Hej!
Jag har dyslexi och är även ganska bra på matte. Anledningen till varför jag får fel på kvant-delen är 99% gångerna för att jag inte har haft tid förstå frågan och svarar därför fel alternativ. Jag får alltid läsa frågorna och alternativen många, många gånger för att försäkra mig om att jag förstått vad det är jag ska svara på och vad mina svarsalternativ är.
Dyslexi innebar annat än vad jag först trodde innan jag fick min diagnos. Det kan bland annat handla om att förväxla höger och vänster (hur gammal du än är och hur många gånger du försäkrat dig om vilket som är vilket), ta fel på siffror, ha svårt för klockan, ha svårigheter att fylla i formulär osv. Det handlar i korta drag hur hjärnan fungerar annorlunda. En sak som vanligtvis är påverkat är arbetsminnet, alltså korttidsminnet. Jag kan läsa en sak och sekunden efter glömt vad det var jag nyss läst och måste därför läsa om det igen, och igen och igen. Så därför tar allt, även matte, längre tid för en person med dyslexi. Du kan läsa frågan och förstå den direkt och kunna påbörja din uträkning och hinna lösa 2 uppgifter på samma tid som det tar för mig att ens begripa vad det är jag ska räkna. Under utredningen skulle jag läsa en kort text och sedan svara på enkla frågor om den direkt efter. Jag kunde knappt svara på några frågor alls. Jag fick sedan lyssna på en kort text och fick igen svara på frågor direkt efter och kunde då svara på nästan alla frågor.
Jag skrev provet nu i våras för första gången med förlängd skrivtid och fick 1.9 på kvant. Det går knappt att beskriva lättnaden över att äntligen ha förutsättningarna att kunna göra det som förväntas av en (svara rätt på frågorna). Tidigare har jag gått igenom provet i efterhand och blivit så besviken och uppgiven när jag ser frågorna som jag svarat på och inse att man svarat fel för man läst frågan fel, när uppgiften är busenkel om man bara hade kunnat läsa utan hinder.
På verbala delen gjorde jag knappt en ökning alls, trots förlängd tid. Så även med hjälpmedel så var inte det tillräckligt för att jag skulle hinna med. Jag hinner ALDRIG igenom ett helt verbalt prov utan får alltid gissa på de sista frågorna.
Sen att de med anpassat prov endast gör 4 prov istället för 5 antar jag mest har att göra med att våra provdagar blir lika långa då, annars hade med anpassat prov behövt stanna några timmar till, vilket innebär att provledare behöver stanna några timmar till. De som skriver anpassat prov har även kortare raster än de som skriver 5 prov. Tror att vi hade 15 min per rast i våras medan de andra som skrev utan anpassning hade 20 minuter.
Jag tror inte det är en anledning till varför de med anpassat prov bara skriver 4 prov MEN jag har läst en del om just NPF-diagnoser och hur deras hjärna ser/fungerar annorlunda. Jag hittade någon forskning på just neuronernas struktur, där en neurotypisk persons neuroner typ har färre kopplingar med varandra, vilket innebär att informationen i hjärnan tar mindre energi eftersom de endast behöver ta enstaka, säkra vägar (En välanvänd synaps använder mindre nerutransmittorer för receptorerna har ökad känslighet). En person med NPF-diagnos har dock fler "vägar att gå" vilket innebär att det tar mycket mer energi, många område är aktiva samtidigt osv. Detta gör personen bla tröttare och de kan behöva mer återhämtning. Detta är i korta drag, och det är bara någon enskild studie som kikat på detta. Jag tycker dock att det är sjukt intressant.
Jag hoppas att detta gav en liten förståelse för hur det är att göra provet med dyslexi och varför extratiden även behövs under kvant-delarna