1.15 till veterinärprogrammet

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Hej! Jag har nu bestämt mig för att starta en egen tråd här på pluggdagböcker efter att blivit inspirerad av andras väldigt många gånger. Förhoppningsvis kan denna tråden motivera någon annan på samma sätt (om inte annat kommer den motivera mig till att vilja plugga ännu mer!)

Lite om mig då kanske?
Jag heter Stina och är 19 år och min största dröm är at komma in på veterinärprogrammet i Uppsala. Jag sökte nu i våras men slutade då på reservplats 31. Under våren skrev jag även högskoleprovet för första gången (i princip utan någon förberedelse alls) och fick 1.15. Min förhoppning är att nu plugga upp det resultatet till åtminstone 1.6, men helst 1.7 för att vara på den säkra sidan.

Hoppas ni vill följa med mig på min "resa" haha oj vad klyschigt... :D
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Hej!
Nu får det vara bra med pluggandet för ikväll. Jag hann inte så mycket idag tyvärr. Jag slutade vid 16 och var därefter lite segstartad... Jag skrev aldrig någon ToDo-list för idag och då blev det lite gjort.

Idag blev det en verbal dag med:

MEK - ca 30 min
totalt 12/15 rätt (dvs 80%)
(Jag skrev även ner de ord som jag inte förstod)

Memrise - ca 30 min
Jag repeterade de 109 ord som skulle repeteras och gjorde därefter 25 nya ord. Jag skriver även ner alla nya ord med förhoppningen att de fäster sig lite bättre då! :)

Engelsk skönlitteratur
Jag ska efter jag har skrivit detta gå och lägga mig och läsa en bit i The Giver av Lois Lowry. Förhoppningsvis kommer jag tre kapitel iaf (är galet trött ikväll haha)

Morgondagens ToDo-list är följande:
- 30 min DTK-uppgifter
- 30 min NOG-uppgifter
- 30 min KVA-uppgifter
- 30 min XYZ-uppgifter
- 30 min Memrise
- Läsa Utvandrarna av Vilhelm Moberg

Ha en bra kväll och kämpa på!
zendrahh
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 03 jul, 2022 10:00

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av zendrahh »

Lycka till! Det känns att du har en bra schema! Ska du göra höstens prov nästa vecka också? Hoppas vi ser varandra på SLU nästa år! :) Jag siktar på Djursjukskötarprogrammet istället!
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

zendrahh skrev: tor 13 okt, 2022 10:44 Lycka till! Det känns att du har en bra schema! Ska du göra höstens prov nästa vecka också? Hoppas vi ser varandra på SLU nästa år! :) Jag siktar på Djursjukskötarprogrammet istället!
Tack så mycket! Skönt med lite feedback. Det känns som att det är så brett och mycket att plugga på att man känner sig lite lost ibland...
Japp jag ska skriva prov nu den 23e!
Det hoppas jag verkligen vi gör! Vi får kämpa vidare haha! :)
Kul med djursjukskötare!
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Hej på er! Idag har jag följt planeringen jag satte upp igår!

Jag har idag gjort följande:

XYZ - ca 30 min, 14 uppg (+ reflektion och analys av de uppgifter som blev fel)
6/10
3/4
Totalt: 9/14 (64%)
Jag stötte idag på två stycken uppgifter som jag inte visste någon smidig lösning till i huvudet. Men med hjälp av PhotoMath så kunde jag se steg för steg hur de hade förenklat uppgifterna och nu vet jag hur jag gör om liknande kommer igen. Jag är idag ganska missnöjd med XYZ då jag brukar ligga högre där.

KVA - ca 30 min, 15 uppg (+ reflektion och analys av de uppgifter som blev fel)
8/10
4/5
Totalt: 12/15 (80%)
Tyvärr märkte jag i efterhand att jag hade slarvat på två av uppgifterna. Jag måste bli bättre på at läsa igenom uppgifterna lite noggrannare och inte stressa för mycket haha..

DTK - ca 30 min, 12 uppg (+ reflektion och analys av de uppgifter som blev fel)
8/12 (67%)
Ofta är det överslagsräkningen som blir fel på dessa. Jag kände mig även väldigt långsam på DTK idag. Dock gjorde jag blandade uppgifter (dvs. 12 helt olika diagram/kartor/tabeller). På riktiga prov är det ju ofta 3-4 frågor per diagram/karta/tabell och man blir då lite bättre "kompis" med dem. Jag tror iaf att detta är anledningen till att jag gick övertiden.

