200 dagars studier

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
Användarens profilbild
EjCarl
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep, 2022 18:40

200 dagars studier

Inlägg av EjCarl »

Eller ja, 201 egentligen då de påbörjades i måndags (5:e september). Slutdatumet markerar vårens högskoleprov 2023, vilket jag nu bestämt mig för att göra. Har en femårig högskoleutbildning i bagaget redan samt ett för denna relevant arbete, så varför vill jag då göra högskoleprovet? Svår fråga. Att jag under 200 dagar anammar en hobby som i värsta fall gör mig lite mer allmänbildad och beläst, och i bästa fall ger mig en nyckel till fler potentiella livsval, det ser jag inte som en förlustaffär. Läkaryrket har alltid haft en viss dragningskraft, även om jag är nöjd med mitt nuvarande arbete. Studierna blir därav rätt kravlösa, vilket har sina för och nackdelar. Dåligt om motivationen tryter, bra då det inte inbringar samma stress. Om ett krav ska kvantifieras får lägstanivån vara 1.6, men 1.7 hade ingivit mer trygghet för läkarprogrammet. 1.6 på verb och 1.8 på kvant.

Det var egentligen en slump att jag bestämde mig för detta. Gjorde högskoleprovet under gymnasiets andra år och fick då 1.1. Oförberett, och funderade aldrig på att göra om det. Fick för mig att testa det senaste provet i måndags, och hamnade då på följande:

Vår 2022 (Prov 2)
Kvant 1: 1.3
Verb 1: 1.6
Kvant 2: 1.6
Verb 2: 1.5
Totalt: 1.55

Analys: 1.3 på kvant 1 förvånade då jag egentligen inte var särskilt koncentrerad eller motiverad. Gav dock motivation att försöka mer på de följande proven. Om något blev jag förvånad över 1.6 och 1.5 på de verbala delarna. Detta var långt mer än vad jag vågat hoppats på, då jag ser mig själv som mer utav en matematisk person. Då jag vet att det är enklare att plugga till kvant (för mig i alla fall) gav detta mig mycket hopp om att jag faktiskt skulle kunna nå ett resultat som når in på något av läkarprogrammen. Som första prov på många år var jag lite obekant med upplägget och tidsbegränsningen. Sammanfattningsvis var det detta testprov som fick upp mitt intresse för att göra det riktiga provet i mars nästa år.

Under veckan har jag betat av ytterligare ett prov:
Vår 2022 (Prov 1)
Kvant 1: 1.6
Verb 1: 2.0
Kvant 2: 1.6
Verb 2: 1.8
Totalt: 1.75

Analys: Hade lättare för de verbala proven nu när man bekantat sig med upplägget. Måste dock erkänna att jag hade lite tur med orddelarna. De verbala delarna tycks dock, om begynnande trend håller i sig, gå högt över förväntan. Tvärt om gäller däremot för kvant. Kvant är mycket lättare för mig, men det är tidspressen som stör mig. I princip alla fel jag gör är triviala, beroende på att jag inte läst frågan och alternativen ordentligt, eller gjort slarvfel i uträkningarna.


Väg framåt

Generellt: Har tänkt hemstadga mig på denna sida med dess smidiga upplägg som gratismedlem till att börja med. Prov finns tillbaka till 2000, vilket i grova drag innebär att jag behöver göra ett prov var femte dag fram tills det skarpa provet. Min motivation talar dock för att jag vill göra ännu mer, så därav lutar det åt VIP-medlemskap så fort höstens prov är förbi, och att på så sätt få tillgång till massor av övningsuppgifter. Denna tråd får utvecklas till något av en provdagbok, som jag uppdaterar vid provresultat med kommentar och förbättringsstrategi.

Vad gäller det verbala: Läser en opinionsartikel på The Guardian om dagen. Gratis och rekommenderas! Läser även några kulturartiklar på Aftonbladet, men funderar på andra sidor för detta. Tips på utmanande, högkvalitativa och gratis svenska tidningar? En eller två utmanande böcker i månaden. Kapten Nemos bibliotek och Lydia Sandgrens "Samlade verk" står på listan (efter rekommendationer här) efter nuvarande bok (som ej är en del av detta projekt).

Vad gäller kvant: Vill att mina provresultat här ska vara så realistiska som möjligt, men funderar ändå på att ta bort tidspressen. Strategin vore då att i lugn och ro skriva så fläckfria prov som möjligt där jag har tid att inpränta frågornas karaktär i ryggmärgen, och låta tidsförbättringarna komma successivt.

Diskuterar och delar gärna tips och lärdomar jag stöter på under vägen.

