2009 vår uppgift 6.

Diskussioner kring LÄS-delen samt LÄS-uppgifter
Skriv svar
arrebarre
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 12 jan, 2011 19:27

2009 vår uppgift 6.

Inlägg av arrebarre »

En jämförelse mellan infektionsklinikernas och övriga medicinska specialiteters val av terapi vid samhällsförvärvad lunginflammation visar dock en tydlig förskjutning mot bredspektrumpreparat hos de senare.

Jag tolkar detta som att de övriga medicinska specialiteter använder mest bredspektrumspreparat, eftersom att det står "en tydlig förskjutning mot bredspektrumspreparat hos de senare", men tydligen så är svaret att infektionsklinikerna använder lämpligast preparat.

Hur är det jag tänker fel?
arrebarre
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 12 jan, 2011 19:27

Re: 2009 vår uppgift 6.

Inlägg av arrebarre »

Samma prov, fråga 9.

Samtidigt betonar man från Fiberskog att arealerna i de sydligaste och sydöstra delarna av landet troligen är underskattade. Detta eftersom man räknat ganska högt på den naturliga produktionsförmågan.

Jag tolkar detta som att, anledningen till att de områdena är underskattade beror på att man tidigare gjort en bedömning där man fäst för mycket avseende vid den naturliga produktionsförmågan.

Men svaret är : Arealernas förutsättningar för ökad produktion.

Vad gör jag för fel?
Användarens profilbild
cricks
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 638
Blev medlem: mån 11 aug, 2008 19:01

Re: 2009 vår uppgift 6.

Inlägg av cricks »

Sent svar, men hursomhaver,

6)

Ja, jag tror du bara blandat ihop det. Det är ju inte lämpligt att använda ett bredare spektrum än vad som behövs? Alltså, intensivvårdsklinkerna är duktigare på att välja lämplig antiobiotika.

9)
Den är lite kruxig, men det alternativet är faktiskt det enda som berör det som står i texten. Dessa områden med hög naturlig produktionsförmåga är ju inte lika fördelaktiga vid intensivodling.


AAAAAAAAAAAAAAAA, genustexten detta prov var ju dock fördjävlig. Det finns ju inget tråkigare.
Skriv svar