NOG - ca 30 min, 12 uppg (+ reflektion och analys av de uppgifter som blev fel)
5/6
4/6
Totalt: 9/12 (75%)
Jag är nöjd med det resultatet här, då det är NOG jag tycker är svårast. Dock kände jag även att jag var ganska slut i huvudet när jag kom hit... och antagligen blev det därmed också nått slarvfel. (kanske inte bästa strategin att spara till sist...)

Memrise - ca 20 min
Jag repeterade de ord som skulle repeteras (51 st) och hade där fel på 5 st. Därefter lärde jag mig 15 nya ord. Jag är nu klar med 200 ord på HP Ultimat. (det går sakta men säkert framåt haha)

Skönlitteratur
Jag ska försöka läsa några sidor i Utvandrarna meeen jag kommer nog inte så långt ikväll då jag är väldigt trött nu haha.

Jag är överlag nöjd med dagens prestationer med tanke på att jag både hunnit med att jobba 7-17, varit i stallet och pluggat ca 3h. Lite tråkiga slarvfel, men det är sånt som händer!

Morgondagens fokus blir verbalt och jag satsar på att göra följande:
- Memrise 50 nya ord (räknar med att det tar runt 1h)
- LÄS 60 min
- Läsa artiklar och skriva ner svåra ord osv i 60 min
- Läsa i The Giver

Ha en bra kväll hörni och tveka inte på att skriva tips eller liknande! All feedback mottages tacksamt! :)
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Hej på er!
Jag hann inte klart med gårdagens grejer och idag har jag haft fullt upp (och tagit det lite lugnt) så fokuset idag har inte varit något nytt utan endast att göra klart det jag inte gjorde igår. Det har blivit mycket läsning igår och idag haha.

LÄS - ca 60 min, 5 texter (2 korta och 3 långa) (fredag)
Att ryckas hän (2002): 1/4 (25%)
Gamla påhopp (2019): 1/2 (50%)
Lättillgängligt om Bellman (2014): 2/4 (50%)
Klimat och vetenskap (2011): 2/2 (100%)
Heterotrofa bakterier (2022): 2/4 (50%)
Totalt: 8/16 (50%)
Analys: Ofta när jag har fel är det två alternativ som jag pendlar mellan och sedan väljer jag fel. Jag tycker även det är svårt med de frågorna som ska sammanfatta stora delar av texten. Jag brukar få lite högre på läsförståelsen (brukar snitta ca 58%) så jag är lite missnöjd med dagens texter.

Memrise - ca 45 min (lördag)
Jag lärde mig 50 nya ord och repeterade även 51 stycken gamla (av de 51 var det 5 stycken som jag svarade fel på)

Läsa artiklar - 60 min (lördag)
Lite blandade artiklar. Främst från Läkartidningen men även lite annat smått och gott. Det blev dessutom lite blandat på svenska och engelska.

Skönlitteratur (fredag och lördag)
Jag har även läst lite i Utvandrarna (fredag) och nu ska jag lägga mig i sängen och läsa några kapitel i The Giver. Planen är att läsa 4 kapitel, men vi får väl se, blir det för spännande kan det lätt bli några extra haha :)

Morgondagens plan skriver jag just nu med lite skräckblandad förtjusning (men det är lika bra att skriva det här för då blir det en extra motivering att faktiskt göra det..). Jag tänker nämligen göra "en riktig provdag imorgon" (dock inte med exakta raster osv för jag måste ta lite längre pauser mellan vissa pass för att fixa annat). Planen just nu är dock att göra 6 prov istället för 5. Jag läste i någon annan pluggdagbok att de gjorde 7 stycken prov, "för att provdagen skulle kännas enkel", men jag känner att sex stycken får räcka ... (tre kvantitativa och tre verbala). Sååå det är helt enkelt morgondagens plan. Wish me luck, ni får en uppdatering imorgon kväll (om jag överlever ...)
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Helluuu :)
(Jag ber redan nu om ursäkt för ett kaosigt inlägg med mycket siffror, procent och pladdriga analyser) Nu är jag här med kvällens uppdatering, men frukta ej, jag har inte suttit med proven fram tills nu haha. Jag var otroligt effektiv faktiskt. Började med första passet kl 9:00 och blev klar med sista vid 16:10. Ca 10-20 min paus mellan varje provpass.
Jag har lite blandade känslor kring dagens pass men mer om det längre ner. Här får ni se lite resultat :)

Provpass 1 - Verbalt slumpat: 27/40 rätt (1.1)
ORD: 6/10
LÄS: 8/10
MEK: 7/10
ELF: 6/10

Provpass 2 - Kvantitativt våren 2015: 24/40 rätt (1.1)
XYZ: 7/12
KVA: 6/10
NOG: 4/6
DTK: 7/12
(Suck.. detta prov gick verkligen katastrof...)

