117 dagar till 1,8+

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
Oozna
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 07 okt, 2021 4:38

117 dagar till 1,8+

Inlägg av Oozna »

God kväll alla forumläsare. Jag hade likt så många innan mig skriva ner mina framsteg och motgångar i form av en "pluggdagbok" här på forumet. Enligt konvention så påbörjar jag inlägget med lite generell information om mig själv.

Allmän info om mig
Jag är 21 år, och har skrivit 1,35 år 2018. (1,5 Kvant 1,2 Verbal)
Dessutom skrev jag provet nu i höst men som ni säkert vet har vi inte fått tillbaka resultatet från det än. Däremot så skulle jag tro att jag kommer erhålla högre resultat än tidigare men inte riktigt lika högt som min målsättning.

Dessa prov skrev jag utan plugg inför dem förutom något enstaka gammalt högskoleprov veckan innan provet. Därför tänker jag smygstarta lite nu innan jag får tillbaka resultatet den 30 november för att sedan se om det är rimligt att nå målet nu i vår.

Styrkor och svagheter
Jag vet att jag har kapabiliteten att skriva 2.0 på Kvantdelen. Jag gick natur på gymnasiet och därefter studerat matematik vid universitetet så jag har tankesättet och rutinen inne och har ofta runt 20minuter till godo vid dessa provpass.

Största svagheten kommer då vid verbala delen. Främst på ORD och MEK. ELF brukar gå väldigt bra och på LÄS går det sisådär. Däremot skrev jag under medel på både ORD och MEK tidigare så där finner jag största flaskhalsen.

Målet som sagt är 1.8 (Högre är välkommet).
Uppdelat så ska jag försöka nå:
Kvant (1,9-2,0) Jag tror nästan att jag kommer uppnå detta. Vilken av dem är nog upp till dagsformen
Verbal (1,6-1,7) Detta kommer vara den svåra då det innebär en höjning på ca 0,5.

Upplägg av studier
Då jag studerar vi universitet just nu så har jag inte jättemycket tid att lägga på HP men jag tänker mig något likt detta.

Dagligen:
  • Memrise (Review av ord + 100 nya)
  • Ett gammalt LÄS-prov (Börjar från år 2000 och jobbar mig mot nutid)

Varje vecka:
  • Två hela kvant-prov
  • Två hela verbalt-prov
  • Läsa en tidning (Troligtvis DN/SvD eller lokaltidning)
Reflektioner och frågor till andra användare
1. Vilken memrise "deck" tycker ni man borde använda. 8500-ord eller 5000-ord?
2. Är det värt att göra den med gamla högskoleprovs-ord?
3. Är HPGuidens ord-program bra och isf varför verkar alla köra memrise istället?
4. Det kanske bara är jag men det känns inte som att innehållet i tidningar är särskilt likt det som kommer på själva Högskoleproven? Någon som instämmer eller har andra åsikter? (Därför jag prioriterar gamla HP men det är dessvärre en ändlig resurs)
5. Tror ni det är möjligt att höja verbala delen så mycket på så kort tid. Vid skrivandet är det endast 117 dagar kvar tills provtillfället?

Vid eventuella frågor eller kommentarer uppmanar jag er att skriva.

Nu tackar jag för idag då jag har föreläsning i arla morgonstund imorgon. God natt på er och hoppas att
sarade00
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 26 jul, 2021 11:25

Inlägg av sarade00 »

:)
Senast redigerad av sarade00 den fre 05 aug, 2022 17:41, redigerad totalt 1 gånger.
cina747
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 24 okt, 2018 14:03

Re: 117 dagar till 1,8+

Inlägg av cina747 »

1. Jag använder hellre Anki än memrise, tycker jag får jobba hårdare på Anki, då man oftast kan känna igen orden på memriser m.h.a alternativen de ger en.

2. Jag gör inte gamla högskoleprov ord då det kan ge mig falska resultat sen när jag övar på gamla prov. Då kanske jag enkelt sätter 10/10 på orden och får en falsk trygghet, när jag i själva verket känner igen orden sen tidigare och får ett felaktigt resultat. Hellre att du över på orden efter du gjort ett prov och/eller över på ord från innan 2000.

3.Jag använder både anki och hpg, anki använder jag varje morgon + på bussen, i kön eller annat ställe där jag har störtid. Bara att ta upp appen o köra.

4. Alla texter på högskoleprovet kommer ju från avhandlingar och dagstidningar. Så som jag upplever det kommer LÄS framförallt från avhandlingar, ledare, och tyngre typer av akademiska texter. Medans det i MEK faktiskt är mycket mer från "vanliga" tidningar som tex DN. Det bästa är nog att variera ditt läsande så mycket det går.