Ha det bäst och lycka till alla ni som ska skriva det i höst!
Carl
Användarens profilbild
EjCarl
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep, 2022 18:40

Re: 200 dagars studier

Inlägg av EjCarl »

194 dagar kvar

Har betat av ytterligare ett prov:

Höst 2021
Kvant 1: 1.7
Verb 1: 1.6
Kvant 2: 1.5
Verb 2: 1.9
Totalt: 1.65

Analys: Verb 1 var svår, fann texten om barnböcker särskilt utmanande och jag tror att den fick mig lite ur balans. I överlag kände jag mig lite ur balans dagen jag gjorde verb 1 och kvant 2. Mycket, för mig, slarv på sistnämnda. Avbröt och gjorde verb 2 idag istället, vilkens resultat jag blev mycket nöjd över. Börjar känna mig självsäker i att leverera verbala resultat på 1.6 och däröver, vilket jag tror är nyckeln för att nå mitt mål på minst 1.7 i totalen. Gäller bara att kvant börjar falla på plats.

Väg framåt

Generellt: Såg att proven fram till och med våren 2011 saknar XYZ och KVA, vilka för mig kommer utgöra en hörnsten i uppövandet av rutinen på kvant. Därav är målet att beta av alla prov innan 2011 innan höstens prov går av stapel. På så sätt kan jag därefter köpa VIP och börja beta av provpassgeneratorn med de specialkonstruerade uppgifterna. Får se hur jag gör.

Kvant: Behåller tidspressen, tror den kan vara bra ändå. Fortsätter nöta in rutinen och hoppas att resultaten börjar visa sig.

Verb: Har landat några nytillskott i bokhyllan. Samlade verk, Vänligheten, Äcklet och en engelsk bok jag i nuläget inte kan minnas titeln på. Har reviderat uppsättningen tidningar jag läser. SVDs Under strecket var svår att missa efter att ha läst runt här lite. Därtill har Axess och Läkartidningen tillkommit. The Guardian kvarstår.

Ha det bäst.
Användarens profilbild
EjCarl
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep, 2022 18:40

Re: 200 dagars studier

Inlägg av EjCarl »

190 dagar kvar

Har betat av ytterligare ett prov:

Vår 2021 (första provet)
Kvant 1: 2.0
Verb 1: 2.0
Kvant 2: 1.7
Verb 2: 1.8
Totalt: 1.85

Analys: De två första delproven är jag mycket nöjd över. Under kvant 2 hittade jag den harmoni och laserfokus jag vanligtvis har på verb-proven. Den försvann dock delvis under kvant 2 där jag kände viss stress genom hela provet. 1.7 och något ytterligare rätt jämfört med många av de förgående kvant-proven hoppas jag tyder på att kvant går i rätt riktning, så jag är nöjd. Under verb 2 fick jag 3 av 4 fel på ord-delen. Svårt att göra något åt, men glad att jag kan prestera bra på verb utan att vara allt för beroende av ord. I överlag var detta prov ett styrkebesked.

Väg framåt

Generellt: Min motivation har stärkts av styrkebeskeden. Har börjat fundera över hur yttre parametrar kommer påverka mina resultat. Att skriva provet på papper, andra människor i ens närhet, annan miljö, fem prov med tidsbestämda raster emellan. Hade kunnat undersöka genom att besöka någon offentlig miljö, men känns samtidigt för tidigt för en generalrepetition av denna magnitud. Kanske får börja smått med ett eller ett par delprov.

Kvant: Fortsätter i samma anda och hoppas på förbättringar med mer övning.

Verb: Är mycket nöjd med de resultat jag åstadkommer på denna del. Fortsätter även här i samma anda men med syfte att underhålla (och om möjligt förbättra) färdigheterna. Har förövrigt funnit något av en läsglädje när det kommer till de tidningar, magasin och böcker jag läser.

Trevlig helg.
Repetition is c
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: ons 09 mar, 2022 20:32

Re: 200 dagars studier

Inlägg av Repetition is c »

Wow imponerande faktiskt.
Användarens profilbild
EjCarl
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep, 2022 18:40

Re: 200 dagars studier

Inlägg av EjCarl »

186 dagar kvar

Prov avklarat:

Vår 2021 (Prov 1)
Kvant 1: 1.8
Verb 1: 1.6
Kvant 2: 1.8
Verb 2: 1.7
Totalt: 1.75

Analys: I överlag nöjd. Riktigt bottennapp på orddelen där 4 av 5 fel i verb 1 infann sig. Men då jag lyckades prestera på övriga delar höll jag min satta målnivå på 1.6. Bättre flyt på orddelen i verb 2 men lite sämre på de övriga delarna. Bra koncentration och noggrannhet på de kvantitativa proven. Känns som att det i det stora hela går framåt på kvant, vilket jag är glad över.