Provpass 3 - Verbalt våren 2015: 26/40 rätt (1.1)
ORD: 7/10
LÄS: 6/10
MEK: 7/10
ELF: 6/10

Provpass 4 - Kvantitativt våren 2015: 30/40 rätt (1.5)
XYZ: 9/12
KVA: 7/10
NOG: 4/6
DTK: 10/12

Provpass 5 - Verbalt våren 2015: 26/40 rätt (1.1)
ORD: 7/10
LÄS: 7/10
MEK: 8/10
ELF: 4/10
Jag är så sur över ELF här... I sista sekund ändrade jag TRE svar på den långa läsförståelsen (såklart var alla jag valt först rätt och de jag valde till fel...) Suck .. aja en lärdom är att kanske inte stressändra svar i slutet :( ...

Provpass 6 - Slumpat kvantitativt : 28/40 rätt (1.3)
XYZ: 7/12
KVA: 6/10
NOG: 4/6
DTK: 11/12

Om man räknar ihop provpassen från våren 2015 är resultatet:
Kvantitativ: 1.3
Verbal: 1.1
Total: 1.2

Räknar man ihop alla uppgifter blir resultatet följande:
ORD: 20/30 (67%)
LÄS: 21/30 (70%)
MEK: 22/30 (73%)
ELF: 16/30 (53%)

XYZ: 23/36 (64%)
KVA: 19/30 (63%)
NOG: 12/18 (67%)
DTK: 28/36 (78%)

Analys över dagen
Jag har i nuläget inte kollat igenom mina fel osv (det blir kommande dagars jobb) men resultatmässigt är jag riktigt nöjd med den verbala delen (speciellt läsförståelsen som jag brukar tycka är väldigt svår). Det är engelskan som drar ner resultatet, vilket är synd då jag inte haft så stora problem med den innan. Eventuellt är det så att jag blir stressad av att ha den kvar till sist (man kanske ska göra den direkt efter LÄS och spara MEK till sist?). ORD är jag också nöjd med. Det är ganska mycket tur vilka ord man råkar få, så jag kämpar vidare på Memrise och hoppas på det bästa där haha!

På den kvantitativa delen är jag i princip bara nöjd med DTK. Det har jag tyckt varit svårt innan men i nuläget är det den enda som går bra. NOG brukar ligga ungefär där men KVA och XYZ brukar inte alls vara så låg procenthalt på... Suck.. Det blir att repetera myyycket matte i veckan.

Jag tänker i nuläget att det är matten som är "lättast att plugga upp snabbt" medan det verbala kräver mycket mer arbete under en längre tid, därav väljer jag att främst plugga matte nu när det är så nära kvar till provet.

Morgondagens planer:
- Analysera/rätta Provpass 1
- Analysera/rätta Provpass 2
- Analysera/rätta Provpass 3
- Repetera matte, fokusera på grunder!
- 50 nya ord på Memrise
- Läsa The Giver

Ha en bra kväll och fortsätt kämpa!
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Hej på er! Här kommer dagens uppdatering :)

Analys för provpass 1 och 3 - (verbal slumpat och provpass 3 vår 2015 )
Jag har skrivit ner de ord som jag ej kände mig säker på och ska öva på dessa lite mer för att de ska fastna (jag lägger in dem i en egen memriselista med svåra ord som jag hittar vid artikelläsning osv). Jag har också kollat igenom och förstått varför jag svarade fel på de frågor jag gjorde på LÄS och ELF.

Analys för provpass 2 - (provpass 2 vår 2015 )
Slutsatsen jag drar från detta prov är att jag slarvade och stressade något enormt. Jag skulle säga att ca 70% av alla fel jag gjorde är slarvfel.. Nu när jag sitter i efterhand i lugn och ro är nästintill alla felaktiga uppgifter logiska. (Dock är ju tidspressen och att svaren ska komma till än snabbt en del av det svåra under det riktiga provet...)
Jag tar med mig att jag ska läsa frågorna noggrant första gången så jag slipper läsa om det 8 gånger. Hellre göra uppgifterna noggrant första gången än att hinna kolla igenom provet i slutet. För min del leder det mest till en massa förhastade ändringar som ofta visar sig vara fel ...

