Orättvis fördel på Kvanten för dyslektiker?

Övriga högskoleprovrelaterade diskussioner
Skriv svar
SMTHCRIMINL
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 27 okt, 2018 15:02

Orättvis fördel på Kvanten för dyslektiker?

Inlägg av SMTHCRIMINL »

Fick precis reda på att personer med diagnostiserad dyslexi inte bara får 80 min på verbala, utan även 80 min på kvanten. Jag förstår och tycker att det är rimligt att dyslektiker får kompensation för sitt handikapp i form av extra insatt tid för den verbala delen, har dock svårare att förstå 80 min på kvant. Dessutom slipper man göra utprövningsprovet och gör alltså bara 4 prov.

Jag får direkt min lillebror i åtanke som har diagnosen dyslexi, men är oerhört duktig på matte och fick läsa gymnasiematematik i grundskolan osv. Jag skulle göra en kvalificerad gissning på att han skriver kvanten på 1.7+ idag och med 25 extra minuter skulle jag bli väldigt förvånad om han inte kniper dom två 3-6 extra poängen som krävs för en 2.0 på mattedelen. Nu förstår jag att man inte kan dra alla över en kam, och min lillebror kanske inte är det bästa exemplet då det inte är säkert att han ens tjänar något på extra tiden då han ligger såpass högt ändå. Men om jag utgår från mig själv
(där tidsaspekten är primärt det som gör provet svårt) och tänker vad 25 min extra per prov hade gjort på kvanten för egen del så är det lätt 5 plus poäng dvs 2.5 per i snitt per prov, vilket alltså är skillnaden mellan översta 1.7:orna och de som precis tagit sig upp på 2.0.

Det är säkert många aspekter jag missat, men från denna anlysnivån känns det märkligt att man får nästan 50% mer tid på matten när det är läsning man har problem med. Är det någon som vet hur dyslektikerna ligger i snitt på kvant? Överpresterar de jämfört med dem som inte har utökad provtid?
Undrar även hur tankebanorna har sett ut hos UHR med just 25 min per prov, hur kom man fram till just den siffran? Osv osv.

Det är inte allt för ovanligt att dyslexi förekommer tillsammans med t.ex dyskalkyli och AD(H)D, men ingen av dessa diagnoser ges någon kompensation under proven, utan det är specifikt "specifik läsvårighet" och "blandad inlärningssvårighet".
Förstår om detta kan låta bittert, men det grundar sig mer i en nyfikenhet än bitterhet. Det är mellan 5-8% som har dyslexi i Sverige, därför känns det rimligt att anta att detta har en reel påverkan på HPs utfall.
Kaninmat
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 28 aug, 2017 12:24

Re: Orättvis fördel på Kvanten för dyslektiker?

Inlägg av Kaninmat »

Rent spontant så tänker jag att de behöver läsa provuppgiften och svarsalternativen även under kvant delen. Tänker på NOG och DTK uppgifterna:)
Thess_89
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 25 okt, 2021 0:19

Re: Orättvis fördel på Kvanten för dyslektiker?

Inlägg av Thess_89 »

Hej!

Jag har dyslexi och är även ganska bra på matte. Anledningen till varför jag får fel på kvant-delen är 99% gångerna för att jag inte har haft tid förstå frågan och svarar därför fel alternativ. Jag får alltid läsa frågorna och alternativen många, många gånger för att försäkra mig om att jag förstått vad det är jag ska svara på och vad mina svarsalternativ är.
Dyslexi innebar annat än vad jag först trodde innan jag fick min diagnos. Det kan bland annat handla om att förväxla höger och vänster (hur gammal du än är och hur många gånger du försäkrat dig om vilket som är vilket), ta fel på siffror, ha svårt för klockan, ha svårigheter att fylla i formulär osv. Det handlar i korta drag hur hjärnan fungerar annorlunda. En sak som vanligtvis är påverkat är arbetsminnet, alltså korttidsminnet. Jag kan läsa en sak och sekunden efter glömt vad det var jag nyss läst och måste därför läsa om det igen, och igen och igen. Så därför tar allt, även matte, längre tid för en person med dyslexi. Du kan läsa frågan och förstå den direkt och kunna påbörja din uträkning och hinna lösa 2 uppgifter på samma tid som det tar för mig att ens begripa vad det är jag ska räkna. Under utredningen skulle jag läsa en kort text och sedan svara på enkla frågor om den direkt efter. Jag kunde knappt svara på några frågor alls. Jag fick sedan lyssna på en kort text och fick igen svara på frågor direkt efter och kunde då svara på nästan alla frågor.

Jag skrev provet nu i våras för första gången med förlängd skrivtid och fick 1.9 på kvant. Det går knappt att beskriva lättnaden över att äntligen ha förutsättningarna att kunna göra det som förväntas av en (svara rätt på frågorna). Tidigare har jag gått igenom provet i efterhand och blivit så besviken och uppgiven när jag ser frågorna som jag svarat på och inse att man svarat fel för man läst frågan fel, när uppgiften är busenkel om man bara hade kunnat läsa utan hinder.
På verbala delen gjorde jag knappt en ökning alls, trots förlängd tid. Så även med hjälpmedel så var inte det tillräckligt för att jag skulle hinna med. Jag hinner ALDRIG igenom ett helt verbalt prov utan får alltid gissa på de sista frågorna.

