108=2,0?

Diskussioner kring rättning, normering, svårighetsgrad mm
saran83
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 03 mar, 2007 1:00

108=2,0?

Inlägg av saran83 »

Jaha, då har man skrivit hp igen (vågar inte nämna för vilken gång i ordningen) och den här gången landade jag på 108 poäng, förutsatt att överföringen till det orange pappret blev rätt (vilket den brukar bli). Vad tror ni, finns det någon schans att 108 poäng räcker till 2,0? Gränsen brukar väl ligga vid 109-111, men har det någon gång hänt att den sjunkit ner till 108? Iofs känns 1,9 också ok med tanke på att jag legat på 1,8 på tre prov i rad, men ska man bli läkare innan man uppnått pensionsålder så gäller det att få 2,0 snart.
Senast redigerad av saran83 den ons 04 apr, 2007 0:27, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Re: 108=2,0?

Inlägg av nisse23 »

[quote:a7be3e3a95="saran83"]Jaha, då har man skrivit hp igen (vågar inte nämna för vilken gång i ordningen) och den här gången landade jag på 108 poäng, förutsatt att överföringen till det orange papret blev rätt (vilket den brukar bli). Vad tror ni, finns det någon schans att 108 poäng räcker till 2,0? Gränsen brukar väl ligga vid 109-111, men har det någon gång hänt att den sjunkit ner till 108? Iofs känns 1,9 också ok med tanke på att jag legat på 1,8 på tre prov i rad, men ska man bli läkare innan man uppnåt pensionålder så gäller det ju att få 2,0 snart.[/quote:a7be3e3a95]Det har visserligen hänt att 108 räckt till 2,0 en gång, men det är inte någonting du bör förvänta dig - förra våren hamnade kravet på 111 poäng. Chansen är större för att du kommer in med 1,9 (det räckte på alla ställen utom möjligtvis KI nu i våras) än att du får 2,0.

läkarstudent.se
- ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook

(adressen stavas med ett ä)
saran83
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 03 mar, 2007 1:00

Re: 108=2,0?

Inlägg av saran83 »

[quote:336db976ec="nisse23"]Det har visserligen hänt att 108 räckt till 2,0 en gång, men det är inte någonting du bör förvänta dig - förra våren hamnade kravet på 111 poäng. Chansen är större för att du kommer in med 1,9 (det räckte på alla ställen utom möjligtvis KI nu i våras) än att du får 2,0.[/quote:336db976ec]
Jasså, var det så lite som en gång? Ja, då är det väl inget att hoppas allt för mycket på. Men jag är glad i alla fall. Har som sagt stått och trampat på 1,8 och var rädd att jag skulle bli fast där för alltid. Nu har jag bevisat att jag kan höja mig och då borde det gå en gång till!

Tackar för svaret!
saran83
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 03 mar, 2007 1:00

Inlägg av saran83 »

Jag har tittat igenom statistiken nu och ser att 1,9 räckte redan efter 1:a urvalet på alla platser utom KI. Hur kommer det sig att poängen var så låga den här terminen? Jag har aldrig sett något liknande. Har jag sett fel?
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

Det beror på att det var första gången som många orter tillämpade högskoleprovsresultatet som skiljekriterium bland sökande med 20.0 i betygskvoten. I höstas var det enbart Umeå som gjorde detta och då låg antagningspoängen på 20.0 + 1.8. Nu dammsögs ännu fler av de höga HP-resultaten i betygskvoten och om det fortsätter i samma riktning så borde det om några terminer vara nere i 20.0 + 1.3-1.4. Jag tror att mängden antagna överskrider tillskottet av 20.0or med relativt högt HP-resultat.

Sen är det förstås möjligt att det stabiliserar sig och börja stiga lite igen om några år när folk blir mer medvetna om att plugga hårt till högskoleprovet också, samtidigt som babyboomen i början av 90-talet kliver ut på spelplanen.
saran83
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 03 mar, 2007 1:00

Inlägg av saran83 »

Den prognosen gillar jag!
TOLLEMAN
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 31 mar, 2007 2:00

Inlägg av TOLLEMAN »

Visst ser det fint ut med 1,9 som lägsta antagningspoäng, men i Lund t.ex. var det endast 3 utav 18 med 1,9 som blev antagna...
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

[quote:03bf0d12bd="TOLLEMAN"]Visst ser det fint ut med 1,9 som lägsta antagningspoäng, men i Lund t.ex. var det endast 3 utav 18 med 1,9 som blev antagna...[/quote:03bf0d12bd]