Repetera matte
Det blev en stund med videogenomgångar på uppgifter på högskoleprovet i mars nu i våras. (Ej det som jag gjorde). Jag löste uppgiften själv först och spolade sedan fram för att se om vi fick samma svar. De gånger han gjorde något smart som jag ej tänkt på tog jag lärdom av det :) Jag orkade dock bara med en del av uppgifterna.

Memrise - ca 30 min
Idag blev det endast 20 ord (planen var att göra 50). Jag blev trött och ville hellre läsa mer i The Giver, därav endast 20 ord. Jag repeterade även 117 ord varav 8 stycken blev fel en gång för att jag inte mindes det rätta svaret.

Skönlitteratur - Engelska, The Giver
Jag brukar försöka läsa varannan kväll på sve och eng men min engelska bok är just nu så spännande att det får bli den ikväll igen! Utvandrarna sparar jag till någon annan dag hahah. Igår läste jag 49 sidor i The Giver och planen är att läsa något liknande ikväll precis efter jag har skrivit detta!

Imorgon kommer jag inte ha så mycket tid, därav satsar jag endast på att göra följande:
- Memrise återstående 30 ord
- Läsa (får se om det blir på sve eller eng)
- Ca 30 min KVA
- Ca 30 min XYZ
(jag sparar att rätta resterande tre prov till på onsdag)

Godnatt folket!
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Hej på er! Idag blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Planen var ju att få lite gjort iaf. Meeen jag är så trött i huvudet nu att det känns onödigt att ens försöka mig på KVA och XYZ, jag kommer bara bli besviken på resultatet... Istället satsar jag på lite enklare grejer, dvs lite Memrise-ord och sedan lite läsning.

Memrise - ca 30 min
Av någon anledning ville den bara lära mig 4 ord en gång så jag hamnade på 29 ord (suck kommer jag alltid vara i ofas nu? Den brukar ju alltid ge 5 nya ord per runda??) Aja.. Det märktes att hjärnan inte var helt med i svängarna om man säger så...mååånga fler fel än vad jag brukar ha.

Skönlitteratur - Engelska
Jag fortsätter läsa i The Giver igår kom jag bara 12 sidor (är på sida 94), men idag hoppas jag på mer (kan dock inte lova något med tanke på kvällens trötthet)

Jag är lite missnöjd med kvällens plugg. Samtidigt känner jag dock att jag har tagit rätt beslut då jag endast skulle bli besviken på resultaten om jag försökt traggla mer nu. Det är bättre att göra lite enklare saker för hjärnan, sova och ta nya tag imorgon. Jag börjar inte förrän vid 16 imorgon så planen är att vara produktiv innan jobbet!

Morgondagens att göra:
- 20 ord i Memrise
- Rätta klart provpass 4-6 från i söndags
- Göra två stycken Kvantitativa prov (+ rätta)
- Om jag hinner: öva lite extra på den/de delarna som gick sämst på KVA-proven
- Läsa lite på kvällen (Kanske är dags för Utvandrarna nu igen.. har nästan övergett den boken haha)
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Hej på er! Hoppas ni har en bra kväll! Idag har jag hunnit med det mesta. Det blev dock endast ett kvantitativt prov, men det gick å andra sidan väldigt bra.

Memrise- ca 40 min
Idag repeterade jag de orden som skulle repeteras (99 stycken) och lärde mig även 20 nya. Sedan tog jag även tag i de 25 ord som jag har haft svårt för (blixtsymbol). Ett tips är att man kan gå igenom dem gratis i appen på mobilen om man inte vill betala för Memrise :)

Skönlitteratur - ca 30 min
Jag läste 26 sidor i The Giver under förmiddagen. Nu när jag går och lägger mig ska jag ta mig an Utvandrarna också!

Slumpat Kvantitativt provpass - 1.9 (!!!)
XYZ:10/12 (83%)
KVA:9/10 (90%)
NOG:6/6 (100%)
DTK: 11/12 (92%)
Totalt: 36/40
Detta provpasset gick så galet bra!! Tre av felen var räknefel (eller att jag inte visste en snabb och enkel väg att räkna ut det) och det fjärde (DTK) läste jag fel i diagrammet. Jag förstår felen jag gjorde och gör förhoppningsvis inte dem igen haha.

