Håller på att plugga en mattekurs nu under sommaren och stötte på en intressant grej.
Det lyder som följande då man ska hitta gemensamma nämnare i de olika bråken.
Frågan är hur de lyckas gå från ett positivt ((3x+1)/(1-x^2)) till att det sedan blir ett negativt ((3x+1)/((x+1)(x-1))). I mean användandet av konjugatregeln i den senare nämnaren borde ju inte innebära att hela bråket blir negativt?
Vet inte riktigt vart du hittat siffrorna men de måste ha skrivit fel. Dels är som du säger så att tecknet inte borde ändras (det borde fortfarande vara positivt), och dels har de använt sig av konjugatregeln på fel sätt.
(1-(X^2)) = (1+X) (1-X)
på bilden står det att det blir (X+1)(X-1) fast dess konjugat är ((X^2)-1) vilket inte är densamma som (1-(X^2))
Hoppas du fattar hur jag tänker. Rätta mig om jag tänkt fel men misstänker att det handlar om tryckfel
Jo jag ser vad du poängterar med den felaktiga användningen av konjugat. Den hela förenklingen ser ut som följande:
Kanske är något vi missar men det bråket bör verkligen inte bli negativt. Om de ska kunna använda konjugat på det sättet borde dessutom täljaren bli -(3x+1) =-3x-1 då den konjugaten är det omvända negativa.