Väg framåt

Generellt: Jag jobbar på dagligen. De artiklar och böcker jag läser som studieform utöver gamla hp har blivit en trevlig rutin. Har börjat sjunka in att 200 dagar faktiskt är en rätt lång period :mrgreen:

Kvant: Hoppas att de senaste provens lyft från 1.6 är början på en positiv trend och ett faktiskt resultat av ökad provvana. I övrigt fortsätta göra gamla prov.

Verb: Ser inget behov av att ändra något. Jag slår oftast upp nya ord i de böcker och artiklar jag läser. Att börja med diverse typer av ren ordinlärning har jag varit emot då jag finner detta mycket tråkigt.
moasram
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 aug, 2018 18:04

Re: 200 dagars studier

Inlägg av moasram »

Vad imponerande arbete du gör och gjort!

Har du några tips för både kvantitativa och verbala delarna. Jag ser hur högt resultat du fått så du måste nog ha en taktik som är mycket bra.

Dela gärna med dig om du vill :)
Användarens profilbild
EjCarl
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep, 2022 18:40

Re: 200 dagars studier

Inlägg av EjCarl »

moasram skrev: tis 20 sep, 2022 21:01 Vad imponerande arbete du gör och gjort!

Har du några tips för både kvantitativa och verbala delarna. Jag ser hur högt resultat du fått så du måste nog ha en taktik som är mycket bra.

Dela gärna med dig om du vill :)
Jag har nog huvuddelen av mina resultat att tacka min tidigare högskoleutbildning för. Oundvikligen har jag dock börjat utarbeta en metod för hur jag angriper proven, men den är nog i linje med vad som är vanligt.

Jag är mycket noggrann med att vara fult fokuserad på proven när jag gör dem. Under 55 minuter är provet det enda som existerar. Sen ser jag till att aldrig fastna på en fråga. Känner jag relativt omgående (säg max 20 sekunder) efter att ha läst en kvantfråga att den kommer sinka mitt flöde hoppar jag över den. Skriver ned dess nummer och ringar in med en cirkel, för att sedan återvända när alla andra frågor är avklarade. Frågor jag löst, men vars svar jag känner lite tvivel till, skriver jag ned utan att ringa in. På så sätt har jag något av ett prioriteringssystem för frågor att gå igenom vid de minuter som återstår efter övriga frågor. Oftast ser man frågan med ett nytt perspektiv då den fått bearbetas undermedvetet ett tag, vilket brukar underlätta.

Kör samma prioriteringssystem på de verbala proven också, men där är det inte lika effektivt. Det kan fungera om man står och velar mellan två svar på MEK eller ORD, men är man helt i det blå hjälper det sällan. På läsförståelsen vet jag att jag allt som oftast gör den engelska delen 5-10 minuter snabbare än rekommenderat. Därav kan jag distribuera dessa minuter på de svenska texterna, vilket varit ett framgångsrecept för resultaten där.
Repetition is c
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: ons 09 mar, 2022 20:32

Re: 200 dagars studier

Inlägg av Repetition is c »

Imponerande
Användarens profilbild
EjCarl
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep, 2022 18:40

Re: 200 dagars studier

Inlägg av EjCarl »

181 dagar kvar

Prov avklarat:

Höst 2011
Kvant 1: 2.0 (36)
Verb 1: 1.6 (31)
Kvant 2: 1.7 (32)
Verb 2: 1.7 (33)
Totalt: 1.8 (1.7 / 1.4 med senaste provets normering, totalt 1.55)

Analys: Har haft en utmanade vecka privat vilket jag är rätt säker på satte sina spår i resultaten. Kvant 1 gick bra men därefter hade jag svårt att ha min sedvanliga höga fokus på de prov jag gjorde. Har börjat göra prov bakifrån (med avseende på årtal, så jobbar mig framåt i tiden istället för bakåt nu). Tycker mig uppleva att de verbala proven var något svårare detta år en de mer nutida proven jag hittills gjort. Även om de faktiskt var svårare är jag säker på att jag kunnat få några ytterligare poäng på respektive prov. Då dessa har en annan normering översätter jag poängsumman till motsvarande poäng på det senaste provet.

Väg framåt

Motivationen fick sig en törn i fel riktning. Jäktade mig igenom proven när jag egentligen kanske borde avstått från att göra dem. Får ta detta som en lärdom, och i framtiden får det bli mer kvalitet framför kvantitet. Ska återfinna den fokus jag haft tidigare veckor.
Användarens profilbild
EjCarl
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep, 2022 18:40

Re: 200 dagars studier

Inlägg av EjCarl »

177 dagar kvar

Prov avklarat:

Vår 2012
Kvant 1: 1.8
Verb 1: 1.9
Kvant 2: 1.8
Verb 2: 1.7
Totalt: 1.8

Analys: Bättre provförutsättningar gentemot senast. Har känt mig konsistent i hur jag presterat, vilket är en bra förutsättning för att kunna se sin utveckling tydligare. Känns som jag börjar göra proven på än mer rutin, samtidigt har den roliga utmaningen i att göra dem sakta börjat bytas ut mot uttråkning. Motivationen att fortsätta står sig dock än.