5. Skam den som ger sig, jag vet heller inte om det går men om man ger sig själv de rätta förutsättningarna så borde du ju ta dig en bit på vägen iaf. Mitt mål är också en höjning på 0,5 på verb. Om jag kommer lyckas får vi se, men jag ska göra mitt bästa för att få det att fungera! Och når jag inte en höjning på 0,5 nästa prov, då har jag bara ett halvår kvar till nästa:)
Oozna
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 07 okt, 2021 4:38

Re: 117 dagar till 1,8+

Inlägg av Oozna »

@cina747
Ja jag tänkte köra ANKI då jag är van vid att använda det i skolan. Men eftersom min vokabulär är bedrövlig så tog det alltför lång tid att faktiskt lära mig dem och jag skulle nog inte hinna gå igenom alla till våren. Kanske övergår till det när jag närmar mig slutet på memrise-listorna.

Dagens uppdatering:
Läste stora delar av DN på lunchen idag. Mycket om mötet i Glazgow på senaste men ganska intressant.
Repeterat memrise på väg till/från skolan och på toaletten.
Ska äta middag nu för att sedan göra ett HT 2001 läsdel (12/20. Illa men förhoppningsvis var det pga den bristande sömnen inatt)
Sedan 100-200 ord innan det är dags att gå och lägga sig.
Oozna
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 07 okt, 2021 4:38

Re: 117 dagar till 1,8+

Inlägg av Oozna »

Veckans sammanfattning
Har varit dålig på att läsa in orden i memrise. Men detta har jag någorlunda kompletterat med att läsa DN under lunchrasten alla dagar förutom i onsdags.

Dagens gamla HP. Gjorde provpass 2 (Kvant) från hösten 2011. Gjorde alla beräkningar i huvudet då jag inte hade något papper hemma men ändå hyfsat nöjd.
Bild
XYZ:
1. Promilleräkning, 98% säker att jag hade fått rätt på den om jag hade haft papper och penna
2. Längdskala och areaskala. Glömde bort att man måste ta skalan i kvadrat. Genuint misstag
NOG:
1. Om du vet att du har 20 bollar och 5st gröna så räcker det för att räkna ut oddsen att ta en grön boll. Jag gjorde misstaget att tro att jag behövde veta alla bollars färger av någon anledning.
DTK:
1. Första felet slarvade jag då jag visste att det var ett svar runt 300 000 men hade tydligen ändå markerat 100 000? Sådant slarveri har jag inte råd med på provdagen.
2. Måste inskaffa linjal så jag kan öva riktigt. Bara höftade en mätning och sa att den var runt 17 fastän den egentligen var 18,5. Men detta tror jag löser sig när jag har en linjal till hands

Kontenta:
  • Fräsha upp på längdskala och areaskala
  • Använd mer tid på NOG delen. Det är delen jag tycker känns svårast.
  • Skaffa papper och linjal hemma för att kunna simulera provmiljön så gott som möjligt. Kanske även skriva ut DTK delen på skrivare för att kunna träna bättre.
  • Tidshanteringen är bra, men behöver sakta ner när jag kommer till NOG då det är där jag historiskt sätt slarvar mest.
Mycket slarv men desto mer man övar desto mindre slarvar man.
Vi ses nästa vecka igen :)
Oozna
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 07 okt, 2021 4:38

Re: 117 dagar till 1,8+

Inlägg av Oozna »

Höstens HP
Som ni alla troligen vet vid detta lag så ligger resultaten för höstens HP ute nu. Jag fick då resultatet 1,7 vilket var långt över förväntan och jag lyckades rå åt mig 2,0 på Kvant och 1,4 på Verbal.
Bild
Man kan se att det jag klart är sämst på är ORD och MEK. Därför kommer jag lägga störst fokus på dem områdena inför nästa prov.

Har varit lite problem med min flickvän nu på sistone och har då blivit singel nu igen så har varit jobbigt och inte pluggat så mycket men detta höjde humöret något. Jag trodde på 1,5/1,55, hoppades på 1,6 men lyckades nå hela 1,7. Nu känns det definitivt möjligt att nå 1,8+ på nästa högskoleprov särskilt när jag fått bekräftelse att jag faktiskt kan klara av matten och engelskan!

Hoppas ni också fick bra resultat på årets prov och om inte så häng med mig så grejar vi det till våren. <3
Skriv svar