Provpass 4-6 från söndagen
Jag har kollat igenom resterande provpass från i söndags.

Morgondagens planer blir följande:
- Memrise (får se hur många ord)
- Läsa bok
- Öva på ELF, minst 30 min
- Repetera simpel matte och bra knep för huvudräkning osv.
- 30 min vardera av DTK, KVA, NOG och XYZ
- Göra några ORD-tester på HP-guiden bara för skojs skull :)
(Sen får vi se, känner jag mig motiverad kanske det blir ännu mer gjort ;))
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Hej på er! Det var några dagar sen nu! Föregående dagar har fyllts med plugg, jobb och hästmys. Inte lika mycket plugg som jag hade önskat, menmen.. så kan det bli... Jag skrev provet idag iaf! Det kändes helt okej.. Liten kort sammanfattning nedan

Kvantitativ 1
Kände mig lite segstartad. Det tog lite lång tid på mig på vissa uppgifter och jag fick stressa lite mot slutet. Fick definitivt flera slarvfel...

Verbal 2
Det kändes bra (tror jag). Jag hade bra fokus här och hann med allt. Jag chansade dock en del på LÄS och ELF.


Kvantitativ 4
Detta provet kändes riktigt bra! Tiden bara flög iväg, jag var så inne i mitt prov att det kändes som att det gått typ 15 min när provet var färdigskrivet (dvs hade inte tidsbrist utan bara flyt haha)

Verbal 5
Här var man ju seg i huvudet men jag tror det gick ok iaf!

Överlag lite blandade känslor över provet, men förhoppningsvis blev det bättre än vårens resultat iaf... Min plan är faktiskt att fortsätta plugga på HP direkt igen och inte invänta resultatet. Det känns som att det avbrottet endast kommer leda till att jag tappar rutiner osv. Jag tänker även att jag ska skaffa VIP nu. (jag började plugga så sent i höstas att det kändes ovärt att köpa). Imorgon blir det dock en HELT ledig dag (Otroligt), inget HP-plugg (eventuellt lite bokläsning men det är mest för nöjes skull) och inget jobb. Det ser jag fram emot!
Hoppas att det gick bra för er andra idag! Ta hand om er så hörs vi imorgon!
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Hej på er! Nu var det ett tag sen. Jag har tagit en liten paus från högskoleprovsplugget. Jag har läst en del artiklar och lite i böcker, men detta mest för nöjes skull och endast när jag har haft lust. Meeeen nu har det gått två veckor sen provet och det är dags att sätta fart igen. Jag har föresten även köpt VIP så nu kan jag förhoppningsvis förbättra läsförståelsen mer och se felen jag gör lite lättare! :)

Idag har jag haft fullt upp så planen är istället att börja plugga på riktigt imorgon. Morgondagens plan ser ut som följande (i vanlig ordning skriver jag den här så att jag känner mig motiverad att fullfölja den haha).

Att göra 7/11
- Komma i fas med memrise (många ord ska repeteras + eventuellt några nya (ca 1h)
- LÄS: Fokus på att läsa tekniker och sedan göra någon/några texter.
- All matte du behöver i ca 2h
- Bli kompis med alla VIP-funktioner :)
- Om tid finns på jobbet ska jag läsa lite artiklar osv.
- Läsa några sidor i svensk bok.

Jag kommer med en uppdatering om dagen imorgon! Ha det bra så länge!
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Hej på er!
Idag har jag varit väldigt trött (har dock jobbat fre-mån så det kanske fins en anledning till det :D ). Hur som helst fick jag plugget gjort. Dock inte läsförståelsen. Jag kände att det inte skulle ge mig något när huvudet var så slut så vi tar det imorgon istället! Idag har jag gjort följande:

All matte du behöver ca 2h
Jag har påbörjat grunderna och gjort ungefär hälften där. Jag gör även uppgifterna till varje område. Än så länge känns det som att jag har koll på det mesta, men det känns lika bra att gå igenom allt lite snabbt och få en riktig repetition.

Memrise ca 1h
Jag hann inte med några nya ord idag tyvärr, men jag repeterade alla gamla (debet var några stycken efter att inte ha öppnat appen på nästan en månad...)

Utöver detta har jag kikat runt lite på sidan och kollat på en del av det nya man kan se/göra när man har VIP. Jag har även läst några artiklar under lunchen på jobbet. Planen nu är att läsa några sidor i Utvandrarna, sedan kolla på någon serie och därefter sova!

