På en uppgift av den hör typen tycker jag att det är lättast att skriva ekvationer. Är man snabb i huvudet under provet kanske man hinner reflektera över att (1) och (2) om de kombineras innebär att 3 m motsvarar 20 %, vilket gör att långsidan är 15 m från början. Jag skulle nog vara för stressad för att kunna se det.
A(rea) = 150 m^2 = l(ångsida)*k(ortsida) = l*k
(1) Kan skrivas som (l+3)(k-x)=l*k (där k-x är den nya kortsidan)
Två ekvationer och tre obekanta kan i detta som i så många andra fall inte lösas.
(2) Kan skrivas som 1,2*l*(k-x)=l*k
Samma sak som i (1). Olöslig.
Kombinerar vi (1) med (2) får vi tre ekvationer och tre obekanta = Yes, we´re in business!
I en klass med lika många pojkar som flickor fick samtliga elever genomgå ett test. Det lägsta testre- sultatet var 1 poäng och det högsta var 3 poäng. Endast hela poäng gavs. Hur många elever fanns det i klassen?
(1) 17 elever fick det vanligaste resultatet som var 2 poäng. 7 elever fick 1 poäng. 25 procent av eleverna fick 3 poäng.
(2) Av de 17 elever som fick 2 poäng var 8 pojkar vilket för övrigt var hälften av klassens pojkar.