Insåg även att det är rätt konstigt att jämföra resultaten från dessa äldre prov med det nyaste, som jag gjorde förra inlägget. Tycker de äldre proven är märkbart svårare, särskilt MEK-delarna. Det blev påtagligt när jag i början gjorde nyare prov och sedan hoppade över till dem äldre.

Väg framåt

Bättre motivation än senast. Fortsätter göra prov i vanlig ordning och håller igång läsningen. Har blivit mer uppmärksam på nya ord jag stöter på, både i min läsning och i vardagen. Snappade upp ett nytt ord i en konversation nyligen, vilket gav mig ett poäng på senaste MEK.
Vikkioki
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 aug, 2020 12:49

Re: 200 dagars studier

Inlägg av Vikkioki »

Vad var det för ord du snappade upp?
Användarens profilbild
EjCarl
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep, 2022 18:40

Re: 200 dagars studier

Inlägg av EjCarl »

Vikkioki skrev: tor 29 sep, 2022 22:50 Vad var det för ord du snappade upp?
Pulpa var ordet.
Användarens profilbild
EjCarl
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep, 2022 18:40

Re: 200 dagars studier

Inlägg av EjCarl »

171 dagar kvar

Prov avklarat:

Höst 2012
Kvant 1: 2.0
Verb 1: 1.9
Kvant 2: 1.7
Verb 2: 1.8
Totalt: 1.9

Analys: I överlag kändes det bra, med en svacka på kvant 2. Var nog lite för trött för att skriva det provet, vilket jag även kände innan. Därav tillät jag mig fem extra minuter på kvant 2. Har betonat kvalitet framför kvantitet som en viktig framgångsfaktor, men har svårt att bryta mot provskrivarrutinen jag jobbat in. Verb 2 kändes svår, men tror det jämnade ut sig med en snällare normering. Tidigare har jag tenderat att tappa motivationen om jag känt att det varit svårt, men sannolikheten att normeringen då blir snällare får mig numera att kämpa på.

Väg framåt

En månad avklarad. Önskar att jag hade hunnit anmäla mig till höstens prov, 200 dagar känns rätt länge till och från. Jag jobbar på oavsett, målet står fast.
Användarens profilbild
EjCarl
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep, 2022 18:40

Re: 200 dagars studier

Inlägg av EjCarl »

167 dagar kvar

Prov avklarat:

Vår 2013
Kvant 1: 2.0
Verb 1: 1.4
Kvant 2: 2.0
Verb 2: 2.0
Totalt: 1.85

Analys: Bottennapp på verb 1. Gick först och främst dåligt på ORD och MEK. Tillsammans med en något sviktande fokus på läsdelarna som renderade ytterligare fel gav det ett resultat som var lägre en de jag tidigare fått. Det påverkade motivationen. Insåg att jag behövde prestera 2.0 på resterande för att nå en total i paritet med närmast förgående prov, och ironiskt nog gjorde jag det. Vilket gör att jag är mycket nöjd över detta prov! Förutom verb 1 kändes de övriga proven klockrena. Dagar som dessa, när man känner att ens nedlagda tid ger resultat, ja då stärks motivationen.

Väg framåt

Känns snudd på högmod, men vågar man börja hoppas på total 2.0 snart? Kanske om planeterna står i rätt konjunktion. Vore sannerligen en boost för självförtroendet att det i bagaget inför det skarpa provet.
Användarens profilbild
EjCarl
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 05 sep, 2022 18:40

Re: 200 dagars studier

Inlägg av EjCarl »

161 dagar kvar

Prov avklarat:

Höst 2013
Kvant 1: 1.9
Verb 1: 1.7
Kvant 2: 2.0
Verb 2: 1.7
Totalt: 1.8

Analys: Kort analys då jag i överlag är nöjd. ORD höll tillbaka resultaten på verb något. I båda proven lyckades jag med bedriften att under de sista minuterna gå tillbaka till ORD och ändra ett rätt svar till fel. Får börja lite på min initiala magkänsla i fortsättningen. Kvant kändes bra.

Väg framåt

Jag jobbar på med min rutin. Intressant hur kroppen vänjer sig när man kommer in i en vana. Det har blivit en avsevärt mindre psykologisk ansträngning att skriva ett prov på senare tid jämfört med i början. Likt hur man får bättre kondition av jogging.

En vecka kvar tills det riktiga provet går av stapeln för vissa. Tyvärr inte jag. Hade känt mig väldigt redo att göra det redan nu. Men det skadar väl inte att öva ytterligare ~150 dagar?
Skriv svar