Att göra tisdag 8/11
- Klar med grunderna i All matte du behöver
- Memrise göra 75 ord (så jag blir klar med nuvarande nivå)+ repetera de som ska repeteras
- LÄS: läsa lite tekniker och sedan göra några texter (ca 1h)
- 30 min XYZ (ev läsa lite strategier men mest uppgifter)
- Läsa engelsk bok

Ha det bra nu så hörs vi!
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Hej kompisar! Idag har det tyvärr kommit annat emellan och jag har inte hunnit klart med dagens mål. Det känns lite surt, men jag känner att jag har gjort det bästa av situationen och ändå hunnit med en del. Jag hade ingen tid till All matte du behöver idag, menmen... jag får göra klart det imorgon istället.
Jag har idag gjort följande:

LÄS strategier - ca 1h
Det blev bara strategier idag (med några exempeltexter osv i dem)
Jag har kommit fram till att jag ska testa några olika tekniker den kommande veckan. Tidigare har jag bara skummat frågorna, läst texten (ev skrivit nått stödord eller ringat in något) och sedan svarat på frågorna. I strategierna läste jag om lite olika varianter och jag ska testa dessa :)

XYZ uppgifter - ca 30 min
Jag gjorde totalt 15 st XYZ-uppgifter från 2011. Av dessa fick jag 10/15 rätt (dvs 67%). Det är lägre än vad jag brukar ligga på XYZ.

Memrise - ca 1h
Jag hann endast med 55 ord, men jag orkar faktiskt inte göra resterande 20 ord nu ikväll.. Jag har även lagt in svåra ord från artikelläsning osv i en egen memriselista för att kunna plugga på dessa när tid finns (ex på bussen eller på jobbet osv)

Läsning
Igår blev det ca 10 sidor läsning i Utvandrarna (det är en stor bok så en sida är som 4 i en vanlig bok haha) och nu ska jag läsa lite i Gathering Blue (bok två i The Giver-serien)

Imorgon kommer jag inte ha så mycket tid, men jag satsar på att få lite plugg gjort iaf. Planen är att:
- Bli klar med grunderna i all matte du behöver
- 20 ord i Memrise (+ repetera gamla)
- Läsa Utvandrarna
- Testa en LÄS-strategi (ca 1h)
capyxx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 13 jul, 2022 15:20

Re: 1.15 till veterinärprogrammet

Inlägg av capyxx »

Hej! Jag har varit dålig på att uppdatera här på senaste.. Dock har jag ändå pluggat (de flesta dagar). Dagens plugg har bestått av:

Läsa utvandrarna
Jag läste några sidor under lunchen och ska även läsa lite mer nu efter att jag har skrivit detta

MEK - uppgifter
3/10
8/10
Totalt: 11/20 (dvs 55%)
Vad som hände under de första 10 vet jag inte helt ärligt... Det var nog en blanding av att vara ofokuserad och att det var svåra uppgifter (jag slumpade fram 10 stycken uppgifter)

ORD - uppgifter
10/20 (dvs 50%) Vissa ord kändes logiska när jag väl såg svaret, men de flesta som jag har fel på nu är för att jag inte har stött på dem innan och därmed inte kan dem. Dock känner jag att jag relativt ofta stöter på ord som jag lärt mig på Memrise. Därför kommer jag fortsätta göra några ord där dagligen!

Memrise
Jag repeterade 137 ord (det var 4 stycken som jag inte mindes) och därefter lärde jag mig 25 nya. Jag skrev även in ord i min egen lista (bland annat de ord som jag hade fel på/gissade på vid ORD, samt svar ord under bokläsning).

Idag blev det ite mindre gjort än tänkt. Planen var att spendera kvällen med läsförståelse för att få klart utvärderingen av de olika sätten att ta sig an texterna som HP-Guiden tipsade om. Jag kände dock inte alls för LÄS och kom fram till att det var bättre att göra lite mer lättsamma saker frö hjärnan idag och ta sig an läsförståelsen på torsdag istället (jag är ledig då).

Imorgon är planen att:
- 30 min XYZ
- 30 min NOG
- 30 min DTK
- 30 min KVA
- Eventuellt öva lite extra huvudräkning om jag orkar
- Lite Memrise
- Läsa bok

Jag hoppas på att hinna med allt detta... Jag jobbar 7-16 men förhoppningsvis får jag till bra flyt på kvällen haha!
Ni får ha det så bra så hörs vi imorgon kväll!
Skriv svar