Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
Inlägg av DonThomaso »
Återigen kan man använda sig av ekvationer, det är inte svårare än att tolka och skriva det till en ekvation:E_ced87 skrev:Uppgift 18
Under en kemilektion blandar Hanna till en saltlösning som väger 2,4 kg. Hur många viktprocent salt finns i lösningen?
(1) Det finns 190 gram salt i lösningen
(2) Om Hanna tillför lösningen 200 gram salt så stiger lösningens salthalt till 15 viktprocent
Rätt svar: D
Jag tyckte inte den här var svår förut, men nu när jag tittar på den igen så förstår jag inte hur informationen i 2 också ger rätta svaret
Salthalten stiger ju till 15 viktprocent, men jag förstår inte hur man ska kunna se hur stor viktprocenten var dessförinnan
Jag förstår inte hur man kommer fram till detta uttryck. Varför blir det division?DonThomaso skrev:
(2) Om Hanna tillför lösningen 200 gram salt så stiger
lösningens salthalt till 15 viktprocent
Lösningen är redan på 2400 gram.
(X + 200) / 2600 = 15&
X = mängden salt innan blandningen. Hänger du med?
(x + 200) är saltet, 2600 är saltlösningens totala vikt. Det är så man räknar ut andel av något.slowdive skrev:Jag förstår inte hur man kommer fram till detta uttryck. Varför blir det division?DonThomaso skrev:
(2) Om Hanna tillför lösningen 200 gram salt så stiger
lösningens salthalt till 15 viktprocent
Lösningen är redan på 2400 gram.
(X + 200) / 2600 = 15&
X = mängden salt innan blandningen. Hänger du med?
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59