varandra beroende på lärosäte.
Efter termin 5 är det osannolikt att något kan tillgodoräknas. Jag TROR att ca. 2 terminer är närmast sanningen men vet ej.
Emmaa02
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 28 apr, 2022 13:37

Re: Biomedicin till läk

Inlägg av Emmaa02 »

Problemet är att de olika ämnena är sammanflätade olika beroende på program och ort. Så även om du läst 80% av innehållet av säg
T1 KI så kommer de säga att du får tillgodoräkna 7,5p biokemi T1. tex
Så det kan bli lite klippa klistra. I Umeå skulle du säkert få tillgodoräkna T1 (med undantag för PU) samt sista halvan av T3 (där även PU måste göras).
Hur det är med T4 sjukdomslära vet jag inte så 1,5-2,5 terminer tillgodo där. Och jag TROR att det i så fall skulle se ut tex så här: söker Läk HT24
X kommer in.
X tillgodoräknar T1 HT24 och gör kompletteringar
X Börjar T2 med de andra VT25 och går halva T3 HT25
X tillgodoräknar sista halvan av T3 HT25 och hoppar in i klassen igen VT 26 för T4
alt. X tillgodoräknar T4 och kompletterar lite och går klart Läk med sin klass från HT26 och framåt.

Stor osäkerhet på T4 där.
nevermind
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 27 dec, 2020 21:44

Re: Biomedicin till läk

Inlägg av nevermind »

Jag håller med, tror faktiskt att det kommer bli en del klippa klistra och så lät det också på Umeås studievägledare när jag pratade med honom.
Har du själv tillgodoräknat eller hur har du så bra koll på detta?
Emmaa02
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 28 apr, 2022 13:37

Re: Biomedicin till läk

Inlägg av Emmaa02 »

Nä, faktiskt inte ens börjat mina studier.
Vilka universitet har du pratat med och vad säger de?
nevermind
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 27 dec, 2020 21:44

Re: Biomedicin till läk

Inlägg av nevermind »

Har nästan pratat med alla nu, bara LiU och Uppsala som är kvar. Svaren skiljer sig någorlunda, men en sak är gemensam och det är att de brukar svara med "vi gör inga förhandsgrankningar" så det är jätte svårt att veta hur det kan gå på varje universitet.
Skriv svar