18. Vad stod i centrum för 1980-talets ”culture war”, av texten att döma?
A Frågan om vilka texter som ska läsas på universitetet.
B Frågan om den akademiska frihetens betydelse.
C Frågan om vilka studenter som ska läsa på universitetet.
D Frågan om universitetets samhällsnytta.
Borde inte svaret på frågan vara B istället för A? Jag ser att A, vilka texter som diskuteras står i större centrum i texten, men Östling sammanfattar väl ändå "culture war" innan han diskuterar texterna. Den sammanfattningen kallar akademiska friheten för en "stridsfråga". Av texten att döma borde B vara centrum för "culture war" även om texten handlar mer om just A.
Var det någon annan som hade fel på den här frågan med liknande logik? På vilket sätt tror ni UHR motiverar A istället?
. En annan stridsfråga har gällt själva innebörden av liberal
education, i synnerhet under det ”culture war” som tog
sin början under 1980-talet. Allan Bloom förordade för-
djupade studier av en begränsad uppsättning hallstämp-
lade västerländska klassiker. Han fick mothugg av en
annan filosof, Martha Nussbaum. Hon argumenterade för
att pensumet måste breddas och att en förmåga att leva
sig in i det främmande var avgörande för en allsidig med-
borgerlig fostran.
Detta ger texten. Kriget innefattade tolkningen av innebörden i Liberal Education.
Diskussionen om tolkningen av vad "liberal education" innebar innefattade två argumenterande exempel på olika typer av texter som skulle innefattas i studierna.
Akademisk frihet nämns inte i samband med culture wars I texten utan hittas ett par stycken tidigare och jag lyckas inte hitta en stark koppling till Culture wars där. Gör du?