"Men det som vållade de allra största svårigheterna för studenterna var något som nog ingen av oss var riktigt förberedd på. Vi blev helt enkelt tagna på sängen! I text efter text konstaterar studenterna att litteraturläsning var en högst sporadiskt förekommande aktivitet i de aktuella förskolorna och att bokvalet skedde helt slumpmässigt när personalen någon enstaka gång läste för barnen. Några övergripande teman som bokläsningen var inbäddad i stod inte att finna. Det var däremot ganska vanligt att bokläsningen primärt hade ett disciplinerande syfte om personalen tyckte att barnen var alltför stimmiga eller okoncentrerade."
Det är stycket som behandlar ATT bokläsning förkommer sparsamt i förskolor, men inte VARFÖR.
"Men det räcker inte med detta. Samtliga studenter konstaterar dessutom att några samtal kring det lästa aldrig tycktes förekomma. Fram växer bilden av en förskoleverksamhet där litteraturläsning och boksamtal är mycket lågt prioriterade. Det rimmar dåligt såväl med läroplanen som med vad aktuell forskning säger om bokläsningens och boksamtalets betydelse för barns kunskaps- och språkutveckling. Däremot tycks språklekar à la Bornholmsmodellen vara en relativt vanlig aktivitet i de besökta förskolorna. Man kan med fog ställa sig frågan vilket som mest gynnar förskolebarns språkutveckling – läsning av och samtal kring berättelser med ett begripligt och meningsfullt innehåll eller bollande med stavelser, rim och ramsor tömda på allt annat innehåll än ljud och språk."
I nästa stycke uttrycker författaren att det rimmar dåligt med läroplanen, men det är ingen förklaring till VARFÖR bokläsning förekommer så sparsamt, vilket är frågan. Således är alternativ D rätt, då ingen förklaring ges.
HPguiden är ett måste för att nå ett högt resultat på högskoleprovet, det är nästan skrämmande hur bra och väsentligt materialet är! Jag fick från 1,25 till 1,85 med hjälp av HPguiden på ett år, nu bär det av mot läkarstudier!