Och nisse påpekar att jag hade flyt... :roll:
saran83
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 03 mar, 2007 1:00

Inlägg av saran83 »

[quote:211bc9173a="TOLLEMAN"]Visst ser det fint ut med 1,9 som lägsta antagningspoäng, men i Lund t.ex. var det endast 3 utav 18 med 1,9 som blev antagna...[/quote:211bc9173a]

Hur får ni tag i denna mer detaljerade statistik? Ringer ni runt?
TOLLEMAN
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 31 mar, 2007 2:00

Inlägg av TOLLEMAN »

Mejlade antagningsnämnden i Lund. Trevliga människor dom där :P
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:3d3f0eb7a9="TOLLEMAN"]Visst ser det fint ut med 1,9 som lägsta antagningspoäng, men i Lund t.ex. var det endast 3 utav 18 med 1,9 som blev antagna...[/quote:3d3f0eb7a9]Frågan är dock hur många av reserverna som tackade nej - det är ju också intressant hur många med 1,9 som får [i:3d3f0eb7a9]chansen[/i:3d3f0eb7a9] att tacka ja.
[quote:3d3f0eb7a9="Guldbollen"]Och nisse påpekar att jag hade flyt... :roll:[/quote:3d3f0eb7a9]Påstår du att du [i:3d3f0eb7a9]inte[/i:3d3f0eb7a9] hade det? ;)

läkarstudent.se
- ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook

(adressen stavas med ett ä)
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:b7303a9018="TOLLEMAN"]Mejlade antagningsnämnden i Lund. Trevliga människor dom där :P[/quote:b7303a9018]Absolut, särskilt om man jämför med en annan ort vars namn jag ej skall nämna *hostgbghost* där den svarande studievägledaren krävde att få veta vad jag skulle använda antagningshistoriken (kravnivåerna) till, och det var först på andra eller tredje mailet som jag skickat med frågor om antagningen - föregående fick jag aldrig ens svar på.

läkarstudent.se
- ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook

(adressen stavas med ett ä)
Användarens profilbild
nielseek
Stammis
Stammis
Inlägg: 184
Blev medlem: lör 10 sep, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av nielseek »

[quote:a411e7bba2="nisse23"]Absolut, särskilt om man jämför med en annan ort vars namn jag ej skall nämna *hostgbghost* där den svarande studievägledaren krävde att få veta vad jag skulle använda antagningshistoriken (kravnivåerna) till, och det var först på andra eller tredje mailet som jag skickat med frågor om antagningen - föregående fick jag aldrig ens svar på.[/quote:a411e7bba2]

Jag har ungefär samma erfarenhet av studievägledaren i Gbg, dvs fick aldrig svar. Jag skickade samma mail till studievägledaren i Uppsala, och från denne person tog det exakt 42 minuter tills jag hade fått ett svar. Personen skrev t o m "Jag tror att Göteborg ligger högst när det gäller hur nöjda studenterna är med utbildningen [Psykologprogrammet, Niels anmärkning].". Inte bara var han snabb, utan även till synes väldigt ärlig.
Användarens profilbild
E_ced87
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1405
Blev medlem: sön 30 jul, 2006 2:00
Ort: Sthlm-Ume
Kontakt:

Re: 108=2,0?

Inlägg av E_ced87 »

Nisse, vad tror du om att antagningspoängen inom HP kvoten blivit högre i år än förra när det kommer till tandläkarprogrammet?

Borde inte dom flesta med 1,9-1,8 hellre vilja bli läkare? (Iom att det är alltmännt känt att många tandläkarstudenter "egentligen" ville bli läkare)
Allt går utom småbarn
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Re: 108=2,0?

Inlägg av nisse23 »

E_ced87 skrev:Nisse, vad tror du om att antagningspoängen inom HP kvoten blivit högre i år än förra när det kommer till tandläkarprogrammet?

Borde inte dom flesta med 1,9-1,8 hellre vilja bli läkare? (Iom att det är alltmännt känt att många tandläkarstudenter "egentligen" ville bli läkare)
Det är mycket möjligt att tandläkarprogrammet har blivit populärare... det är en snabbare väg till stora pengar om man flyttar till Storbritannien efteråt - kanske är det fler som ser den möjligheten nu?

Hur höga var kraven vid tillfällena före det senaste?
Hur många var HP-platserna då?
Hur höga är kraven nu?

(tandläkarprogrammets antagning är inte min största styrka)

läkarstudent.se
- ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook

(adressen stavas med ett ä)
Skriv svar