På en uppgift av den hör typen tycker jag att det är lättast att skriva ekvationer. Är man snabb i huvudet under provet kanske man hinner reflektera över att (1) och (2) om de kombineras innebär att 3 m motsvarar 20 %, vilket gör att långsidan är 15 m från början. Jag skulle nog vara för stressad för att kunna se det.
A(rea) = 150 m^2 = l(ångsida)*k(ortsida) = l*k
(1) Kan skrivas som (l+3)(k-x)=l*k (där k-x är den nya kortsidan)
Två ekvationer och tre obekanta kan i detta som i så många andra fall inte lösas.
(2) Kan skrivas som 1,2*l*(k-x)=l*k
Samma sak som i (1). Olöslig.
Kombinerar vi (1) med (2) får vi tre ekvationer och tre obekanta = Yes, we´re in business!
I en klass med lika många pojkar som flickor fick samtliga elever genomgå ett test. Det lägsta testre- sultatet var 1 poäng och det högsta var 3 poäng. Endast hela poäng gavs. Hur många elever fanns det i klassen?
(1) 17 elever fick det vanligaste resultatet som var 2 poäng. 7 elever fick 1 poäng. 25 procent av eleverna fick 3 poäng.
(2) Av de 17 elever som fick 2 poäng var 8 pojkar vilket för övrigt var hälften av klassens pojkar.
Jag vill bara tacka för all hjälp du och hpguiden gett mig! Har höjt mig från 1.5 till 1.8, där kvantitativa delen verkligen hjälpte mig. Höjde mig från 1.5 till 2.0! Tack!