Sen att de med anpassat prov endast gör 4 prov istället för 5 antar jag mest har att göra med att våra provdagar blir lika långa då, annars hade med anpassat prov behövt stanna några timmar till, vilket innebär att provledare behöver stanna några timmar till. De som skriver anpassat prov har även kortare raster än de som skriver 5 prov. Tror att vi hade 15 min per rast i våras medan de andra som skrev utan anpassning hade 20 minuter.
Jag tror inte det är en anledning till varför de med anpassat prov bara skriver 4 prov MEN jag har läst en del om just NPF-diagnoser och hur deras hjärna ser/fungerar annorlunda. Jag hittade någon forskning på just neuronernas struktur, där en neurotypisk persons neuroner typ har färre kopplingar med varandra, vilket innebär att informationen i hjärnan tar mindre energi eftersom de endast behöver ta enstaka, säkra vägar (En välanvänd synaps använder mindre nerutransmittorer för receptorerna har ökad känslighet). En person med NPF-diagnos har dock fler "vägar att gå" vilket innebär att det tar mycket mer energi, många område är aktiva samtidigt osv. Detta gör personen bla tröttare och de kan behöva mer återhämtning. Detta är i korta drag, och det är bara någon enskild studie som kikat på detta. Jag tycker dock att det är sjukt intressant.

Jag hoppas att detta gav en liten förståelse för hur det är att göra provet med dyslexi och varför extratiden även behövs under kvant-delarna :)
Kloky
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: tor 12 maj, 2022 16:57

Re: Orättvis fördel på Kvanten för dyslektiker?

Inlägg av Kloky »

Helt ärligt tycker jag också att det är lite orättvist, inte för att dyslektiker kan ha svårt för att läsa både på KVA och VERB delen, men för att folk kan ha andra svårigheter som HP inte uppmärksammar, ex. autism, SVA, ADHD, dyskalkyli som är svårigheter som skulle kunna hjälpas med extra tid men inte har rätt till. Jag tycker antingen alla ska få ackommodationer inför provet (men det förstår jag kan vara svårt att anordna) eller ingen så får man helt enkelt utgå från en jämn spelplan.
Thess_89
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 25 okt, 2021 0:19

Re: Orättvis fördel på Kvanten för dyslektiker?

Inlägg av Thess_89 »

Kloky skrev: sön 03 sep, 2023 15:07 Helt ärligt tycker jag också att det är lite orättvist, inte för att dyslektiker kan ha svårt för att läsa både på KVA och VERB delen, men för att folk kan ha andra svårigheter som HP inte uppmärksammar, ex. autism, SVA, ADHD, dyskalkyli som är svårigheter som skulle kunna hjälpas med extra tid men inte har rätt till. Jag tycker antingen alla ska få ackommodationer inför provet (men det förstår jag kan vara svårt att anordna) eller ingen så får man helt enkelt utgå från en jämn spelplan.

Jag håller helt med dig! Jag har utöver dyslexi även ADHD och har gjort provet flera gånger tidigare utan förlängd skrivtid, dock med de få anpassningar man kan få. Detta innebär att få sitta i en sal med färre deltagare och i vissa fall kan man få önska var i salen du vill sitta, vilket givetvis underlättar litegrann.

Eftersom tidspressen är det som utgör en stor del av vad som påverkar det slutgiltiga resultatet så är det faktiskt dåligt att personer med NPF-diagnoser inte får förlängd skrivtid.
Det handlar inte bara om svårigheter att vara lättdistraherad, det handlar även till stor del om svårigheter att skifta fokus. För mig till exempel tar det lång tid att komma tillbaka till fokus på det jag höll på med om jag blir distraherad, och händer flera distraktioner så äter detta många minuter från varje prov vilket i sin tur såklart påverkar resultatet.
Även ADHD och autism (så som dyslexi som jag beskrev i min tidigare kommentar) inkluderar problematik med arbetsminnet, så det kan betyda att man glömt frågan när man läser igenom svarsalternativen. Detta gör sig extra påmint under de frågor som innehåller mer text.

Sen som jag skrev i förra kommentaren tar det extra mycket hjärnaktivitet för personer med NPF-diagnoser. Många är hypersensitiva och har konstant (och okontrollerad) koll på allt i sin omgivning. Att göra 5 prov under de förutsättningarna som erbjuds är bland det tuffaste jag personligen gjort. Jag skämtar inte om att jag behöver återhämta mig i nästan 2 veckor efter ett prov. De första 3-5 dagarna är jag sängliggandes totalt utan energi. För mig kändes det faktiskt en gnutta bättre efter det senaste provet när jag fick förlängd skrivtid och slapp utprövningsprovet. Jag är så tacksam att jag äntligen fick ett tillräckligt bra resultat då att jag slipper utsätta mig för fler prov.

De hjälpmedel som finns underlättar så löjligt lite att det knappt är lönt, samtidigt tar man tacksamt emot det lilla man får. Smulor mättar mer än ingenting.
Jag önskar att kunskapen om NPF-diagnoser ökade i samhället. Det är egentligen inget fel, det är ingen "störning", det är snarare ett annorlunda sätt för hjärnan att fungera på. Detta var till fördel förr, innan det moderna samhället konstruerade ramar som inkluderade krav som NPF:are inte kunde hålla sig inom. ADHD är mer än obefintlig koncertationsförmåga och "Oh, look! A squirrel!". Autism är mer än oförmåga att förstå sarkasm. Dyslexi är mer än fladdrade bokstäver på ett papper. Kanske dags att begära förändring? Varför får man en drös med pedagogiskt stöd på universiteten, men inte i våra grundskolor och på HP?
Skriv svar